PK-seudulla asuvat: paljonko teillä on asuntolainaa, kun nettotulot n. 4000-4500 e/kk?
Jonkun laskurin mukaan lainaa "saisi" olla vain 3 x vuositulot, mutta sillä ei saa yhtään mitään varsinkaan Helsingissä.
Haluaisimme mieheni kanssa ihan tavallisen kaksion, katselemamme asunnot ovat olleet kaikkea väliltä 190 000-290 000. Nettona tienaamme 4500 e/kk.
Meillä on lainalupaus 260 000 asti, mutta sekin tuntuu jo aika isolta, varsinkin jos korot nousevat.
Te joilla on samansuuruiset kuukausitulot, minkä suuruisen asuntolainan kanssa pärjäilette PK-seudulla niin, että jää rahaa säästöönkin?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, paljonko teillä on säästöjä?
Tällä hetkellä nolla euroa. Olemme olleet työelämässä pari vuotta, maksamme ylihintaista vuokraa nykyisestä asunnosta ja jouduin juuri hyvin kalliiseen lääkärikierteeseen, joka söi kaikki vähätkin säästöt. Lähdemme siis nollasta liikkeelle ja tavoitteena on nyt viimeinkin säästää edes muutamia tonneja. Se on vain hankalaa, kun tuloista menee törkeä summa vuokraan. Meillä on vanhempiemme sijoitusasunto lisävakuudeksi - itse tarjoutuivat.
ap
Paljonko siis maksatte vuokraa?
Kuulostaa tosi oudolta, että ette saa mitään säästöön
Se mitä en edellisessä viestissä maininnut, olen myös pienesti velkaantunut kahdesta syystä. Ensin lääkärikierteestä, kun en mm. ollut vielä työterveyshuollon piirissä.
Emme myöskään saaneet edellisestä kämpästämme 3 kk vakuutta takaisin ja riita on vielä kesken. Näistä syistä jouduimme molemmat ottamaan kulutusluottoa. Vuokran lisäksi menee rahaa niiden maksuun, mutta maaliskuussa menee viimein viimeiset erät ja sen jälkeen olemme vapaita ja pystyy taas laittamaan rahaa sivuun.En mielelläni mainitse säästämistä tai kulutusluottoja edes anonyymina, kun kokemukseni mukaan heti tulee syyllistämistä siitä, että en osaa hoitaa raha-asioitani. Häpeän tilannettani itsekin ihan riittävästi. Olen todellakin oppinut kantapään kautta paljon ja omistusasunto on todella hyvä porkkana siihen, että saan talouden tasapainoon.
ap
Mieti vasta kun velat on maksettu
Se tässä on tarkoituskin. Emme ole vielä ostamassa, mutta halusimme hankkia lainalupauksen hyvissä ajoin varten, niin tietää orientoitua. Laskeskelin, että asunnon ostaminen olisi meille mahdollista loppuvuodesta 2019/alkuvuodesta 2020, ja siihen mennessä meillä olisi taas säästöjä.
ap
Miten te saitte lainalupauksen ilman omarahoitusosuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, paljonko teillä on säästöjä?
Tällä hetkellä nolla euroa. Olemme olleet työelämässä pari vuotta, maksamme ylihintaista vuokraa nykyisestä asunnosta ja jouduin juuri hyvin kalliiseen lääkärikierteeseen, joka söi kaikki vähätkin säästöt. Lähdemme siis nollasta liikkeelle ja tavoitteena on nyt viimeinkin säästää edes muutamia tonneja. Se on vain hankalaa, kun tuloista menee törkeä summa vuokraan. Meillä on vanhempiemme sijoitusasunto lisävakuudeksi - itse tarjoutuivat.
ap
Paljonko siis maksatte vuokraa?
Kuulostaa tosi oudolta, että ette saa mitään säästöön
Se mitä en edellisessä viestissä maininnut, olen myös pienesti velkaantunut kahdesta syystä. Ensin lääkärikierteestä, kun en mm. ollut vielä työterveyshuollon piirissä.
Emme myöskään saaneet edellisestä kämpästämme 3 kk vakuutta takaisin ja riita on vielä kesken. Näistä syistä jouduimme molemmat ottamaan kulutusluottoa. Vuokran lisäksi menee rahaa niiden maksuun, mutta maaliskuussa menee viimein viimeiset erät ja sen jälkeen olemme vapaita ja pystyy taas laittamaan rahaa sivuun.En mielelläni mainitse säästämistä tai kulutusluottoja edes anonyymina, kun kokemukseni mukaan heti tulee syyllistämistä siitä, että en osaa hoitaa raha-asioitani. Häpeän tilannettani itsekin ihan riittävästi. Olen todellakin oppinut kantapään kautta paljon ja omistusasunto on todella hyvä porkkana siihen, että saan talouden tasapainoon.
ap
Mieti vasta kun velat on maksettu
Se tässä on tarkoituskin. Emme ole vielä ostamassa, mutta halusimme hankkia lainalupauksen hyvissä ajoin varten, niin tietää orientoitua. Laskeskelin, että asunnon ostaminen olisi meille mahdollista loppuvuodesta 2019/alkuvuodesta 2020, ja siihen mennessä meillä olisi taas säästöjä.
ap
Miten te saitte lainalupauksen ilman omarahoitusosuutta
Lisävakuuden ansiosta. Mutta se oli vain lainalupausta varten, emme osta asuntoa ennen kuin olemme saaneet osuuden itse kasaan. ap
Nyt menee jossakin pieleen.
4500 kuukauttaisittaisilla nettotuloilla kolmessa vuodessa pitäisi tulla käteen 162 000.
Tuohon kun laskee päälle sairausvakuutusmaksut, verot ja kaiken muun mitä siitä pitäisi päältä lähteä, eivät bruttotulonne voi mitenkään olla noin vähäiset.
200 000 kolmessa vuodessa tarkoittaisi että bruttotulot kuussa olisivat 5555 euroa. Tuosta summasta ei ikimaailmassa Suomessa jää käteen 4500 euron nettotuloja.