Ravintolat: tarjotkaa Fodmap-vaihtoehto, jos teitä vituttaa tehdä "turhaan" gluteenittomia annoksia
Moni tilaa gluteenittoman siksi, kun noudattaa Fodmap-ruokavaliota ja välttelee siksi vehnää, ruista ja ohraa.
Mikseivät esim. pizzeriat ja hampurilaisravintolat voisi tarjota vaihtoehtona fodmap-pizzoja, joissa ei olisi vehnää mutta jotka voisi käsitellä samoilla välineillä kuin muutkin tuotteet?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa ihmiset, jotka tilaa ravintolassa erikoisruokavalioisille tarkoitettua ruokaa ilman mitään terveydellistä perustetta.
Yksikin ystäväni noudattaa gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota koska hänelle tulee kuulemma naamaan finnejä muuten. :D Jännä ettei se akne ole kenenkään muun mielestä parantunut tuolla hössötyksellä.
Miksi vituttaa? En ymmärrä tätä. Suurimmalla osalla kyse on siitä, että yritetään hoitaa jotain oiretta, tai ylipäänsä koetaan oman terveyden olevan parempi ilman jotain ruoka-ainetta. Miksi niin ei saisi tehdä?
Mulla itselläni on ärtyvä suoli (sairaus), ja lisäksi joitain ruoka-aineita, joista voin todella, todella pahoin, vaikka syytä ei olekaan tullut vielä esille (ei ole tavallinen allergia). Toivoisin että muhun ja muihin annoksia kustomoiviin ei suhtauduttaisi aggressiivisesti. Tosin pitsapaikkoihin nyt en vain menekään koska tiedän etten saa sieltä mitään, mutta joskus pakollisetkin sosiaaliset tilanteet ajaa ravintoloihin, joihin en itse muuten menisi. Yritän vain elää. Toisaalta jos mun paikalletulo pilaa päivän, toivoisin että käännytettäisiin sitten rehdisti koko seurue pois. Välillä selkeisiin kysymyksiinkin ruoasta vastataan mitä sattuu, ja ruoka on sitten mitä on.
Hmm. Minä puolestani olen miettinyt pitkään, miksi on vaikeaa ymmärtää, miten paljon lisätyötä erikoisruokavalioannoksen toteuttaminen tarkoittaa? Ja miksei ymmärretä sitä, millä vakavuudella siihen suhtaudutaan Suomessa lähtökohtaisesti-ainakin useimmissa paikoissa- jos asiakas ilmoittaa vaikkapa haluavansa gluteenittoman tai minkä tahansa allergian tmv:n vaatiman annoksen.
Erikoisruokavalioannoksen tekeminen lähtee siitä, että kaikki annoksen vaatimat leikkuukaudat, veitset jne. lähtevät pesuun, työtila puhdistetaan perusteellisesti ja vaihdetaan uudet välineet tilalle. Itse asiassa jo tarjoilija on kuluttanut tavallista enemmän aikaa saadakseen selville asiakkaan tarpeet. Seuraavaksi tarkistetaan kaikki tuoteselosteet, tarkoitan, KAIKKI tuoteselosteet joka ikisestä käytetystä raaka-aineesta (mukaan lukien mausteet, mahd. liemijauheet jne.).
Jo tässä kohtaa on mennyt ainakin 10min peliajasta pois _yhden ainoan_ asiakkaan tähden, joka ei välttämättä omaa minkäänlaista terveydellistä syytä tilaamalleen annokselle. Se on hurjan paljon voittoa tavoittelevalle yritykselle, jollaisia ravintolat nyt pitkälti ovat. Ja kyllähän se lisäksi alkaa kihisyttämään rivikokkiakin, joka on ns.taikonut tyhjästä ja uhrannut monen muun asiakkaan aikaa tehdäkseen esim. gluteenittoman ja maidottoman annoksen ja jos sen jälkeen vielä ko.asiakas vetelee jälkiruuaksi pullaa naamariin "ku ei se vähissä määrin haittaa".
Hyvä että nykyään moni ravintola laittaa ruokalistansa nettisivuille näkyviin. Itse vilja-allergikkona tarkistan aina ensin netistä löytyykö ravintolasta itselle syötävää ja jos ei löydy (tai listaa ei ole netissä, jolloin ei voi olla varma) jätän suosiolla menemättä ja valitsen sellaisen paikan josta tiedän saavani syötävää.
Olen ollut töissä ravintolassa ja kummasti se ruokavalio aina muuttuu kun jälkiruokalista saadaan käteen.
Gluteenittomuuteen on muitakin terveydellisiä syitä kuin keliakia. Minunkaan ei pitäisi syödä gluteenia, koska on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta sen välttäminen tuntuu niin vaikealta että yleensä en jaksa. Toivoisin, että gluteeniton syöminen tehtäisiin helpommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomuuteen on muitakin terveydellisiä syitä kuin keliakia. Minunkaan ei pitäisi syödä gluteenia, koska on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta sen välttäminen tuntuu niin vaikealta että yleensä en jaksa. Toivoisin, että gluteeniton syöminen tehtäisiin helpommaksi.
Gluteeniton syöminen on helppoa. Syötävää löytyy vaikka kuinka paljon.
Itsellä koko fodmap oli aivan täysin huuhaata.
Vatsa reagoi ruokiin joiden piti olla ok ja taas toisinpäin.
Eli ei ainakaan omalla kohdalla ole mitään fodmap vatsaa. Tosin eipä ole keliakiakaan eikä allergioita....
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa.
Ja miksiköhän vajaatoimintainen ei muka sais syödä gluteiinia?
Itse olen kärsinyt vajaatoiminnasta nyt 30+ vuotta ja ainoa mitä on sanottu, että parsakaalia ja muutama muu olis kiellettyjä, koska ne estää tyroksiinin imeytymisen.
Ei ole kukaan ikinä puhunut glueiinista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa.
Itse olen kärsinyt vajaatoiminnasta nyt 30+ vuotta ja ainoa mitä on sanottu, että parsakaalia ja muutama muu olis kiellettyjä, koska ne estää tyroksiinin imeytymisen.
Ei ole kukaan ikinä puhunut glueiinista mitään.
Niin että kun sinä voit syödä gluteenia, niin kaikki muutkin voivat? Älä jaksa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä erityisruokavalion ruoat maksavat hitusen enemmän. Siitä saa tasaisin väliajoin kiukuttelua, mutta olen aina puolustautunut sanomalla ettei täällä muiden tule osallistua sinun erityisruokavaliosi kustannuksiin. Erityisruokavalioita meillä tarjoillaan muutenkin vain oikeasti sosiaalisesta pakosta. Eli että siinä saattaa kuuden hengen porukassa olla yksi, jonka takia koko seuruetta ei haluta menettää asiakkaina. Jos tuo elementti puuttuisi, sanoisin jokaiselle suoraan että täältä ei saa gluteiinitonta, syö toisaalla.
Suomessa ravintola-asiakas on muutenkin opetettu ihme valikoijaksi. Iso osa annoksista halutaan tilata customoituna. Viimeksi piti oikein rautalangasta vääntää, että talon itse tehtyä raviolia ei saa valkosipulittomana. Se täyte pitää sisällään valkosipulia, piste. Ja ei - sitä raviolia ei aleta valmistamaan uudestaan sinua varten lauantai-illan ruuhkatunteina. Se on jo tehty ja sillä mennään.
Et sä ruokakaupassakaan mene vaatimaan, että haluan ostaa oranssia maitoa ja neljän juuston pakastepitsaa ilman mozzarellaa. Ne tuotteet ovat mitä ovat. Miksi tätä ei ymmärretä mennessä ravintolaan?
Juuri tämä ärsyttää suunnattomasti! En tykkää enää käydä ystäväporukan kanssa syömässä tuon ainaisen kustomoinnin takia. Ihan kuin olisi tarkoituskin olla mahdollisimman hankala asiakas. Viimeksi homma meni kutakuinkin näin:
Neiti 1: Mä otan ton texmexlautasen, mut voiko guacamolen vaihtaa avokadottomaan guacamoleen? Tacot sit gluteenittomana ja jugurttikastikkeessa ei saa olla maitoa.
Neiti 2: Voisin ottaa cheddarjuustohampurilaisen, mut lihattomana, maidottomana ja gluteenittomana, ja ainiin, enhän mä saa kananmunaakaan syödä, hihih.
Neiti 3: En kyl löydä listalta oikein mitään mun ruokavalioon. Jos otan sit sitä guacamolea ilman avokadoa ja gluteenittomia sämpylöitä. Kylkeen vaikka vähän tomaatitonta salsaa, mut sil ei oo sit väliä onko gluteeniton.
Minä: Kasvishamppari kokiksella ja kurkkumajodipillä, kiitos.
Tarjoilija: Mitä, oikeastiko ihan kaikkineen päivineen? :D
Jos omistaisin ravintolan, tasan tarkkaan perisin lisämaksun erityisannoksista. Listalta tilattu annos maksaa määrän X, itse keksimäsi ja rakentamasi annos määrän Y.
/6
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa.
Ei ole kukaan ikinä puhunut glueiinista mitään.Niin että kun sinä voit syödä gluteenia, niin kaikki muutkin voivat? Älä jaksa!
Voitko vastata kysymykseen.
Miksi vajaatoimintaiselta on gluteiini kielletty?
Itseänikin kiinnostaa.
Ruokahössötys on nyt sellaista muotia, että en ihan suorinvartaloin usko väitettä.
Siskollani on lievä keliakia. Ravintolassa katsoo mitkä annokset on gluteenittomia ja tilaa sellaisen (ja varmistaa tarjoilijalle että tulee olla gluteeniton), tai jos ei ole niin kysyy minkä saa helpoiten muutettua gluteenittomaksi. Tarjoilijat olleet ymmärtäväisiä ja jopa tuoneet gluteenitonta leipää pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Siskollani on lievä keliakia. Ravintolassa katsoo mitkä annokset on gluteenittomia ja tilaa sellaisen (ja varmistaa tarjoilijalle että tulee olla gluteeniton), tai jos ei ole niin kysyy minkä saa helpoiten muutettua gluteenittomaksi. Tarjoilijat olleet ymmärtäväisiä ja jopa tuoneet gluteenitonta leipää pöytään.
Ei ole olemassa lievää keliakiaa. Se joko on, tai ei.
Näkyvät oireet voi olla lieviä, mutta silloinkin suolinukka tuhoutuu, ja ajan kuluessa puutostilat tuhoavat terveyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa lievää keliakiaa. Se joko on, tai ei.
Näkyvät oireet voi olla lieviä, mutta silloinkin suolinukka tuhoutuu, ja ajan kuluessa puutostilat tuhoavat terveyden.
Johan on taas niin höpöhöpöä ettei tosikaan.
Itse olin juuri tähystyksessä.
Ei keliakiaa
Nukassa 1cm kokoinen alue tuhoutunut.
Perinnöllisenä. Esim b vitamiini ei imeydy ruuasta, pitää piikittää.
Särkylääkkeitä ei saa syödä kuin leipää.
Siinä se.
Miksi vituttaa? En ymmärrä tätä. Suurimmalla osalla kyse on siitä, että yritetään hoitaa jotain oiretta, tai ylipäänsä koetaan oman terveyden olevan parempi ilman jotain ruoka-ainetta. Miksi niin ei saisi tehdä?
Mulla itselläni on ärtyvä suoli (sairaus), ja lisäksi joitain ruoka-aineita, joista voin todella, todella pahoin, vaikka syytä ei olekaan tullut vielä esille (ei ole tavallinen allergia). Toivoisin että muhun ja muihin annoksia kustomoiviin ei suhtauduttaisi aggressiivisesti. Tosin pitsapaikkoihin nyt en vain menekään koska tiedän etten saa sieltä mitään, mutta joskus pakollisetkin sosiaaliset tilanteet ajaa ravintoloihin, joihin en itse muuten menisi. Yritän vain elää. Toisaalta jos mun paikalletulo pilaa päivän, toivoisin että käännytettäisiin sitten rehdisti koko seurue pois. Välillä selkeisiin kysymyksiinkin ruoasta vastataan mitä sattuu, ja ruoka on sitten mitä on.