Lapsettomuushoidoista kysyttävää
Eli siis, meillä on alkamassa nyt lapsettomuustutkimuksen julkisella, lähete juuri tehty. Kysymyksenä siis, että miten ihmeessä sinne polille onnistuu muka ravata monta kertaa kuussa? Mä olen töissä 8-16, enkä nyt haluais heti joutua töissä kertomaan että missä alan käymään. En tee toimistotöitä, josta helposti pääsis lähtemään tai viemään töitä kotiin.
Olis kiva jos joku viitsis vastata, en jaksa tätä varten tehdä nimimerkkiä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Kehität jonkun epämääräisen ja lopulta selvittämättömäksi jäävän vatsakivun, jota sitten tutkitaan kuukausitolkulla, välillä tähystäen, välillä ultraten tai gynellä. Kyllä niihin saadaan uppoamaan kuukausitolkulla aikaa. Eikä kukaan yleensä halua kauhean tarkkaan kysellä ja kuulla mistään peräsuolitähystyksistä. Antavat olla.
Valheella on yleensä lyhyet jäljet. Työnantaja voi tuossa tapauksessa purkaa työsopimuksen henkilöön liittyvillä perusteilla.
Mulla ei aukiolotutkimus tehnyt kipeää, epämukavaa oli muttei kivuliasta.
Töihin keksin sadun koiran lonkkaongelmista joita kuntoutetaan, lupasin tehdä tunnit myöhemmin sisään ja teinkin. Lapsettomuushoidothan on joka tapauksessa asia joka ei useimmissa TESseissä kuulu niihin joita saa käydä työajalla, joten keksi joku iäkäs sukulainen joka pitää auttaa lääkäriin tmv. Tai jos nekin on samassa rakdnnuksessa niin ravintoterapeutti tai joku.
Minä kävin yksityisellä, ei tarvinnut työajalla käydä. Lapsettomuushoidot ei yleensä kuulu paikallisiin poissaoloihin.
En ollutkaan vielä ajatellut tuota, että tosiaan miten kertoa asiasta töissä. Jos on luottamus työnantajaan, niin silloin voinee rehellisesti kertoa asiasta ja sopia hänen kanssaan miten menetellään, miten tehdään tunnit takaisin jne. Edellisen esimiehen kanssa tämä olisi ollut itselleni päivänselvä toimintatapa.
Mutta jos on epäluottamus, niin ymmärrän että ei tunnu turvalliselta kertoa. Mä olen vähän kahden vaiheilla - nykyinen esimies ei ole paras mahdollinen. Pelkään, että tietoa voitaisiin käyttää minua vastaan. Pelkään myös, että asiaan ei suhtauduttaisi empatialla ja että lapsettomuudesta kertominen lisäisi paineita ja se on viimeinen asia, mitä tilanteessa kaipaa. Pelkään, että asia ei pysyisi meidän välisenä.
IVF hoidossa oli 5 käyntiä yhden kuun aikana. Eka suunnittelu käynti, jossa sain samalla reseptit lääkkeisiin. Sen jälkeen oli ultra, jossa katsottiin follikkelien kasvua, sitten toinen ultra jossa määrättiin punktio päivä. Sitten itse punktio, josta sain 4 päivää sairaslomaa ja sitten Alkion siirto. Plussa tuli ekasta IVF:stä :)
Itse kävin yksityisellä, jossa osa ajoista onneksi iltasella.
Päiväsaikaan ei auttanut kuin järkätä tuuraaja tai keksiä pomoille joku valhe (työhaastattelu, lääkäri jne..), ja Jos ei muuten olisi onnistunut, niin pari päivää Olin myös sairaslomalla. Osalle työnantajista kerroin myös rehellisesti asiasta ja joustivat sitten parhaansa mukaan töiden suhteen. Ja yhden työn lopetenkin koska sieltä ei poissaolot järjestynyt.
Itsellä siis oli useampia työnantajia joten tulin melkein ammattilaiseksi keksiessäni selityksiä...
Ja kannattaa varautua että hoidoissa kuluu aikaa, itsellä meni se 1,5 vuotta ja käyntejä oli 2-5 kuukaudessa.
Ja ainakaan omalla kohdallani aukiolotutkimus ei sattunut ollenkaan, ei siis kannata turhaan jännittää.
Lähinnä se veden liike johtimissa tuntuu siltä kuin olisi kauhea ripuli. 😅
Mulla ei ole yhtään lomia, oon just vaihtanut työpaikkaa niin silläkin ikävä kertoa :/ mutta ei siinä kai muu auta kun rehellisesti kertoa ja ottaa monia palkattomia päiviä.
No mä olen 36 enkä aio tuhlata aikaa julkisen puolen jonoissa. Menen suoraan yksityiselle. Eri