Miksi joku ihminen on ”jos mä en saa, niin säkään et saa”
Mikä tunne tai trauma on taustalla?
En nyt tarkoita ihan kirjaimellisesti, vaan yleisenä asenteena.
Jos mä en saa nukkua, niin säkään et saa.
Jos mä en saa löhötä sohvalla, niin säkään et saa.
Jos mun pitää siivota, niin sunkin pitää
Jos mulla ei riitä raha tohon, niin sullakaan ei saa riittää.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi turhankin herkästi alkaa puolustamaan omia etujaan, jos kokee jäävänsä alakynteen. Ahdinko voi olla todellista eli toisen ihmisen aiheuttamaa tai vaan oman pään sisällä tapahtuvaa.
Eli elämä nähdään vaihdantataloutena, ei pyyteettömänä.
Mutta miksi halutaan aina samaa? Miksi se on ”jos mä en saa löhötä sohvalla, niin säkään et saa”, eikä ”jos mä en saa löhötä sohvalla, niin sun pitää siivota”.
Kysehän on tunteesta ja ymmärryksen kaipuusta. Ei mistään vaihdantataloudesta. Yritä asettua toisen nahkoihin, jos onnistuu.
Kyllä mä voin tuntea ja ymmärtää sua sieltä sohvastakin käsin.
Mutta miten ymmärrät itseäsi? Miten selität itsellesi oman toimintasi? Eli mikä sun (teko)syy on?
Se, että olin etukäteen jo päättänyt, että nyt maataan sohvalla.
Niin minäkin olin päättänyt. Mitäs nyt tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi turhankin herkästi alkaa puolustamaan omia etujaan, jos kokee jäävänsä alakynteen. Ahdinko voi olla todellista eli toisen ihmisen aiheuttamaa tai vaan oman pään sisällä tapahtuvaa.
Eli elämä nähdään vaihdantataloutena, ei pyyteettömänä.
Mutta miksi halutaan aina samaa? Miksi se on ”jos mä en saa löhötä sohvalla, niin säkään et saa”, eikä ”jos mä en saa löhötä sohvalla, niin sun pitää siivota”.
Kysehän on tunteesta ja ymmärryksen kaipuusta. Ei mistään vaihdantataloudesta. Yritä asettua toisen nahkoihin, jos onnistuu.
Vaikka parisuhteessa ei nallekarkit jakautuisikaan tasan, ja toinen vain makaisi sohvalla, niin silti kaikki ihmiset eivät ajattele aloituksen tavalla. Osasta tulee vain surullisia tai vihaisia, mutta takaraivossa ei nalkuta ääni ”sunkin siivota kun minäkin siivoan”.
Kysynkin, miksi ihminen reagoi tällä tavalla. Ja miksi joku ei reagoi.
Yllä joku lähetti youtube-linkin. Katson sen kun ehdin, kiitos siitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on tuo kehitysvaihe jossain kohdassa lapsuuttaan.
Sitten toisilla se kehitys lopettaa kehittymisen tuossa vaiheessa.
Jotkut ihmiset vain ovat sellaisia. Toisilla ei saisi olla mitään! Pahimmat kateilijat ovat jopa rikkomassa toisten omaisuutta kateuksissaan. Meillä naapuri kateili uutta terassiamme niin paljon, että alkoi heitellä sen päälle sammalta. Ja käytettynä ostettua uutta autoamme niin paljon, että hakkasi sen kylkeen lommoja. Piha koivuamme hän hakkasi rautalapiolla! Minä näin sen omin silmin! Iso osa suomalaisista maksaa 100 euroa siitä, että naapuri ei saisi 50 euroa. Mulle tuli kerran tämä samainen naapuri sanomaan, että meille ei pitäisi maksaa lapsilisiä, koska olemme niin rikkaita. Tiedän, että tämä kyseinen naapuriperhe tienaa todellisuudessa paljon enemmän kuin me. Eikä siinä mitään. Mutta huvittavaa oli kuunnella, kuinka tämä julkidemari, suurituloinen ökypomo oli viemässä pienituloisen lapsiperheen lapsilisät kateuksissaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on ihmiselle, muille kädellisille, ja apinoille tyypillinen sosiaalisen käyttäytymisen piirre, jota on tutkittu ihan tieteellisellä tasolla.
Frans de Waal piti erittäin hyvän TED-esitelmän aiheesta, jonka avainkohta löytyy myös Youtubesta:
Suosittelen, että katsotte videon, jotta ymmärrätte miten ja miksi oma käyttäytymisenne vaikuttaa ympärillänne olevien ihmisten käyttäytymiseen.
Siinä lauma ihmisiä nauroi apinoille, jotka on vilpittömämpiä kuin suurin osa ihmisistä.
Kateushan se, pahuuden alkujuuri.
(Ei-narsisteilla saattaa olla joku vaillejäämisen kokemus. He eivät kuitenkaan kosta sitä muille.)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset vain ovat sellaisia. Toisilla ei saisi olla mitään! Pahimmat kateilijat ovat jopa rikkomassa toisten omaisuutta kateuksissaan. Meillä naapuri kateili uutta terassiamme niin paljon, että alkoi heitellä sen päälle sammalta. Ja käytettynä ostettua uutta autoamme niin paljon, että hakkasi sen kylkeen lommoja. Piha koivuamme hän hakkasi rautalapiolla! Minä näin sen omin silmin! Iso osa suomalaisista maksaa 100 euroa siitä, että naapuri ei saisi 50 euroa. Mulle tuli kerran tämä samainen naapuri sanomaan, että meille ei pitäisi maksaa lapsilisiä, koska olemme niin rikkaita. Tiedän, että tämä kyseinen naapuriperhe tienaa todellisuudessa paljon enemmän kuin me. Eikä siinä mitään. Mutta huvittavaa oli kuunnella, kuinka tämä julkidemari, suurituloinen ökypomo oli viemässä pienituloisen lapsiperheen lapsilisät kateuksissaan!!!
Pitää kuitenkin muistaa että demareiden mielestä lapsilisiä pitäisi nostaa ja tuo yksi demari ei tee demariutta.
Demarit ovat rakentaneet tämän maan niin hyväksi aikoinaan että kokoomuskin päätti alkaa imitoimaan demareita. Toivotaan kuitenkin että perustulo saadaan äkkiä ajettua läpi niin talous nousee.
Tällä hetkellä ihmiset odottelevat hädissään poteroissaan että josko minimipalkkaa kohotettaisiin 15e tunti vai tuleeko se perustolo jo.
Se on varmaa että muussa tapauksessa korkeastikoulutetut työttömät eivät lapiota nosta vaan makaavat poteroissaan.
Se nyt on selvä kun ei maahanmuuttajatkaan lapiota nosta. Ei vaan ole nykyisellä palkkauksella kannattavaa tehdä töitä. Se tarkoittaa että näitä töitä ei oikeasti ole olemassakaan.
Vain perustulo pelastaisi nämä firmat tuholta.
Taisi olla 80-luvulla, kun Helsingin Kulosaaressa mies tuhopoltti toisen mökin, koska siellä oli niin kaunis kaappi, ettei hän voinut sietää ettei hänellä itsellään ollut sellaista. Toisella miehellä oli kaunis vaimo, eikä sama kade voinut sietää sitä, joten tappoi tämän. Kateus on narsistin motiivi. Kaiken pahuuden motiivi. Kateella vaan on joku naksahtanut päässä jossain vaiheessa.
Jos huomaat tutussasi tuhoavaa kateutta, jätä se. Samat tosi kateelliset voivat sokeassa kateusraivossaan tehdä tosi pahoja asioita. Kateus on sairautta, kateelliset pohjasakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla 80-luvulla, kun Helsingin Kulosaaressa mies tuhopoltti toisen mökin, koska siellä oli niin kaunis kaappi, ettei hän voinut sietää ettei hänellä itsellään ollut sellaista. Toisella miehellä oli kaunis vaimo, eikä sama kade voinut sietää sitä, joten tappoi tämän. Kateus on narsistin motiivi. Kaiken pahuuden motiivi. Kateella vaan on joku naksahtanut päässä jossain vaiheessa.
Jos huomaat tutussasi tuhoavaa kateutta, jätä se. Samat tosi kateelliset voivat sokeassa kateusraivossaan tehdä tosi pahoja asioita. Kateus on sairautta, kateelliset pohjasakkaa.
Oma isäni ei voinut sietää kun parikymppinen poika makasi lauantaina kello yhteen sängyssä perse homeessa ja olisi pitänyt tehdä pihatöitä ja reippailla.
Jotenkin masensi armeijan jälkeen tosi pahasti ja äijä ei viitsinyt yhtään ymmärtää.
Sanoin että voithan sinäkin makoilla niin paljon kuin haluat että ei tämä ole sinulta pois.
Vastaus oli että ei työt tekemällä lopu kesken.
Jäin sitten miettimään että on kurja olla keski-ikäinen suomalainen mies.
Täytyy nyt todeta että ei olekaan. Itse sitä itselleen sen kurjuuden tekee ja kurjat arvot.
En ole koskaan tajunut luterilaista syndroomaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tunne tai trauma on taustalla?
En nyt tarkoita ihan kirjaimellisesti, vaan yleisenä asenteena.
Jos mä en saa nukkua, niin säkään et saa.
Jos mä en saa löhötä sohvalla, niin säkään et saa.
Jos mun pitää siivota, niin sunkin pitää
Jos mulla ei riitä raha tohon, niin sullakaan ei saa riittää.
Teininä paras ystäväni joka oli vähän vähemmän komea ja ihastui aina samoihin pimatsuihin ja meininki oli tuo, no se meni sillä niin överiksi pahantahtoisten suhteen että katkaisin välit iäksi
Eläinmaailmassa toimii sama. On tietty prosentti, jonka verran enemmän toinen voi saada tai tehdä ennenkuin kuppi menee nurin. Esim. koirat antavat myös kaverille makupaloja silloin kun eivät itse saa, jos saavat kuitenkin tarpeeksi makupaloja itsekin. Koirat lakkaavat antamasta toiselle makupaloja jos eivät saa itse yhtään. Se on ihan luonnollista sellainen sisäiseen tasajakoon pyrkiminen ja sen ympärillä keikkuminen. Epäreiluus taas on epäreiluutta eikä hyödytä koko lajin selviytymistä.
Tuota ajatusta me vähävaraiset, masentuneet ja lapsettomat joudumme kohtamamaan. Myös työttömiä kohtaan asenne on pelottavan yleinen.
"Koska mä uhraudun ja käyn töissä enkä ikinä laiskottele, sä et saa nauttia yhtään työttömyyden tuomasta vapaa-ajasta"
"Sä et saa jäädä kotiin masennuksen takia, koska mäkään en jää kotiin makaamaan, vaikka olisi toinen jalka haudassa"
"Koska minä pyöritän kiireistä lapsiperhearkea, lapsettomat eivät saa juhlia ja matkustella ja se on niin itsekästä"
Usein nämä ihmiset luulevat olevansa aivan korvaamattomia ja jotain marttyyreja. Sitten kun osuu omalle kohdalle, huomaa, että yhteiskunta pyörii kaikesta huolimatta.
Kamalinta on tuollainen kumppani. Ihmettelen suuresti sitä että mitä se on toiselta pois, jos toinen on aamu-unisempi.
Se kamala synti siitä että ei herää klo 6 aikaan ylös. Se on joidenkin mielestä syntiä että ei herää ja asiaan kuuluu kilpailla että herää klo 5 aamulenkille. Sitä ei voi pitää salaisuutena vaan pitää kailottaa kaikkien kuullen että heräsin jo klo 5 lenkille.
Ei vaan voi olla tyhjänpanttina jouten...
Miksi ei saa makoilla klo 11 asti sängyssä jos haluaa?
Se, että olin etukäteen jo päättänyt, että nyt maataan sohvalla.