Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olet mitä syöt. Itsensä huijaaminen.

Vierailija
13.12.2018 |

Eräs ylipainoinen huijaa ohjelmassa itseään selittämällä ylipainoaan näin: "Normaali-ihmisen kroppa ottaa syödystä energiasta 30 prosenttia, mun kroppa ottaa siitä 60 prosenttia." Tämä johtuu muka geenimutaatiosta. Ko geenimutaatiolla ei tällaista vaikutusta ole, väite ei pidä paikkaansa vaan on oman mielikuvituksen kehitelmä. Ymmärrettävää. Mitä muita itsensä huijaamisen tapoja olette huomanneet?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa näitä lihantuputtajia🤦🏼‍♀️ Liha todellakin lihottaa ja kenenkään ei pitäisi sitä syödä. Itse söin joskus lihaa ja kasviksia n. 80% ruokavaliosta ja urheilin paljon, olin pöhöttynyt ja huonostivoiva ja painoin 70kg. Läski.

Nykyään kasvisruokavaliolla näytän taas naiselta, iho ja hiukset voi hyvin ja painoa on 55kg. Että syökää vaan sitä lihaa 🙊

Me olemme kaikki erilaisia, kuten vaikka nuo vuorotyöläiset...

Lihan tuputtaminen? Kukaan ei pöhöty kerran viikossa syödystä lihapalasta.

Jos laihduttaja haluaa sen yhden pihvin joskus nauttia, voi sitten muuten keventää entisestään päivän syömisiä. Ei tarvitse aina mennä ääripäihin, vaan tehdä järkeviä valintoja harkinnalla.

Suomalaiset kun kuitenkin taitavat olla niitä lihansyöjiä, mitä todellakin tulisi vähentää. En ikinä usko, että katukuvassa kävelevät ylipainoiset ovat lihalla lihoneet, vaan makeista herkuista, sokerijuomista ja ranskiksista, pitsasta, hiilarihöttötuotteista jne. Lihan sanotaan olevan erittäin terveellistä, kunhan se on laadukasta (ei siis mitään 50% sikanautaa), eikä sitä ahmi joka päivä kilokaupalla. Toiset syö, toiset ei, täällä kukaan mitään tuputa, järkeä nyt peliin.

Olen ihan varma, että jos tuo ohjelman mies olisi tiennyt saavansa kunnon pihvin vaikka jokaisen pudotetun parin kilon jälkeen, niin motivaatiokin olisi pysynyt paremmin päällä. Vähän erilainen tyyppi kuitenkin, kuin kasviksilla elävä siro nainen.

Vierailija
42/55 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa näitä lihantuputtajia🤦🏼‍♀️ Liha todellakin lihottaa ja kenenkään ei pitäisi sitä syödä. Itse söin joskus lihaa ja kasviksia n. 80% ruokavaliosta ja urheilin paljon, olin pöhöttynyt ja huonostivoiva ja painoin 70kg. Läski.

Nykyään kasvisruokavaliolla näytän taas naiselta, iho ja hiukset voi hyvin ja painoa on 55kg. Että syökää vaan sitä lihaa 🙊

Sä olet yksinkertaisesti vain täysin väärässä. Liha ei lihota. Googleta, selvitä ja tutki. Liha ei lihota, eikä se turvota. Sen turvotuksen tekee hiilihydraatit. Ihminen voi syödä kasviksia, lihaa ja rasvaa aika huoletta, kun mukaan ei sekoita sokerisia ruokia tai höttöhiilareita. Kasvislasagne lihottaa sinua todellisuudessa enemmän, kuin kunnon reilu pihvi salaatin kera. Se perustuu siihen, että hiilihydraattien syöminen nostaa verensokeria, mikä saa haiman tuottamaan runsaasti insuliinia. Sen takia osa veren sokerista eli glukoosista muuntuu tärkkelykseksi nopeita energiatarpeita varten, mutta ylimäärä muunnetaan triglyseridirasvaksi, joka varastoituu ihmisen rasvakudokseen. Liha, kana, kala, rasva ja kasvikset ei tuota aiheuta, vaan riisit, pastat, perunat, leivät jne.

Mutta tässä keskusteluketjussa hyvin huomaa sen monen suomalaisen virheajattelun. Aina muinoin on opetettu, että lautasmallissa pitää olla 1/3 perunaa, 1/3 lihaa, kanaa tms. ja 1/3 kasviksia. Mä sanon että heitä perunat kuuseen ja pistä tilalle kunnon steikki. Ei muuten lihota ja turvottaa huomattavasti vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geeneillä monesti selitetään ylipainoa. Mutta harva meistä on oikeasti jo syntyessään ihan ylipainoinen.

Ongelma on 99% tapauksista tekosyiden etsiminen (ei ole aikaa liikkua, on isot luut, en vain laihdu jne jne) ja hyvin usein sokeutuminen sille, mikä on normaali annoskoko ja ruuan määrä, jota ihminen tarvitsee.

Esimerkiksi lihavat lapset, jotka syövät kuulemma mukaan vain kotiruokaa. Nooooh. Voi olla, että vain kotiruokaa ja suhteellisen terveellistäkin semmosta syödään, mutta monesti annokset on ihan jäätävän kokoisia. Lapselle sopiva annoskoko kun on oman kämmenen kokoinen määrä pääruokaa. Oma lapseni (ja me loppuperhe) olemme hoikkia ja liikkuvia kaikki. 8v mitat ovat tällä hetkellä n.134cm/23kg. Hänellä on pari kaveria jotka painavat jopa kaksikymmentä kiloa enemmän. Ja kun nämä lapset ovat syömässä meillä, niin syövät he isompia annoksia kuin minä 170cm/59kg aikuinen. Yksikin kaveri kesällä söi kaksi kokonaista hodaria (niistä tuli n.700kcal, pari lasia limukkaa 250kcal ja jälkkäriksi vielä magnum-puikon 350kcal eli yhdellä istumalla 1300kcal). Valitti vielä nälkää, mutta sanoin että odottaisi hetken, että ruoka ehtisi mahaan asti. Oma saman ikäinen söi yhden hodarin melkein kokonaan ja yhden lasin limukkaa (n.450kcal) jälkkäriä ei jaksanut kuulemma syödä. Jätti jäätelönsä myöhemmäksi.

Itsepetos, laiskuus ja sokeus omalle tilanteelle ovat suurimmat ylipainon syyt.

Kauheeta. Pitäisköhän sun käydä keskustelemassa kouluterveydenhoitajan kanssa terveellisestä ruokavaliosta, että lapsesi saisi riittävästi ravintoa? Taipumus anoreksiaan kulkee suvussa.

Vierailija
44/55 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on jotain vege-propagandaa. Esim tehdään elämänmuutos, jossa vähennetään limuja ja vaikka suolaa&lisäaineita leikkeleiden muodossa ja sitten täysin tieteen periaatteiden vastaisesti poimitaan monesta muuttuneesta asiasta yksi ja väitetään että vaste johtui tästä.

Vierailija
45/55 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos urheilee, niin saa syödä mitä vaan

Vierailija
46/55 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet yksinkertaisesti vain täysin väärässä. Liha ei lihota. Googleta, selvitä ja tutki. Liha ei lihota, eikä se turvota. Sen turvotuksen tekee hiilihydraatit. Ihminen voi syödä kasviksia, lihaa ja rasvaa aika huoletta, kun mukaan ei sekoita sokerisia ruokia tai höttöhiilareita. Kasvislasagne lihottaa sinua todellisuudessa enemmän, kuin kunnon reilu pihvi salaatin kera. Se perustuu siihen, että hiilihydraattien syöminen nostaa verensokeria, mikä saa haiman tuottamaan runsaasti insuliinia. Sen takia osa veren sokerista eli glukoosista muuntuu tärkkelykseksi nopeita energiatarpeita varten, mutta ylimäärä muunnetaan triglyseridirasvaksi, joka varastoituu ihmisen rasvakudokseen. Liha, kana, kala, rasva ja kasvikset ei tuota aiheuta, vaan riisit, pastat, perunat, leivät jne.

Mutta tässä keskusteluketjussa hyvin huomaa sen monen suomalaisen virheajattelun. Aina muinoin on opetettu, että lautasmallissa pitää olla 1/3 perunaa, 1/3 lihaa, kanaa tms. ja 1/3 kasviksia. Mä sanon että heitä perunat kuuseen ja pistä tilalle kunnon steikki. Ei muuten lihota ja turvottaa huomattavasti vähemmän.

Näin tein minäkin, ja laihduin hienosti ilman nälkää. "Huonon kolesterolin" arvo pari kk sitten n. 3. Laski 4.8:sta aika lyhyessä ajassa noin, kun aloitin muutokset. Lisäksi runsaasti kalaa. Potut, riisi, pasta ja leipä pois. Olihan aluksi todella vaikeaa olla ilman rukiista leipää ja karjalanpiirakoita, sekä juustoja, mutta tottuihan siihen. Nyt laihduttua voi joskus täysjyväsiivun syödä. Ei turvotusta, ei nälkää, energiaa riittää. Tosin noita hevi-osaston tuotteitakin menee paljon.

Vierailija
47/55 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geeneillä monesti selitetään ylipainoa. Mutta harva meistä on oikeasti jo syntyessään ihan ylipainoinen.

Ongelma on 99% tapauksista tekosyiden etsiminen (ei ole aikaa liikkua, on isot luut, en vain laihdu jne jne) ja hyvin usein sokeutuminen sille, mikä on normaali annoskoko ja ruuan määrä, jota ihminen tarvitsee.

Esimerkiksi lihavat lapset, jotka syövät kuulemma mukaan vain kotiruokaa. Nooooh. Voi olla, että vain kotiruokaa ja suhteellisen terveellistäkin semmosta syödään, mutta monesti annokset on ihan jäätävän kokoisia. Lapselle sopiva annoskoko kun on oman kämmenen kokoinen määrä pääruokaa. Oma lapseni (ja me loppuperhe) olemme hoikkia ja liikkuvia kaikki. 8v mitat ovat tällä hetkellä n.134cm/23kg. Hänellä on pari kaveria jotka painavat jopa kaksikymmentä kiloa enemmän. Ja kun nämä lapset ovat syömässä meillä, niin syövät he isompia annoksia kuin minä 170cm/59kg aikuinen. Yksikin kaveri kesällä söi kaksi kokonaista hodaria (niistä tuli n.700kcal, pari lasia limukkaa 250kcal ja jälkkäriksi vielä magnum-puikon 350kcal eli yhdellä istumalla 1300kcal). Valitti vielä nälkää, mutta sanoin että odottaisi hetken, että ruoka ehtisi mahaan asti. Oma saman ikäinen söi yhden hodarin melkein kokonaan ja yhden lasin limukkaa (n.450kcal) jälkkäriä ei jaksanut kuulemma syödä. Jätti jäätelönsä myöhemmäksi.

Kauheeta. Pitäisköhän sun käydä keskustelemassa kouluterveydenhoitajan kanssa terveellisestä ruokavaliosta, että lapsesi saisi riittävästi ravintoa? Taipumus anoreksiaan kulkee suvussa.

On seurattu lasten painoa neuvolassa aina. Omilla käyrillään kasvavat oikein hyvin, vaikka nykymaailmassa, jossa joka toinen lapsi on vähintään lievästi ylipainoinen laihoilta näyttävätkin. Kaikki maistuu lihasta kasviksiin, karkkipäivää ei ole. Syödään herkkuja aina kun siltä tuntuu - yleensä joka päivä jotain. Syntyessäänkin ovat oleet keveitä jo, kuten me vanhemmatkin. Isänsä oli armeijaan mennessään 190cm ja painoi reippaasti alle 80kg. Oli todella laiha ja pitkä teininä. Onneksi on nyt kolmenkympin jälkeen saanut massaa, vaikka hoikka vieläkin. Anoreksia on valitettavasti kaverin kautta tuttu sairaus. Lapset saa tarpeeksi ruokaa.

Mutta onhan se fakta; luokkakuvat 70-, 80-, 90-luvulla ja nyt. Siinä missä minun vanhempieni luokassa oli 60-luvulla ehkä yksi lihava lapsi oli minun aikanani 80-90-luvulla lihavia lapsia 2-4kpl/luokka. Nykyään tämä määrä on vähintään joka neljäs lapsi, joilla on selvästi kehittymässä ylipaino-ongelma.

Vierailija
48/55 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyi, miksi sinä tarjoat kasvaville lapsille hodareita, limua ja jäätelöä ruuaksi?? 

Eikö yksi noista riittäisi herkuksi normaalin, terveellisen ja ravitsevan ruuan lisäksi, jos nyt on ihan pakko herkutella.

Vierailija
49/55 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyötä ei saa yksin syyttää huonoista ateriavalinnoista. Yövuorossa syön ennen klo 22:ta lämpimän ruuan, eli kunnolla vatsa täyteen ennen yön valvomista. Ettei tulisi vain naposteltua pelkkää leipää ym. hötöä vatsan täytettä pitkin yötä. Itselle on se sopinut hyvin. Myös seuraavana päivänä olis hyvä käydä vaikka 30 min- 1 h kävelyllä, tai harrastamassa jotain kevyttä liikuntaa vaikka kroppa väittää että väsyttää. Sitten huomaakin sen liikunnan antavan energiaa. Toivotan tsemppiä kaikille painon kanssa kamppaileville!

Vierailija
50/55 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet mitä syöt on joka kaudesta lähtien ollut, ei edes vege-aivopesua, vaan jotain jotain ihme vegeruoan irvikuvan aivopesua. Tyrkytetään ja pakkosyötetään aina sitä jotain lapsuusajan inhokkia oikein väkisin. Sitten kun ihminen yökkäilee, niin ohjaaja tuntee itsensä "paremmaksi ihmiseksi" ja hymyilee oikein kettumaisesti vieressä.

Kuvottava ohjelma!

Vierailija
51/55 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän jätti naisystävänsä koska tämä ei sitoutunut elämäntaamuutokseen eli kyllä mies on tosissaan ollut eikä itseään huijannut.

Vierailija
52/55 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei geenivirhettä suoraan syyttänyt mutta kertoohan se että käsitys oli muotoutunut tällälailla uhriutuneeksi, että jos hän syö saman kuin muut niin epäreilusti hänen kehonsa lihoo siitä tuplasti. Syytti töitä ja muita elämäntilanteeseen liittyviä asioita. Oikea syy ruokavalinnat. Ruokavalio täynnä sokeria ja höttöhiilaria, vaikka ko geenimutaatio nimenomaan vähentää mieltymystä sokeriin, joten hänen olisi helpompi luopua ylimääräisestä sokerista. Geenivirhe on siis etu! Eikä syy uhriutua.

Ap

Onko sulla kokemusta epäsäännöllisestä vuorotyöstä? Mulla on ja todellakin se väsymys mikä siitä seuraa, saa valitsemaan syömisensä huonosti. Onhan se tutkittukin, että väsymys lisää mieltymystä rasvaiseen ja epäterveelliseen ruokaan. Ja liian vähäinen uni lisää väsymystä joka lisää mieltymystä epäterveelliseen.

Saa olla aika kova mielenlaatu, että pystyy laihduttamaan vuorotyöläisenä. Kyseinen mieshän vaihtoi vuorotyönsä päivätyöhön, mikä oli varmasti hyvä vaihtoehto. Ruokarytmin saa pysymään helpommin säännöllisenä kun muukin elämä on säännöllistä.

Vuorotyö on muutenkin yksi syöpä. Mulla heittelee verenpaineet ja pulssi yövuorojen jälkeen. Ja kärsin silloin myös kovista vatsakivuista ja turvotuksesta, kun refluksi oireilee valvomisesta ja siitä, että unirytmi menee sekaisin. Pää on ihan sumussa ja ei jaksa laittaa ruokaa, noutoruokaa sitten. Tai sit menee ruokahalut vatsakipujen takia, kuten nyt.

Vierailija
53/55 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten menikään se joku teoria että kun olet kerran ollut riittävän pitkään ylipainoinen ja vaikka laihduttaisit normaalipainoiseksi,  niin joudut silti loppu elämäsi ajan syömään vähemmän kuin saman pituinen ja painoinen henkilö joka ei ole koskaan ollut lihava? Niin mihin tuo väittämä perustui?

Tai entäpä se että jos lapsena on ylipainoa on sinulla määrältään enemmän rasvasoluja, kuin normaalipainoisella/laihalla ja siksi kerrytät helpommin painoa myös aikuisena tai jotain vastaavaa....

Rasvasolujen määrä vaihtelee aina painon mukaan murrosiän loppuun saakka ja sen jälkeen niiden määrä pysyy samana painosta riippumatta, koko vain muuttuu. Eli jos olit lihava teini, niin vaikka laihtuisit aikuisiässä tulee se läski helpommin takaisin suuren rasvasolumäärän takia. Hoikat teinit taas pysyy todennäköisemmin hoikkana aikuisenakin päinvastaisesta syystä.

Tai jotenkin näin se meni.

Vierailija
54/55 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheajattelun huomaa tosiaan selvästi. Kasvislasagne on tyypillisesti lihansyöjän kuvitelma siitä, millaista on kasvisruoka. Hän kun ei ole kasvisruokia nähnyt kuin työpaikan linjastossa. Kunnon kasvisruoka on jotain ihan muuta. Ja miksi kukaan mättäisi kolmasosan lautasesta täyteen perunaa, jos ei syö lihaa? Lihan seuranahan niitä tärkkelyspitoisia ruokia syödään. Steikin voi heittää kuuseen niiden perunoiden seuraksi, ei sitä tarvita terveelliseen ruokavalioon.

Vierailija
55/55 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei geenivirhettä suoraan syyttänyt mutta kertoohan se että käsitys oli muotoutunut tällälailla uhriutuneeksi, että jos hän syö saman kuin muut niin epäreilusti hänen kehonsa lihoo siitä tuplasti. Syytti töitä ja muita elämäntilanteeseen liittyviä asioita. Oikea syy ruokavalinnat. Ruokavalio täynnä sokeria ja höttöhiilaria, vaikka ko geenimutaatio nimenomaan vähentää mieltymystä sokeriin, joten hänen olisi helpompi luopua ylimääräisestä sokerista. Geenivirhe on siis etu! Eikä syy uhriutua.

Ap

Mutta ohjelman mukaan se geenivirhe taas lisää mieltymystä rasvoihin.

En ole perehtynyt geenin toimintaan enkä edes tiedä mikä geeni on kyseessä, mutta kyllä sillä jotain vaikutusta tuntuu olevan lääkärinkin mielestä. En saanut myöskään käsitystä että tuo mies olisi suoraan syyttänyt lihavuudestään geeniä, vaan sanoi niin kuin asia on: se vaikeuttaa laihduttamista ja kyllä hän senkin sanoi, että on itse tehnyt hyvin huonoja ruokavalintoja.

Minusta sekin on typerää, että kaikki mitä lihava sanoo on muka selittelyä ja lihavuuden oikeutusta. Joidenkin mielestä ei tunnu olevan mitään sellaista pistettä, missä kyse olisi ihan vain asioiden kertomisesta.