Miksi ihmeessä se on teineille niin vaikea ymmärtää, että KUKA ≠ KETÄ?
Onko 2000 jälkeen syntyneiden keskuudessa jotain aivovammageeniä, vai mistä tuo idioottimaisuus juontaa juurensa?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään muuten hyväksytään, että kieli muuttuu ja kielitieteen opiskelijoille opetetaan deskriptiivistä kielioppia preskriptiivisen sijaan, eli jos tuo rakenne yleistyy, se hyväksytään oikeaksi tulevaisuudessa. Kyllä ap:ta harmittaa silloin!
Suomi taitaa olla ainoa maailman maa, jossa ihmiset, jotka eivät osaa puhua kunnolla saavat päättää kieliopista, kunhan kielioppivirhe on vaan ensin levinnyt tarpeeksi laajalle.
Ei, taaskaan Suomi ei ole ainoa maa, Suomi ei ikinä ole ainoa maa. Englannin kielessä esiintyvää doble negativeä pidetään nykyään kielellisenä piirteenä, saksan kielen tuplaässä kirjoitetaan nykyään ss, monista espanjankielisistä sanoista jätetään aksentit pois jne.
No tuohan se lohduttaakin. Kyllä jos muut pilaavat kielensä, niin suomen kielikin on pilattava.
Vierailija kirjoitti:
Eihän suomenkielessä ole sellaistakaan sanaa kuin mää, mutta silti minä vaan tamperelaisena määin. Sori vaan kauheesti mun ja kaikkien muittenkin murteella puhujien pualesta.
Tamperelaisilla on outo tapa nimitellä kaikkia myyräksi. Aina siellä kysellään onks sul tupakkaa myyrä?
Vierailija kirjoitti:
Eihän suomenkielessä ole sellaistakaan sanaa kuin mää, mutta silti minä vaan tamperelaisena määin. Sori vaan kauheesti mun ja kaikkien muittenkin murteella puhujien pualesta.
Mäkin olen tamperelainen. Määitkö sä vain joskus vai aina? Mä olen huomannut, että sanon sekaisin mä ja mää, vaikka kirjoitan aina "mä". Esim. "emmää tiedä" ja "siellä mää olin". Sitten taas "mä" on paljon terävämpi sana ja liittyy enemmän tilanteisiin, joissa en ole niin rento tai olen vihainen suorastaan. Useimmiten tulee joku 1,5-Ä.
En taida oikeasti ikinä sanoa puhtaasti "sä", koska se kuulostaa jotenkin törkeältä mun suusta.
"Ketä" on murretta. Varmaankin he osaa kuitenkin kirjoittaa kirjakielellä.
Tampereelle kysytään kekä. Revi siitä!
Molemmat hyväksytään