Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita hoitovapaalla joilla miehen tulot alle 2000e/kk?

12.05.2006 |

Miten pärjäätte? Itselläni oli vakaa aikomus olla hoitovapaalla kunnes nuorimmaisemme on 3-vuotias. Miehellä vaihtuikin työpaikka ja tulot pienenivät. Tähän asti ollaan jotenkuten kitkutettu, saatu vuokra ja auto maksettua ja perhe ruokittua, mutta nyt alkaa tuntua siltä että taitaa olla pakko mennä töihin.

Kaikkia mahdollisia säästökonsteja ollaan kokeiltu. Meille ei tule lehtiä, ei harrasteta omaa kuntosalillakäyntiä lukuunottamatta mitään " rahakkaita" lajeja. Ollaan yhdessä perheen kesken paljon ja retkeillään. Auto on kyllä suhteellisen uusi, ja siitä on paljon kuluja, mutta ilman autoakaan ei oikein pärjätä, sillä mummuloihin on pitkä matka ja junamatkatkin äkkiä aika hintavia. Turhaa ajoa toki vältämme. Ruokia ostan usein tarjoustuotteita ja mietin sellaisia edullisia ruokia, keittoja, laatikoita ym. usein. Oma erikoisruokavalio kuitenkin vaikuttaa asiaan.

Kertokaa miten selviydytte taloudellisesti. Haluaisin kovasti olla vielä kotona, mutta ainainen kituutuskin on henkisesti kuluttavaa. Olen kyllä luonteeltani optimistinen, ja uskon että meidät tästä vielä palkitaan ja osaan etsiä elämästä niitä hyviäkin asioita. Muiden kohtalotovereiden vinkit voisivat kuitenkin olla paikallaan!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin varmaan ikionnellinen jos mun mies olisi töissä ja tois 2000 euroa kotiin. Tämä vuosi on mennyt lähinnä siten, että minä olen tehnyt ilta ja viikonlopputöitä ja niistä saadut tulot ovat olleet tonnin molemmin puolin. Mies ei ole töitä kerennyt tekemään opintojensa ohessa. Meillä kaksi lasta, joista saatava kotihoidontuki on jotain 650 euroa. Päälle lapsilisät. Asunnosta ja autosta menee tonni. Asumistuki poistettiin, kun arvioitiin väärin tulevat tulomme. Odotetaan uutta päätöstä, että saataisiin edes vähän apuja tähän kituutukseen. Mutta voisinhan mennä töihinkin, joten en valita. Materia ei kuitenkaan ole minulle kovin tärkeää, eikä lapsetkaan vielä tarvitse mitään kalliita juttuja harrastuksia tms.

Kumpikaan meistä ei harrasta mitään muuta kuin satunnaista kuntoilua salilla johon on vuosiliput. Kirjakerhot olen perunut ja omat lehdetkin aion perua paitsi hesarin. Minulle on oikeastaan tullut himo tästä säästämisestä. Tavallaan on siistiä, kun on 20 euroa rahaa ja sillä täytyy suunnitella viikon ruokaostokset. Opintolainaa voidaan nostaa jos tulee yllättäviä menoja. Periaattessa ei kuitenkaan osteta esim. vaatteita lainarahalla ellei lapset tarvitse. Kyllä sitä pärjää jos haluaa. Kun unohtaa turhan kuluttamisen ja miettii jokaista yli 20 euron ostosta yön ylitse, että tarvitsenko tätä todella. Se helpottaa, kun tietää, että muutama vuosi tätä ehkä kestää ja sit helpottaa. Kaikille tämä ei kyllä todellakaan sopisi.

Vierailija
2/4 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjauksena, että mieheni ei saa 2000 euroa käteen, vaan reilusti alle sen. Välillä menee monta päivää ettei asiaa eli tätä kituuttamista mieti oikeasti yhtään, mutta sitten taas tuntuu että menee yöunetkin kun miettii miten ostetaan ruoka seuraavat kaksi viikkoa kun tilillä on 60 euroa, kuten nyt! Mutta kuten sanottu, töihin olisin voinut mennä jo aikaisemminkin kun vakipaikka odottaa, eli tämä on ihan täysin oma valinta. Luulen kuitenkin että tämän viikonlopun ja viimeistään alkuviikon aikana päätän tuosta töihinmenosta. Sillä kuten mieheni sanoi, ei se mun töihinmeno tilannetta ainakaan pahenna!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkään ei miehen palkka yksinään riitä kattamaan kaikkia kuluja hoitovapaani aikana. niinpä olen käynyt tekemässä keikkatöitä iltaisin ja viikonloppuisin, keskimäärin 4-6 työvuoroa kuukaudessa. palkkaa saan käteen 300-600e riippuen kuinka paljon olen tehnyt pyhätöitä ja se riittää meille. ylimääräistä rahaa meillä ei ole vieläkään mutta ei tarvitse pihistelläkään ihan kurjuuteen asti.

minusta tämä on kaikista paras ratkaisu tähän tilanteeseen, saadaan hoidettua lapset kotona eikä tarvitse vielä lähteä päiväkotirumbaan. lisäksi itse tykkään työpäivistä, ne tuovat mukavaa vaihtelua kotiäitiyteen ja osaan taas nauttia enemmän siitä että saan olla kotona lasten kanssa.

itse olen hoitoalalla joten oman alan keikkatyötä löytyy helposti. mutta esim. kaupoista, kioskeilta tai huoltoasemilta löytyy myös viikonlopputöitä joita voi tehdä oli koulutus melkein mikä tahansa. tai jos mies menee aamulla myöhemmin töihin niin jakaa sanomalehtiä. tai sitten jotain tupperia ym. vastaavia kotimyyntijuttuja jne. kyllä työtä varmasti löytyy!

Vierailija
4/4 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kanssa reilun vuoden ikäisen tyttösemme kanssa kotona hoitovapaalla. Eli käteen jää n. 350 euroa + lapsilisä. Mieheni on töissä ja hänen bruttotulonsa on jotain 1800 euroa. Meillä on omakotitalo josta lainaa lyhennellään. Eli leveästi ei eletä, mutta pärjätään. Käytössä on samat keinot kuin teillä eli tehdään halpoja ruokia, on tingitty lehdistä ja harrastuksista. Vaatteita ostan kirppiksiltä ja tarjouksista. Onneksi olemme paljon saaneet myös sukulaisten lapsilta tytöllemme vaatteita. Myös meillä käytetään sitä keinoa, että mietitään yli yli kaikissa yli 20 euron arvoisissa hankinnoissa. Olen ollut valmis tinkimään monesta asiasta sen vuoksi että saan olla lapsen kanssa kotona. Mahdollisesti jossain vaiheessa voi olla, että lähden tekemään satunnaisesti viikonloppoisin työkeikkoja, joita luojan kiitos minun alallani on tarjolla. Nyt saamme onneksi veronpalautuksia taas joulukuussa joista on hyvä napata aina tiukassa tilanteessa esim. laskujen maksuun rahaa. Jaksamista muille tarkan euron talouksille :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi