En yhtään ihmettele että lastensuojelu on tukossa,
kun ihmisten mielestä lapsen mummolassa olo on lasun arvoinen juttu.
Tossa toisessa ketjussa oli moni sitä mieltä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuinkakohan moni vanhempi työntää ne lapset sinne mummolaan lähes joka viikonloppu ja itse ryyppäävät.. Sääliksi käy lapsia kun omilla vanhemmilla jäänyt nuoruus elämättä tai sitten tehty lapset ja ei ajateltu että niiden kanssa tulisi myös olla ja elää.
Mitä tekemistä lasulla tässä on, kun lapsista pidetään kuitenkin huolta. Vastuullinen vanhempi hankkii hoitajan, jos ei itse kykene huolehtimaan. Syy siihen lapsesta huolehtimisen puutteelle ei ole lasussa oleellista.
Ei se vanhemmuus kuule sitä tarkoita, että riittää että joku suunnilleen ruokkii ja huolehtii. Lapsi tarvitsee silti nimenomaan ne VANHEMPANSA.
Toi on ihan selkeää henkistä väkivaltaa/laiminlyöntiä ja lasun paikka. Perhetyöntekijä, perheneuvola ja jatkuva tarkkailu. Juurikin sitä vanhemmuustaitojen opettamista tarvitaan, jota käypä hoitokin nyt suosittaa.
Oikeasti lastensuojelu tollasessa tapauksessa kiittää ja kuittaa. Se on tosiasia, vaikka kuinka sun ideaalimaailmassa näin ei kävis.
Resurssien tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuinkakohan moni vanhempi työntää ne lapset sinne mummolaan lähes joka viikonloppu ja itse ryyppäävät.. Sääliksi käy lapsia kun omilla vanhemmilla jäänyt nuoruus elämättä tai sitten tehty lapset ja ei ajateltu että niiden kanssa tulisi myös olla ja elää.
Mitä tekemistä lasulla tässä on, kun lapsista pidetään kuitenkin huolta. Vastuullinen vanhempi hankkii hoitajan, jos ei itse kykene huolehtimaan. Syy siihen lapsesta huolehtimisen puutteelle ei ole lasussa oleellista.
Ei se vanhemmuus kuule sitä tarkoita, että riittää että joku suunnilleen ruokkii ja huolehtii. Lapsi tarvitsee silti nimenomaan ne VANHEMPANSA.
Toi on ihan selkeää henkistä väkivaltaa/laiminlyöntiä ja lasun paikka. Perhetyöntekijä, perheneuvola ja jatkuva tarkkailu. Juurikin sitä vanhemmuustaitojen opettamista tarvitaan, jota käypä hoitokin nyt suosittaa.
Oikeasti lastensuojelu tollasessa tapauksessa kiittää ja kuittaa. Se on tosiasia, vaikka kuinka sun ideaalimaailmassa näin ei kävis.
Resurssien tuhlausta.
Todellisuudessa oikeassa maailmassa lastensuojelu ottaa perheen tarkkailuun ja kyselee lasten vointia terveydenhuollosta ja päiväkodista, haastattelee ja arvioi isovanhemmat. Vähintään tulee seuranta ja lähete perheneuvolaan ja useampi tapaaminen.
Tää palsta on niin kaksinaismoralistinen. Jos et vietä miehesi kanssa kahdenkeskistä laatuaikaa olet kauhee pihtaava lehmä ja jos taas viet lapset mummolaan niin se on lasun paikka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tarvitsee vanhempansa. Kiintymyssuhteen näihin.
Se isovanhempien koti voi olla ihan yhtä turvallinen ja läheisyyttä antava paikka kuin omakin koti.
Tämä vanhemmuuden ylikorostaminen luo vain ylimääräistä uupumusta. Olen syntynyt 60-luvulla, jolloin mitään vuoropäiväkoteja ei tunnettu ja oli varsin tavallista, että jo vauvat olivat hoidossa juuri mummilassa usein. Mummista muodostui usein se kakkosäiti, jopa rakkaampi sellainen.
Ihan on ihmisiä meistäkin tullut.
Enemmän minä huolissani olisin näistä lapsista, jotka jo 1-vuotiaina viettävät 10-tuntisia päiviä päiväkodeissa alati vaihtuvien hoitajien ja suuren lapsiryhmän kanssa.
Niin. Nykyään ymmärretään vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen merkitys.
On eri asia olla mummolla hoidossa, kun äiti on töissä. Nuo tuon ketjun lapset on ensin sen 10-tuntisen päivän päiväkodissa ja SEN JÄLKEEN muun ajan mummolassa.
mä
Juuri näin.
Suomen Kuvalehdessä oli julkaistu eräs tutkimuksesta, jossa kerrottiin kuinka Suomessa on aikuistumassa ensimmäinen sukupolvi, jotka ovat saaneet vanhempien huolenpitoa, rakkautta, ilman ruumiillista väkivaltaa syntymästään lähtien.
Tämä nuoret ovat erittäin empatiakykyisiä, menestyvät koulussa, koulussa kiusaaminen vähentynyt, eivät tupakoi ja käytä alkoholia, rikokset vähentyneet, eivät pahoinpitele toisiaan jne.
Turun yliopiston tutkija jo epäili leikillisesti hulttionuorten kuolevan sukupuuttoon.
Ja sitten on se pieni ryhmä lapsia ja nuoria, jotka eivät voi hyvin ja ovat syrjäytyneet jo lapsena ja usein tämä ovat olleet vanhempiensa taakka ja riesa.
Ja kun täällä ihannoidaan, kuinka 60-70-luvulla mummot hoitivat lapset, mutta tulokset ovat nähtävissä ja karua luettavaa mitkä eväät se antoi aikuiseen. Viinaa juotiin ja poltettiin tupakkaa 12-15v, syrjäytyminen ja koulumenestys heikko, rikoksien määrä moninkertainen tähän päivään ja joka toisella on jotain mielenterv.ongelmia ja myös ongelmia omassa vanhenmuudessa jne. Ja tätä vielä jaksetaan ihannoida ja sama kohtalo halutaan omille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se isovanhempien koti voi olla ihan yhtä turvallinen ja läheisyyttä antava paikka kuin omakin koti.
Tämä vanhemmuuden ylikorostaminen luo vain ylimääräistä uupumusta. Olen syntynyt 60-luvulla, jolloin mitään vuoropäiväkoteja ei tunnettu ja oli varsin tavallista, että jo vauvat olivat hoidossa juuri mummilassa usein. Mummista muodostui usein se kakkosäiti, jopa rakkaampi sellainen.
Enemmän minä huolissani olisin näistä lapsista, jotka jo 1-vuotiaina viettävät 10-tuntisia päiviä päiväkodeissa alati vaihtuvien hoitajien ja suuren lapsiryhmän kanssa.
Hyvää tekstiä.
Olen itse törmännyt kateuteen ja ihmettelyyn, kun olen kertonut läheisestä ja lämpimästä suhteesta isovanhempiini.
Se syntyi siten, että he olivat kiinteä osa perhettämme aina. Rakkaat ja turvalliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää tekstiä.
Olen itse törmännyt kateuteen ja ihmettelyyn, kun olen kertonut läheisestä ja lämpimästä suhteesta isovanhempiini.
Se syntyi siten, että he olivat kiinteä osa perhettämme aina. Rakkaat ja turvalliset.
Minä mummona olisin todella huolissani, jos lapsi olisi kiintynyt enemmän isovanhempiinsa, eikä ikävöisi vanhempiaan.
Tuossa perheessä ei lapsi saa olla juuri vanhempiensa kanssa, jos 1v ja 3v lapsi on päiväkodissa klo 8.00-17.00 ja mummolassa useamman kerran viikossa, jopa 3-4 pv peräkkäin. Millä ihmeen ajalla vanhemmat viettävät leppoisaa lapsiperheen arkea, jos lapsi menee nukkumaa 19-20 ja herää 7.
Isovanhempien tuki on hyvä LISÄ, mutta se on eri asia kuin mitä tässä tapahtuu. Vanhemmat ovat käytännössä hylänneet lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resurssien tuhlausta.
Todellisuudessa oikeassa maailmassa lastensuojelu ottaa perheen tarkkailuun ja kyselee lasten vointia terveydenhuollosta ja päiväkodista, haastattelee ja arvioi isovanhemmat. Vähintään tulee seuranta ja lähete perheneuvolaan ja useampi tapaaminen.
Ja höpö, höpö...
Se, että lapsi on mumminsa luona paljonkin hoidossa, ei johda yhtään mihinkään. Pitää olla jotain epäilyä, että lapsi ei voi hyvin mummolassa/kotona.
Tällaisessa tapauksessakaan emme ota perhehettä "tarkkailuun", mutta otamme yhteyttä ja pyrimme selvittämään tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resurssien tuhlausta.
Monta lasua sun lapsista on tehty, kun tiedät noin hyvin? Mulle yksi hoidettiin puhelimitse.
Lukuisat isovanhemmat hoitavat lapsenlapsiaan pysyvästi. Osa huostaanoton kautta, osa yksityisesti sovitun sijoituksen kautta. Jos nyt tehtäisiin lasu ilmoitus siksi, että lapset ovat paljon mummolassa ja tulisi jopa huostaanotto, miten kävisi? Lapset sijoitettaisiin sinne mummolaan. Ja siellä asuessaan varmaankin viettäisivät aikaa myös vanhempien kanssa. Eli ei muutosta. Pääasia, että lapsilla on joku kiinnekohta, joku tärkeä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Lukuisat isovanhemmat hoitavat lapsenlapsiaan pysyvästi. Osa huostaanoton kautta, osa yksityisesti sovitun sijoituksen kautta. Jos nyt tehtäisiin lasu ilmoitus siksi, että lapset ovat paljon mummolassa ja tulisi jopa huostaanotto, miten kävisi? Lapset sijoitettaisiin sinne mummolaan. Ja siellä asuessaan varmaankin viettäisivät aikaa myös vanhempien kanssa. Eli ei muutosta. Pääasia, että lapsilla on joku kiinnekohta, joku tärkeä ihminen.
Kyllä siinä olisi iso ero. Sijaisvanhemmat on aina lastensuojelun valvonnassa ja tukitoimien parissa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheen elämään ei todella opiskeluaikojen biletys enää mahdu. Parempi lapselle että edes mummolassa saa turvallisen ympäristön, kun isi ja äiti juovat, Liian moni pieni pyörii kotonaan vanhempien jaloissa kun he "rentoutuvat" yhdessä tai erikseen "raskaan työviikon" jälkeen.
Sisarellani on tapana pistää lapsensa jatkuvasti hoitoon äidillemme (ja hän on tehnyt tätä lasten vauvaiästä lähtien). Lapset tuntuvat olevan enemmän kotonaan mummolassa kuin vanhempiensa luona. Mielestäni sisareni ei olisi kannattanut hankkia lapsia, sillä hän ei selvästikään jaksa hoitaa heitä kuten vanhemman tulisi. En silti tekisi koskaan lastensuojeluilmoitusta heidän järjestelyistään, sillä lapset hoidetaan hyvin, heitä rakastetaan ja he ovat onnellisia, vaikka eivät vietäkään aikaansa vanhempiensa kanssa yhtä paljon kuin muissa perheissä.
Antaa tukea perheeseen ja vanhemmuuteen. Ja jos ei auta, huostaanotto on lapsen edun mukaista
Tuossahan lapset oli n. 1v ja 3v ja ovat päivät päiväkodissa ja loput ajasta mummolassa, useamman kerran viikossa, jopa 3-4pv peräkkäin. Ja vain sen takia, että vanhemmat ovat kiireisiä ja haluavat omaa aikaa.
Ja entä jos mummolla on 2-3 lasta ja mummolassa pyörii jatkuvasti 4-6 lastenlasta.
Ja milloin tuossa perheessä vanhemmat ovat lasten kanssa jos päiväkodissa ollaan klo 8.00-17.00 ja lapset menevät nukkumaan klo 20.00 ja silloinkin ovat mummolassa.
Kyllä tuo jos mikä on lasun paikka, kun kysymys ei ole vakavasta sairaudesta kysymys.
Ja tuossa tapauksella lapsilla ei ole mitään rutiinia, joka toisi turvaa kun on kolmet hoitavat ja kaksi kotia ja vielä päiväkoti, jossa sukkuloivat ilman aikataulua.
Kyllä vanhemmuus on pahasti hukassa.