Ravintolat: tarjotkaa Fodmap-vaihtoehto, jos teitä vituttaa tehdä "turhaan" gluteenittomia annoksia
Moni tilaa gluteenittoman siksi, kun noudattaa Fodmap-ruokavaliota ja välttelee siksi vehnää, ruista ja ohraa.
Mikseivät esim. pizzeriat ja hampurilaisravintolat voisi tarjota vaihtoehtona fodmap-pizzoja, joissa ei olisi vehnää mutta jotka voisi käsitellä samoilla välineillä kuin muutkin tuotteet?
Kommentit (54)
Oho. Meni oma kommentti lainauksen sisään.
/6
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa ihmiset, jotka tilaa ravintolassa erikoisruokavalioisille tarkoitettua ruokaa ilman mitään terveydellistä perustetta.
Yksikin ystäväni noudattaa gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota koska hänelle tulee kuulemma naamaan finnejä muuten. :D Jännä ettei se akne ole kenenkään muun mielestä parantunut tuolla hössötyksellä.
Siellä ravintolassa maksetaan se ruoka, joissain paikoissa jopa lisämaksua siitä erikoisateriasta.
Ravintola voi toki ilmoittaa, ettei halua tehdä eritysruokaa, niin voin mennä muualle syömään. Ei siinä mitään jos ei raha kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Syökää kotona!
.
Olisi aivan ihanaa mennä teinin kanssa joskus syömään ravintolaan,
onnistuu hyvin harvoin, kun kaiken pitää olla gluteenitonta, maidotonta ja soijatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää kotona!
Mukava kuulla, että ravintoloilla menee niin hyvin, että voi patistaa maksavat asiakkaat syömään kotona 😊
Nämä kaikenmaailman minäminäruokavalioita noudattavat tulevat kyllä kalliiksi. Että parempi onkin että syötte kotonanne.
Niin. Sen takia joissain paikoissa gluteeniton maksaa enemmän.
Minä asiakkaana maksan sen ravintolalle, meneekö käsityskykyyn? Kyseessä ei ole nyt ilmainen soppatykki, vaan liikeyritys joka MYY ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä erityisruokavalion ruoat maksavat hitusen enemmän. Siitä saa tasaisin väliajoin kiukuttelua, mutta olen aina puolustautunut sanomalla ettei täällä muiden tule osallistua sinun erityisruokavaliosi kustannuksiin. Erityisruokavalioita meillä tarjoillaan muutenkin vain oikeasti sosiaalisesta pakosta. Eli että siinä saattaa kuuden hengen porukassa olla yksi, jonka takia koko seuruetta ei haluta menettää asiakkaina. Jos tuo elementti puuttuisi, sanoisin jokaiselle suoraan että täältä ei saa gluteiinitonta, syö toisaalla.
Suomessa ravintola-asiakas on muutenkin opetettu ihme valikoijaksi. Iso osa annoksista halutaan tilata customoituna. Viimeksi piti oikein rautalangasta vääntää, että talon itse tehtyä raviolia ei saa valkosipulittomana. Se täyte pitää sisällään valkosipulia, piste. Ja ei - sitä raviolia ei aleta valmistamaan uudestaan sinua varten lauantai-illan ruuhkatunteina. Se on jo tehty ja sillä mennään.
Et sä ruokakaupassakaan mene vaatimaan, että haluan ostaa oranssia maitoa ja neljän juuston pakastepitsaa ilman mozzarellaa. Ne tuotteet ovat mitä ovat. Miksi tätä ei ymmärretä mennessä ravintolaan?
Juuri tämä ärsyttää suunnattomasti! En tykkää enää käydä ystäväporukan kanssa syömässä tuon ainaisen kustomoinnin takia. Ihan kuin olisi tarkoituskin olla mahdollisimman hankala asiakas. Viimeksi homma meni kutakuinkin näin:
Neiti 1: Mä otan ton texmexlautasen, mut voiko guacamolen vaihtaa avokadottomaan guacamoleen? Tacot sit gluteenittomana ja jugurttikastikkeessa ei saa olla maitoa.
Neiti 2: Voisin ottaa cheddarjuustohampurilaisen, mut lihattomana, maidottomana ja gluteenittomana, ja ainiin, enhän mä saa kananmunaakaan syödä, hihih.
Neiti 3: En kyl löydä listalta oikein mitään mun ruokavalioon. Jos otan sit sitä guacamolea ilman avokadoa ja gluteenittomia sämpylöitä. Kylkeen vaikka vähän tomaatitonta salsaa, mut sil ei oo sit väliä onko gluteeniton.
Minä: Kasvishamppari kokiksella ja kurkkumajodipillä, kiitos.
Tarjoilija: Mitä, oikeastiko ihan kaikkineen päivineen? :D
Jos omistaisin ravintolan, tasan tarkkaan perisin lisämaksun erityisannoksista. Listalta tilattu annos maksaa määrän X, itse keksimäsi ja rakentamasi annos määrän Y.
/6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa ihmiset, jotka tilaa ravintolassa erikoisruokavalioisille tarkoitettua ruokaa ilman mitään terveydellistä perustetta.
Yksikin ystäväni noudattaa gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota koska hänelle tulee kuulemma naamaan finnejä muuten. :D Jännä ettei se akne ole kenenkään muun mielestä parantunut tuolla hössötyksellä.
Juu. Ihan tiedetty fakta.
Aknea ei voi ehkäistä ruokavaliolla eikä liiallisella hygienialla. Tupakointi lisää akneoireita.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Tuo on vanhaa tietoa. Ruokavalion merkitystä on viime vuosina tutkittu enemmän.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4884775/
Toisekseen, kaikki "akne" ei ole aknea. Itselleni tulee ruoka-aineallergian (ihan todetun sellaisen) myötä kasvoihin ihottumaa, joka näyttää ihan aknelta, mutta ei kuitenkaan aknea ole.
Mielestäni ihminen tuntee kroppansa ja vointinsa paremmin kuin muut. Jos joku kokee voivansa paremmin kun lakkaa syömästä vaikka gluteenia, niin mitä hemmettiä se kenellekään kuuluu? Gluteenin syöminen ei ole mikään kansalaisvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Mutta tästä aiheesta hänelle on turha puhua, kun joku kosmetologi on aikanaan hänelle ruokavalion laatinut.. :D
/6
Kosmetologi vai dermatologi? Minulle suositteli ihan ihotautilääkäri maidotonta ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Mutta tästä aiheesta hänelle on turha puhua, kun joku kosmetologi on aikanaan hänelle ruokavalion laatinut.. :D
/6
Kosmetologi vai dermatologi? Minulle suositteli ihan ihotautilääkäri maidotonta ruokavaliota.
Kosmetologi. Lääkärille ei suostu menemään, eikä hommaamaan lääkitystä (joka oikeasti auttaisi). Käy kuulemma liikaa itsetunnon päälle. (?)
/6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni tilaa gluteenittoman siksi, kun noudattaa Fodmap-ruokavaliota ja välttelee siksi vehnää, ruista ja ohraa.
Mikseivät esim. pizzeriat ja hampurilaisravintolat voisi tarjota vaihtoehtona fodmap-pizzoja, joissa ei olisi vehnää mutta jotka voisi käsitellä samoilla välineillä kuin muutkin tuotteet?
.
Ei gluteenitonta saa käsitellä samoilla välineillä kuin esim. vehnäjauhoja ja muita gluteenia sisältäviä viljoja/tuotteita.
Siksihän tuossa juuri kirjoittaja esitti vaihtoehdoksi fodmap-pizzoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ei gluteenitonta saa käsitellä samoilla välineillä kuin esim. vehnäjauhoja ja muita gluteenia sisältäviä viljoja/tuotteita.
Tuossa tapauksessa pitäisi vaan erittäin selvästi ilmoittaa suomeksi ja ruotsiksi, että kyseessä ei ole gluteeniton ruoka ja silti se aiheuttaisi hämmennystä keliaakikoille.
Jos väkisin haluaa syödä ilman lääketieteellistä syytä jonkun ruokavalion mukaisesti, eli valitsee rajoittaa itseään, niin on aika outoa olla syömättä rajoitetusti. Pitäisi siis ymmärtää, että silloin kaikkea ruokaa ei ole saatavilla ja jos on niin se ei maistu tavalliselta versiolta ja siitä saa maksaa enemmän. Ei vegaanikaan mene pihvipaikkaan vaatimaan vegaanipihviä paistettuna lihaa näkemättömällä pannulla, vaan vegaani menee joko vegaaniravintolaan, tai ravintolaan, jossa on ainakin yksi kelvollinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Tuossa tapauksessa pitäisi vaan erittäin selvästi ilmoittaa suomeksi ja ruotsiksi, että kyseessä ei ole gluteeniton ruoka ja silti se aiheuttaisi hämmennystä keliaakikoille.
Jos väkisin haluaa syödä ilman lääketieteellistä syytä jonkun ruokavalion mukaisesti, eli valitsee rajoittaa itseään, niin on aika outoa olla syömättä rajoitetusti. Pitäisi siis ymmärtää, että silloin kaikkea ruokaa ei ole saatavilla ja jos on niin se ei maistu tavalliselta versiolta ja siitä saa maksaa enemmän. Ei vegaanikaan mene pihvipaikkaan vaatimaan vegaanipihviä paistettuna lihaa näkemättömällä pannulla, vaan vegaani menee joko vegaaniravintolaan, tai ravintolaan, jossa on ainakin yksi kelvollinen vaihtoehto.
Fodmapin noudattamiseen on yleensä lääketieteellinen syy, vegaaniuteen useimmiten ei.
Fodmap on vähän hankala siitä, että eri ihmisillä on eri tyyppiset FODMAP ruoat mitkä ärsyttää. Erittäin harvan täytyy vältellä kaikkien Fodmap ryhmien ruokia. Esim itseäni ei viljat häiritse ollenkaan, mutta fruktaani on paha, eli minun täytyy välttää niitä high fodmap kasviksia, mutta ei viljoja.
Gluteeniton ei kylläkään automaattisesti sovellu Fodmapiin. Olin terveyssyistä fodmapilla muutaman kuukauden ja minun oli todella vaikeaa löytää sopivaa leipää/pastaa yms. juuri siksi että niissä oli vehnää, papuja tai muuta fodmapiin sopimatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ei niin. Siksi ehdotin vehnättömiä fodmap-pizzoja, jotka voi paistaa huoletta samassa uunissa kuin muutkin pizzat.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mikä tämä juttu on, mutta tuskin tavoitat ravintoloita tekemällä aloituksen vauvapalstalle.
Tai sitten tässä oli ideana levittää ajatusta eteenpäin, muutkin voisivat ehdottaa tätä ravintoloille.
Vierailija kirjoitti:
Fodmap on vähän hankala siitä, että eri ihmisillä on eri tyyppiset FODMAP ruoat mitkä ärsyttää. Erittäin harvan täytyy vältellä kaikkien Fodmap ryhmien ruokia. Esim itseäni ei viljat häiritse ollenkaan, mutta fruktaani on paha, eli minun täytyy välttää niitä high fodmap kasviksia, mutta ei viljoja.
Meniköhän tässä fruktaani ja jokin muu sekaisin? Kun vehnässä ja rukiissahan on nimenomaan paljon fruktaania, mikä juuri tekee niistä FODMAP-ruokavalioon sopimattomia.
En ihan ymmärtänyt aloitusta - itse ainakin ruokaa tilatessani mainitsen aina että kontaminaatiota ei tarvitse varoa, ja varsinaisten raaka-aineiden sisältö on se olennaisempi seikka. Näin ei keittiössäkään tehdä turhaa työtä annoksen "eristämisen" osalta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hitto siinä on, ettei rahalla saa tilata sellaista ruokaa kuin haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hitto siinä on, ettei rahalla saa tilata sellaista ruokaa kuin haluaa?
Saahan sitä tilata. Mutta sitten kitistään kuitenkin kun se maksaa enemmän kuin normiruoka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä erityisruokavalion ruoat maksavat hitusen enemmän. Siitä saa tasaisin väliajoin kiukuttelua, mutta olen aina puolustautunut sanomalla ettei täällä muiden tule osallistua sinun erityisruokavaliosi kustannuksiin. Erityisruokavalioita meillä tarjoillaan muutenkin vain oikeasti sosiaalisesta pakosta. Eli että siinä saattaa kuuden hengen porukassa olla yksi, jonka takia koko seuruetta ei haluta menettää asiakkaina. Jos tuo elementti puuttuisi, sanoisin jokaiselle suoraan että täältä ei saa gluteiinitonta, syö toisaalla.
Suomessa ravintola-asiakas on muutenkin opetettu ihme valikoijaksi. Iso osa annoksista halutaan tilata customoituna. Viimeksi piti oikein rautalangasta vääntää, että talon itse tehtyä raviolia ei saa valkosipulittomana. Se täyte pitää sisällään valkosipulia, piste. Ja ei - sitä raviolia ei aleta valmistamaan uudestaan sinua varten lauantai-illan ruuhkatunteina. Se on jo tehty ja sillä mennään.
Et sä ruokakaupassakaan mene vaatimaan, että haluan ostaa oranssia maitoa ja neljän juuston pakastepitsaa ilman mozzarellaa. Ne tuotteet ovat mitä ovat. Miksi tätä ei ymmärretä mennessä ravintolaan?
Juuri tämä ärsyttää suunnattomasti! En tykkää enää käydä ystäväporukan kanssa syömässä tuon ainaisen kustomoinnin takia. Ihan kuin olisi tarkoituskin olla mahdollisimman hankala asiakas. Viimeksi homma meni kutakuinkin näin:
Neiti 1: Mä otan ton texmexlautasen, mut voiko guacamolen vaihtaa avokadottomaan guacamoleen? Tacot sit gluteenittomana ja jugurttikastikkeessa ei saa olla maitoa.
Neiti 2: Voisin ottaa cheddarjuustohampurilaisen, mut lihattomana, maidottomana ja gluteenittomana, ja ainiin, enhän mä saa kananmunaakaan syödä, hihih.
Neiti 3: En kyl löydä listalta oikein mitään mun ruokavalioon. Jos otan sit sitä guacamolea ilman avokadoa ja gluteenittomia sämpylöitä. Kylkeen vaikka vähän tomaatitonta salsaa, mut sil ei oo sit väliä onko gluteeniton.
Minä: Kasvishamppari kokiksella ja kurkkumajodipillä, kiitos.
Tarjoilija: Mitä, oikeastiko ihan kaikkineen päivineen? :D
Jos omistaisin ravintolan, tasan tarkkaan perisin lisämaksun erityisannoksista. Listalta tilattu annos maksaa määrän X, itse keksimäsi ja rakentamasi annos määrän Y.
/6
Joo ja ennen vanhaan brassailuna ja snobbailuna riitti kun pyysi ranskalaisten tilalle lohkoperunat ja pihvin kypsyysasteen osasi kerto plussina ja miinuksina: "medium miinus, kiitos". Tuon snobailun teki yleensä se seurueen 44-vuotias mies, firman pikkupomo.
Nyt se on seurueen 21-vuotias opiskelijaneito, joka tilaa tonttottoman ton, missä ei saa olla yhtään tota. Sitten tarjoilijalle kettuillaan annoksen tultua, että "tää ei ole albiino kukkakaali, vaan parsakaali".
/6