Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä kinkku ostetaan, ja miten se valmistetaan?

Vierailija
14.12.2018 |

En ole ennen tehnyt.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me suomalaiset ostamme kinkun pakastealtaasta. Siellä kinkku on jäädytettynä, ja me sulatamme sen, ja sen jälkeen paistamme. Paketista tai internetistä löytyvät tarkemmat ohjeet.

-selkouutiset-

Vierailija
2/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä osta sitä mistään. Samalla kun käyn varastamassa joulukuusen, ammun villisian. Rehellisyyden nimissä kerrottakoon, että vaatii hiukan ennakkovalmisteluja. Syksyllä selvitän missä lauma majailee ja ruokin niitä, että pysyvät paikalla. Kaverit ovat apuna ja ampuvat oman sikansa.

Toisen kinkun suolaan ja paistan leivinuunissa (sähköuunikin käy hätätilassa). Toisen tuttu palvari savustaa saunassaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kinkku kannattaa olla ehdottomasti luomua, maku paljon parempi

se suolataan suuressa saavissa n. 5 päivää ja paistetaan puu-uunissa maltilla ainakin 10h

Vierailija
4/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko kinkun sulattaminen kestää?

Ap

Vierailija
5/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tavallisinta vaihtoehtoa: A) ostetaan kaupasta B) ostetaan suoraan tuottajalta. Harvinaisempi on C) kasvatetaan itse ja D) metsästetään villisika.

Valmistusohjeitakin löytyy. Helpoin vaihtoehto on ostaa valmiiksi suolattu kinkku, ja se vain paistetaan. Vaikeampi tapa on ostaa tuore kinkku ja suolata se itse, joka ruiskulla tai suolaliemessä viikon tai pari.

Paistetaan kypsäksi joko kuumemmassa (tulee kuivempaa ja mureampaa) tai miedommassa lämmössä (vaatii enemmän aikaa, tulee mehevämpää).

Vierailija
6/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi tavallisinta vaihtoehtoa: A) ostetaan kaupasta B) ostetaan suoraan tuottajalta. Harvinaisempi on C) kasvatetaan itse ja D) metsästetään villisika.

Valmistusohjeitakin löytyy. Helpoin vaihtoehto on ostaa valmiiksi suolattu kinkku, ja se vain paistetaan. Vaikeampi tapa on ostaa tuore kinkku ja suolata se itse, joka ruiskulla tai suolaliemessä viikon tai pari.

Paistetaan kypsäksi joko kuumemmassa (tulee kuivempaa ja mureampaa) tai miedommassa lämmössä (vaatii enemmän aikaa, tulee mehevämpää).

Näytä mulle lihasikalan pitäjä joka myy suoraan kinkkuja sikalasta.

Vierailija
7/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä on suht lähellä lihatuotteisiin erikoistunut kauppa josta saa tuoreita kinkkuja, sieltä olen jo vuosia hakenut kinkun muutamia päiviä ennen joulua.

Vierailija
8/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkku tulee siasta, joka teurastetaan. Teurastuksen suorittaa teurastaja. 

Vierailija
9/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetaan sulana tuottajalta ja paistetaan, kuten sulatettu kaupan kinkku. Ohjeita on netti pullollaan, mutta itse haluan paistaa väh. 80-asteiseksi, että kinkku on ylikypsä ja murea.

Vierailija
10/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan (varastetaan) mistä parhaiten saa. Aloitetaan valmistaminen tuijottamalla sitä kinkkua ja juodaan lisää ostettuja ((varastettuja) kaljoja. Vauvikselta neuvoja kun google ei tuu mieleen. Juodaan ruonansuu känni, laitetaan juicen sika soimaan ja kinkku uuniin.

Vierailija
11/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastan kinkun metsästä.

Vierailija
12/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista mitoittaa kinkku tiskikoneesi mukaan. Kinkku on ennen paistamista pestävä.

Vierailija
13/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ja missä vaiheessa kinkku koristellaan?

Ap

Vierailija
14/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlea käyttämällä saattaa saada hyviä ohjeita esim. jonkun ruokaketjun omilta sivuilta.

Vierailija
15/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kinkku ostetaan, ja miten se valmistetaan?

Ostetaan kaupasta ja valmistetaan paistamalla uunissa.

16/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaamalla moni käytännön asia selviää, mutta minäkin mielelläni kysyn joitain asioita toisilta ihmisiltä, niin voi esittää tarkentavia kysymyksiä. Tälläkin palstalla olen kysynyt joitain leipomiseen liittyviä kysymyksiä ja silloin tällöin olen osannut neuvoakin.

Kinkun valmistamiseen en osaa antaa ohjeita, kun en ole kinkkua koskaan itse paistanut.

Vierailija
17/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä kysymys! Riippuu koosta ja jääkaapissa menee useampi päivä. Sanoisin että noin 7-8 kilon kinkkuun kannattaa varata 4 päivää. Eli ei kannata jättää ihan paistoa edeltävään iltaan.

Vierailija
18/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitappa YouTubeen hakusanaksi vaikka "joulukinkku", niin jo alkaa tulemaan hyvää ohjetta ja ihan kuvan kera. Myös googlesta löytyy vastaus moneen kinkkukysymykseen.

Vierailija
19/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuukautta aiemmin otat huoneenlämpöön.

Vierailija
20/27 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ostanut kaupasta ja joinain vuosina luomuruokapiiristä (mut nämä on täytynyt yleensä tilata jo marraskuulla).

Valmidtetaan niin, että paistetaan uunissa 150 asteessa kunnes kinkun paksuimman kohdan keskelle työnnetty lämpömittari näyttää 85-90 astetta, otetaan uunista, annetaan jähtyä vähän ja poistetaan mahdolliset verkot tai sidonnat, sitten kuorrutetaan sinapilla ja korppujauholla ja paistetaan kuorrute 300 asteessa 10 min.