Onko jonkun ulkonäkö muuttunut parempaan suuntaan raskauden jälkeen?
Odotan esikoista, ja pelottaa oma ulkonäön rupsahtaminen enemmän, kuin kehtaa kenellekään myöntää. Olen tottunut olemaan pieni ja siro, ja googlettelen maanisesti eri diy-rasvoja ym. keinoja pitää raskausarvet loitolla...mietityttää myös oma tuleva, väistämätön univaje ja se, miten se vaikuttaa omaan ulkonäköön ja jaksamiseen ja aktiivisuuteen. Jos täällä on joku, joka kokee ettei raskaus ja lasten saanti ole vienyt ulkonäköä huonompaan suuntaan, olisin kiitollinen niistä pienimmistäkin tsempeistä! Olen täysin rakastunut lapseeni jo nyt ja odotan äitiyttä enemmän kuin mitään. Nyt olisi vain tärkeää saada kuulla, että kaikki eivät suinkaan leviä joka suuntaan synnytyksen jälkeen, vaan siitä voi myös palautua. Ja mikäli joillain on hyviä vinkkejä nopeaan palautumiseen tai raskausarpien ennaltaehkäisyys, otan niitä myös ilolla vastaan! :))
Saan hieman toivoa yhdestä kaveristani, joka näyttää mielestäni paremmalta äidiksi tultuaan. Hän oli tosin melkein sairaalloisen hoikka ennen raskautta, nyt hän on saanut vähän lisää painoa ja näyttää heti terveemmältä. Tämä on varmaan kuitenkin aika marginaalista...
Kommentit (78)
Esikoista odotellaan myös täällä, ja samoista asioista stressataan kun ap! La 20.2. ja painoa tullut jo 13kg. Olen yrittänyt rasvailla vatsaa ja rintoja ahkerasti, eikä ainakaan vielä ole arpia tullut. Nämä voivat tosin kuulemma vielä synnytyksessäkin ilmaantua että sormet ristissä mennään! Suurin osa kavereistani joilla on lapsia ovat palautuneet siinä vuoden sisään ihan omaksi itsekseen, toiset nopeammin ja toiset hitaammin. Yksi tosi pienikokoinen nainen näytti jo kuukauden jälkeen (ainakin vaatteet päällä) siltä, ettei ikinä olisi raskaana ollutkaan, yhdelle kaverille jäi joku 10 kg raskauskiloja, mutta hänellä olikin vaikea synnytyksenjälkeinen masennus mikä varmasti vaikutti jaksamiseen huolehtia itsestä. Yksilöllisiä juttuja, onneksi oma äiti on vielä yli viisikymppisenäkin hoikka vaikka on kolme lasta synnyttänyt, ehkä minäkin olen perinyt ne geenit. Toivotaan! :)
En ole koskaan pitänyt omasta ulkonäöstä eikä se asia varmaan koskaan muutu... Mutta kun katson nuorempana otettuja kuvia ennen ensimmäistä raskautta ja sen jälkeenkin vielä, olin melkoinen rimppakinttu ja parempaan suuntaan olen mielestäni mennyt. Miten paljon johtuu raskaudesta ja miten paljon iästä en koskaan voi tietää.
Kuppikoko kasvoi b -> d, paino sama, lantio leveämpi ja peppu pyöreämpi - vatsa sen vuoksi pienemmältä kuin koskaan ennen ja vyötärö kapeammalta, iho tasavärisempi, kuukautiset säännöllisemmät ja (sen myötä?) hormonaaliset finnit vähentyneet, aiemmin säärissä kuiva iho ja enää ei.
MIes on niin kohtelias, että sanoo etten ole koskaan näyttänyt näin hyvältä, että kroppa on parempi kuin 18v. Raskausarpia on, mutta mitä ne haittaavat?
Synnytyksestä 5kk. Vihaan samalla turvonneita ja roikkuvia tissejäni, ylimääräistä vatsanahkaani, valahtanutta ja kalpeaa naamaani, elotonta, ohutta tukkaani, hormonifinnejäni, ylimääräisiä kiloja reisissäni, tummanvioletteja silmäpussejani ja ilmeisesti pysyvästi leveämpää per settäni. Tutustuin raskausaikana samanikäiseen naiseen, jonka La oli omaani lähellä ja hänen kanssaan ollaan touhuttu kaikkia vauvajuttuja yhdessä. Ollaan tästä palautumisestakin yritetty puhua, mutta hän on 4kk jälkeen synnytyksestä kadehdittavan hoikka, nätti ja huoliteltu ja vielä täynnä energiaakin! Lapsensa on rauhallinen ja nukkuu hyvin, omaani ei meinaa saada hiljaiseksi millään. En halua avautua hänelle ongelmistani kun ei olla niin kauaa tunnettu eikä hän selkeästi kärsi samoista vaikeuksista kuin minä. Masentaa hänen näkemisensä välillä niin, että tekisi mieli perua treffit mutten kehtaa. Nyt pari viikkoa hän on vihjaillut haluavansa uimahalliin mutta sinne en kyllä ole millään ilveellä lähdössä! :(
Kaverini ulkonäkö muuttui parempaan suuntaan hänen saatuaan lapsen.
Ennen hän oli todella stressaantunut ja masentuneen oloinen, iho-ongelmia aina tummat silmänaluset jne.
Nykyään hän suorastaan hehkuu! Hän ei ole koskaan näyttänyt onnellisemmalta ja kauniimmalta. Ennen hän näytti myös ikäistään vanhemmalta mutta nyt hän näyttää vuosia nuoremmalta.
Hän on myös siinä mielessä onnekas että hänellä ei ole ollut juuri ollenkaan yövalvomisia vauvan takia ja hänen puolisonsa on erittäin huolehtiva ja osallistuva isä.
Itse asiassa kyllä! Olen aina ollut hoikka, eikä ennen raskautta minun juurikaan tarvinnut liikkua tai tarkastella syömisiäni, kun paino pysyi muutenkin kurissa. Söin kylläkin tosi epäterveellisesti ja biletin paljon. Raskaus ja äitiys sai minut kiinnostumaan terveydestäni, lopetin tupakoinnin ja juomisen ja syön paljon terveellisemmin kuin ennen. Harrastan liikuntaa ensisijaisesti hyvän olon ja jaksamisen takia, mutta kroppani on nyt paljon paremman näköinen kuin ennen raskautta. Lapseni takia haluan elää pitkän ja terveen elämän.
Voi ap, muistan kun itsekin olin tuossa elämänvaiheessa ja silloin raskausarvet tuntui vielä jotenkin tärkeiltä! Nyt kun olen kolmen lapsen onnellinen äiti, voin sanoa että eivät ne arvet tai muutamat kilot todellakaan mitään haittaa. Lasten myötä tulee niin paljon tärkeämpiä asioita elämään, etkä itse ole enää se tärkein ihminen. Anna muutosten tulla jos on tullakseen, tärkeintä että olet paras mahdollinen äiti lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Kun suomalaisia naisia katselee, niin äitiys tuntuu olevan monille tekosyy lopettaa minkäänlainen itsestään huolehtiminen. En voi ymmärtää. Oma vaimo onneksi palautui ihan hyvin, tissit toki roikkuu mutta sille ei mitään voi. Ylipainoiseksi jääminen on vain omaa laiskuutta.
T. Mies
Mikäs syy teillä miehillä sitten on lopettaa itsestä huolehtiminen?
Raskauden ja imetyksen aikaiset hormonivyöryt, kunnon annokset estrogeenia ja progesteronia, nuorentavat. Erityisesti jos olet yli 30 v, saat siirrettyä ikääntymisen merkkejä monella vuodella.
Riippuu varmaan kyllä eniten siitä, mikä on ollut ulkonäön taso ennen raskautta. Siis jos on ollut tosi timmissä kunnossa vaikka niin vaikea on vielä paremmaksi vetää. Meillä on joukkueessa parikin intohimoista urheilijamammaa, jotka lapsen saatuaan olivat parin kuukauden päästä takaisin treeneissä ja kropaltaan sanoisin että samanlaisia nyt kuin ennen lapsen saamista. Toisella tuntuisi olevan tuuheammat hiukset mutta sekin voi johtua erilaisesta kampauksesta yms.
Vierailija kirjoitti:
Raskauden ja imetyksen aikaiset hormonivyöryt, kunnon annokset estrogeenia ja progesteronia, nuorentavat. Erityisesti jos olet yli 30 v, saat siirrettyä ikääntymisen merkkejä monella vuodella.
Olisiko linkkiä tutkimukseen, joka tuon todistaisi? Omasta ja lähipiirin kokemuksesta voin sanoa, että mitä vanhempi äiti, sitä vanhemmalta myös näyttää lapsen saatuaan. Raskausaikana sitä voi vielä olla kovinkin hehkeä, mutta kun nuo hormonitasot synnytyksen jälkeen tippuu niin voi olla aika kylmää kyytiä. Itsellä ainakin, vaikka toki palauduinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tuottaa pettymys, mutta itse en tunne kyllä ketään joka ainakaan paremmalta äitiyden myötä näyttäisi. Yhtä hyvä on kuitenkin mahdollinen, ja vaikka ekan vuoden ajan lapsen synnyttyä voi olla, ettet ole parhaimmillasi (väsymys, raskauskilot, hiustenlähtö jne) se aika on varsin nopeasti ohi. Kun raskausaikana elää terveellisesti eikä syö kahden edestä, kiloja ei kerry niin paljon. Itsellä lähti imettäessä melkein kuin itsestään, kiinteytymisen kanssa saikin sitten tehdä enemmän töitä. Rinnat eivät tule olemaan entisellään, varaudu siihen. Vatsa voi palautua ihan täydellisestikin, tämä on niin yksilöllistä ja riippuu niin monesta asiasta. Kannattaa kysyä omalta äidiltä tai siskolta, jos sellainen mahdollisuus on, miten hän palautui synnytyksestä.
Nauratti kun luin ekaa lausetta. Tunnen moniakin joiden ulkonäkö on parantunut huomattavasti äitiyden myötä. Saattaa olla ettet vain tunnista naisia jotka ovat äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun suomalaisia naisia katselee, niin äitiys tuntuu olevan monille tekosyy lopettaa minkäänlainen itsestään huolehtiminen. En voi ymmärtää. Oma vaimo onneksi palautui ihan hyvin, tissit toki roikkuu mutta sille ei mitään voi. Ylipainoiseksi jääminen on vain omaa laiskuutta.
T. Mies
Mikäs syy teillä miehillä sitten on lopettaa itsestä huolehtiminen?
No miksi sitä panostaisi kun ei se ns. kauniimpi osapuolikaan panosta? Surullinen tosiasia myös on, että mies kiinnostaa vanhempana ja lihavampanakin, nainen ei.
No ainakin raskauden ja imetyksen aikana pitäisi syödä mahdollisimman terveellisesti. Itsekin aloin kiinnittämään enemmän huomiota ravintoni laatuun ja etsin itselleni ekaa kertaa elämässäni kivan liikuntaharrastuksen, josta oikeasti tykkään. Saatan olla hieman vähemmän tiukempi joka paikasta, mutta olen paljon terveempi ja energisempi kuin ennen raskautta. Tämän vahvisti lääkärintarkastuskin.
Olen ollut huomaavinani, että erityisesti yksinhuoltajat tuppaavat näyttämään vanhemmilta ja väsyneemmiltä kuin muut äidit. Siihen on tietenkin ihan ilmiselvä syy, kun on itse vastuussa kaikesta. Kai ne isätkin sitten jotain tekee. Itsellä ei ole lapsia, mutta pelottaa kyllä että jos niitä joskus hankkii niin kuinka paljon sitä leviää ja lösähtää...
Mä olin reilusti ylipainoinen ennen raskautta. Sain sitten neuvolatädiltä painoni takia haukut, jotka sattui niin paljon (syyllisti lapsen hyvinvoinnilla) että hommasin saman tien salikortin ja rupesin syömään enemmän vihanneksia. Muutenkin niinkun joku sanoikin alkoi tuo ruuan terveellisyys kiinnostaa ihan erillailla kun ei ollut enää vaan itestään vastuussa. En laihtunut raskausaikana (eihän sitä saisikaan) mutta synnytyksen jälkeen kiloja lähti reilusti enemmän kun mitä oli tullut. Nyt olen normaalipainon ylärajoilla ja jaksan paljon enemmän mitä koko aikuisiän aikana. Aion tiputtaa tästä vielä 10kg ja kiinteytyä ja tulen totta m*nassa näyttämään paremmalta kun ennen raskautta!! B))
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut huomaavinani, että erityisesti yksinhuoltajat tuppaavat näyttämään vanhemmilta ja väsyneemmiltä kuin muut äidit. Siihen on tietenkin ihan ilmiselvä syy, kun on itse vastuussa kaikesta. Kai ne isätkin sitten jotain tekee. Itsellä ei ole lapsia, mutta pelottaa kyllä että jos niitä joskus hankkii niin kuinka paljon sitä leviää ja lösähtää...
Miksi olet tässä ketjussa esittämässä itsestäänselvyyksiä (yksinhuoltajat on joo väsyneempiä ja keksit siihen syynkin, heureka!) ja haukkumassa äitejä? Ehkä niitä lapsia ei kannata tehdä jos sitä niin kauheasti pelkää "lösähtävänsä". Varmaan pääsisi yhteiskunta vähemmällä kun sinä et lisääntyisi.
Kaverit on kommentoineet että näytän jotenkin pehmeämmältä myös kasvoista äidiksi tulon jälkeen. Itse en tätä huomaa, mutta kilot olen onneksi saanut sulatettua. Suosittelen pitkiä vaunulenkkejä varsinkin jos vauva on huonouninen (esikoinen ei suostunut pariin kuukauteen oikein muualla kuin ulkona nukkumaankan), ja kotonakin voi youtuben avulla jumpata. Terveellinen ja säännöllinen syöminen vielä siihen päälle, niin tulet Ap palautumaan ilman ongelmia!
Hei Ap,
Mielestäni tähän vaikuttaa hieman äidin ikä, vaikka tuntuu ettei sitä saisi sanoa. En sano etteikö vanhempana palautuisi, mutta ihan jo solutasolla on aika iso ero uusiutumisessa sen suhteen oletko 20-vaiko 30-vuotias. Mutta itse pystyt vaikuttamaan kyllä paljon! Tottakai vähän se miten synnytys ja vauva-arki sujuu vaikuttaa myös, mutta esim. vatsalihasten erkaumaa pystyy jumppaamaan kuntoon vaikka vuosienkin päästä.
Raskausarpien suhteen ei välttämättä ole mitään tehtävissä. Tutkittua niistä on se, että oma ihotyyppi vaikuttaa arpien syntymiseen, myös se ettei tule kauheasti lisäkiloja vähentää riskiä, mutta vaikka niitä tulisi maltillisesti, jos ihotyyppisi on arpeutuvaa niin niitä saattaa tulla. Ne vaalenee ajan kanssa onneksi. Vähän sama juttu muidenkin iho-ongelmien, esim. finnien suhteen. Ei niitä kukaan halua, mutta tietyn tyyppisille niitä tulee vaikka miten hoitaa ja ennaltaehkäisee.
Ystäväni sai vauvan vuoden alussa. Hän on aina ollut sellainen vähän harmaa hiirulainen vaikka on tosi nätti. Hyvin ujo eikä halunnut herättää mitään ylimääräistä huomiota esim. näteillä vaatteilla tai meikillä. Vauvan saannin jälkeen hänestä on kuoriutunut todella kaunis - uusi, skarppi kampaus joka sopii hänelle, hyvännäköiset istuvat vaatteet ja kevyt ehostus on tehneet hänestä ihan eri ihmisen. Hän sanoi, että vauva antoi hänelle niin paljon itsevarmuutta ettei ole enää kiinnostunut siitä mitä ihmiset hänestä ajattelee. Ja kuulemma raskausaikana ja pienen vauvan kanssa sai niin paljon huomiota tuntemattomilta ja joutui tavallaan opettelemaan sitä, ettei se ahdista enää samalla lailla.
Olen raskauden jälkeen paljon enemmän sinut itseni kanssa kuin ennen, jolloin olin ehkä kiinteämpi, mutta epävarma itsestäni. Uskon, että se näkyy eikä oma mies ole ainakaan valittanut. Tsemppiä Ap, hyvin kaikki menee! Kun vauva on vaikka 3kk tai sinusta itsestäsi tuntuu siltä, käy kampaajalla ja hankkimassa uudet, kivat vaatteet. Piristää kummasti normaaliksi (omalla kohdallani ohueksi liruksi :´D) palautuvaa tukkaa ja auttaa jaksamaan kun kilotkin pikkuhiljaa alkaa karisemaan.