Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ollut rahastosäästäjä vuosikausia. On ajallista, maantieteellistä ja toimialueellisesti hajautettua rahasto-osuutta viisinumeroinen summa. KAIKKI MIINUKSELLA!

Vierailija
11.12.2018 |

Tiedän, tiedän, tämä on vain hetkellinen notkahdus vuosikausien säästöprojektissa, mutta kyllä ärsyttää.

Parhaimmillaan on oltu tuhansia euroja plussan puolella, mutta nyt kaikki rahastot kirkuvat punaisella. Pahimmin miinuksella on jopa -8% siitä, mitä sinne on laitettu :(

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aaltoliikettä. Nyt on hyvä aika laittaa lisää.

Vierailija
2/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo on mahdollista, viimeisin notkahdus oli jotain 10%.

Aloitin kuukausisäästämisen 2009 ja suunnilleen 20% on kaikki plussalla, parhaat 40%. Verottoman määrän (eli tosi vähän) olen viime vuosina kotiuttanut yli 150% voittoja, mutta osa rahastoistani on tosiaan 10 vuotta olleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin tyhmä joskus 2011 op-rahastoa, jota rahastoesitteessä nimenomaan suositeltiin. Se on ollut käytännössä koko ajan yli 700 euroa miinuksella. En viitsi myydä, kun tulee takkiin, toivon, että joskus saisin omani pois. Sitten minulla on rahastoja, joita kukaan ei suositellut ja ne ovat plussalla. Ihan paskoja vinkkejä salkunhoitajilla

Vierailija
4/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet virkistävä poikkeus rehellisyydelläsi. Olen huomannut että ihmiset aina voittavat pörssissä ja vedonlyönneissä. Myös markkinoiden romahtaessa...

"Onneksi myin juuri eilen nämä rommanneet osakkeet".. 

Vierailija
5/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asuntosijoittaja Aasiassa. Aloitin 5 vuotta sitten. Olen 100% plussalla.

Vierailija
6/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne rahastoja yhtä hyvin kun osakepuolta (ts. en tunne rahastosijoittamisen tuottoarvioita ym.), mutta olettaisin perusperiaatteen olevan jotakuinkin sama. Eiköhän se sieltä taas nousuun lähde, jos olet hajauttanut ja hankkinut harkiten. Mikäli olet ostanut nyt viimeisimmällä nousukaudella (kalliilla), niin notkahdus arvossa näkyy totta kai nopeammin kun laskua alkaa tulla.

Ei mun omakaan salkku tällä hetkellä päätä huimaa, mutta huomioiden siitä vuosien varrella irronneet osingot, olen kuitenkin reilusti plussalla. Ja kohta saattaapi olla hyvä aika ostaa jos kurssit tulee alas..

Vierailija
7/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin tyhmä joskus 2011 op-rahastoa, jota rahastoesitteessä nimenomaan suositeltiin. Se on ollut käytännössä koko ajan yli 700 euroa miinuksella. En viitsi myydä, kun tulee takkiin, toivon, että joskus saisin omani pois. Sitten minulla on rahastoja, joita kukaan ei suositellut ja ne ovat plussalla. Ihan paskoja vinkkejä salkunhoitajilla

Pankki tosiaan ottaa palkkionsa vaikka pääomasta. Jos olisit vähän hajauttanut asian opiskeluasi, olisit nopeasti löytänyt netistä sen toisenkin vinkin: valitse mahdollisimman pienet kulut.

Vierailija
8/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on selvästi passeli aika ostaa lisää osuuksia ;) Halvalla kun saa.

Vierailija
9/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoihin tosiaan sijoitetaan kymmien vuosien aikajänteellä, tästäkin notkahduksesta luultavasti riemuitaan tulevaisuudessa kun pää vaan pysyy kylmänä.

Vierailija
10/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on joku  kovakuluinen rahasto eikä ap ole sen enempää varmaan sitä edes tarkistellut.

Vierailija
11/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kohtaa on hyvä todeta, että kun toimii itse salkunhoitajanaan, niin voi syyttää vaan itseään :) en tiedä, mitä salkunhoitopalvelut tai isojen pankkien hoidetut ao-tilit tällä hetkellä veloittavat palveluistaan (onko rahastoissa eri hinnoittelu?), mutta ainakin vielä joitain vuosia sitten perussijoittajan kuukausisummilla totesin palkkiot niin korkeiksi, että tuoton olisi pitänyt olla lopulta aika korkea kattaakseen pitkällä aikavälillä reaalitilinhoitokulut +kaupankäyntipalkkiot.

Ja ot, onko kenelläkään kertoa rehellisesti positiivista kokemusta jostain rahastosta/palvelusta? Olisi kiva kuulla sieltäkin puolelta positiivisia kokemuksia?

Vierailija
12/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetista rehellisesti positiivisia kokemuksia halpojen rahastojen, etfien ja kuukausisäästämisen osalta. Voi olla oman salkkunsa ylin herra. Raportointi toimii paremmin ja automaattiset siirrot yhtä hyvin kuin seligsonilla. 

Nyt toki moni sijoitus alavireessä välittäjästä/rahastoyhtiöstä riippumatta, koska markkinariskiltä on vaikea välttyä vaikka mitä tekisi...

Vierailija
13/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä rahastoja kannata sen kummemmin katsoa, ainahan niihin tulee aaltoliikettä. Itse katson osaketiliä aniharvoin, ovat ns. ylimääräinen vara josta en rahaa ota kuin äärimmäisessä hädässä. Muuten on täysin tuottamaton säästötili jolla on ehkä 15t euroa, ei sielläkään kannattaisi paljoa makuuttaa mutta on hyvä olla joku tuollainen josta voi nopeasti ottaa käyttöön rahaa tarvittaessa jos vaikka pesukone hajoaa tms.

Vierailija
14/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

#12 kiitos vastauksestasi! Olen itse Nordnetin käyttäjä myös, mutta aina sivuuttanut nuo rahastot. Pitänee kuitenkin perehtyä, rahastojen "helppous" kuitenkin houkuttaa pitkän aikavälin kohteena ajatellen. Salkunhoitapalveluita en kuitenkaan halua ulkoistaa pois omista näpeistäni.

Vierailija
15/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain pelin järjestäjä voittaa. Aina.

Oletteko tyhmiä?

Jos peli tuottaisi, järjestäjä sijoittaisi siihen omat rahansa ;-)

Vierailija
16/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, tiedän, tämä on vain hetkellinen notkahdus vuosikausien säästöprojektissa, mutta kyllä ärsyttää.

Parhaimmillaan on oltu tuhansia euroja plussan puolella, mutta nyt kaikki rahastot kirkuvat punaisella. Pahimmin miinuksella on jopa -8% siitä, mitä sinne on laitettu :(

Sellaista se on sijoittajan elämä. Eipä vasemmisto paljon näistä tappioista ole huutelemassa mutta auta armias jos joku isompi saa 10 miljoonan sijoituksensa takaisin ja miljoonan voittoa niin jo ollaan riistoporvarien osingoista itkemässä. Se että on toisaalla hävinnyt toisen 10 miljoonaa kannattamattomaan jää sopivasti huomiotta.

Vierailija
17/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muakin syö tämä "romahdus". Syyskuussa oli osakesalkku 36 000, tänään 29 000. Alas on tultu ja pian lähestytään "omakustannerajaa". Toisaalta tämmöistä tämä on. Olen aiemminkin sijoittanut ja tyhjensin salkun joitain vuosia sitten asunnon ostoon ja aloitin uudelleen nollasta. Kun se laskee tarpeeksi, ei jaksa edes harmitukseen enää käydä katsomassa ja sitten joskus 2-3 vuoden päästä havahtuu, että taas on noustu.

Vierailija
18/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä muakin nyppii. Ostin aikanasn yhden O:lla alkavan pörssifirman osakkeita isolla summalla. Arvo puolittunut. Menetin puolet sijoittamistani rahoista. En vielä ole myynyt näitä tappio-osakkeita mutta tuskin tulevat nousemaan enää.

Vierailija
19/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä "miinustelijat" jaksavat aina ihmetyttää, tai vahvistavat epäuskoa salkunhoitajiin... Tänä syksynä osakemarkkinat pakittivat suunnilleen vuoden 2017 lopun tasolle, eli jos olet sijoittanut indeksiin ja sinulla on ollut yli vuoden verran kärsivällisyyttä, et ole miinuksella. Jotenkin tuntuu, että pitkäaikainen osakesäästäminen ei ole tällä hetkellä sun juttu. Ota rahat ulos nyt ja tutustu asioihin. Sen jälkeen sijoita rahasi itse, omalla sijoitussuunnitelmallasi (mihin tod.näk. ei kuulu sijoitusten tasojen viikottainen/kuukausittain kauhistelu)

Vierailija
20/70 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain pelin järjestäjä voittaa. Aina.

Oletteko tyhmiä?

Jos peli tuottaisi, järjestäjä sijoittaisi siihen omat rahansa ;-)

Sinä et ainakaan tiedä asiasta mitään. Pelin järjestäjä on koko maailma. Tottakai välittäjä ottaa omansa, mutta ei rahastot mitään arvontoja ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi