Ehdottakaa kohta 4-kymppiselle uusi ala, näillä vaatimuksilla:
- töitä löytyisi, edes melko varmasti
- ala olisi itsenäistä työtä, ei missään nimessä liikaa ihmisten kanssa tekemisissä olemista
- ei fyysisesti liian rankkaa (saa olla muutakin kyllä kuin vain toimistossa istumista)
- ei yötyötä
- ei meteliä
Opiskelua en pelkää, ja siihen myös olisi aikaa ja mahdollisuus.
Kaksi toisen asteen tutkintoa hankittuna.
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjä, taloushallinnon ammattilainen.
Kirjanpitäjän työ on kyllä nykyään kaikkea muuta kuin epäsosiaalinen ammatti. Itse kirjanpitäjänä olen "konsultti", jolta kysytään neuvoa kaikkeen taloushallinnossa liittyvään. Kommunikoin myös viranomaistahojen ja tilintarkastajien kanssa. Reskinhoitaja pärjää vähemmällä kommunikoinnilla, jos vielä pääset sellaiseen yritykseen töihin, missä samat laskut toistuu kuukaudesta toiseen, niin saat hoitaa hommasi rauhassa....jos siis hoidat ne hyvin.
Isännöitsijä = tyytymättömien asukkaiden sylkykuppi. Suuri vastuu ja pieni palkka. Illat kokouksia asukkaiden kanssa, jotka valittaa tupakantumpeista ym. Olisko tuo nyt ap:lle hyvä kuitenkaan? On myös liikkumista vaativa työ, eli ei mitään konttorityötä.
clojure kirjoitti:
Ohjelmistotestaus. Tietokonetta ei kannata pelätä. Jos jo nyt reaktio on "mä en osaa" niin miten ikinä todistat yhdellekään työnantajalle että kykenet oppimaan uutta?
Ohjelmistotestaus on IT-alalla hyvä "astinlauta". Siihen ei vaadita muuta taitoa kuin se että osaa huomata virheet, ja siksi naiset ovat luonnostaan parempia ko. hommassa. Jos olet hyvä sudokuissa tai ristisanoissa, pärjäät testaajana, koska siinä hommassa vaaditaan ongelmanratkaisua ja päättelykykyä.
Lisäksi arvostettua ja kysyttyä väkeä. Automatisoituu kovaa vauhtia, joten sen osaaminen iso plussa. Mutta kaikkea ei pystytä automatisoimaan.
Miten ois röntgenhoitaja? Joutuu siinä tottakai vähän asiakkaiden kanssa juttelemaan, mutta lyhyitä asiakaskontakteja eikä tarvitse olla mikään maailman sosiaalisin tapaus.
Eiköhän se ole aika turha ehdotella nelikymppiselle, uutta työtä itselleen arpovalle 5-6 vuoden korkeakouluopintoja vaativaa ammattia alalla, jonka opintoihin on hyvin vaikea päästä. Opiskelemaan päästäkseen tarvitsi olla suuri intohimo opiskelupaikan saamiseksi, eikä sitä ilmeisestikään ole, jos joutuu arpomaan, mitä alaa opiskelisi. Naurettavimmat ehdotukset olivat oli patologi ja radiologi. Jos jollain ihmeellä pääsisi sinne lääkikseen, edessä olisi 5-6 vuotta tiukkoja opintoja ihmisläheisine harjoitteluineen, valmistumisen jälkeen pakollinen vuoden terveyskeskustyöskentely (jossa joutuu koskemaan ihmiseen) ja sen jälkeen hakeutuminen erikoistumaan noille erikoisaloille, jos sattuu pääsemään. Hyvä idea joo...
Parempia ideoita täällä esitetyistä ovat kirjanpitäjä, välinehuoltaja, optikko (siinäkin kyllä ihmissuhdetyötä), kenties proviisori. Puheterapeutiksi on niin vaikea päästä, että siitä on aika turhahaaveilla ja opinnot on pitkät. Osastonsihteerin työssä voi tehdä pelkkää tekstinkäsittelyä tai asiakaspalvelutyötä myös ja opinnot kestävät lyhyen aikaa. Töitä saa parhaiten hakemalla niitä paikasta, jossa on ollut opiskeluaikana harjoittelijana. Kesätyöntekijänä moni myös aloittaa ja sen jälkeen saa muitakin sijaisuuksia ja lopulta kenties vakituisen paikan, jos on hyvä työntekijä. Meille on palkattu jopa 50-vuotiaita vakituisiksi, kun on todettu hyviksi sijaisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodari.
Ja moni muukin IT-alan homma.
Tarvis varmaan osata jo jotain tietokoneella tehdäkin.. itse osaan surffata netissä, mutta muuten kaikki tietokoneisiin liittyvä tai vaikkapa kännykän asetukset ovat 10-vuotiaan poikani hommia, mä en osaa.
Ap
Muita ideoita?
Eikös opiskelu ole sitä varten että oppii?
"sairaanhoitaja" - en mä osaa
"arkkitehti" - en mä osaa...
Vierailija kirjoitti:
- töitä löytyisi, edes melko varmasti
- ala olisi itsenäistä työtä, ei missään nimessä liikaa ihmisten kanssa tekemisissä olemista
- ei fyysisesti liian rankkaa (saa olla muutakin kyllä kuin vain toimistossa istumista)
- ei yötyötä
- ei meteliäOpiskelua en pelkää, ja siihen myös olisi aikaa ja mahdollisuus.
Kaksi toisen asteen tutkintoa hankittuna.
Mitä nämä tutkinnot on???
Vierailija kirjoitti:
Lakimies, jos opiskelu ei pelota.
Lentäjälääkärilakimies. Just joo.
Ammatteja ehdotellaan eikä tiedetä edes mitä ne kaksi amistutkintoa on.
Vierailija kirjoitti:
Metsäala, vaikkapa metsähoitaja.
Metsänhoitaja on yliopistotutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Kielenkääntäjä. Tekstejä, ei tulkkaamista.
Tarjolla lähinnä freelance-työtä ja ala täynnä kieliä yliopistossa opiskelleita, ei ole mitään saumaa 2. asteen tutkinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Koodari.
Sopisi Ap:lle täydellisesti, kun ei tarvitse ihmisiä paljon tapailla. Töitä löytyy. Ei muuta kuin heti opiskelupaikkaa hakemaan.
Etkö juurikin kertonut aloituksessasi ettet pelkää opiskelua? Taidat vaan olla saamaton ja pelkäät elämää
sosiaalityöntekijä. Maisteri 5 v.
Perusta koiranulkoilutuspalvelu kiireisille työssäkäyville. Tarvitset ison auton tai pakun, sadepuvun ja tietysti kyvyn tulla toimeen koiralauman kanssa.
Data-analyytikko, töitä löytyy varmasti ja koskaan ei tarvitse tehdä yötöitä eikä meteliäkään ole.
Kirjanpitäjä