Lupauduin ostamaan lahjan "vähävaraiselle" jolla ei ole mitään lahjaa lapsille. No nyt
ostelemassa 6€/kpl pikkupurkkeja jotain erikois sinappeja toisessa ryhmässä. Huomasin myös toisessa ryhmässä kun oli jonossa 30€ maksavaan lasten leluun. Kyllä tuli nyt sellainen olo, että mahtaakohan niin olla tarvettakaan. Samaisessa lahjoitus ketjussa moni oli tälle ostamassa lahjaa lapsille.
Kommentit (210)
Käyttäjä15228 kirjoitti:
Mä en oikeasti tiedä, kuka noita vähävaraisten keräyslahjoja saa. Meidän perhe ei ainakaan, kun olin työtön syöpään sairastunut yksinhuoltaja. Olisi vissiin pitänyt olla lastensuojelun asiakas tai jaksaa hakea jotain lahjoja?
Sinnehän voi kuka tahansa keskituloinen kertoa satuja "köyhyydestään",ei niitä tarkasteta.Nettikeräykset ei toimi.
Kiitos niille kolmelle ihmisille jotka osallistuivat meidän perheen Jouluapua ilmoitukseen. Saimme lautapelin sekä sukset (tajusitteko te valittajat, että sivuston kautta voi antaa myös käytettyä tavaraa ja leluja? Me saimme sukset ja sauvat jotka eivät olleet menneet kirpparilla 5€ hintaan. Meille tulee tarpeeseen lapselle!) Lisäksi olin eilen ostamassa jouluruokia ja KYLLÄ kärryssäni oli mätiä! Minä käyhä apua tarvitseva. Sain lahjakortin ruokakauppaan ja osran sillä sellaisia ruokia mitä en ole koskaan syönyt tai mihin ei ole ikinä varaa. En ostanut jouluksi makaronia ja jauhelihaa. Ostin myös punajuuri, porkkanaa jne ja teemme rosollia. Lisäksi lanttua, kermaa ja mausteita ja lisäksi porkkanalaatikon ainekset. Teemme ne yhdessä lapseni kanssa. Ostin myös piparinkoristelutah aa koska lapseni rakastaa koristella niitä. Ikävää jos joku tuli kateelliseksi. Voin koska vain vaihtaa osia jonkun kanssa. Tervetuloa elämään näiden sairauksien (henkisten sekä fyysisten) ja vastaanottamaat hurjat kaksi joululahjaa ja lahjakortin. Otan vastineeksi terveyden, työn, työpaikan pikkujoulut ja työyhteisön.
Kiillottakaa sitä vtun sädekehäänne, kun ette tiedä mitään pienistä tuloista. Maksakaa vaikka niitä veroja ja jos tiedätte jonkun köyhän, antakaa suoraan, mutta kun on niin paljon hohdokkaampaa mainostaa lahjoittaneensa joulupuukeräyksiin. Ei ole niin helppoa kysyä suoraan puolitutuilta, että kelpaisiko.
Vierailija kirjoitti:
Kiillottakaa sitä vtun sädekehäänne, kun ette tiedä mitään pienistä tuloista. Maksakaa vaikka niitä veroja ja jos tiedätte jonkun köyhän, antakaa suoraan, mutta kun on niin paljon hohdokkaampaa mainostaa lahjoittaneensa joulupuukeräyksiin. Ei ole niin helppoa kysyä suoraan puolitutuilta, että kelpaisiko.
Tiedän paljonkin pienistä tuloista. Olen ollut työtön yksinhuoltaja, sekä pienellä osa-aikatyön palkalla elävä yksinhuoltaja. Sittemmin ahkeralla ja sitkeällä asenteella päässyt etenemään työelämässä esimiesasemaan ja nykyään eletään oikein kivasti. Mutta aina ollaan pärjätty ilman toimeentulotukea ja joulupuukeräyksiä ja säästetty pahan päivän varalle, ja samalla kuunneltu kuinka paljon parempituloiset perheet ympärillä kerjää rahaa kun menot on liian suuret tuloihin nähden. Siksi en lahjoita mitään enää näihin keräyksiin, kun tiedän että tarpeeksi iso osa avusta ei mene oikeaan osoitteeseen.
Joten älä sinä tule sanomaan etten minä tiedä mitään pienistä tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän paljonkin pienistä tuloista. Olen ollut työtön yksinhuoltaja, sekä pienellä osa-aikatyön palkalla elävä yksinhuoltaja. Sittemmin ahkeralla ja sitkeällä asenteella päässyt etenemään työelämässä esimiesasemaan ja nykyään eletään oikein kivasti. Mutta aina ollaan pärjätty ilman toimeentulotukea ja joulupuukeräyksiä ja säästetty pahan päivän varalle, ja samalla kuunneltu kuinka paljon parempituloiset perheet ympärillä kerjää rahaa kun menot on liian suuret tuloihin nähden. Siksi en lahjoita mitään enää näihin keräyksiin, kun tiedän että tarpeeksi iso osa avusta ei mene oikeaan osoitteeseen.
Tulenpas sanomaan. Ihmeellistä, miten syyllistät apua pyytäviä, vaikka olet itsekin ollut köyhä. Ehkä noussut pissa päähän, kun pääsit nuoruutesi rahapulasta. Kaikilla ei käy yhtä hyvin, vaikka yrittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulenpas sanomaan. Ihmeellistä, miten syyllistät apua pyytäviä, vaikka olet itsekin ollut köyhä. Ehkä noussut pissa päähän, kun pääsit nuoruutesi rahapulasta. Kaikilla ei käy yhtä hyvin, vaikka yrittäisi.
Apua pyytää monikin,eri juttu onko oikeaa tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, vihamielistä ihmistä ei tee mieli auttaa, vaikka olisi oikeasti köyhä (enkä sano, että pitäisi nöyrä olla, mutta ei ainakaan aggre). Jotkut apua pyytävistä tarvitsevat sitä, jotkut ovat vaan härskejä. Ja on tosi vaikea tietää, mihin oma apu päätyy. Ja oikeasti köyhät kärsivät, kun härskit vievät avun välistä. Harva auttaja kaipaa kiitollisuutta, mutta ei myöskään halua silkkaa härskeyttä tukea.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos niille kolmelle ihmisille jotka osallistuivat meidän perheen Jouluapua ilmoitukseen. Saimme lautapelin sekä sukset (tajusitteko te valittajat, että sivuston kautta voi antaa myös käytettyä tavaraa ja leluja? Me saimme sukset ja sauvat jotka eivät olleet menneet kirpparilla 5€ hintaan. Meille tulee tarpeeseen lapselle!) Lisäksi olin eilen ostamassa jouluruokia ja KYLLÄ kärryssäni oli mätiä! Minä käyhä apua tarvitseva. Sain lahjakortin ruokakauppaan ja osran sillä sellaisia ruokia mitä en ole koskaan syönyt tai mihin ei ole ikinä varaa. En ostanut jouluksi makaronia ja jauhelihaa. Ostin myös punajuuri, porkkanaa jne ja teemme rosollia. Lisäksi lanttua, kermaa ja mausteita ja lisäksi porkkanalaatikon ainekset. Teemme ne yhdessä lapseni kanssa. Ostin myös piparinkoristelutah aa koska lapseni rakastaa koristella niitä. Ikävää jos joku tuli kateelliseksi. Voin koska vain vaihtaa osia jonkun kanssa. Tervetuloa elämään näiden sairauksien (henkisten sekä fyysisten) ja vastaanottamaat hurjat kaksi joululahjaa ja lahjakortin. Otan vastineeksi terveyden, työn, työpaikan pikkujoulut ja työyhteisön.
Kateellinen ei kukaan ole "mädistäsi", jos et kerran itse kykene jouluasi laittamaan!
Kyllä tässä on sairauksia itse kenelläkin, mutta eivät ne ole este olleet työssäkäynnille ! Ovatkos sairautsesi sellaista laatua ettei esim. uudelleen koulutus tule kysymykseen !! Ja kailla työpaikoilla ei todellakaan ole pikkujouluja , et taida ihan hiljan olla ollutkaan missään työssä.
Kyllä näitä alkoa ja tupakkaa tupruttavia työttömiä on ihan tarpeeksi nähty!!! Todella röyhkeitä kerjääjiä nykyään, taitaa joillekin olla loisiminen ihan elämäntapa. Ja se "ihana , ikimuistoinen" joulu pitäisi toisten näille järjestää!!!!!
Alkaa porukkaa olla aika kyllästynyttä näihin joulukerjäläisiin!
Käyttäjä15228 kirjoitti:
Mä en oikeasti tiedä, kuka noita vähävaraisten keräyslahjoja saa. Meidän perhe ei ainakaan, kun olin työtön syöpään sairastunut yksinhuoltaja. Olisi vissiin pitänyt olla lastensuojelun asiakas tai jaksaa hakea jotain lahjoja?
Juuri tämä. Todella moni lahjoittaisi todella mielellään ja jopa avokätisesti juuri kaltaisillesi tapauksille, mutta kun te ette näistä ryhmistä löydy. Voisin hyvin sponssata tällaisen perheen teiniä esim koulun läpi, mutta kun näihin ei oikeasti löydy yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, vihamielistä ihmistä ei tee mieli auttaa, vaikka olisi oikeasti köyhä (enkä sano, että pitäisi nöyrä olla, mutta ei ainakaan aggre). Jotkut apua pyytävistä tarvitsevat sitä, jotkut ovat vaan härskejä. Ja on tosi vaikea tietää, mihin oma apu päätyy. Ja oikeasti köyhät kärsivät, kun härskit vievät avun välistä. Harva auttaja kaipaa kiitollisuutta, mutta ei myöskään halua silkkaa härskeyttä tukea.
Hehheh, aggre, joo ei huolta, kun en ole kerjännyt mistään. Niitä työssä kuormitettuja köyhiä olen ja kyllä suututtaa ihmisten empatiakyvyttömyys köyhyyden päälle. Härskejä on joka tuloluokissa ja härskeimmät siellä ylimpänä. Kiitos ja näkemiin.
Ihmisestä nyt vaan tulee sitä aggrempi, mitä paineistetummassa tilanteessa elää ja miettii päivittäin selviämistään. Kuka on nähnyt aggren suomenruotsalaisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole mikään oikea köyhä ollut, jos olet pärjännyt omilla tuloillasi ilman toimeentulotukea. Meidän perhe ei pystyisi syömään ellei tulisi sitä 300 euroa toimeentulotukea joka kuukausi.
T. Yksinhuoltaja + kaksi lasta. Ja ei... ei ole pidennyksiä, tekokynsiä, en juo enkä polta.
Käyttäjä15228 kirjoitti:
Lastensuojelun asiakkaat saavat kaikki lahjan, vaikka olisi kuinka varakkaasta perheestä. Kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä15228 kirjoitti:
Juuri tämä. Todella moni lahjoittaisi todella mielellään ja jopa avokätisesti juuri kaltaisillesi tapauksille, mutta kun te ette näistä ryhmistä löydy. Voisin hyvin sponssata tällaisen perheen teiniä esim koulun läpi, mutta kun näihin ei oikeasti löydy yhteyttä.
Meidän perhe tuskailee lukion kulujen kanssa tällä hetkellä, mutta ei tulisi mieleenkään mainostaa asiaa puolitutuille. Varmaan ei moni muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tätä järkyttävää jäkätystä vuodesta toiseen. Ihmisillä on eri syyt antaa tai hakea avustuksia. Monilla rikkailla on itsellään ja lapsilla about kaikkea mitä tarvitsevat/haluavat + mahdollisuus hankkia aina, jos jokin uusi tarve ilmaantuu. He saavat itselleen hyvää mieltä jakamalla jollekin jolla asiat eivät ole niin hyvin.
Kenenkään ei ole pakko antaa kenellekään mitään. Mutta naurettavempia ovatkin nämä nippanappa keskituloiset, joilla ei oikeastaan olekaan varaa osallistua mihinkään hyväntekeväisyyteen, mutta jotka väen vängällä haluavat, sillä niin he kokevat valheellista yhteenkuluuvaisuutta tuon ensiksi mainitun hyvätuloisen porukan kanssa. Siis nämä kaikki wannabee hyvätuloiset. Antamisen sijaan he kärkkyvät näitä avustuslistoja ja narisevat köyhien röyhkettä haalia ilmaiseksi jotain.
Tämä sama jupina vuodesta toiseen.
Suurin ongelma jouluavustuksissa on, että niihin haluavat osallistua itsekin pienituloiset tai sellaiset keskituloiset, joilla ei itselläänkään ole varaa mihinkään turhuuksiin. Ajatellaan, että Suomessa olisi olemassa lapsia, joilla ei ole mitään. Ei yhtään mitään. Ei ruokaa, ei ehjiä vaatteita, ei joululahjoja. Ja sen vuoksi halutaan auttaa itseä vähävaraisempia.
Tosiasiassa jokaisella suomalaisella lapsiperheellä on varaa ruokaan, vaatteisiin ja muutamaan pieneen joululahjapakettiin, jos ne on priorisoitu perheessä tärkeimmiksi asioiksi. Valitettavasti usein on niin, että muut asiat ovat tärkeämpiä. Enkä nyt tarkoita päihteitä, rakennekynsiä tms vaan ihan sellaisia asioita, joita toki useimmissa kotitalouksissa on, mutta joita ilman ei kuitenkaan kuole. Esimerkkinä vaikka pölynimuri. Kun se hajoaa, on pakko saada HETI uusi imuri. Ja koska ei ole rahaa, ostetaan osamaksulla. Ei ajatella, että kummasti vaan ihmiset siivosivat ennenkuin pölynimuria oli keksittykään ja että voisi säästää ensin ja ostaa sitten eikä niin, että ostetaan ensin ja maksellaan sen jälkeen. Jos pölynimuri hajoaa, voi rullata matot lattialta ja laittaa jonnekin säilytykseen (vaikka sitten yhden huoneen nurkkaan pystyyn) ja siivota käyttäen kosteaa liinaa. Liinaksi kelpaa mikä tahansa rikkinäinen t-paita tms. Onhan se toki työlästä ja vie enemmän aikaa kuin imurilla surauttaminen, mutta pointti onkin siinä, että säästämällä ensin ei kerrykään erilaisista asioista sellaista nippua osamaksuja, että tulot menevät laskuihin ja sen jälkeen ei olekaan rahaa ruokaan yms.
En syytä tästä vähävaraisia vaan mielestäni kyseessä on meidän aikaamme liittyvä ilmiö. Ajatellaan, että tietyt asiat on PAKKO olla, koska ilman niitä ei voi elää. Kuten pölynimuri, kännykkä, televisio, pakastin, joulukuusi koristeineen jne. Tiettyjä asioita pidetään itsestäänselvyyksinä eikä kyseenalaisteta niiden - varsinkaan välitöntä - tarvetta. Pahinta on, jos mennään siihen halpaan, että osamaksulla ostetaessa ajatellaan "no eihän se ole kuin 5€/kk kalliimpi" ja valitaan kahden vuoden maksuajalla 120 € kalliimpi vekotin kuin mikä oikeasti olisi ollut tarpeen.
Olen avustanut vähävaraisia jo kymmenen vuoden ajan ja oppinut ymmärtämään, miksi jotkut tekevät taloudenpidossaan käsittämättömän typeriä valintoja. Joistain heistä on tullut ystäviänikin. Eivät he tee typeriä valintoja ajatellen, että pitää saada kallein mahdollinen vaan siksi, että heille markkinoidaan asiat siten, ettei hinta tunnukaan kovin pahalta. Jos menee ostamaan kertamaksulla esim kännykän, kaupassa kyllä tiedostaa hintaeron 200 € ja 600 € välillä eikä suinkaan ajattele, että no eihän tuo 400€ mikään paha hintaero ole. Mutta kun tarjotaan osamaksulla, 10€/kk enemmän kolmen vuoden maksuajalla ei tunnukaan pahalta ja valitaan kalliimpi kännykkä.
Monen pienituloisen tilanne onkin ajatunut pahaksi juuri erilaisten osamaksujen vuoksi. Laskuja jää rästiin, tili tulee ja tili menee pelkkiin laskuihin ja sen jälkeen mietitään, mistä rahat ruokaan ja muuhun välttämättömään.
Olet täysin pimeä. Se mitä osamaksu imuriin tai pesukoneeseen maksaa on alle 20 e/kk. Mietis kuinka monta VUOTTA joudut säästämään siihen imuriin tai pesukoneeseen kun varaa on säästää tuo 20 e/kk. On paljon JÄRKEVÄMPÄÄ ostaa se imuri tai pesukone HETI sillä 20 e /kk kun säästää viisi vuotta pesukoneeseen ja pestä nyrkkipyykkiä. Säästyy aikaa ja pysyy puhtaana ja siistinä.
No tässäpä hyvä esimerkki. Halutaan pölynimuri, jonka säästämiseen 20€/kk menee vuosia. Eli jos riittää vain kahden vuoden säästöt, imuri maksaa 480 €. Kuitenkin esim Gigantista näkyy saavan edullisimman imurin 29€:lla. Sillä pärjää varmasti sen kaksi vuotta, jotta saa rahat kasaan 480€ imuriin. Ja viisi vuotta pesukoneeseen eli alle 1200€ pesukone ei köyhälle siis kelpaa. Monelle muulle kyllä kelpaa huomattavasti halvempikin. Gigantista saa pesukoneen jo 129€:lla. Osamaksulla ostamisesta syntyy juuri tuo harha, että pienellä summalla kuukaudessa voi ostaa sellaisen kalliin laitteen, jota kertamaksulla ostaessa ei todellakaan olisi ostanut vaan olisi ostanut paljon halvemman.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tällainen vähävarainen kyseli samaan aikaan toisessa ryhmässä suosituksia hiustenpidennysten laittajista...
Joo ja täytehuulista ja tatuoinneista ja läväreistä puhumattakaan vaikka ne ovat julmetun kalliita.
Turhamaiset mammat laittaivat ensin rahat itseensä ja kaikkeen feikkiin, sitten vasta mietitään mitähän se lapsi mahtanee tarvita.
Viimeisen päälle laitettuna facebook-kuvassa ja kerjuulle eri ryhmiin "kun olen vähävarainen eikä lapsella ole tavaraa x, mutta katsokaa miten upeat feikkiripset ja hiustenpidennykset minulla onkaan 😍".
Jep. Näitä on ryhmät puolillaan.
Varsinaista WT - porukkaa.
Itse taisin käydä viimeksi leikkauttamassa hiuksiani 8 kk sitten 😂
Ei ole mitään feikkiä kynsistä hiuksiin, kun ei oikeasti ole varaa moiseen luxukseen.
Hiusvärit etsin alennuskoreista jos löytyy joku miellyttävä. Sama pätee meikkeihin. Vaatteita ostan itselleni aniharvoin.
Lapset ensin, sitten vasta minä, jos varaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateellinen ei kukaan ole "mädistäsi", jos et kerran itse kykene jouluasi laittamaan!
Kyllä tässä on sairauksia itse kenelläkin, mutta eivät ne ole este olleet työssäkäynnille ! Ovatkos sairautsesi sellaista laatua ettei esim. uudelleen koulutus tule kysymykseen !! Ja kailla työpaikoilla ei todellakaan ole pikkujouluja , et taida ihan hiljan olla ollutkaan missään työssä.
Kyllä näitä alkoa ja tupakkaa tupruttavia työttömiä on ihan tarpeeksi nähty!!! Todella röyhkeitä kerjääjiä nykyään, taitaa joillekin olla loisiminen ihan elämäntapa. Ja se "ihana , ikimuistoinen" joulu pitäisi toisten näille järjestää!!!!!
Alkaa porukkaa olla aika kyllästynyttä näihin joulukerjäläisiin!
Vaikea masennus sairaalajaksoilla höystettynä (lapsena seksuaalinen hyväksikäyttö jonka vuoksi oireillut koko elämäni) lisäksi paniikkihäiriö ihmisten seurassa ja reuma. Ei ole oikein työnhaku ollut mielessä tai uudelleen koilutus. Olen yrittänyt selvitä päivä kerrallaan ilman itsemurhaa edeltävät 20vuotta...Lapseni auttaa jaksamaan. Niin ja ihanat lahjoittavat jotka antoivay lahjat käteen asti ihanien halauksien kera. Tulen muistamaan tämän hyvyyden aina.
Joskus tuntuu, että ihmiset suunnittelevat joulua enemmän kuin omaa elämäänsä.