Lukeeko lääkäri työhöntulotarkastuksessa oma kannan?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri tulostaa omakanta-otteen työnantajalle.
Ei todellakaan ole laillista. Omakanta on ihan asiakkaan oma, sinne ei ole mitään asiaa työhöntulotarkastuksissa. Millaisiin k'usipajoihin te oikein haette, että noita kysytään?
Vierailija kirjoitti:
Itse en enää ikinä luota tuohon etteikö ensinnäkin tiedot vaikuttaisi haitallisesti työnsaantiin, niin ne voivat myöskin jossain paikoissa mennä sinne työnantajalle, vaikka ei saisi.
Meillä kävi töissä, pienehkö it-alan firma, tapaus jossa eräs työntekijä joutui uupumuslomalle, ja kävi ilmi että siellä oli työterveys, pomo jne juorunneet oikein urakalla kaikesta mitä ko. ihmisen omakannasta löytyi, mm. yli 10 vuotta vanhasta masennusdiagnoosista. Mikä pahinta, pomon kautta tämä levisi pomon ns. kavereille töissä ja kohta oli koko tiimin tiedossa. Jatkossa ei kuulemma palkata ihmisiä joilla on tällaisia heikkouksia, koska ne ei kestä tällä alalla... (Itse sanoisin että p*skan marjat, syy on työnantajan yritys repiä työntekijöistä kaikki irti, niin että on ihan tervettä jos ei sitä kestä)
Huh huh mitä toimintaa 😲😟 Tämmöisten juttujen takia itselläni on jokin kumma epäluottamus ja raivo kaikenmaailman lääkärintarkastuksia tms kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä pitkäaikainen masennuslääkitys? Toimistorotan tehtävät.
Ei mitään väliä, ellei sinulla nyt oireita ja olet ollut hoidossa. Hoito kesken sekin hyvä, mutta avoimuus kannattaa.
Keskivaikea mielialan lasku ja hyvä tilanne voinnissa ei estä mitään.
Entäs jos on ollut psykoottisuutta, vaikea masennus tai esim. sairaalajakso?
Työnantaja valitsee ja maksaa työterveyshuollon, joten suhtautukaa varauksella homman luotettavuuteen ja mitä menee pomon tietoon.Viis veisaavat lääkärit mistään vaitiolovelvollisuuksista, rahakas sopimus ja oma maine "hyvänä lääkärinä" houkuttaa heitä huomattavasti enemmän.Potilas/työntekijä on siinä vaan pelinappula. Junailevat yhdessä työnantajan kanssa selän takana.
Reseptejä ei voi laittaa piiloon, lääkärillä on aina oikeus nähdä ne. Olen itse työterveyshoitaja. Vaikka yksityinen lääkäri olisi reseptit kirjoittanut, julkisella puolella ne näkyvät lääkelistalla. Tällä pyritään estämään ettei keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä haeta eri lääkäreiltä, kuten oli ennen kanta palvelua.
Niin ja työpaikat ovat hyvin erilaisia. Minulla kävi eräs potilas joka sai masennus diagnoosin, paperi lähetettiin esimiehelle ja kohta tämän henkilön masennuksesta tiesi koko yhtiö. Esimiehellä tulisi olla vaitiolovelvollisuus mutta jotkut rikkovat sitä räikeästi. Mitään kanta palveluiden tekstejä ei työnantajalle koskaan mene, ne on yksityisasioita ja myös vaitiolovelvollisuus sitoo tähän. Terv. Aiempi työterveyshoitaja.
En luota vähääkään hoitoalan ihmisten vaitiolovelvollisuuteen. Ja miksikö en?
Edellisessä elämässä kävin kävelemässä iltaisin puolitutun naisen kanssa (pikkukylä) ja esim eräänä kertana hän osoitti minulle kaupan ulkopuolella olevaa naista. "Oletkos huomannut, että tuolla naisella on koko ajan sylkeä huulilla ja suussa, se johtuu siitä, että hänellä on sellainen mielialalääkitys mikä lisää syljeneritystä."
Kolmesta lapsestani nuorimmalla oli vauvana erinäisiä ongelmia minkä vuoksi kävimme usein TAYSissä tutkimuksissa. Emme kertoneet esikoulussa olevalle esikoiselle sen tarkemmin asiasta ettei hän suotta huolestuisi. Vaan kun esikoinen meni sitten ekaluokalle niin kouluterveydenhoitaja kysyi "Miltäs sinusta tuntui kun pikkuveli melkein kuoli?"
Työkaverilla, nuorella parikymppisellä miehellä oli ollut epämääräisiä sydänoireita ja hän oli mennyt työpaikkalääkäriin niiden vuoksi. Hänet passitettiin EKG:hen ja sanottiin, että voi seuraavana päivänä soittaa tuloksia puolen päivän jälkeen. Kuitenkin seuraava päivä kun koitti, niin aamukahvin eli yhdeksän jälkeen herra isoherra (paikan omistaja) tuli taukohuoneeseen ja sanoi työkaverille: "Hei Jani, ei mitään syytä huoleen, ei sun sydämessä ole mitään vikaa!"
Aloittaja lisää: Ensimmäisen tapauksen puolituttu nainen oli ammatiltaan työterveyshoitaja, unohtui mainita!
Jossain luki että lääkäri näkee edelliset pkv lääkkeet jos on määräämässä sellaista lääkettä, muuten ei näe niitäkään jos on kielto.
Vierailija kirjoitti:
Voit kieltää tietojesi näkymisen omakannassa
Valitettavasti nykyisin kaikki kanta.fi tallennetut tiedot saavat kaikki viranomaiset nähdäkseen, tietenkin valtuuksiensa rajoissa. Itse et pysty muokkaamaan/ poistamaan mitään: nuoruuden rikokset, sosiaalihuollon asiakkuus ja lääkäreiden virhediagnoosit (mikäli he eivät ole itse muutattaneet) näkyvät ajasta iäisyyteen.......
omakannassa et itse näe, mitä kaikkea sinusta on tallennettu.
Oliko tämä jotenkin uutta sinulle? Myös puhelimesi tietää, missä olet käynyt ja milloin. Ja kaikki sosiaaliset mediat tallentavat tietosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kieltää tietojesi näkymisen omakannassa
Valitettavasti nykyisin kaikki kanta.fi tallennetut tiedot saavat kaikki viranomaiset nähdäkseen, tietenkin valtuuksiensa rajoissa. Itse et pysty muokkaamaan/ poistamaan mitään: nuoruuden rikokset, sosiaalihuollon asiakkuus ja lääkäreiden virhediagnoosit (mikäli he eivät ole itse muutattaneet) näkyvät ajasta iäisyyteen.......
omakannassa et itse näe, mitä kaikkea sinusta on tallennettu.
Oliko tämä jotenkin uutta sinulle? Myös puhelimesi tietää, missä olet käynyt ja milloin. Ja kaikki sosiaaliset mediat tallentavat tietosi.
Ei siellä kannassa ole mitään rikoksia.
Kukaan ei pääse sinun omakantaan. Omakanta on vain ihmiselle itselleen, sitä tarkoittaa oma. Lääkäri pääsee Kantaan, jossa näkyy vastaavat tiedot kuin Omakannassa, ellet laita estoa.
Miten se tehdään?