Mies, lapset ja isovanhemmat haluaa sukujoulun meillä, minä ainoana en
Menin heikkona hetkenä suostumaan ja nyt ahdistaa enemmän ja enemmän ja tekisi mieli perua koko homma. Vieläkö voi? Tekisi vaan mieli sanoa miehelle, että jos hän raahaa sukulaiset meille, niin minä vietän jouluni yksin hotellissa.
Kommentit (694)
Jokainen joka haluaa ja jaksaa järjestää sukujoulun vaikka yksin niin ihan vapaasti. Ei tässä siitä ole kysy.
Jos ei ehdi/jaksa/halua niin ei ole mikään pakko ainakaan yksin raataa ja passata koko sukua.
Itse mieheni ja lasten kanssa olen järjestänyt monet sukujoulut ja on siinä kyllä kova homma. Ihan eri asia jos tekee vain omalle perheelle 2+2. Jos vieraita on vaikka 10 niin ruokaa saa selkä vääränä rehata kaupasta ja tiskiäkin tulee vuori. Ruoka-allergiat ym pitää ottaa huomioon mikä vaikeuttaa hommaa huomattavasti.
Minulle ainakin tulee vähän ressiä kun kokkaan vieraille kun on paineita onnistua "täydellisesti" toisin kuin omalla porukalla voi ottaa vähän rennommin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joulussa on iso duuni vaikka ruuat ostaisi valmiinakin.
Mulle jouluun liittyy siivoaminen - ja se on perusteellisempi kuin viikkosiivous ja koristeleminen. Verhojen ja liinojen vaihto punaisiin. Näiden silityäminen.
Joulukukkien ja joulukuusen hankinta.
Jouluvalot ja kynttilät.
Jouluruokien suunnittelu, ihan pakko on kirjoittaa ostoslista ja käydä se perheenä läpi.
Joulumusiikki - levyjen esiin kaivaminen. Jouluviinit.
Jouluruoka, piparit jo etukäteen. Kinkun paistaminen.
Esillelaittaminen, lämmittäminen, kinkun siivuttaminen, salattien tekeminen jne. Valmiiden laatikoiden kanssa esillelaittamiseen ja salaattien tekoon menee 1,5 tuntia.
Ja tiskeihin menee jälkikäteen todellakin pidempään.
Ja nuo kaikki on PAKKOPAKKOPAKKO!!!!! -tehdä, vaikkei jaksaisi/ aikaa olisi? Joulusta selviää kyllä ilman diskoloistoisia jouluvalojakin. Kynttilätkin on lopulta vaan iso tulipaloriski, parempikin olla ilman.
Ja jos ahdistaa koko joulu niin, että stressataan tuollaisen listan kanssa, niin mikä järki on vetää tuollainen suoritusjoulu? Kunhan on perussiistiä, ruokaa ja jotkut paketit, niin homma on siinä. Radiosta jouluradio auki, niin ei tarvitse stressillä kaivaa niitä joululevyjä.
Kuusenkoristeluista vastaa yleensä perheen lapset, jos ihan pieniä niin tietty aikuinen voi auttaa. Mutta sekin voi olla yhteistä hauskaa tekenistö, eikä värikoodeja ja stressiä siitä, että onhan tämä nyt varmasti koko läänin parhaiten koristeltu kuusi.
Vierailija kirjoitti:
Menin heikkona hetkenä suostumaan ja nyt ahdistaa enemmän ja enemmän ja tekisi mieli perua koko homma. Vieläkö voi? Tekisi vaan mieli sanoa miehelle, että jos hän raahaa sukulaiset meille, niin minä vietän jouluni yksin hotellissa.
Sinä olet suostunut tällaiseen ja nyt sitten vedät asiasta herneet nenään. Niin tyypillistä naisilta.
Minä vihaan, siis VIHAAN joulua kaikenmaailman laitetaan ja touhutaan joulua yhdessä-löpinät saa kerta kaikkiaan näkemään punaista. Meillä ei joulua vietetä, mitenkään. Lapset (nyt 11, 14 ja 16) saavat lahjansa joita ovat toivoneet (ei paketoituna), itse olen kaikki pitkät rahakkaat pyhät töissä ja sitten uutena vuotena 6 päivää vapaalla, jolloin lapset pääsevät esim laskettelemaan.
Syitä on monia, aina lapsuuden traumoista siihen, että ex-mieheni oli jouluhullu ja vaati minulta täydellisiä perhejouluja, joissa itse sai kävellä valmiiseen pöytään. Ihan sama, olinko raskaana ja hirvittävän huonovointinen tai kolmen pienen lapsen kaikki asiat hoitava kotiäiti, joka ei koskaan saanut nukkua (hän ei moisia hoitanut). Nykyinen miesystävä myös joulun töissä, lapset eivät ole traumatisoituneet. Mieluiten saisivat olla isällään joulut, mutta tänä vuonna se ei onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näkee että täällä ei oikeasti tajuta mikä tässä on se suurin ongelma. Ei se, että siivoat ja laitat joulun, se tehdään joka tapauksessa eikä se jouluruokailukaan, varsinkin jos se tehdään edes osittain niin että jokainen tuo jotain. Se ongelma on ne YÖVIERAAT! Yhdellä jouluruuallako siitä selvitään, ei vaan pitää olla aamupaloja, päiväkahvia, välipalaa. Kukakohan ne hankkii, laittaa tarjolle ja siivoaa pois. Joku yövieras haluaa saunaan ja etsii pyyhettä, toinen vieras lojuu siinä lempisohvallasi syömässä konvehtisi jne. Koko ajan olet valmiina passaamaan muita, koko ajan on joku ruokailun valmistamista tai ruokailun jälkien korjaamista.
Oikeasti, mun puolesta meille voi tulla viettämään aattoa ja syömään jouluruokia mutta sen jälkeen haluan rentoutua, en olla koko porukan palvelija. Oma perhe on sen verran omatoimista että saa välipalan itse mutta en itsekään kylässä mene jääkaapille silloin kuin huvittaa vaan jonkilaisia yhteisiä ruokahetkiä kuitenkin tarvitaan.
Eniten ihmettelen, että miksi otetaan niin uusavuton mies, ettei tämä osaa tehdä ruokasuunnitelmia, ostoksia ja itse sitä ruokaa.
Toisaalta taustalla voi olla myös, että vähätellään miestä, "ei se kuitenkaan osaa!".
Selkeä työnhako, eli esim. toinen hoitaa ruoat ja toinen siivoukset. Epäilen, että monikin mies saa ne ruoat hommattua, kunhan annetaan mahdollisuus tähän.
Samaa ihmettelen mummoikäisenä, miten nykunainen valitsee puolisoksi ja lasten isäksi avuttoman miesnyhverön, joka on uusavuton, ei osaa siivota, tehdä ruokaa, käydä kaupassa, valmistella joulua ja miten se arki ja lasten kasvatus sujuu tälläisen miehen kanssa.
Mun mies on jo eläkkeellä ja on tehnyt jo kaikki joululeivonnaiset ja naapurin isännän kanssa sopivat tekevänsä yhdessä joulukalat ja hirvipaistitin.
Ja omassa tuttava ja ystäväpiirissä miesten osallistuminen jouluvalmisteluihin on kuulunut itsestäänselvyytenä jo vuosikymmeniä.Milloin tämä uusi ilmiö on tullut, että jouluvalmistelut on vain naisen harteella?
Itsellänikin alle 30 -vuotias mieheni toi yksi päivä töistä tullessaan kassillisen joulusuklaita, halusi ostaa hyvissä ajoin niin sai koko perheelle mieleiset suklaat.
Kinkun mies ostaa joka vuosi, osaa valmistaakin sen paremmin kuin minä. Ylipäätään tehdään valmistelut yhdessä, kumpikin osansa hoitaen. Ja tämä on meillä täysin itsestäänselvää.
Onnea. Olet viisas nainen ja olet tehnyt oikean valinnan, joka kantaa perheelämässä pitkälle.
Jas lapsia, on myös lapsen etu, että vanhemmat ovat tasavertaisia kumppaneita, ettei lapselle ei käy huonosti jos äiti sairastuu tai on vaativa työ, niin kun käy, kun nainen kantaa yksin vastuun.
Vierailija kirjoitti:
Onko homma menossa siihen, että sinä järjestät ja muut tulee valmiin päälle? Älä suostu tähän, vaan delegoi asioita ihmisille.
Miksi delegointi- ja siten myös suunnitteluvastuun pitäisi olla ap:llä, joka ei sukujoulua halua?
Tilaa kaikki ruuat valmiina ja sovi että miehesi tiskaa. (Myös kahvi-ja aamiaistiskit). Ehkä hän voi tilata ruuat ja käydä ostamassa ja paketoimassa sukulaisten lahjat. Varmaankin hän nauttii jouluvalmisteluista..=== Ehkä sinun olisi aika avata suu etukäteen, ettiei sitten tarvitse uikuttaa!
Meillä ei edes pystyisi järjestämään mitään 29 hengen sukujouluja. En osaa tai pysty tekemään ruokaa niin suurelle porukalle. Ei edes kotiin mahdu noin paljon ihmisiä kun pöytäänkin mahtuu vain 10 henkeä. Ja loppujoulu menisi tiskatessa vaikka on tiskikonekin. Liikaa härdeliä.
Mutta onhan se kiva että joku jaksaa ja voi mutta ei pidä muilta vaatia samaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei siis meinannut edes siivota jouluksi eikä laittaa mitään joulukoristeita?
Jouluruoissakaan ei ole mitään laittamista. Kinkku uuniin ja muut pakkauksista esille.
Mutta sekin on liika palstallamakaajille.
Ai ei ole laitettavaa? Näin äkkiä tulee mieleen kalan savustus ja suolaus, perunoita pitää kuoria noin 3kg, pullat, piparit, kakut yms. pitää leipoa, jonkun pitää yöllä herätä katsomaan ettei se kinkku pala ja kuorrutettava se, ne laatikotkaan ei päädy sinne uuniin ellei niitä tee, myös lohi pitää paistaa. Minä tein jo yhteen muuttaessa sukujouluja rakastavalle miehelle selväksi, että minä en joulua yksin järjestä koko suvulle ja mies joko auttaa tai jouluna tarjolla on ihan minimaaliset tarjoilut ja miehen homma on kertoa miksi pöydässä on joku Atrian lanttulaatikko ja valmiita kinkkusiivuja. Jos mies haluaa ison sukunsa meillä kestitä niin mies myös osallistuu valmisteluun, ei riitä, että suurieleisesti leikkaa kinkkua aattona.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joulussa on iso duuni vaikka ruuat ostaisi valmiinakin.
Mulle jouluun liittyy siivoaminen - ja se on perusteellisempi kuin viikkosiivous ja koristeleminen. Verhojen ja liinojen vaihto punaisiin. Näiden silityäminen.
Joulukukkien ja joulukuusen hankinta.
Jouluvalot ja kynttilät.
Jouluruokien suunnittelu, ihan pakko on kirjoittaa ostoslista ja käydä se perheenä läpi.
Joulumusiikki - levyjen esiin kaivaminen. Jouluviinit.
Jouluruoka, piparit jo etukäteen. Kinkun paistaminen.
Esillelaittaminen, lämmittäminen, kinkun siivuttaminen, salattien tekeminen jne. Valmiiden laatikoiden kanssa esillelaittamiseen ja salaattien tekoon menee 1,5 tuntia.
Ja tiskeihin menee jälkikäteen todellakin pidempään.
Sulle liittyy. Siivoaminen tavalliseen tapaan ja pari koristetta, valot. Ei mitään liinoja ja verhoja, turhaa. Orkidea menee jouluna ja juhannuksena, joulukukat ovat kamalia. Hyvä viini on viiniä ja sitä on normaali viikonloppunakin, unohda "jouluviini". Kauppa/ruokalista suunnitellaan yhdessä. Joulumusiikki omg. Ruoka on yhdessäoloa ja se tehdään porukalla, tiskit hoitaa kone. Rentoa joulua ilman turhan tärkeilyä!
Vierailija kirjoitti:
Meillekin tulee minun ja miehen vanhemmat viettämään joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö voittaa. Sori. Millä yksinoikeudella sinä saisit peruuttaa sovitut suunnitelmat joita muut odottavat innoissaan?
Minä en halua enkä jaksa ja silti minun pitäisi kantaa päävastuu järjestelyistä.
ap
Se joka haluaa sukujoulua kantaa myös päävastuun eli miehesi. Kerro että voit osallistua mutta hänen on hoidettava isommat järjestelyt.
Vierailija kirjoitti:
Mutta asiaan, ap:n tapauksessa tympeintä on se, että mies menee ja lupaa toisen puolesta asioita kysymättä etukäteen. Etenkin kun kyse on noin työllistävästä hommasta. Himppasen epäreilua lisätä toisen kuormaa. Mä ap:na peruisin ilman huonoa omaatuntoa, jos mies vaan odottelee jonkun joulutontun hoitavan kaikki järjestelyt.
Ap kirjoitti: "Menin heikkona hetkenä suostumaan..." eli asiasta oli keskusteltu ja ap oli myöntynyt. Ap voi perua homman, mutta ei ilman huonoa omaatuntoa.
Sukujoulu ei ole työläs jos hommat jaetaan kaikkien kesken. Meillä on 17 hengen sukujoulu tulossa ja mun tehtävä on leipoa kaksi kakkua, taatelikakku ja valkosuklaakakku sekä hankkia koulukukat, ei mitään muuta. Mun miehen tehtävänä on peruna- lanttu- ja bataattilaatikot sekä ulkokuusen valot. Meidän esikoisen tehtävä on ottaa jouluna valokuvat jne.
Siis joulukukat ei koulukukat :)
Olisi aika epäreilua jos muut eivät saisi viettää sukuilu joulua vain koska sinä et halua. Tosin ymmärrän fiiliksen jos kyseessä on se että sinä teet kaikki ruuat, siivoat, ym. Sano vaan asia suoraan mutta rakentavasti puolisollesi ja isovanhemmillesi että et jaksa ja halua huolehtia kaikesta yksin
kissaihminen kirjoitti:
Olisi aika epäreilua jos muut eivät saisi viettää sukuilu joulua vain koska sinä et halua. Tosin ymmärrän fiiliksen jos kyseessä on se että sinä teet kaikki ruuat, siivoat, ym. Sano vaan asia suoraan mutta rakentavasti puolisollesi ja isovanhemmillesi että et jaksa ja halua huolehtia kaikesta yksin
***isovanhemmille***
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta vinqua ja vonqua!!! Tänä vuonna vielä pitkä vapaa viikonloppu ennen aattoa jolloin normaalit ihmiset voivat valmistella pyhiä ihan rauhassa. Itse teen 70 tuntisen työviikon ja pääsen aattoaamuna 07 töistä ja silti saan ruoan pöytään laitettua.
V*ttu teidän kanssanne!
Ja mä hiihdän kouluun 40km suuntaansa päivässä, koko ajan ylämäkeä ja -80 astetta pakkasta. Nih. Mitä sun perheen muut jäsenet tekee kun sä joudut tekemään kaiken yksin 70 tunnin työviikon lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö voittaa. Sori. Millä yksinoikeudella sinä saisit peruuttaa sovitut suunnitelmat joita muut odottavat innoissaan?
Minä en halua enkä jaksa ja silti minun pitäisi kantaa päävastuu järjestelyistä.
ap
Opettele delegoimaan
Luuletko että delegoimalla päävastuu siirtyy muille? Delegoijalla on aina se päävastuu, kaikissa töissä.
Pienten lasten äitinä arvostan, eträ anoppi tai omat vanhemmat/isovanhemmat tarjoavat joulupöydän ja mikäli vaan olen itse kykenevä, tulen lapsille ja lapsenlapsille samaan tapaan tarjoamaan joulupöydän j muuta tunnelmaa.
Minusta ainakin näyttää siltä, että ruuhkavuosissa kamppaileva pienten lasten äiti on eri asemassa esim eläkeläisiin nähden mm. Käytössä olevan ajan suhteen.
Itse painan veitsenterällä sen suhteen, että kaikki on oikeaan aikaan hoidettu ja tehtynä kotona ja työssä, harrastuksissa ja tulevaisuudessa.
Paljon vaatii metatyötä pysyä jotenkin tilanteen tasalla.
Ap:lle ehdotan, että tutki myös mahdollisuudet valmiiseen pöytään jouluna.
Entä jos joulutunnelma tuleekin ostamalla jouluruokailu paikallisen yrittäjän tiloissa.
Me olemme jo kahtena vuonna tehneet niin ja säästyneet sillä jouluruokien ostamiselta kotiin. Kotona on syöty salaattia ja muuta kevyttä ja helppoa ruokaa.