Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bensa- ja dieselautot kielletään lähitulevaisuudessa Suomessa.

Vierailija
13.12.2018 |

Joko olet hankkinut itsellesi Teslan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten onkin polkupyöräläheteille kysyntää kun tavaran pitää kuitenkin liikkua maanteillämme kauppoihin.

Vierailija
2/9 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän sitten löytyy kaikille Tesloja tai muita ilman bensaa kulkevia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enkä hanki, suomessa ei ihan heti polttomoottori autot häviä mihinkään, sanokoot jotkut todellisuudesta vieraantuneet poliitikot mitä tahansa.

Vierailija
4/9 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän sitten löytyy kaikille Tesloja tai muita ilman bensaa kulkevia.

Kaupasta niitä saa

Vierailija
5/9 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sähköauto on keksitty jo kauan sitten. Ongelma lienee siinä, että niiden toimintamatka on vähän lyhyt ja lataus hidasta. Maailmassa ei myöskään ole loputtomasti hyviin akkuihin tarvittavia materiaaleja. Tuotantosarjojen kasvu varmaan laskee sähkökautojen hintoja. Sukulaiseni laski, että tämän hetken osto- ja käyttökuluiltaan sähkö- ja polttomoottoriautot ovat lähellä toisiaan. Sähköauto on kalliimpi ostaa, mutta halvempi käyttää. Toki tässä puhutaan uusista autoista. Vanhan nissanin ostaminen ei ole mikään asia palkansaajalle, joten kulut muodostuvat käytöstä, jos autoa pitää kauemmin kuin puoli vuotta.

Fossiilisten polttaminen on kuitenkin pakko lopettaa. Tästä seuraa käytännössä se, että enää ei matkusteta kuten ennen. Elämänpiiri pienenee siitä, mihin olen viime vuosikymmeninä tottuneet. Se tuskin on mikään menetys: nykyisen matkustamisen aikana ohitamme paljon kiintoisia paikkoja ja ihmisiä. Kaikki se, mitä haemme kaukaa, löytyy läheltäkin, paitsi etelänlomat. Varmaan myös tavarat kallistuvat, mutta kertokaapa minulle, mitä roinaa kukaan on maassamme paitsi tällä hetkellä! Jotkut syrjäytyeet kyllä kärsivät puutteesta, mutta heidän asemaansa ei helpota roinan halpuus vaan sosiaaliset muutokset.

Vierailija
6/9 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän liian aikaista tehdä tällaisia päätöksiä kun ei ole vielä varmuutta pystytäänkö sähköautoilla hoitamaan liikkuminen maailman tappiin. Jos raaka-aineet loppuu niin sitten kukin on kotonaan ja parvekelaatikossa kasvattaa ruokansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma lienee siinä, että niiden toimintamatka on vähän lyhyt ja lataus hidasta.

Eikä ole ongelma siinä, vaan ongelma on toistaiseksi ollut liian pienet volyymit sähköautojen tuotannossa, joka on tehnyt niistä kalliita. Ladakin maksaa valmistaa miljoonan, jos niitä tekee vain yhden. Tesla ja muut sähköautovalmistajat ovat hiljalleen saamassa massatuotantoa aikaiseksi, joten hinnatkin laskevat.

Toimintamatka on täysin riittävää nykyisillä 400-500 km akustoilla. Tuollaisella kantamalla saa tehtyä tuhansienkin kilometrien matkat ilman ylimääräistä odottelua pikalatausta käyttäen, koska valtaosa ihmisistä tarvitsee useammin taukoja kuin itse auto. Kun vartissa saa latausta parhaimmillaan 150 km matkaa varten, niin ottaen huomioon alkulataus, ei pysähtelyä tule nimeksikään.

Latauksen hitaus ei ole myöskään ollut ongelma enää pitkään aikaan. Useimmille ihmisille riittää parin kolmen tunnin lataus kotinopeuksilla päivittäin (tai 5-10 minuuttia pikalaturilla).

Maailmassa ei myöskään ole loputtomasti hyviin akkuihin tarvittavia materiaaleja.

Eihän niitä loputtomasti tarvitakaan, vaan sen verran, että kaikille riittää. Ja niitähän riittää. Litiumia on miljardien sähköautojen akustojen vaatima määrä jo nyt resursseina. Lisäksi resurssit eivät yleensä edes vähene vuosien mittaan kaivamisesta huolimatta, koska niitä löydetään enemmän kuin niitä kaivetaan ylös maasta.

Fossiilisten polttaminen on kuitenkin pakko lopettaa. Tästä seuraa käytännössä se, että enää ei matkusteta kuten ennen.

Ei todellakaan seuraa, vaan päinvastoin, matkustelu tulee räjähtämään valtavan suureksi keskipitkällä aikavälillä, kuten trenditkin osoittavat. Autot kulkevat jatkossa sähköllä, lentokoneet ja laivat biopolttoaineilla. Matkustaminen ei vaadi fossiilisia.

Vierailija
8/9 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin se tulee menemään. veikkaan että 2050-luvulla otsikko on jo todellisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän liian aikaista tehdä tällaisia päätöksiä kun ei ole vielä varmuutta pystytäänkö sähköautoilla hoitamaan liikkuminen maailman tappiin. Jos raaka-aineet loppuu niin sitten kukin on kotonaan ja parvekelaatikossa kasvattaa ruokansa.

Raaka-aineet eivät lopu. Litiumin ja muidenkin akkumetallien määrät näet esimerkiksi USGS:n sivuilta. Nikkeliä, litiumia, kobolttia (jota ei edes akkuihin tarvita, vaikka moni niin luuleekin, LiFePo4 on yleinen akkutyyppi sähköautoissa, jossa kobolttia nolla) on kaikki useiden miljardien sähköautojen tarpeiksi jo nykyisin tunnetuissa varannoissa.

Ainoa mikä voi muutosta edes hidastaa, on kaivosten tuotantonopeus ja uusien kaivosten hidas avautuminen. Sekin on vain hidaste. Vaikutusta lähinnä lyhyellä tähtäimellä. Eikä sekään välttämättä toteudu, esimerkiksi litiumin hinta on hiljattain lähtenyt tippumaan peloista huolimatta, koska tuotanto on kasvanut nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme