Paljonko työttömälle OIKEASTI maksetaan kuukaudessa?
Paljonko siis on brutto, kun lasketaan _KAIKKI_ tuet yhteen (ennen veroja)?
Oma bruttopalkkani on 2000€/kk ja mietin työssäkäynnin järkevyyttä.
Kommentit (68)
Työtön saa tukina lähes samat käteen mitä minä raskaasta lähihoitsun työstäni. Onkohan ihan reilua? En tarkoita, että työttömän kuuluisi saada vähemmän vaan kuuluisiko työstä saada parempaa palkkaa?
Työtön saa vain 490 muut tuet riippuvat muista asiosta.
Vierailija kirjoitti:
4000e veroton. On kyllä vaikeaa pärjätä :(
Et sitten keksinyt uskottavampaa valhetta??
Riippuu monesta asiasta. Itse olin vuoden verran työttömänä. Yksin asuva, Tampereella, noin 850€ tuli per kk. (työmarkkinatuki ja asumislisä)
Eli ei todellakaan ollut mitään juhlaa !
Kaikkien menojen jälkeen jäi noin 30€ käteen kuukaudessa, mutta kaikesta joutui säästämään ja lidlistä ostamaan halvimpia raaka-aineita.
Minä saan käteen 574 euroa ja sentit päälle. En yhtään mitään muuta!
Asumistuki 460
Työttömyysturva 518
Toimeentulotuki 120
Eli yhteensä 1098€
Siitä vuokra -610€
Käteen jää 488€/kk.
Mä saan sellaiset ~500 kuussa, +700 asumistukea ja sitten 800 toimeentulotukea.
Olin ASUNNOTON sekä työtön. Ainoa tulo on työttömyysestä 490€ ei muuta, muut tuet riippuvat muista seikoista.
Minä saisin reippaasti enemmän rahaa jos eroaisin miehestä ja jäisin työttömäksi yh:ksi 2 lapsen kanssa.
Nykyinen palkka netto 1600e / kk. Lapsilisät 200e.
Työttömänä: lapsilisät 300e, elatustuet 350e kertaa 2 = 700e. Asumistuki (riippuu toki millaisen asunnon löytäisin mutta noin) 450e
Ansiosidonnainen 800-1000e?
2600-2800e / kk 😅 ja toki esim päivähoito olisi ilmainen, nyt se maksaa osa-aikaisenakin yht. 300e kk lapsista....
"Peruspäiväraha on 32.40 euroa arkipäiviltä ja arkipyhiltä.
Tästä sitten 20 prossan vero.
Mutta eihän tällä kukaan elä. Kyse on muista tuista. Esim. mulla kolmen lapsen kanssa kaikkine tukineen yltää ylikin tuon kahden tonnin. "
MITÄ VIT...A! Minä käyn töissä ja tienaan hikisen 1040e/kk ja joku lapsiäitee saa yli 2000e kuussa tekemättä mitään! Itsellä 2 lasta mutta ei ne mitään tuo - vie vaan. Ainua ilo on että... no, ovat lapsia. Mutta joko tuossa on paljon valetta tai sitten jossain on todella paljon mätää! En minä karehdi. hyvä että saa. Ihmettelen vain että kun itse käyn töissä ja akka saa hikisen päivärahan eikä tule lähellekään 2000e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko siis on brutto, kun lasketaan _KAIKKI_ tuet yhteen (ennen veroja)?
Oma bruttopalkkani on 2000€/kk ja mietin työssäkäynnin järkevyyttä.
Minulla brutto 1700 €/kk
Veroprosentti on kuitenkin isompi kuin palkasta olisi.
En saa asumistukea enkä muita tukia.
Sitten kun ansiosidonnainen loppuu, niin tuet tippuu alle seitsemän sadan. Ja siitäkin lähtee verot. Eikä sittenkään tule muita tukia.
Ei tämmöisellä vanhalla naisella ole muuta vaihtoehtoa kuin yrittää päästä eläkkeelle. Sitten saisi sentään vähän tienatakin (jos nyt joku sattuisi edes pariksi tunniksi palkkaamaan) ilman että talous menee viikkokausiksi sekaisin.
Jos sulla AP on vakituinen työ, niin suosittelen pitämään siitä kiinni.
Yli 400e /kk on muka kituuttamista?! Kaikki päivät aikaa käydä kaupassa ja kokkailla edullista hyvää ruokaa. Käydä ilmaistapahtumissa, ulkoilla, lukea ja tehdä vaikka käsitöitä. Mihin tarvitaan autoa tai matkakorttia niin usein, kun ei kerran mennä töihinkään?Olen töissä ja ottaa päähän työttömien ruikutus. Olen pienituloinen ja ihan samalla tavalla pitää laskea pennosia, tosin joudun tekemään sen työnteon lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on parikin lasta, niin ei kannata rahan takia käydä tuolla palkalla töissä.
Eläke ei sitten kyllä kerry ja sosiaalisesti voi olla arvonlaskua. Toisaalta en nyt tiedä... onko joku lähihoitsun ammatti useimmille sen kummempi status kuin työtön?
Ja miksiköhän ei kannata?
Varsinkin jos on yh, niin kannattaa!Hoitomaksut 0e, asumistukea maksetaan vielä ihan hyvin noin pienellä palkalla.
Itse lähdin 1600 euron bruttopalkalla töihin ja käteen jää 600e enemmän kuin työttömänä.
Tulojen kohoamisen lisäksi näytät lapsillesi mallia työssä käyvästä äidistä ja vähennät todennäköisyyttä, että työttömyys ja syrjäytyminen periytyy lapsillesi. Työssä ollessa voi luoda suhteita, joiden avulla aukeaa uusia työpaikkoja tai voi auttaa aikanaan lapsiaan löytämään sen tärkeän ensimmäisen kesätyöpaikan.
Jfjffjdjej kirjoitti:
Työtön saa tukina lähes samat käteen mitä minä raskaasta lähihoitsun työstäni. Onkohan ihan reilua? En tarkoita, että työttömän kuuluisi saada vähemmän vaan kuuluisiko työstä saada parempaa palkkaa?
Kyllä, tässä mennään metsään. Mielestäni kokopäiväisen ansiotyön palkka pitäisi olla selvästi suurempi kuin kotona tuilla elävän, olkoon ne ansiot olleet ennen mitä tahansa.
Mitkä kaikki,ei niitä automaattisesti saa?
Minä sain melko tasan tuon 500 euroa kuussa.
Osa-aikatyöllä alennettua työmarkkinatukea,ei muita tukia omistusasunnossa.
adgfhjyjjhjh kirjoitti:
"Peruspäiväraha on 32.40 euroa arkipäiviltä ja arkipyhiltä.
Tästä sitten 20 prossan vero.
Mutta eihän tällä kukaan elä. Kyse on muista tuista. Esim. mulla kolmen lapsen kanssa kaikkine tukineen yltää ylikin tuon kahden tonnin. "
MITÄ VIT...A! Minä käyn töissä ja tienaan hikisen 1040e/kk ja joku lapsiäitee saa yli 2000e kuussa tekemättä mitään! Itsellä 2 lasta mutta ei ne mitään tuo - vie vaan. Ainua ilo on että... no, ovat lapsia. Mutta joko tuossa on paljon valetta tai sitten jossain on todella paljon mätää! En minä karehdi. hyvä että saa. Ihmettelen vain että kun itse käyn töissä ja akka saa hikisen päivärahan eikä tule lähellekään 2000e kuussa.
Ei ole mitään valetta. Itse voit laskea tämän Kelan sivuilta.
En osaa suoralta kädeltä sanoa tukianne, mutta sieltä syötätte laskuriin vain. Vuokralla asuminen kohtentaa tilannetta, asumiseen tuet ovat paljon vaatimattomampia osakkeen omistajalle. Myös auto syynätään ja muukin omaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on parikin lasta, niin ei kannata rahan takia käydä tuolla palkalla töissä.
Eläke ei sitten kyllä kerry ja sosiaalisesti voi olla arvonlaskua. Toisaalta en nyt tiedä... onko joku lähihoitsun ammatti useimmille sen kummempi status kuin työtön?
Ja miksiköhän ei kannata?
Varsinkin jos on yh, niin kannattaa!Hoitomaksut 0e, asumistukea maksetaan vielä ihan hyvin noin pienellä palkalla.
Itse lähdin 1600 euron bruttopalkalla töihin ja käteen jää 600e enemmän kuin työttömänä.
Se 600e sulaa vaan aika nopeaan jos esim. työmatka vaatii omaa autoa+muut työssäkäynnistä aiheutuvat kulut. Järkeväähän se on töissä käydä mutta eri asia että kannattaako se jos olet viikossa töissä sen joku 38h ja saat siitä hyvästä pari saturaista enemmän kuussa vs. työttömän vapaa-aika. Ne lapsetkin saa sinne päikkyyn ilmaiseksi vaikka on ihan vaan kotosalla. Kyllä tässä systeemissä joku mättää...
Mä saan nettona kuntoutustukea 645e. Olen siis sairauteeni liittyvässä kuntoutuksessa 5 päivänä viikossa, sillä olen työkyvytön.