Miksi joku ihminen on ”jos mä en saa, niin säkään et saa”
Mikä tunne tai trauma on taustalla?
En nyt tarkoita ihan kirjaimellisesti, vaan yleisenä asenteena.
Jos mä en saa nukkua, niin säkään et saa.
Jos mä en saa löhötä sohvalla, niin säkään et saa.
Jos mun pitää siivota, niin sunkin pitää
Jos mulla ei riitä raha tohon, niin sullakaan ei saa riittää.
Kommentit (35)
Aikuisista puhun.
Missä isässä lapsilla tuo on?
En tunne yhtään aikuista, joka noin käyttäytyisi. Valitse siis seurasi hieman tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään aikuista, joka noin käyttäytyisi. Valitse siis seurasi hieman tarkemmin.
Onhan näitä julkisuudessakin. Jotkut pitävät pätevänä yhteiskuntafilosofiana ajatusta, että koska työttömillä on aikaa tehdä kaikkea kiinnostavaa, tuo aika pitää viedä heiltä pois. Siitä huolimatta, että ajan vieminen tulee veronmaksajille kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Eksälläni oli tällainen asenne. Ei hän noita sanoja käyttänyt, mutta idea oli tuo. Äitiyslomallani hän mielenosoituksellisesti puki vaatteensa aina makuuhuoneessa ja laittoi valot päälle, vaikka pyysin, että menisi olohuoneeseen, jotta saisin nukkua. Kun halusin ostaa jotainnkalliimpaa, niin hän tiuskasi ”sitten minäkin ostan sitä ja tätä”.
Tajusin tämän selviten, kun uuden miehen tapasin. Hän ei vaafi itselleen mitään, kuten eksäni.
Sama myös niillä "minä en tarvitse asiaa X niin X on kaikille turha"
Kuka määrää kaapin paikan., kas siinäpä kysymys.
Jos mun lapsi ei saa pelata niin ei saa muittenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston perusajattelutapa.
Eivätkös ne ole oikeistolaisia, jotka haluavat viedä työttömiltä vapaa-ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vasemmistolaiset haluavat viedä hyvää palkkaa saavilta rahat.
Vierailija kirjoitti:
Kuka määrää kaapin paikan., kas siinäpä kysymys.
Eli onko taustalla vain kontrollointi? Ja tämä on vain opittu tapa hallita?
Ap
Ihminen voi turhankin herkästi alkaa puolustamaan omia etujaan, jos kokee jäävänsä alakynteen. Ahdinko voi olla todellista eli toisen ihmisen aiheuttamaa tai vaan oman pään sisällä tapahtuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi turhankin herkästi alkaa puolustamaan omia etujaan, jos kokee jäävänsä alakynteen. Ahdinko voi olla todellista eli toisen ihmisen aiheuttamaa tai vaan oman pään sisällä tapahtuvaa.
Eli elämä nähdään vaihdantataloutena, ei pyyteettömänä.
Mutta miksi halutaan aina samaa? Miksi se on ”jos mä en saa löhötä sohvalla, niin säkään et saa”, eikä ”jos mä en saa löhötä sohvalla, niin sun pitää siivota”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi halutaan aina samaa? Miksi se on ”jos mä en saa löhötä sohvalla, niin säkään et saa”, eikä ”jos mä en saa löhötä sohvalla, niin sun pitää siivota”.
Kysehän on tunteesta ja ymmärryksen kaipuusta. Ei mistään vaihdantataloudesta. Yritä asettua toisen nahkoihin, jos onnistuu.
Kyseessä on ihmiselle, muille kädellisille, ja apinoille tyypillinen sosiaalisen käyttäytymisen piirre, jota on tutkittu ihan tieteellisellä tasolla.
Frans de Waal piti erittäin hyvän TED-esitelmän aiheesta, jonka avainkohta löytyy myös Youtubesta:
Suosittelen, että katsotte videon, jotta ymmärrätte miten ja miksi oma käyttäytymisenne vaikuttaa ympärillänne olevien ihmisten käyttäytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vasemmistolaiset haluavat viedä hyvää palkkaa saavilta rahat.
Myös kokoomus haluaa. Voi käydä lukemassa. Kannattavat ns hyvinvointivaltion mallia, jossa on tuet.
Meillä ei ole puolueita jotka haluavat tuet pois :)
Tukien pois ottaminen olisi silkkaa tyhmyyttä.
Jos perheessä on lapsia niin tietyt asiat on vaan pakko tehdä. Ei ole reilua, jos toinen laistaa niistä. Jos ei ole lapsia, niin aivan sama miten aikansa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysehän on tunteesta ja ymmärryksen kaipuusta. Ei mistään vaihdantataloudesta. Yritä asettua toisen nahkoihin, jos onnistuu.
Kyllä mä voin tuntea ja ymmärtää sua sieltä sohvastakin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä voin tuntea ja ymmärtää sua sieltä sohvastakin käsin.
Mutta miten ymmärrät itseäsi? Miten selität itsellesi oman toimintasi? Eli mikä sun (teko)syy on?
Lapsilla on tuo kehitysvaihe jossain kohdassa lapsuuttaan.