Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perin talon, jota puolen sukua on pitänyt varastonaan.

Vierailija
13.12.2018 |

Nyt sukulaiset kävisivät hakemassa tavaroita, jotka ovat yli 20 vuotta sitten hylänneet mummolan vintille ja vähän ottaisivat muitakin mummolan aarteita. Vaikka talo on yksikäsitteisesti minun. Ihmeellistä joutua riitelemään perinnöstä vaikka olen ainoa perijä. Paljon tavaraa lähti jo siinä yhteydessä kun äitini aikanaan lunasti perikunnalta talon itselleen. Eihän kellään muulla nyt enää ole mitään oikeutta tavaroihin??

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään testamenttia ei ollut. Sukulaiset olis nyt hakemassa ties mitä jonka muistelevat että mummo lupasi heille kun olivat lapsia.

Ap.

Entä sitten?! 

Vierailija
42/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään testamenttia ei ollut. Sukulaiset olis nyt hakemassa ties mitä jonka muistelevat että mummo lupasi heille kun olivat lapsia.

Ap.

Haluatko sä rikkoa välisi jonkun romujen takia? Tietenkin jos mitään kirjallista sopimusta ei ole, niin ei sinun tarvitse luovuttaa mitään omaisuutta heille (paitsi heidän omansa)

SinkkuM

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut perineesi talon, mutta entä irtaimisto, sehän on ihan eri asia. Esim. huonekalut, astiat jne.

Tarkalleen ottaen perin äitini koko omaisuuden.

Ap.

Mutta et muiden sukulaisten omaisuutta. Heillä on oikeus hakea säilytyksessä olleet tavarat pois, mutta ei muuta.

Vierailija
44/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos palstalla on lainoppineita, niin he varmaan osaavat valaista mitä tehdä tavaran suhdeen, jonka omistaja on hyljännyt ajat sitten toisen nurkkiin.

Vierailija
45/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummon tavarat ovat sinun, mutta eivät ne joita sukulaiset ovat säilyttäneet mummon talossa.

Kaikki tavarat on ap:n, jos talo on peritty irtaimistoineen. 

Mulla kävi sellainen moka, etten hakenut tavaroita pois ennen kuin luovutin osuuteni talosta irtaimistoineen. Luulin, että se tarkoittaa vain vanhempieni tavaratoita, mutta valitettavasti se tarkoitti myös omia tavaroitani, jotka olivat varastossa. Sinne jäivät. 

No eivät ole. Jos Matti-eno on säilyttänyt museoautoaan mummovainaan autotallissa, kun omaan ei ole mahtunut, niin ei hitossa se Matti-enon auto siirry tämän nyt perineen lapsenlapsen omaisuudeksi. Eli vain se osa irtaimistosta, joka on ollut ap:n mummon/äidin omaisuutta, on nyt ap:n. Kaikki ne tavarat, joita sukulaiset ovat vain säilyttäneet/varastoineet tuolla mummolassa, ovat edelleen niiden sukulaisten oamisuutta.

Jos et ole omia tavaroitasi itse osannut itsellesi vaatia, niin se on sinun häpeäsi. Vai onko nyt kyse siitä, että ne ovat olleet vanhempiesi omaisuutta ja heidän aikanaan ostamia, joita sinä olet lapsena käyttänyt ja kuvittelit niitä omiksesi. Kas kun se äidin ja isän sinulle ostama lapsuusajan sänky tai telkkari tai matto EI ole sinun omaisuuttasi, vaan vanhempiesi. Sen sijaan sinun ostamasi sänky, jonka olet tuonut vanhempiesi luokse varastoitavaksi, on ja pysyy sinun omaisuutenasi ihan testamenteista ja perintöjärjestyksistä riippumatta, kunnes itse sen omistusoikeudesta myymällä tai lahjoittamalla luovut.

Vierailija
46/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos palstalla on lainoppineita, niin he varmaan osaavat valaista mitä tehdä tavaran suhdeen, jonka omistaja on hyljännyt ajat sitten toisen nurkkiin.

Vaan onko hyljännyt? On mullakin verkkoja kaverin mökillä, mutta kyllä mä katson että ne on mun verkkoja vaikka me niitä yhdessä käytetäänkin. Olenko siis mukamas "hylännyt" ne sinne?

SinkkuM

Vierailija
47/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna noin vain. Vaadi tarkka kuvaus omistamaata tavarasta ja mielellään joku todiste. että tavara kuuluu juuri sille. Äkkiä tyhjenee koko talo, jos lupaat hakea noin vain.

Vierailija
48/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä anna noin vain. Vaadi tarkka kuvaus omistamaata tavarasta ja mielellään joku todiste. että tavara kuuluu juuri sille. Äkkiä tyhjenee koko talo, jos lupaat hakea noin vain.

Tässä siis henkisesti köyhän ohjeet.

Vierailija
49/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut perineesi talon, mutta entä irtaimisto, sehän on ihan eri asia. Esim. huonekalut, astiat jne.

Ap.

Eöi jaikki on sinun. Muiden pitää antaa pitävä todiste, että omistaa talon irtaimistoa. Noin vain ei voi hakea.

Vierailija
50/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa hankalalta, ah onneksi mulla ei ole tätä ongelmaa eikä tarvi miettiä noin ikäviä juttuja. tuossahan menee vielä välitkin niihin sukulaisiin kun "pitää omista oikeuksistaan vähe huolta" kiva sitten sen jälkeen istuskella talossa välit poikki sukuun. Jee

Vierailija
51/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama tilanne täällä. Talo täynnä suvun romua ja pohdin, miten saisi ne heivattua pihalle. Jotain tuollaista kuukauden tavaran noutoaikaa olen pohtinut. Hirvittää vain se, minkä verran silloin häviäisi minun talolle viemää omaa tavaraani, jotka eivät taatusti kuulu kenellekään muulle.

Noh, toisaalta ne ovat vain tavaraa.

Vanhoissa taloissa muuten tuvan seinustaa kiertävät penkit ja tuvan pöytä kuuluvat taloon, ei irtaimistoon. Ei liity asiaan, mutta minusta hauska yksityiskohta. :)

Vierailija
52/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen köyhyys on suurinta köyhyyttä.

-Kirjoittanut ʒinkkumiʒ 2000jaa.

Vierailija
53/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Eöi jaikki on sinun. Muiden pitää antaa pitävä todiste, että omistaa talon irtaimistoa. Noin vain ei voi hakea.

55 mm x 30 metriä 0,15 langalla (kampela -verkko)

kuhaverkk ...

SinkkuM

Vierailija
54/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummon tavarat ovat sinun, mutta eivät ne joita sukulaiset ovat säilyttäneet mummon talossa.

Kaikki tavarat on ap:n, jos talo on peritty irtaimistoineen. 

Mulla kävi sellainen moka, etten hakenut tavaroita pois ennen kuin luovutin osuuteni talosta irtaimistoineen. Luulin, että se tarkoittaa vain vanhempieni tavaratoita, mutta valitettavasti se tarkoitti myös omia tavaroitani, jotka olivat varastossa. Sinne jäivät. 

No eivät ole. Jos Matti-eno on säilyttänyt museoautoaan mummovainaan autotallissa, kun omaan ei ole mahtunut, niin ei hitossa se Matti-enon auto siirry tämän nyt perineen lapsenlapsen omaisuudeksi. Eli vain se osa irtaimistosta, joka on ollut ap:n mummon/äidin omaisuutta, on nyt ap:n. Kaikki ne tavarat, joita sukulaiset ovat vain säilyttäneet/varastoineet tuolla mummolassa, ovat edelleen niiden sukulaisten oamisuutta.

Jos et ole omia tavaroitasi itse osannut itsellesi vaatia, niin se on sinun häpeäsi. Vai onko nyt kyse siitä, että ne ovat olleet vanhempiesi omaisuutta ja heidän aikanaan ostamia, joita sinä olet lapsena käyttänyt ja kuvittelit niitä omiksesi. Kas kun se äidin ja isän sinulle ostama lapsuusajan sänky tai telkkari tai matto EI ole sinun omaisuuttasi, vaan vanhempiesi. Sen sijaan sinun ostamasi sänky, jonka olet tuonut vanhempiesi luokse varastoitavaksi, on ja pysyy sinun omaisuutenasi ihan testamenteista ja perintöjärjestyksistä riippumatta, kunnes itse sen omistusoikeudesta myymällä tai lahjoittamalla luovut.

Ihan omia tavaroita oli. Ne tavarat olisi pitänyt hakea pois ennen kuin allekirjoitin sopimuksen tai niistä olisi pitänyt sopia perinnönjakosopimuksessa. Otin asiasta yhteyttä asianajotoimistoon. Täysin oma moka, kun en ajatellut asiaa. Minähän luovuin talosta irtaimistoineen mustaa valkoisella. En viitsinyt alkaa tappelemaan asiasta. Siellä oli myös kaatopaikalle vietävää tavaraa. Eipähän tarvinnut lähteä niitä rahtaamaan mihinkään. 

Vierailija
55/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloon varastoituilla tavaroilla ei välttämättä ole kovinkaan paljoa rahallista arvoa, kun on pitänyt sukulaisen tiloihin varastoita. joten tuon takia ei välttämättä kuititkaan ole tallella.

Vierailija
56/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

55 mm x 30 metriä 0,15 langalla (kampela -verkko)

kuhaverkk ...

SinkkuM

Kai voit sitten aikanaan, kun kaverisi heittää lusikan nurkkaan, todostaa, että verkot ovat sonun? Todistustaakka on sinulla.

Vierailija
57/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske sukulaisten hakea tavaransa pois ja vahdi, ettei mukaan lähde mitään sinulle kuuluvaa.

Vierailija
58/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suurempi ongelma , jos eivät korjaa romujaan.Hävittäminen ei ole halpaa!!

En tiedä mikä on pilkun päälle lakiteksti, mutta äiti osti kiinteistön ja irtaimiston ja nyt ap peri äitinsä niin kyllä ne kamat ovat mun oikeustajun mukaan ap:n.

Oli mummu lupaillut tai ei. Se jako olisi pitänyt tehdä mummon jälkeen eikä 3 sukupolvea myöhemmin.Sitähän voisi vaatia vaikka mitä 200v sitten kuolleiden esivanhempien jäämistöstä.

Vierailija
59/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten peritään talo ilman irtaimistoa??

Ap.

Siten että irtaimisto on jonkun muun.

Ilman testamenttiakin perijöiden keskinäisellä sopimuksella voi periä pelkän talon. Minä perin talon, mutta jouduin kompensaatioksi luovuttamaan kaiken arvokkaan irtaimen (arvotaulut, antiikkimööpelit, korut, hopeat) ja lisäksi vielä käteisen ja arvopaperit muille perimyskaaren mukaisille perijöille.

Vierailija
60/81 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perikunnan olisi pitänyt hakea tavaransa silloin, kun ap:n äiti osti talon. Myöhäistä niitä nyt enää on vaatia. Tosin jos kyse on jostain arvottomasta, kannattaa antaa viedä pois ettei tule turhaa riitaa. Mutku-mummo-lupasi -tavaroita ei tietenkään pidä antaa pois, koska ne kuuluvat ap:lle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi