Olen ollut rahastosäästäjä vuosikausia. On ajallista, maantieteellistä ja toimialueellisesti hajautettua rahasto-osuutta viisinumeroinen summa. KAIKKI MIINUKSELLA!
Tiedän, tiedän, tämä on vain hetkellinen notkahdus vuosikausien säästöprojektissa, mutta kyllä ärsyttää.
Parhaimmillaan on oltu tuhansia euroja plussan puolella, mutta nyt kaikki rahastot kirkuvat punaisella. Pahimmin miinuksella on jopa -8% siitä, mitä sinne on laitettu :(
Kommentit (70)
Olen laittanut yhteen ja samaan rahastoon 50-100 euroa kuukaudessa jo monta vuotta. Ei mitään kuluja. Se on n. 50% plussalla. Säästöjä on mennyt sille n. 12 tuhatta ja arvo tällä hetkellä n. 18 tuhatta. Tavoite on 2030-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Omalla sijoitushistorialla olen tullut siihen tulokseen että minun ei kannata edes harkita sijoittamista, ei vaan ajoitus osu ikinä.
- vuonna 2000 ostin teknologiarahastoa, pudotusta 70%. En ole myynyt, seuraan miten käy :)
- joskus 2010 tienoilla ostin nokiaa hintaan 9€, nyt menee kolmen tienoilla
- keväällä ostin UPM kymmeneä kun näytti halvalta. Aiemmasta oppineena tein stop lossin ja myin kun oli laskenut 10%. Osuin sitten vuoden pohjiin, noussut sittemmin 22 eurosta yli kolmenkympinAmerikan ETF on sentään tukevasti plussalla
Säästäminen onkin vuosien projekti. Säännöllisellä osaamisella nousut ja laskut tasaantuvat. Asiaa kannattaa miettiä 30 vuoden tähtäimellä.
Siis ostamisella.
Toki joskus pitää luopua huonosta yhtiöstä jos tilanne vaatii. Verovähennyksiin tappiot, jos voittoja!
Vierailija kirjoitti:
Tavisten huijausta koko rahastot. Isot pojat saa niillä kivasti pelimerkkejä.
No ei ole järkeä ylim. rahaa pankkitililläkään pitää.
Sain perintöä ja ostin sijoitusasunnon Helsingin keskustasta. Rempan jälkeen pistän vuokralle. Pankkitilillä ei kannata isoja summia makuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on joku kovakuluinen rahasto eikä ap ole sen enempää varmaan sitä edes tarkistellut.
Mulla on indeksirahastoja, joiden kulut ovat 0,2-0,6%.
Eli ei.
Ap
Eli väitätkö, että olet säästänyt vuosia onseksirahastoihin, mutta et ole voitolla? Ei pidä paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on joku kovakuluinen rahasto eikä ap ole sen enempää varmaan sitä edes tarkistellut.
Mulla on indeksirahastoja, joiden kulut ovat 0,2-0,6%.
Eli ei.
Ap
Eli väitätkö, että olet säästänyt vuosia onseksirahastoihin, mutta et ole voitolla? Ei pidä paikkansa.
Äh, nyt tajusin, että joku idiootti on nostanut vanhan ketjun. Ja onneksi ap lienee INDEKSIRAHASTOsijoituksissaan taas plussalla.
Meillä kyllä on lasten rahastot tuottaneet oikein hyvin. Vuosia pelkkää kuukausittaista säästöä, ja kaikki plussalla.
Meillä aikuisilla kävi hieman tuuri, kun rahamme ovat suoraan osakkeissa. Ostimme kesällä isomman ostoksen, noin 100 000 €, joten otimme osakkeista, esim Nokiasta rahaa ulos. Oikein hyvään aikaan erityisesti se Nokia. Nyt Nokiaa on taas ostettu, mutta joskus säkällä käy näin. Kävi meillä samanlainen tuuri 2000-luvun alun it-kuplan romahduksessa. Ostimme auton osakerahoilla juuri kun hinnat sattuivat olemaan huipussaan. Mutta se oli tuuria, ei osaamista.
Minulla on ollut 1,5 vuotta lapsilla rahastot, joihin säästän 20 e/kk. Plussan puolella ovat. Saa nähdä sitten pitkällä aikavälillä miten käy.
Eihän salkunhoitajien ja sijoitusneuvojien ohjeisiin voi luottaa. Joskus toimii, joskus ei.
Omalla sijoitushistorialla olen tullut siihen tulokseen että minun ei kannata edes harkita sijoittamista, ei vaan ajoitus osu ikinä.
- vuonna 2000 ostin teknologiarahastoa, pudotusta 70%. En ole myynyt, seuraan miten käy :)
- joskus 2010 tienoilla ostin nokiaa hintaan 9€, nyt menee kolmen tienoilla
- keväällä ostin UPM kymmeneä kun näytti halvalta. Aiemmasta oppineena tein stop lossin ja myin kun oli laskenut 10%. Osuin sitten vuoden pohjiin, noussut sittemmin 22 eurosta yli kolmenkympin
Amerikan ETF on sentään tukevasti plussalla