Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä on miehen kanssa erilliset rahat

Vierailija
11.12.2018 |

Minusta se on huono asia. Miten muilla?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä avioliitossani oli täysin yhteiset rahat. Kaikki meni samalle tilille.

Nyt toisessa avioliitossa oli lähtökohtaisesti erilliset rahat, koska omia lapsia ja toisella omaisuutta ja toisella ei, mutta vuosien mittaan olemme jälleen ajautuneet yhteisiin rahoihin. Vaikka on eri tilit, niin jotenkin tämä on taas sekoittunut.

Vierailija
22/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilliset rahat on täälläkin. Nyt äitispäivärahalla olen joutunut muutamia kertoja lainaamaan mieheltä, mutta maksan aina takaisin :)

Jos olet äitiyslomalla, niin kait puolisosi maksaa sinulle puolet ansionmenetyksestä, lomarahoista ja eläkekertymästä, kun olet kotona hoitamassa teidän yhteistä lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset rahat ja kaikki hyvin, helpottaa paljon eloa. Onko muuten yhtään selliasta pariskuntaa jossa naisella on oikeasti merkittävästi isompi palkka ja silti oikeasti yhteinen tili? Näinpäin en ole tainnut koskaan kuulla.

Meillä on aina ollut yhteiset rahat, vaikka minä, vaimo, olen tiennanut lähes kaikkina vuosina huomattavasti enemmän kuin mieheni, joka on ollut paljon myös työttömänä. En oikein edes tajua, kuinka muuten voisi elää.

Vierailija
24/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suhde miesystävän kanssa kehittyy yhteen muuttoon, niin kyllä haluan pitää omat rahat. Toki joku taloustili pitää perustaa ja sopia mihin sitä käytetään.

Ja minä olen meistä se pienipalkkaisempi (tosin johtuu siitä, että työvuosia alalla vähemmän).

Vierailija
25/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on mahtavaa, Ammattivalittaja.

Sitten voit ostaa niillä omilla erillisillä rahoillasi itsellesi sen auton, eikä miehellä ole asiaan mitään sanomista.

Vierailija
26/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläon erilliset rahat, koska rahankäyttömme on erilaista. Minä säästän etukäteen, ja mies elää luotolla.

Mutta eikö KÄYÄNNÖSSÄ parisuhteessa ole kuitenkin yhteiset rahat, jos yhdessä maksetaan asuminen ja ruoka? Mitä eroa on sillä, että molemmat siirtävät osan rahoista taloustilille ja elävät loppuajan omilta tileiltään VS molemmat elävät yhteiseltätililtä? Samalla lailla raha kuluu....

Vierailija
27/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tienaa 3-4 kertaa enemmän kuin minä ja meillä on erilliset rahat (toki myös yhteiset talous- ja lainanhoitotilit) ja minun tahdostani. Mies maksaa kyllä omasta halustaan jotain kuluja enemmän ja hänelle yhteiset rahat olisi varmasti ok, mutta minä haluan omat rahani. Olen aina ollut tarkka rahan suhteen, haluan saada itse kontrolloida sitä kuinka paljon tilillä on rahaa. Jos rahat olisi yhteiset, en varmaan uskaltaisi ostaa itselleni enää juuri mitään. Haluan oman henk koht shoppailuni olevan yksityistä, niin ettei joku muu näe aina mitä olen ostanut ja millä rahalla. Monesti kyllä miehelle kerron nämä asiat mutta se on puhtaasti oma valinta. Kun rahat on omat, saan tehdä niillä mitä lystää. Yleensä säästän ja se olen meillä minä joka lainailee miehelle rahaa jos tulee isompia ostoksia.

Vierailija
28/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen taloustili, jolle siirretään saman verran kuukausittain. Summa vaihtelee sen mukaan, onko isoja laskuja tai ollaanko lähdössä reissuun tms., mutta kyseessä on käyttötili, jonne ei ole tarkoituskaan saada rahaa säästöön. Palkat ja muut tulot tulevat molemmilla omille tileille. En edes tiedä mieheni tuloja eikä hän kysele minun.

Vierailija
29/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläon erilliset rahat, koska rahankäyttömme on erilaista. Minä säästän etukäteen, ja mies elää luotolla.

Mutta eikö KÄYÄNNÖSSÄ parisuhteessa ole kuitenkin yhteiset rahat, jos yhdessä maksetaan asuminen ja ruoka? Mitä eroa on sillä, että molemmat siirtävät osan rahoista taloustilille ja elävät loppuajan omilta tileiltään VS molemmat elävät yhteiseltätililtä? Samalla lailla raha kuluu....

En taida ymmärtää kysymystäsi. Kokeillaan esimerkin kautta, summat ja rahojen käyttö ovat keksittyjä:

Minun nettotuloni ovat 2500 e/kk, miehen nettotulot 3000 e/kk. Molemmat siirtävät taloustilille sitä kuukautta varten 500 e. Sillä maksetaan asuminen, autokulut ja yhteinen ruoka. Loppurahalla mies ostaa itselleen vain jotain pientä henkilökohtaista (kirjoja tms). Minä käyn kaupunkilomalla Euroopassa ja makselen edellisen reissuni luottokorttilaskua.

Minusta tuo on täysin oikein ja oikeudenmukaista.

Yhteinen tili: tilille menee 5500 euroa. Siitä talouskuluihin menee 1000 euroa. Jäljelle jäävästä rahasta minä käytän matkoihin ja luottokorttilaskuihin pari tonnia, mies omiin ostoksiinsa muutaman kympin.

Oikein ja oikeudenmukaista? Ei minusta.

eri

Vierailija
30/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki raha ei kulu asumiseen ja ruokaan.  Mies ei mm. maksa mitään mun osuudesta kuolinpesän asunnon vastikkeista.

Vierailija
31/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En taida ymmärtää kysymystäsi. Kokeillaan esimerkin kautta, summat ja rahojen käyttö ovat keksittyjä:

Minun nettotuloni ovat 2500 e/kk, miehen nettotulot 3000 e/kk. Molemmat siirtävät taloustilille sitä kuukautta varten 500 e. Sillä maksetaan asuminen, autokulut ja yhteinen ruoka. Loppurahalla mies ostaa itselleen vain jotain pientä henkilökohtaista (kirjoja tms). Minä käyn kaupunkilomalla Euroopassa ja makselen edellisen reissuni luottokorttilaskua.

Yhteinen tili: tilille menee 5500 euroa. Siitä talouskuluihin menee 1000 euroa. Jäljelle jäävästä rahasta minä käytän matkoihin ja luottokorttilaskuihin pari tonnia, mies omiin ostoksiinsa muutaman kympin.

eri

Sinä kuvasit meidän elämän, joka oli ekassa lauseessani: meillä on eri tilit, koska rahankäyttömme on erilaista. Jos meillä olisi yhteinen tili, niin minä vain säästäisin ja mies tuhlaisi.

Mutta tarkoitin tilannetta, jossa molempien rahankäyttö on yhtä säästeliästä tai yhtä tuhlailevaa, eikä kummallakaan ole mitään kallista harrastusta - eikö silloin ole yks ja sama?

Vierailija
32/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin yhteiselle ruokatilille rahaa ja sähköt jne menee puoliksi kumpikin maksaa ite omat vaatteet parturit jne

Vierailija
33/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki raha ei kulu asumiseen ja ruokaan.  Mies ei mm. maksa mitään mun osuudesta kuolinpesän asunnon vastikkeista.

Minun mieheni maksaa puolet asuntolainasta, vaikka laina on kokonaan minun. Syystä että minulla ei ole varaa maksaasitä yksin. Ja hän luottotiedottomana ei saa lainaa.

Vierailija
34/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on osin yhteiset rahat, noin 50% omista tuloista menee taloustilille tai lainanhoitotilille. Nyt hoitovapaan aikana mies on kyllä maksanut enemmän, mutta oli yhteinen päätös pitää lapsi poissa päivähoidosta pidempään. Ei kyllä olla oltu kovin tarkkoja, vaikka tulisi omaltakin tililtä jotain yhteisiä menoja makseltua. Koskaan ei ole tarvinnut rahasta riidellä.

Vierailija
35/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat vaikka mies tienaa tuplasti saman minkä minä.

Vierailija
36/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Sinä kuvasit meidän elämän, joka oli ekassa lauseessani: meillä on eri tilit, koska rahankäyttömme on erilaista. Jos meillä olisi yhteinen tili, niin minä vain säästäisin ja mies tuhlaisi.

Mutta tarkoitin tilannetta, jossa molempien rahankäyttö on yhtä säästeliästä tai yhtä tuhlailevaa, eikä kummallakaan ole mitään kallista harrastusta - eikö silloin ole yks ja sama?

Minusta elämä on silloinkin paljon helpompaa, kun yhteiselle tilille siirretään vain yhteisiin kuluihin menevä summa. Ei tule jatkossakaan sitä tilannetta, että toinen alkaa tuntea itsensä hyväksikäytetyksi, kun toinen käyttää enemmän yhteisiä rahoja omiin henkilökohtaisiin menoihinsa.

Vierailija
37/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni maksaa puolet asuntolainasta, vaikka laina on kokonaan minun. Syystä että minulla ei ole varaa maksaasitä yksin. Ja hän luottotiedottomana ei saa lainaa.

Saahan sitä niin tehdä. Olette varmaan myös varmistaneet miten käy jos ositus tulee huomenna?

Vierailija
38/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset rahat ja kaikki hyvin, helpottaa paljon eloa. Onko muuten yhtään selliasta pariskuntaa jossa naisella on oikeasti merkittävästi isompi palkka ja silti oikeasti yhteinen tili? Näinpäin en ole tainnut koskaan kuulla.

Meillä minä, vaimo, olen tienannut 19 vuotisen yhdessäolon aikana 12 vuoden ajan enemmän kuin mieheni. Hän on ollut työttömänä sekä pienemmällä palkalla. Itse olen suhteen alussa ollut pienellä palkalla useamman vuoden sekä yhdellä pitkällä sairaslomalla (putosin Kelan sairaspäivärahalle), ollut kaksi kertaa äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Mies ollut myös hoitovapaalla.

Meillä ollut viimeiset 18 vuotta yhteiset rahat ja hyvin toimii. Ollaan samanlaisia rahankäyttäjiä, omaisuus ja lainat on yhteisiä. Kummallakin harrastukset kohtuuhintaisia.  Kumpikaan ei ole koskaan moittinut toista rahankäytöstä omiin hankintoihin, koska kumpikin osaa ottaa huomioon yhteisen taloustilanteen ostoksia tehdessään.  Ei tuhlata viimeisiä rahoja "turhuuksiin" ja keskustellaan isommat hankinnat yhdessä.

Ilman yhteisiä rahoja ei me olisi voitu mielestäni ostaa omakotitaloa ja remontoida sitä haluamallamme tavalla. Toisella meistä ei olisi ollut varaa maksaa lyhennyksistä 50% (1200 - 1600 euroa kuussa) työttömänä/hoitovapaalla/pienellä palkalla, yhteisestä potista maksettaessa ei mitään ongelmaa.

Vierailija
39/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilliset rahat on täälläkin. Nyt äitispäivärahalla olen joutunut muutamia kertoja lainaamaan mieheltä, mutta maksan aina takaisin :)

Lapsi ei sitten ilmeisesti ole miehen?

On, mutta minähän siinä kotona olen.

Vierailija
40/55 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei sitten ilmeisesti ole miehen?

On, mutta minähän siinä kotona olen.

Miksi sinä sitten olet lapsen kustannuksista ja kotihoidon kustannuksista yksin vastuussa? Miksi miehes ei maksa sun peruskuluja sun hoitaessa teidän yhteistä lasta kotona?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme