Meillä on miehen kanssa erilliset rahat
Kommentit (55)
Omat käyttötilit, yhteinen säästötili. Minulla tosin on vielä toinen säästötili, jonka sisällöstä vaimo on kyllä tietoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilliset rahat on täälläkin. Nyt äitispäivärahalla olen joutunut muutamia kertoja lainaamaan mieheltä, mutta maksan aina takaisin :)
Jos olet äitiyslomalla, niin kait puolisosi maksaa sinulle puolet ansionmenetyksestä, lomarahoista ja eläkekertymästä, kun olet kotona hoitamassa teidän yhteistä lasta.
Äitiyslomalla kertyy kyllä lomat ja useissa paikoissa saa palkkaa yli puolet äitiyslomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilliset rahat on täälläkin. Nyt äitispäivärahalla olen joutunut muutamia kertoja lainaamaan mieheltä, mutta maksan aina takaisin :)
Lapsi ei sitten ilmeisesti ole miehen?
On, mutta minähän siinä kotona olen.
Miksi sinä sitten olet lapsen kustannuksista ja kotihoidon kustannuksista yksin vastuussa? Miksi miehes ei maksa sun peruskuluja sun hoitaessa teidän yhteistä lasta kotona?
Missä noin kirjoitin että minä maksan kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläon erilliset rahat, koska rahankäyttömme on erilaista. Minä säästän etukäteen, ja mies elää luotolla.
Mutta eikö KÄYÄNNÖSSÄ parisuhteessa ole kuitenkin yhteiset rahat, jos yhdessä maksetaan asuminen ja ruoka? Mitä eroa on sillä, että molemmat siirtävät osan rahoista taloustilille ja elävät loppuajan omilta tileiltään VS molemmat elävät yhteiseltätililtä? Samalla lailla raha kuluu....
En taida ymmärtää kysymystäsi. Kokeillaan esimerkin kautta, summat ja rahojen käyttö ovat keksittyjä:
Minun nettotuloni ovat 2500 e/kk, miehen nettotulot 3000 e/kk. Molemmat siirtävät taloustilille sitä kuukautta varten 500 e. Sillä maksetaan asuminen, autokulut ja yhteinen ruoka. Loppurahalla mies ostaa itselleen vain jotain pientä henkilökohtaista (kirjoja tms). Minä käyn kaupunkilomalla Euroopassa ja makselen edellisen reissuni luottokorttilaskua.
Minusta tuo on täysin oikein ja oikeudenmukaista.
Yhteinen tili: tilille menee 5500 euroa. Siitä talouskuluihin menee 1000 euroa. Jäljelle jäävästä rahasta minä käytän matkoihin ja luottokorttilaskuihin pari tonnia, mies omiin ostoksiinsa muutaman kympin.
Oikein ja oikeudenmukaista? Ei minusta.
eri
Sinä kuvasit meidän elämän, joka oli ekassa lauseessani: meillä on eri tilit, koska rahankäyttömme on erilaista. Jos meillä olisi yhteinen tili, niin minä vain säästäisin ja mies tuhlaisi.
Mutta tarkoitin tilannetta, jossa molempien rahankäyttö on yhtä säästeliästä tai yhtä tuhlailevaa, eikä kummallakaan ole mitään kallista harrastusta - eikö silloin ole yks ja sama?
Ei, koska kyllä minä haluan tietää että varmasti maksan OMISTA rahoista ylimääräiset reissuni, ja että mies maksaa OMISTA rahoista sen parin tonnin läppärin. Jos nämä rahat olisivat yhteisiä, en ilkeäisi käyttää niitä samalla lailla kuin varmasti omia rahoja, vaikka pitkällä aikavälillä suht saman verran todennäköisesti rahaa käytetäänkin.
Nyt voin vaikka ostaa 500e talvitakin ja ilmoittaa vain miehelle että hei katso mulla on uusi takki; jos rahat olisivat yhteisiä, joutuisin miettimään ja laskemaan kuinka paljon tuhlasin viime kuussa ja paljonkos ne miehen kengät maksoi jne jne, jotta ei tuntuisi siltä että käytänkin miehen osuutta rahoista. Ja kyllä, minua stressaisi suunnattomasti ajatus käyttää toisen rahoja - ja myös se jos epäilisin että mies käyttää mun rahoja, jotka esim mieluummin säästäisin tai käyttäisin johonkin muuhun.
Erilliset rahat. Syynä myös erilaiset rahankäyttötavat.
Tykkään ostella vaatteita itselle ja lapsille. En halua selitellä kenellekään miksi tässä kuussa esim meni 500 euroa vaatteisiin. Toki lapsilisät tulee myös minulle ja sen turvin hoidan suurimman osan lasten vaateostoksista. Isommat laskut harrastuksiin tai hankintoihin liittyen menee yhteiseltä tililtä.
Ostan myös kotiin mitä milloinkin, käyn kampaajalla tai kasvohoidossa. Kuinka monen mies arvostaisi esim 200€ kuluja kuussa kauneudenhoitoa :D?
Oma palkkani on vähän pienempi kuin miehellä, mutta hän hoitaakin isomman osan yhteisistä menoista. Meillä menee melkein 2000€ kuussa pelkkiin laskuihin (päivähoito, kerho, vakuutukset, lämmitys, sähkö, vesi, pienet remontit, asuntolaina jne.). Ja noista siis hoitokulut ja laina on melkein sen 1500€.
Ruokaostokset hoidetaan puoliksi.
Yhellä avoparilla oli erit rahat. Lapsesta kumpikin maksoi 230€. Puoleksi vuokrat yms. Sitten äiti joutui sairauseläkkeelle ja hänellä ei ole varaa elämään avopuolisonsa kanssa. Avovaimo on pakollisten laskujen jälkeen varaton, kun mies tienaa töistänsä rahaa, jolla voi tehdä kaikkea hauskaakin. Perii silti avovaimoltaan elatusmaksut, sähköt, vuokrat ym. 😂
Vierailija kirjoitti:
Olisipa minullakin ollut erilliset tilit vaimon kanssa! Vaimolla oli ikävä tapa tuhlata rankasti ja lisäksi hissukseen siirrellä yhteiseltä tililtä ehkä 500 euroa kuukausittain omiin jemmoihinsa. Huomasin tämän vasta viimeisten kuukausien aikana. Parinkymmenen vuoden aikana sai hyvän alkupotin kasaan.
Olisihan tuo pitänyt huomioida osituksessa, jos kerran tiesit salatilistä. Vai ettekö olleet naimisissa?
Vierailija kirjoitti:
Yhellä avoparilla oli erit rahat. Lapsesta kumpikin maksoi 230€. Puoleksi vuokrat yms. Sitten äiti joutui sairauseläkkeelle ja hänellä ei ole varaa elämään avopuolisonsa kanssa. Avovaimo on pakollisten laskujen jälkeen varaton, kun mies tienaa töistänsä rahaa, jolla voi tehdä kaikkea hauskaakin. Perii silti avovaimoltaan elatusmaksut, sähköt, vuokrat ym. 😂
Sarjassamme viestejä, joita on mahdoton ymmärtää. Kenen äiti? Mikä elatusmaksu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarjassamme viestejä, joita on mahdoton ymmärtää. Kenen äiti? Mikä elatusmaksu?
No tousiaan rakastavan avoparin lapaen äiti. Jonka Isä perii lapsen äidiltä rahaa ja lapsen äiti on rahaton ja sairas. 😀
Yhteiset rahat , joita minä kontrolloin 99% :sti .Miehelle jää jokunen satanen.
Käytännön sanelema juttu ja toiminut jo vuosikymmeniä.
Meillä oli exän kanssa 18 vuotta yhteiset rahat. Mies osti mitä huvitti, mulle ei jäänyt juuri koskaan omaa rahaa. Nyt eron jälkeen hämmästyn joka kerta kun avaan verkkopankin, koska mulla on aina rahaa!
Meillä on "yhteiset" rahat: miehen rahat omalla tilillään ja mulla ei ollenkaan rahaa. Kyllä vituttaa ankarasti.
Meillä on erilliset rahat, mutta ei tiukasti erillistä taloutta. Olemme olleet yhdessä 22-vuotiaista, jolloin olimme molemmat köyhiä opiskelijoita. 15 ekaa yhteistä vuotta meillä oli suunnilleen sama palkka ja maksoimme kaiken puoliksi, paitsi kun toinen oli kotihoidontuella (olemme molemmat olleet kh-tuella noin vuoden per lapsi, 3 lasta) niin työssä käyvä maksoi kaikki asumismenot ja enemmän yhteisiä laskuja. Tämä on sopionut hyvin. Nyt miehellä on ollut muutaman vuoden reilusti isompi palkka kuin minulla. Hän maksaa nyt enemmän yhteisiä laskuja, esimerkiksi esikoisen suht kalliin harrastuksen. Asumisen ja ruoat maksamme edelleen puoliksi. En haluaisi missään nimessä täysin yhteisiä rahoja vaan omat tilit täytyy olla, mutta kun toinen on kotona lasten kanssa niin toisen on syytä maksaa enemmän yhteisiä kuluja.
Yhteinen talous ja yhteiset tilit, rahat on yhtälailla molempien. Sopii hyvin meille.
Mulla on useamman miehen kanssa miehen yhteiset rahat.
Kissa, 20