Peruspäivärahasta
Kysymys: kun peruspäivärahaa sanotaan voitavan maksaa 500 päivän ajan, niin tarkoittaako tämä yhden ihmiselämän aikana kokonaisuutta, vai nollautuuko tuo 500 päivän "laskuri" kun työttömyys esimerkiksi päättyy? Olen ollut nyt työttömänä kuukauden verran ja viimeksi olin työtön yli 5 vuotta sitten, mutta Kelan mielestä olen käyttänyt peruspäivärahastani jo yli 200 päivää. Miten tämä on mahdollista? Nämä työttömyyteen liittyvät asiat ovat olleet aika vieraita (onneksi) itselleni, osaisiko joku paremmin näistä tietävä vastata? Soitto Kelaan vie jonossa useamman tunnin...
Kommentit (2)
Toimin tässä välissä yksityisenä elinkeinonharjoittajana, en palkansaajana, ja kyseinen yritystoiminnaksi laskettava työllistyminen päättyi yhteistyökumppanin aloitteesta. Olen ollut myös äitiyslomalla, tosin tästä on jo vuosia. En ole kuulunut liittoihin, ei kukaan maksa minulle ansiosidonnaista. Kuvittelisin kuitenkin, että koska työssäoloehtoni on täyttynyt (sainhan myönteisen päätöksen enkä karenssia), niin tuon laskurin olisi pitänyt nollautua?
Nollautuu aina kun työssäoloehto täyttyy. Tärkeämpi kysymys on se, miksi olet pitkän työllisyysjakson jälkeen peruspäivärahalla etkä ansiosidonnaisella. Toki jos olet opiskellut tuon 5 vuotta, niin molemmat kohdat selittyvät sillä. (Tai istunut linnassa.)