Älkää polttakko rahojanne "lahjakortteihin"
Vaihtamalla setelin lahjakorttiin, lahjan saaja häviää paljon, kauppias nauraa.
Parempi idea on panna seteli kuoreen ja kirjoittaa siihen oma ajatuksenne sen käytöstä.
Seteli on "lahjakortti" joka käy kaikkialla, ei vanhene ja jonka voi käyttää osissa.
Kommentit (56)
Täh? Valitsee sellaisen lahjakortin jonka voi käyttää osissa, ja sellaiseen liikkeeseen josta tietää lahjansaajan pitävän, niin kuka siinä häviää ja mitä?
Lahjakortti on enemmän lahja, koska sillä ei voi tehdä mitä tahansa. Jos on tarkoitus antaa lahjaksi hmmotteluhoito eikä lapsen välikausipuku, on lahjakortti parempi, mikäli on mahdollista, että lahjan saaja kuitenkin laittaa lapsensa vaatetarpeen oman hemmottelunsa edelle. Ja muutenkin mielestäni on jotenkin noloa, jos ihmiset antavat rahaa lahjaksi toiselle ja vastaavasti saavat toiselta rahaa itselleen. Eikö silloin ole järkevämpää, että lopetetaan seteleiden vaihtaminen?
Avaatko vielä mitä lahjan saaja häviää ja mitä kauppias nauraa?
Sen allekirjoitan, että seteli on "avoin" lahjakortti, joka ei ole sidottu tiettyyn paikkaan, kuten lahjakortti.
Mutta myös suurimman osan lahjakorteista voi myös käyttää osissa ja monet käyvät moneen paikkaan, vaikkapa Superlahjakortti. Ja s-ryhmän lahjakortti on voimassa aina vuoden (vai kaksi) edellisestä käyttökerrasta, ei sen ostohetkestä. Tämän takia en ihan purematta hyväksy mielipidettäsi, mutta olen sille avoin, kunhan vielä hieman perustelet väitteitäsi.
Ollaanpa nyt rehellisiä.
Sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Saat valita
a) 10 sadan euron seteliä tai
b) 1000 euron lahjakortti johonkin liikkeeseen. Et siis tiedä mihin liikkeeseen ja millä ehdoilla.
ap ottaisi rahat ja juoksisi lujaa ;-)
Tähän! Kauppias saa varman tulon ja korottoman luoton. Ja aika hyvän lisäkatteen lunastamattomista ja vanhentuneista korteista. Kortin saajaa vituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän! Kauppias saa varman tulon ja korottoman luoton. Ja aika hyvän lisäkatteen lunastamattomista ja vanhentuneista korteista. Kortin saajaa vituttaa.
Vituttaa vaikka on saanut kortin hinnalla tarpeellista itse valitsemaansa tavaraa? Jaha.
Mä kyllä mieluummin ottaisin lahjakortin. Rahasta mulla ei ole pulaa, joten tuntuisi jotenkin hassulta saada vaikka joku 50-100 euroa lahjana. Mutta lahjakorteissa on ideaa siinä mielessä, että sitä varten on ajateltu mitä kivaa voisi toiselle järkätä. Monta kertaa lahjakorttien kautta tullut kokeiltua jotain mitä ei olisi muuten tullut kokeiltua ikinä.
Lahjakortit on ärsyttäviä, johonkin tiettyyn liikkeeseen vaan käy. Rahalla voi yhdistellä eri kauppoja. Onko nää lahjakortin ostajat/antajat joitain absolutisteja. Pelkäävät että se raha menee johonkin viinaan ja tupakkaan?
Vierailija kirjoitti:
No se on kortin saajan ongelma jos ei aikarajan puitteissa sitä korttia älyä käyttää. Niihin on kyllä yleensä aika näkyvästi se voimassaoloaika laitettu.
Mieluummin aina rahalahja kuin lahjakortti.
Lahjakortteja jää lunastamatta, etunenässä varmaan laivaristeilylahjakortit?
Itse ostin veljen lapsille joululahjaksi lahjakortit vaatekauppaan. Saavat itse käydä valitsemassa mieluista, eikä rahat kulu pelkkään hilpetööriin tai herkkuihin.
Rahalahjan voi tallettaa , lahjakortissa on aikaraja lunastamiseen.
Lahjakorttia ei tarvitse käyttää kerralla. Jos saat satasen arvoisen kortin, voit käyttää sen osissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin veljen lapsille joululahjaksi lahjakortit vaatekauppaan. Saavat itse käydä valitsemassa mieluista, eikä rahat kulu pelkkään hilpetööriin tai herkkuihin.
Joulunahan juurikin saa kerrankin seota hilpetööriin ja herkkuihin! Lahjakorteissa on aina ohut kontrollin sivumaku.
Vierailija kirjoitti:
Lahjakorttia ei tarvitse käyttää kerralla. Jos saat satasen arvoisen kortin, voit käyttää sen osissa.
Tosin antajan ennalta määräämään paikkaan ja tarkoitukseen.
Lahjakortit ei oikein iske.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin aina rahalahja kuin lahjakortti.
Lahjakortteja jää lunastamatta, etunenässä varmaan laivaristeilylahjakortit?
Lahjakortin voi hyvissä ajoin myydä tai lahjoittaa jollekin, jos sille ei ole itsellä käyttöä. Aivan kuten voit myydä tai lahjoittaa saamasi Iittalan kukkamaljakon joka ei sovi tyyliisi, hajuveden jonka tuoksusta et pidä, kirjan jonka olet jo lukenut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin antajan ennalta määräämään paikkaan ja tarkoitukseen.
Lahjakortit ei oikein iske.
No ethän sä saamaasi neulepuseroakaan käytä kattilana.
Onko Alkoon mahdollista saada lahjakortti? Jos ei, niin miksi ei?
Rahalahja tuntuu itsestä jotenkin nololta, ainakin jos se on tarkoitus antaa itseä vanhemmalle ihmiselle. Tätä ei sitten pidä sekoittaa näihin "kerätään mummulle matkakassa Rhodokselle!", se on eri asia. Lahjakortilla taas on helppo osoittaa että on huomioinut lahjan saajan mahdollisen toivomuksen ja kiinnostuksen kohteen, lisäksi vielä niin että varsinaisen lahjan lopullinen valinta on kuitenkin lahjan saajan käsissä. Mummu siis arvostaa esim. koruja, mutta en ole ihan varma haluaisiko hän sormuksen vaiko riipuksen, ja pitäisikö enemmän Kalevalasta tai jostain muusta. Hankin siis lahjakortin koruliikkeeseen.
Me ollaan jo useampana vuonna hankittu omalle pojalle lahjakortteja kirjakauppaan, vaatekauppoihin ja kahviloihin, ihan siksi että saa sitten kavereidensa kanssa mennä ja valita mieleisensä tuotteet. Elokuvalippuja ollaan myös ostettu niin että voi kaverinsa/kavereidensa kanssa käydä. Annetaan siis mukavaa ajanvietettä kavereiden kanssa.
Myös lahjakortin voi yleensä käyttää osissa, poikkeus tietenkin, jos lahjakortti oikeuttaa vaikka johonkin määrättyyn hoitoon tai yhden kerran elämykseen tms.