Lapsettomuushoidoista kysyttävää
Eli siis, meillä on alkamassa nyt lapsettomuustutkimuksen julkisella, lähete juuri tehty. Kysymyksenä siis, että miten ihmeessä sinne polille onnistuu muka ravata monta kertaa kuussa? Mä olen töissä 8-16, enkä nyt haluais heti joutua töissä kertomaan että missä alan käymään. En tee toimistotöitä, josta helposti pääsis lähtemään tai viemään töitä kotiin.
Olis kiva jos joku viitsis vastata, en jaksa tätä varten tehdä nimimerkkiä.
Kommentit (29)
No en oikein pääsekään. Eikä mun ole tarve käydä nyt lääkärissä/hammaslääkärissä monta kertaa kuussa.
Toi on kyllä ongelma, vaikka mulla on melko joustava työpaikka niin kyllähän poissaolot herättää huomiota. Miten olisi joku ranne/polviongelma, johon saat fysioterapiaa? Mä käytin tätä syytä 3 kertaa, kun oikeasti olin vain kerran joutunut käymään fysioterapeutilla. Ja hammaslääkäri, kunnallinen 5 reikää/paikataan yksi per reissu, on myös toimiva.
Toi toimis muuten, mutta oon samassa rakennuksessa töissä missä on hammaslääkärit/fyssarit yms. Tätä varten joudun lähtemään toiselle paikkakunnalle.
Monta kertaa kuukaudessa? Ainakin meillä niitä tutkimuksia tehtiin sen verran verkkaiseen tahtiin, että korkeintaa joka toinen kuukausi oli poliklinikkakäynti. Sitten sanoivat, että pääsemme hoitojonoon, mutta koska täytän 35v kesken jonotuksen, niin kannattaa mennä yksityiselle puolelle.
Pitää vaan jotenkin mennä.
Minulla hoidot alkaneet ja 4 käyntiä tuli kuukauden sisään, nyt on taukoa tammikuuhun asti. Itsellä helppo livahtaa töistä liukuvan työajan puitteissa ja muutenkin käymme ulkolounailla yms.
Kysynpä samassa, kuinka kipeää aukiolotutkimus käy?
Ei tunnu ollenkasn jos auki. Jos tukoksia,sitten sattuu, en osaa sanoa kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa kuukaudessa? Ainakin meillä niitä tutkimuksia tehtiin sen verran verkkaiseen tahtiin, että korkeintaa joka toinen kuukausi oli poliklinikkakäynti. Sitten sanoivat, että pääsemme hoitojonoon, mutta koska täytän 35v kesken jonotuksen, niin kannattaa mennä yksityiselle puolelle.
Mä olin käsittänyt että kun tehdään niitä kiertotutkimuksia niin pitää käydä jatkuvasti. Sama jos sitten päädytään johonkin koeputki- tms. juttuihin.
Mulla ihan sama ongelma, tai oikeastaan enemmän vielä siinä että noin puolet ajasta joudun tekemään töitä eri paikkakunnalla, joskus voin olla koko viikon poissa. Miten tarkkoja päivän suhteen nuo käynnit yleensä on?
Vierailija kirjoitti:
Olin tyhmänä ottanut panadolia ennen tutkimuksia. Älä tee sanaa virhettä vaan ota Buranaa. Sattui todella paljon vaikka molemmat putket olivat auki. Itku siinä pääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tyhmänä ottanut panadolia ennen tutkimuksia. Älä tee sanaa virhettä vaan ota Buranaa. Sattui todella paljon vaikka molemmat putket olivat auki. Itku siinä pääsi.
Kumma kun eivät anna jotain tujua kipulääkettä, vaan se on asiakkaan vastuulla ottaa jotain käsikauppalääkettä, jolla ei tee mitään :o
Lapsettomuustutkimuksiin kuuluu myös yksi hormonitasojen mittaus, joka on otettava kierron tiettynä päivänä muistaakseni klo 10-14. Varaudu tähän, se oli hankalin soviteltava. Voitko ottaa lomapäiviä, jos ei muuten onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun eivät anna jotain tujua kipulääkettä, vaan se on asiakkaan vastuulla ottaa jotain käsikauppalääkettä, jolla ei tee mitään :o
Samaa ihmettelin.
Mutta lohdutuksen sanana, tuokin tutkimuksen kipu on yksilöllistä, on myös niitä joille se ei ole tehnyt kipeää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei tehnyt lainkaan, vähän vaan epämiellyttävän tuntuinen mutta ei se sattunut.
Sanoin pomolle oikean syyn missä käyn, muille en selitellyt. Työpaikka oli tosin niin lähellä klinikkaa että usein muutaman tunnin poissaolo riitti. Enkä muista että niitä käyntrjä nyt niin paljon olisi ollut, munasolujen keräyspäivän olin tietenkin kokonaan saikulla. Labroissa yms. kävin aamulla aikaisin ennen töitä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuustutkimuksiin kuuluu myös yksi hormonitasojen mittaus, joka on otettava kierron tiettynä päivänä muistaakseni klo 10-14. Varaudu tähän, se oli hankalin soviteltava. Voitko ottaa lomapäiviä, jos ei muuten onnistu?
Meillä tämä oli labrassa, ei tarvittu lääkäriaikaa.
Menette yksityiselle. Siellä ollaan joustavampia aikojen suhteen.
Kehität jonkun epämääräisen ja lopulta selvittämättömäksi jäävän vatsakivun, jota sitten tutkitaan kuukausitolkulla, välillä tähystäen, välillä ultraten tai gynellä. Kyllä niihin saadaan uppoamaan kuukausitolkulla aikaa. Eikä kukaan yleensä halua kauhean tarkkaan kysellä ja kuulla mistään peräsuolitähystyksistä. Antavat olla.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi sivukysely, mutta miksi 35 v. täyttäminen tarkoittaisi että pitää siirtyä yksityiselle? Me aloitimme jonottamisen hoidon tarpeen selvittelyyn vasta kun olin jo täyttänyt 35 v.
Sain yhden lapsen hoidoilla, mutta en enää toista, koska ehdin täyttää 40 v. Silloin vasta siirryimme yksityiselle.
Miten sä muutenkaan pääset lääkäriin tai hammaslääkäriin? Neuvola-ajatkin raskausaikana on aina virka-aikaan.