Peukutusketju: Suuri murrekiista - kumpi on oikein
...tai kumpaa itse käytät? Ensimmäinen sana - yläpeukku, toinen sana - alapeukku. Itseoikeutettuna ykkösenä ikuinen kysymys:
vasta vai vihta?
Kommentit (600)
Vierailija kirjoitti:
Rikki vai särki
Rikki on alkuaine ja särki on kala.
Vierailija kirjoitti:
Murteet ovat väärin. Kamalan kuuloista solkotusta murteesta riippumatta, murteet on jonkinlainen kollektiivinen aivovamma. Siltä ne kuulostaa. Vapaaehtoista äidinkielen väärin puhumista. Erityinen inhokki savon murre. En pysty ottaan tosissani ihmistä,joka venyttää ja vääntää joka sanaa.
Nimenomaan murre tai muu puhekieli (esim. Helsingin puhekieli, jota sitä ei ole tapana kutsua murteeksi) on ihmisen äidinkieli.
Vierailija kirjoitti:
Mitävitun väliä??????
Tässäpä aivan timanttista itseironiaa:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolttu. Onko se
mekko vai nuttu?
Tiätysti kolttu on mekko. Nuttu on paita tai semmonen..
Niinhän se on, mutta jotkut käyttävät kolttu-sanaa nimenomaan siitä paidasta.
Vierailija kirjoitti:
Suomuurain kirjoitti:
Lakka vai hilla?
Hilla, mutta hillona lakkahillo (hillahillo kuulostaa typerältä)
Muurain se on.
Vierailija kirjoitti:
Olla liian vähissä vaatteissa tai lähes alasti:
Roikkia/kroikkia/kroikootella
vai
rimputella?
Nämä on kaikki aivan vieraita sanontoja minulle. Itse käytän joskus sanaa kekkuloida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vai
rimputella?
Nämä on kaikki aivan vieraita sanontoja minulle. Itse käytän joskus sanaa kekkuloida.
Tästäpä juohtui mieleeni seuraava kysymys: käytätkö erityistä sanaa vähissä vaatteissa olemiselle (yläpeukku) vai et käytä (alapeukku)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vai
rimputella?
Mielestäni kekkulointi ei tarkoita varsinaisesti sitä. Voi kyllä sanoa "kekkuloida vähissä vaatteissa", mutta myös vaikka "kekkuloida sohvan selkänojalla" tms., jolloin puhutaan toiminnasta, ei ulkoasusta.
Rimputella: vähissä vaatteissa olemista vaiko kenties sittenkin soitella (puhelimella)?
Vierailija kirjoitti:
Kullitettu vai pinnoitettu kullalla
Se on kullattu.
Vierailija kirjoitti:
Porstua vai eteinen
Molemmat, porstua on usein isohko pyolikylmäkylmä eteinen, joita harvemmin nykytaloissa on. Eteinen on lämmitettyä sisätilaa. Mökillä meillä porstua, kotona vain eteinen.
Fuskata: vuotaa vai huijata pelissä?
Kuulostaa hyvältä vs. Kuullostaa hyvältä
Siiseli kirjoitti:
tumput vai lapaset?
kintaat
Vierailija kirjoitti:
...tai kumpaa itse käytät? Ensimmäinen sana - yläpeukku, toinen sana - alapeukku. Itseoikeutettuna ykkösenä ikuinen kysymys:
vasta vai vihta?
Ihan tyhmä kysymys, kumpi on oikein ? Molemmathan ne on oikein riippuu missä asuu !
Vierailija kirjoitti:
Siiseli kirjoitti:
tumput vai lapaset?
kintaat
Rasat
tumput vai lapaset?