Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko työttömälle OIKEASTI maksetaan kuukaudessa?

Vierailija
17.12.2018 |

Paljonko siis on brutto, kun lasketaan _KAIKKI_ tuet yhteen (ennen veroja)?

Oma bruttopalkkani on 2000€/kk ja mietin työssäkäynnin järkevyyttä.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin tietää, paljonko heillä jää käteen kuukaudessa asumismenojen jälkeen? Paljon on se raha, minkä pitää riittää ruokaan ja muuhun.

850 euroa jää käteen, josta maksan vuokran omavastuun ja muut laskut, sekä ruuat ja bensat.

Tuossa on myös yhden lapsen lapsilisä, sen joka ei ole yli 17v.

Vierailija
22/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselle tulee asumistukea 490 (oma asunto), arvionmukaista tukea 359-680e per kk ja työttömyyskorvaukset noin 500. Lisäksi olen "omaishoitaja" kahdelle eri sukulaiselle, näistä tulee 400-550e. Nämä luvut siis puhtaana käteen kuukausittain. Se määrä, mikä tulee tilille. Lisäksi otin ulkomailta vaimon, sai passin, erottiin, muutti omaan asuntoon mutta oikeasti asuu edelleen luonani! Vaimon asunto on vuokrattu venäläisille keikkatyöläisille, kaksio, noin tuhat euroa kuussa. Ja lisäksi vielä vaimon tuet, mitkä on suurempia, koska se on ulkomailta. 

Arvioon perustuvaa tukea kannatta käydä itkemässä viikottain, että pääsee tutustumaan viraston työntekijöihin - ns. tutulle asiakkaalle irtoaa rahaa kokemuksen mukaan herkemmin. Koska aina ilmaantuu yllättäviä menoja :D 

Autoa ei kannata pitää omissa nimissä-mutta auton korjaamiseen saa rahaa kyllä ;D kuten myös rikkoontuneeseen jääkaappiin, polkupyörä varastettiin, lastenvaunuista hajosi rengas (meillä ei ole lapsia), passi varastettiin, kännykkä hajosi, jne jne....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

490€/kk aktiivimallin kuristamana. Muut tuet ovat sitten eri juttu. 

Vierailija
24/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on parikin lasta, niin ei kannata rahan takia käydä tuolla palkalla töissä. 

Eläke ei sitten kyllä kerry ja sosiaalisesti voi olla arvonlaskua. Toisaalta en nyt tiedä... onko joku lähihoitsun ammatti useimmille sen kummempi status kuin työtön?

Ja miksiköhän ei kannata?

Varsinkin jos on yh, niin kannattaa!

Hoitomaksut 0e, asumistukea maksetaan vielä ihan hyvin noin pienellä palkalla.

Itse lähdin 1600 euron bruttopalkalla töihin ja käteen jää 600e enemmän kuin työttömänä.

Vierailija
25/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet asunnoton ja kuluton niin et saa penniäkään yli tuon aktiivimallin jälkeisen alennetun työttömyyskorvauksen joka on 490€ kuukaudessa.

Vierailija
26/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

723 euroa sain toimeentulotukea ja asumistukea. Vuokra, vesi, sähkö ja netti vievät yht. 500 euroa, matkakortti 30e. Alle 200e jää ruokaan ja muuhun.

Vierailija
27/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspäiväraha noin 600 e netto/kk. Mulla on pieni osa-aikatyö, eli tuo vaihtelee. Jos olisin kokonaan työtön, saisin työmarkkinatukea n. 550 e netto/kk. Ei mitään muita tukia, koska asun työssäkäyvän miehen kanssa. Meille jää yhteensä verojen jälkeen n. 2000 e/kk rahaa. En suosittele työttömäksi jättäytymistä, ei ole kivaa.

Vierailija
28/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on parikin lasta, niin ei kannata rahan takia käydä tuolla palkalla töissä. 

Eläke ei sitten kyllä kerry ja sosiaalisesti voi olla arvonlaskua. Toisaalta en nyt tiedä... onko joku lähihoitsun ammatti useimmille sen kummempi status kuin työtön?

Ja miksiköhän ei kannata?

Varsinkin jos on yh, niin kannattaa!

Hoitomaksut 0e, asumistukea maksetaan vielä ihan hyvin noin pienellä palkalla.

Itse lähdin 1600 euron bruttopalkalla töihin ja käteen jää 600e enemmän kuin työttömänä.

Jos on kaksi yli kymmenvuotiasta lasta, niin käteen pitää asumiskulujen (vuokra. sähkö, vesi, vakuutus) jäädä yli 1200 euroa. En jaksa tarkistaa laskurista miten tarkalleen. 

Lisäksi saa terveydenhoitomenot lähettämällä laskun Kelaan, reseptilääkkeet ja harkinnan mukaan rikkoutuneiden huonekalujen ja kodinkoneiden tilalle uudet. 

On vaikea uskoa, että tuolla palkalla yltäisit tähän "elintasoon". Ei huippua, mutta ihana kun ei töissä tarvitse käydä. 

Vierailija
29/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

723 euroa sain toimeentulotukea ja asumistukea. Vuokra, vesi, sähkö ja netti vievät yht. 500 euroa, matkakortti 30e. Alle 200e jää ruokaan ja muuhun.

Et ole jotenkin osannut nyt hakea oikein. Mahdoton yhtälö oikein laskettuna. 

Olet siis yksinelävä? 

Silloin sinulle pitää kaikkien asumiskulujen jälkeen jäädä 490 tilille. Eli siitä tämä matkakortti ja netti ja varmaan puhelin? 

Tämänkin jälkeen jää. n. 400 euroa. 

Ei sillä juhlita, mutta hengissä pysyy. 

Vierailija
30/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työtön vaan kuntoutustuella joka on suunnilleen saman verran kuin jos olisin ansiosidonnaisella eli bruttona 1400€/kk. Ennen loukkaantumistani tuloni töissä olivat 2300€/kk (eli nettona jään miinukselle n. 500€/kk+lomarahat tietenkin). Tähän päälle lapsilisät. Mies pienipalkkainen. Muita tukia emme saa, asumiskulut (laina+korot+vastike) suunnilleen 1000€/kk.

Vierailija
31/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuli se 550 e miinus verot, sama avomiehelle. Asumistukea pari sataa, riippuu avomiehen tuloista, mutta keskimäärin.

Meillä ei siis työssäoloehto täyty, ei ansiosidonnaista ym.

Toki jos kumpikin olisi työtön (nyt ei kumpikaan), niin asumistuki olisi ehkä 400 e?

Vierailija
32/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, asuuko yksin, onko lapsia jne.

Meillä mies saa työttömyyspäivärahaa 600e-750e/kk, riippuu siitä, onko koulussa, työttömänä, kuntouttavassa työtoiminnassa jne. jolloin saa lisäksi sen 9e/pvä. Meillä on lisäksi lapsi, joten hän saa lapsikorotuksen yhdestä lapsesta tuohon tukeen, en nyt muista paljonko se oli.

Minä saan kotihoidontukea vielä 389e/kk, asumistuki on 473e/kk ja toimeentulotukea yleensä n.180e. Ja tietysti lapsilisä 94e ja joitakin senttejä.

Yhteensä meidän perheemme saa rahaa parhaimmillaan siis n.1881e/kk.

Vierailija
33/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla netto 1700 ja mulla 2 lasta, tuntuu ihan helv… hullulta et jotkut saa kotona enemmän :(

Vierailija
34/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

400 työmarkkinatukea verojen vähennyksen + aktiivimalli leikkauksen jälkeen, 300 asumistukea. Vuokraan ja laskuihin menee suurin osa, just ja just pystyy elämään rippeillä mitä jää.

Vierailija
35/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

480e/kk, aktiivimallin vuoksi.

Vierailija
36/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla netto 1700 ja mulla 2 lasta, tuntuu ihan helv… hullulta et jotkut saa kotona enemmän :(

Jos muutamiin tässä ketjussa esiin tulleisiin 1800-2100 tienaaviin viittaat, kai huomasit että niissä on ynnätty yhteen kahden aikuisen saamat tuet/palkat. Ei kotona edelleenkään pysty palkkatyötä enempää tienaamaan kuin harvoissa poikkeustapauksissa.

Vierailija
37/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200 brutto, 1000 netto josta vuokra 500. Eli 500 jää kuukaudessa laskuihin yms.

Vierailija
38/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1200 brutto, 1000 netto josta vuokra 500. Eli 500 jää kuukaudessa laskuihin yms.

Niin ja kela maksaa sähkön ja lääkkeet+ terveyskulut.

Vierailija
39/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettona jää kouraan alle 500e kuussa kun verot 22% on maksettu. Siitä vuokran omavastuu pois niin siinä 400e / kk kituutusta se on. On kuulemma ihan liikaa ja yleellinen summa, kannustaa pysymään pois työelämästä ja passivoi.

Vierailija
40/68 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työttömästä, että mitä kaikkia tukia saa ja minkä verran. Itse työttömänä sain kaikki tuet huomioiden noin 1400€/kk (lasken tähän myös sen, että reseptilääkkeet maksettiin suoraa apteekille puolestani, kun olin toimeentulotukiasiakas ja minulla on 2 säännöllistä lääkitystä).

Sain toukokuussa töitä ja palkastani jää käteen noin 1390€. Koitan kuitenkin motivoida itseäni sillä, että vaikka taloudellista hyötyä ei ole niin on tämä parempi mm. työkokemuksen karttumisen kannalta ja että ehkä pidemmän päälle ihmisen mielenterveydelle ei tee työttömänä notkuminen hyvää. Lisäksi kertyy ilmeisesti esim. eläkettä eri tavalla/enemmän (?) ja onhan se jotenkin kivempi sekä ns. hyväksytympi asia, että elää rahalla, jonka on itse tienannut. Toki myönnän silti, että olisi lisämotivaatio jos taloudellista hyötyäkin olisi edes vähän ja näen hieman ongelmallisena sen faktan, ettei niin meillä täällä Suomessa ainakaan läheskään aina ole.