Miten reagoit jos näet ahdistelun julkisella paikalla?
Kommentit (8)
En todellakaan. Itsenäiset ja voimaantuneet naiset pärjätköön ihan itsekseen.
En varmaan uskaltaisi. Käytännössä ahdistelija on irakilainen tai afgaani ja heidän ahdisteluunsa olisi rasistista puuttua.
Vain rasi.sti puuttuu rikastamiseen.
Riippuu tilanteesta ja kuka ahdistelee ketä.
En varmaan uskaltaisi puuttua jos esim. nuori tyttö läpsyttelisi rinnoillaan puolustuskyvytöntä koneinsinööriä.
Tottakai autan. Mikäs sen kivampi kuin vetää joku junttieinari maihin.Helppoa kun sen osaa.
Joskus alaikäisenä näin tapauksen, missä mahdollisesti suomalainen mies ja thaimaalainen vaimo keskustelivat. Nainen vain hoki "go away, go away" ja itki. Menin siihen ja kysyin "what's the problem, is this man harassing you". Se mies vain tylytti, että mun pitää poistua paikalta, ei kuulu mulle ja nainen oli ihan paniikissa. Katsoin hetken ja poistuin sitten. Kaduttaa, kun en soittanut poliisille asiasta. Se saattoi olla vain perheriita tai taustalla jotain isompaa. Poliisi olisi voinut selvittää asian puolestani.
Tuo muisto mielessäni, tietämättä miten tarina jatkui, päätin että aion jatkossa soittaa aina poliisille, jos tilanne vaikuttaa uhkaavalta toiselle osapuolelle ja jään kauemmaksi tarkkailemaan. Osaan pitää oman puoleni, jos tarkkailu huomattaisiin ja toinen hermostuisi siitä.
Kunnon seksuaalista käsikähmää tai raiskausta en ole koskaan kohdannut, mutta täysin selvissä tapauksissa olen mennyt muuten täysin ajattelematta väliin. Silloinkin olisi viisainta soittaa heti häkeen, eikä tunkea omia näppejään ennenaikojaan soppaan. Puhelun jälkeen voi mennä puolustamaan, jos häke antaa luvan sulkea puhelimen. Tai ainakin huutaisin, että poliisit on tulossa.
Päivänselvä asia: tottakai autan.
Minulle tulee sellainen vihan adrenaliiniryöppy vastaavissa tilanteissa. En voisi kuvitellakaan ummistavani silmiäni sellaiselta.