Ollaan lähdössä Thaimaahan 8 viikon ikäisen vauvan kanssa. Mitä olisi hyvä ottaa huomioon?
Ei olla ennen reissattu noin kauas ja nyt pikkuinen myös mukana. Onko antaa vinkkejä matkaa varten? Vauva on sekä rinta- että pulloruokinnalla. Reissuun lähtee siis minä, mieheni ja vauva.
Kommentit (105)
Me ollaan vauvan kanssa matkustettu Aasiassa ja Suomesta kannattaa mukaan varata korvikejauhoa, niin ei tarvitse kaupoista etsiä. Pullojen sterilointia helpottaa, jos pystytte ottamaan mukaan semmoisen sterilointilaitteen tai mikä se nyt onkaan. Muuten hotellissa on aika hankala, jos ei ole hellaa. Hotellien henkilökunta on yleensä todella avuliasta ja mielellään auttavat, jos jotain apua tarvitsette.
Vaippoja kannattaa myös ottaa Suomesta ainakin alkuloman ajaksi.
Ja itse mielellään vauvan kanssa valitsin kohteet niin, että sairaalaan/lääkäriin helppo päästä, jos jotain olisi tullut. Mutta eipä ole tarvinnut käyttää niitä palveluja onneksi. Ja muistakaa vakuutus.
Rentoa mieltä ja hyvää lomaa, vauvan kanssa on yleensä helppo matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on sitä luonnonvalintaa. Heikot ja tyhmät yksilöt karsiutuu pois.
Puhutko vakavasti sairaista ihmisistä?
Rokottamattomia ja ulkomaille matkustavia vauvoja kun ei ole kuollut Suomessa miesmuistiin.
Anteeksi nyt vaan mutta kuvitteletko että kaikki kuolemantapaukset uutisoidaan? Ei mitkään iltapaskat saa tietoonsa noita kuin niiden kuolleiden omaisilta pl. Paikallisissa uutisissa kerrotut kuolemantapaukset.
Itse imetän parhaillaan 3 kk ikäistä vauvaa.
En lähtisi tämän ikäisen kanssa Thaimaahan.
Sen sijaan kaksivuotiaan kanssa olemme tehneet reissun Aasiaan. Hyvin meni, mutta olimme kyllä pääasiassa melko isoissa kaupungeissa, korkeintaan retkellä jossakin pienemmässä paikassa.
Onnittelut vaivan johdosta! Iloa vauva-arkeen! Ja sopivia, mieltä piristäviä reissuja heti kun äidin kunto sallii! Aluksi vaikka hotellilomalle johonkin päin Suomea, jos budjetti antaa myöden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras tietämäni ohje: PYSYKÄÄ KOTONA VAUVANNE KANSSA. Miksi haluatte ehdoin tahdoin altistaa vauvanne erilaiselle bakteerikannalle ja monenlaisille tartuntataudeille? Sanotaan, että äidiltä saatavat suoja-aineet imetyksen kautta suojaa pieniä, mutta onko sekään nyt niin varmaa?
Ja semmoisia tauteja vastaan ei sitten ole vasta-aineita, joita vastaan äitiä ei ole rokotettu, eikä äiti ole myöskään sitä sairastanut.
No kuinkas paljon suomalaisia matkustavia vauvoja, lapsia ja aikuisia näihin tauteihin vuosittain kuolee? :D
Olisi kiva nähdä jotain faktoja näiden pelottelupuheiden sijaan!
Kuinka moni vanhempi on niin typerä, että haluaa viedä noin pienen, rokottamattoman vauvan ulkomaille? Ei moni. Aikuisten sairastamisesta en ole puhunut mitään, viestini ei heitä koskenut. Aikuiset tietävät riskit, eivätkä monet sairaudet ole heille läheskään niin vaarallisia kuin lapsille (esim. malaria tarttuu lapsiin helpommin). Se nyt on kuitenkin tiedossa, että erilaiset eksoottiset sairaudet ovat lisääntyneet, https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/10/16/matkailijoiden-tuomat-eksootti…;
Onko sinulla joitain muita perusteluja kuin hymiö sille, miksi pieni, rokottamaton vauva kannattaa viedä ulkomaille ja esim. lentokentille, jotka ovat erittäin hyviä paikkoja saada erilaisia tartuntoja?
Ihan hyvin voi viedä, vauvan kanssa on helppoa matkustaa. Riski sairastua harvinaisiin tauteihin on pieni. Tuhansia (tai kymmeniätuhansia) lapsia matkustaa vuosittain ulkomaille ja kaikki menee ihan hyvin. Lentokentällä voi vauvan suojata harsolla tms.
En ymmärrä hysteriaasi. Neuvolassakaan ei suhtauduta noin matkustaviin ihmisiin vaan toivotetaan vaan hyvää matkaa. Ihmeellistä pelottelua ja syyllistämistä. Olet outo.
No, harva ihminen kuitenkin vie vauvaa ulkomaille, jos vauvaa ei ole rokotettu, koska järkikin sen sanoo, ettei halua lapselle eksoottista tai tavallistakaan sairautta, joka on vaarallinen vauvalle. Ymmärrän, että et ymmärrä riskejä, mutta aika moni muu ymmärtää. Monessa maassa ei käytetä turvavöitä tai turvakaukaloita ja -istuimia lapsella, niiden käyttäminen voi varmasti vaikuttaa hysterialta (ehkä sinustakin vaikuttaa?). Esim. mä en ole koskaan ollut liikenneonnettomuudessa (enkä itse asiassa tunne kovin montaa ihmistä, joka olisi ollut), joten jos analysoisin tilannetta vain omasta näkökulmastani, voisin ihan hyvin jättää turvavyöt, -kaukalot ja -istuimet pois. Mutta kun en halua tieten tahtoen saattaa esim. omia lapsiani vaaraan, olen aina noita käyttänyt, ja aivan samoin en ole ehdoin tahdoin halunnut altistaa pientä, rokottamatonta vauvaani vaarallisille taudinaiheuttajalle. Kuten ei suurin osa muistakaan järjkevistä vanhemmista altistaa, ja sen takia onkin melko harvinaista, että noin pieniä vauvoja ulkomaille raijataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokottamattomia ja ulkomaille matkustavia vauvoja kun ei ole kuollut Suomessa miesmuistiin.Anteeksi nyt vaan mutta kuvitteletko että kaikki kuolemantapaukset uutisoidaan? Ei mitkään iltapaskat saa tietoonsa noita kuin niiden kuolleiden omaisilta pl. Paikallisissa uutisissa kerrotut kuolemantapaukset.
Kyllä lähes poikkeuksetta uutisoidaan. Tosin sillä ei ole väliä uutisoidaanko vai ei, koska ne kyllä tilastoidaan muuten ja tilastot ovat julkisia.
No kuinkas paljon niitä somalaisia matkustavia vauvoja, lapsia ja aikuisia näihin tauteihin vuosittain kuolee? :D
Olisi kiva nähdä jotain faktoja näiden pelottelupuheiden sijaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokottamattomia ja ulkomaille matkustavia vauvoja kun ei ole kuollut Suomessa miesmuistiin.Anteeksi nyt vaan mutta kuvitteletko että kaikki kuolemantapaukset uutisoidaan? Ei mitkään iltapaskat saa tietoonsa noita kuin niiden kuolleiden omaisilta pl. Paikallisissa uutisissa kerrotut kuolemantapaukset.
Kyllä lähes poikkeuksetta uutisoidaan. Tosin sillä ei ole väliä uutisoidaanko vai ei, koska ne kyllä tilastoidaan muuten ja tilastot ovat julkisia.
Näytäpä niitä tilastoja. Suomalaisia kuolee ulkomailla vuosittain reilu 500, kuolinsyiden tilastointi riippuu ihan siitä maasta missä on kuoltu. Itse en ainakaan löytänyt tilastoa missä kerrottaisi kaikkien kuolleiden syntymäaika ja kuolinsyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras tietämäni ohje: PYSYKÄÄ KOTONA VAUVANNE KANSSA. Miksi haluatte ehdoin tahdoin altistaa vauvanne erilaiselle bakteerikannalle ja monenlaisille tartuntataudeille? Sanotaan, että äidiltä saatavat suoja-aineet imetyksen kautta suojaa pieniä, mutta onko sekään nyt niin varmaa?
Tutkimusten mukaan on hyvä altistaa vauva mahdollisimman laajalle bakteerikannalle ennen 6 kk ikää.
Missään ei kehoiteta tartuttamaan pieneen vauvaan mahdollisimman paljon sairauksia.
Ainakaan lapsi ei saa tuosta matkasta mitään irti. Ehkä parivuotiaana alkaa tajuta jotain.
Jos nyt ajatellaan vaikka tuhkarokkoa, niin jo se tauti itsessään on usein kauhea sairastettava, vaikkei siihen kuolisikaan. Sen jälkitaudit vammauttavat ihmisiä, ja niistäpä ei juuri uutisoidakaan.
Lisäksi kannattaa aina muistaa, että jos sairastuu tarttuvaan tautiin siellä matkalla ollessa, niin lentokoneeseen ei mennä. Sukulaisperheen lapsi sai vesirokon juuri ennen aiottua paluulentoa, joten lomasta tulikin sitten aika pitkä...
Onko miehesi siis thaimaalainen jonka sukua on mentävä tapaamaan vai minkä vuoksi matkalle on lähdettävä kun lapsi on noin pieni?
Kannattaa ottaa ainakin terveyssiteitä runsaasti mukaan, jos jälkivuoto ei oo vielä ehtiny loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan lapsi ei saa tuosta matkasta mitään irti. Ehkä parivuotiaana alkaa tajuta jotain.
Niin no, eihän se saa yhtään enempää kauppareissusta tai vaunuajelustakaan. Mutta jos vanhempi saa ja se auttaa jaksamaan arjessa, sillloin niin kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan on hyvä altistaa vauva mahdollisimman laajalle bakteerikannalle ennen 6 kk ikää.
Missään ei kehoiteta tartuttamaan pieneen vauvaan mahdollisimman paljon sairauksia.
Ymmärrätkö tahallasi väärin vai oletko vaan tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Malaria, denquekuume ja ripuli. Viimeinen on jopa tappavampi kuin muut, varsinkin vauvoilla.
Pieniä riskejä. Todennäköisempää jäädä auton alle. En itse pelkäisi tuollaisia.
Dengue ei kyllä Thaimaassa ole mikään pieni riski. Tosin se eka tartunta menee yleensä aikuisilla lähes oireettomana ja sen saa TODELLA moni, ja moni ei tiedä saaneensa sen, koska oireet on kuin flunssassa: kumetta, niveliä särkee. päätä särkee, pientä ihottumaa kaulalla ja ehkä kasvoillakin. Tulee vasta n. viikko reissun jälkeen.
Olen itse saanut tämän ja mulla oireet olivat vähän rajummat, olen yksi niitä harvoja diagnosoituja. Pieni pelko kyllä on uudesta tartunnasta.
Kohtalokkaaksi dengue nimittäin muodostuu, jos sen saa uudestaan ja tartunta on eri virusyyppiä. Silloin voi syntyä Dengue-verenvuotokuume. No, tähän on kuollut yksi suomalainen aikuinen ja on edelleen matkailijoilla tosi harvinainen.
Hyttysiltä kannattaa vauva ja kuka tahansa Thaikuissa kuitenkin suojata.
Jos jotain positiivista, niin tuon ikäinen ei ryömi vielä joka paikkaan. Miettisin kuitenkin täällä jo mainittujen tautien kannalta ja lisäksi monikohan tuo tietämättään tullessaan jonkun antibiooteille resistentin bakteerin. Jos joku tietää enemmän noista resistenteistä, niin kerrohan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Malaria, denquekuume ja ripuli. Viimeinen on jopa tappavampi kuin muut, varsinkin vauvoilla.
Pieniä riskejä. Todennäköisempää jäädä auton alle. En itse pelkäisi tuollaisia.
Dengue ei kyllä Thaimaassa ole mikään pieni riski. Tosin se eka tartunta menee yleensä aikuisilla lähes oireettomana ja sen saa TODELLA moni, ja moni ei tiedä saaneensa sen, koska oireet on kuin flunssassa: kumetta, niveliä särkee. päätä särkee, pientä ihottumaa kaulalla ja ehkä kasvoillakin. Tulee vasta n. viikko reissun jälkeen.
Olen itse saanut tämän ja mulla oireet olivat vähän rajummat, olen yksi niitä harvoja diagnosoituja. Pieni pelko kyllä on uudesta tartunnasta.
Kohtalokkaaksi dengue nimittäin muodostuu, jos sen saa uudestaan ja tartunta on eri virusyyppiä. Silloin voi syntyä Dengue-verenvuotokuume. No, tähän on kuollut yksi suomalainen aikuinen ja on edelleen matkailijoilla tosi harvinainen.
Hyttysiltä kannattaa vauva ja kuka tahansa Thaikuissa kuitenkin suojata.
Tuon tiimoiltahan oli aiemmin paljon uutisointia, kun lapsia kuoli denguekuumetta vastaan kehitettyihin rokotuksiin. Nämä kuolleet olivat siis juuri ilmeisesti sairastaneet kuumeen aiemmin ja siksi rokote oli hengenvaarallinen. Sairasta toisten tahallista tappamista, olisi ehdottomasti pitänyt ensin testata lapset!
Ainoa ongelma minkä näen on kuumuus. Oltiin kerran Thaimaassa ja naapurihuoneessa pieni vauva. Ainoa paikka missä vauva viihtyi oli ilmastoitu hotellihuone.
Olisi hyvä ottaa huomioon, että suurin osa ihmisistä on sitä mieltä, että ei ole mitään järkeä lähteä tuonne noin pienen kanssa.
Käyttäkää rahat johonkin muuhun kivaan tai siirtäkää reissua, kunnes lapsi on vähän isompi.
Ihan hyvin voi viedä, vauvan kanssa on helppoa matkustaa. Riski sairastua harvinaisiin tauteihin on pieni. Tuhansia (tai kymmeniätuhansia) lapsia matkustaa vuosittain ulkomaille ja kaikki menee ihan hyvin. Lentokentällä voi vauvan suojata harsolla tms.
En ymmärrä hysteriaasi. Neuvolassakaan ei suhtauduta noin matkustaviin ihmisiin vaan toivotetaan vaan hyvää matkaa. Ihmeellistä pelottelua ja syyllistämistä. Olet outo.