Hoi huonosti hampaitaan pesevät!
Kiinnostaa kuulla onko muille hammaslääkäri tai hammashoitaja sanonut törkeitä kommentteja hampaiden kunnosta? En tiedä uskallanko mennä enää hammaslääkärille kun hampaat on tosi huonossa kunnossa ja perjantaina hammashoitaja sanoi suuni olevan vastenmielinen ja ällö! Harjaan hampaat joka ilta, mutta silti paljon reikiä ja hampaat keltaiset!
Kommentit (15)
Oman mutuni mukaan peseminen ei ole se ainoa tekijä hampaiden kunnossa. Toki jos huoltamatta jättää, niin todennäköisyys mädättää suunsa kasvaa.
Hammashoitaja on ollut asiaton ja epäammattimainen.
No ei takuulla ole hammashoitaja noin sanonut. Asiallisesti on voinut huomauttaa, mutta ei noilla sanoilla!
Sanot sille, jotta hoida hommas ja ole hiljaa.
Ei varmasti sanonut suusi olevan "vastenmielinen ja ällö".
Jotain rajaa tähän provoiluun.
Minulle sanoi hammashoitaja kun olin yläasteella, että "Jos et lankaa hampaitasi, sinulla ei ole enää 20-vuotiaana hampaita". No lähes 30v edelleen kaikki tallella. Pesen kyllä hampaitani mutta hammasvälit on niin tiiviit, ettei meinaa lanka mennä, siksi välttelen sitä.
Nyt alat harjamaan niitä hampaita aamuin ja illoin sekä käyt säännöllisesti hammastarkastuksessa. Älä laimlyö hampaidenhoitoa jonkun typerän kommentin vuoksi.
2 2 2 sääntö hammaspesussa. 2 kertaa päivässä, 2 cm tahnaa harjaan ja harjataan 2 min ajan. Kaikkien hampaat ja suu ovat erilaiset, ei pitäisi noin arvostella. Itse käytän aina fluorihammastahnaa ja välillä suuvettä lisäksi. On minullakin vähän keltaista, vaikka en polta, mutta onneksi ei reikiä. 5v aikana on tullut vain yksi pieni, mutta olen kyllä jo 60+v.
Joillain on hyvät geenit hampaiden(kin) suhteen.
Mies pesee milloin sattuu huvittamaan. Yleensä tämä tarkoittaa muutaman kerran viikossa. Pursukuttelee vedellä ja hammasvedellä kyllä pari kertaa päivässä.
Pari luonnonkoloa on paikattu joskus nuoruudessa, täysin terve ja hyvähampainen suu. Ja ikää kuitenkin jo 50 vuotta.
Itse hinkkaan tämän suosituksen mukaisesti kaksi kertaa päivässä, käytän hammaslankaa ja silti tuntuu kalusto murenevan suuhun. Juuri jouduin laittamaan kaksi paikkaa lohkeamien takia. Reikiäkin on ollut, joskin ei pitkiin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et harjaa myös joka aamu? Hampaat pitää pestä kahdesti päivässä.
Ihan hammaslääkärin neuvo on, että kerran päivässä riittää, jos pesee kunnolla. Ja että kerran päivässä hyvin on parempi kuin kaksi kertaa huonosti. Itse kyllä pesen kahdesti, joskus sosiaalisista tilanteista johtuen kolmestikin.
Heti kauppaan ostamaan sähköhammasharja. Niitä myydään jopa alle 20eurolla. Huuhtele harja joka käytön jälkeen. Älä säikähdä vaikka tulisi vähän verta. Pese myös ienraja.
Pesen yleensä vain aamuisin, kun iltaisin en useasti muista/jaksa enää nousta sängystä harjaamaan. Reikiä nolla ja hampaat valkoiset, ikää päälle 20.
Vierailija kirjoitti:
2 2 2 sääntö hammaspesussa. 2 kertaa päivässä, 2 cm tahnaa harjaan ja harjataan 2 min ajan. Kaikkien hampaat ja suu ovat erilaiset, ei pitäisi noin arvostella. Itse käytän aina fluorihammastahnaa ja välillä suuvettä lisäksi. On minullakin vähän keltaista, vaikka en polta, mutta onneksi ei reikiä. 5v aikana on tullut vain yksi pieni, mutta olen kyllä jo 60+v.
Todellakaan tarvita 2 cm tahnaa, tuhlausta. Ja 2 min. pesu on kyllä aika pikainen.
Vierailija kirjoitti:
Pesen yleensä vain aamuisin, kun iltaisin en useasti muista/jaksa enää nousta sängystä harjaamaan.
Suosittelen vaihtamaan tuon yhden pesukerran iltaan, sillä yöllä hampaat ovat haavoittuvimmillaan. Sylki suojaa ja puhdistaa hampaita, ja nukkuessa sen eritys on huomattavasti hereilläoloaikaa vähäisempää.
Vaikutat kyllä provolta.. En usko, että asiakaspalvelutyössä ja monenlaisia suita nähneenä kukaan ammattilainen noin sanoisi. Eiköhän siellä ole nähty jos millaisia suita!
Mikäli joku näitä lukee ja oikeasti jännittää käyntiä niin voin kertoa, että itseäkin jännittää hammaslääkärille meno aina. Tiedän suuni olevan huonossa kunnossa ja reikiäkin olevan useampi.. Huonon rahatilanteen takia en ole reikiä päässyt paikkailemaan vielä ja nuoremmassa iässä lääkäri sanoikin, että miulla on voimakas sylki, jonka vuoksi reikiä voi tulla vaikka ahkerasti harjailisikin. Siitä huolimatta varaan aina rahaa saadessa ajan ja menen ja hoidan hampaita taas edes hiukan parempaan kuntoon. Aina on ollut ammattimainen ja mukava henkilökunta ja jo 15 vuotta hammaslääkäreissä aikuisella iällä olen käynyt :) ja vaikkei aina olisikaan kaikkialla kaunis sanaisia ihmisiä, niin kaikkia ei voi miellyttää elämässä kuitenkaan! Ilkeitä ihmisiäkin maailmaan mahtuu, eikä heistä tarvitse välittää!
Miksi et harjaa myös joka aamu? Hampaat pitää pestä kahdesti päivässä.