Äidinmaidonluovuttajia tai äidinmaitoa luovuttaneita linjoilla?
Äidinmaidonluovuttajia tai äidinmaitoa luovuttaneita linjoilla?
Olisi kiva jakaa fiiliksiä ja käytännön kokemuksia. Itse luovutan n. 7 dl/pv, menossa kolmas kuukausi tällä kertaa.
Kommentit (26)
olisi niin kiva löytää toisiakin äitejä.
...eli homma tyssäs alkuunsa. Sairaalassa kerkesin jonkin verran luovuttamaan mutta kotiin pääsyn jälkeen oli niin paljon muuta tekemistä ja muita huolia ettei hommasta tullut enää mitään.
Olen molempien lasteni vauva-aikoina luovuttanut maitoa puolisen vuotta. Esikoisen ollessa vauva maitoa riitti luovutukseen n. 6-8dl päivässä ja nyt kuopuksen aikaan jopa 1,5 litraa, kunnes itse vähensin lypsykertoja niin, että luovutusmäärä jäi alle litraan päivässä. Molemmilla kerroilla olen lypsänyt noin neljän tunnin välein aina toisen rinnan tyhjäksi, kun vauva ei jaksanut syödä kuin yhdestä rinnasta kerrallaan.
Kyllähän se luovutus ihan työstä kävi, oma stressinsä siinä oli, kun joutui käsiä desinfioimaan ja pulloja/pumppua keittelemään, mutta yllättävän nopeasti siitä tuli kuitenkin rutiinia. Olin kuitenkin helpottunut, kun luovutus vihdoin loppui tai itse sen siis lopetin, vaikka maitoa olisi vieläkin riittänytkin. Hyvään tarkoitukseen maito meni ja siitä olen todella tyytyväinen :).
Mä luovutin tammikuun alusta huhtikuun alkuun, parisenkymmentä litraa ehti maitoa mennä hyvään tarkotukseen. En kokenut luovuttamista sinällään hankalana, toki hygienian kanssa pelaaminen ja jatkuva pumppujen keittely kävi työstä. Maitoa tuli kuitenkin niin paljon yli että joka tapauksessa olisin joutunut paljon pumppaamaan joten eipä sillä. Kun poika oli 4kk vanha, aloin vähentää pumppaamista ja nyt viimein tarjonta vastaa kysyntää eikä enää tarvitse pumpata laisinkaan. Helpompaahan tämä näin on, mutta olen ylpeä että sain antaa voimajuomaa pienille tarvitsijoille =)
Minusta ei taitasi siihen että lypsäisin neljän tunnin välein *nostaa hattua suorituksellesi*. Ihan riittävästi sitoo kahdesti päivässä lypsäminen - mä siis lypsän aamulla ja illalla. Mutta mielenkiinto heräsi. Olisi vähän kysyttävää:
Oliko sulla sairaalan lypsykone, oma sähkökone vai käsipumppu?
Pesitkö ja keititkö pumpun osat aina heti lypsyn jälkeen?
Tuossa mun systeemissä kertalypsy kestää aina melko kauan, joten lapsia täytyy olla huoltamassa viimeistään heti lypsyn loputtua. Näin siis pyykki jää pesemättä, mä vain huuhdon osat. Mulla on sairaalamallin sähköpumppu ja useampi lypsysetti, joten näin on mahdollista tehdä. Mutta siten myös pesu ja keittäminen on oma iso urakkansa. Lisää pestävää tulee siitäkin että mä pakastan maidot, joten jäähdytysastiat ovat myös jonottamassa pesuun.
En yhtään ihmettele, että luovutus on jäänyt joiltakin, vaikka maitoa olisi tullutkin. Alku on hankala :( Sitten kun löytää rytmin ja rutiinin sekä vauvansa kanssa että lypsämiseen, niin se alkaa sujua. Mut varmasti jokainen luovuttaja on lopettaessaan loman tarpeessa... Kyl tää sitoo niin tuhottomasti. Oikeen mihkään ei jaksa lähteä, varsinkaan yökylään kun kaikki vermeet pitäisi muistaa ottaa mukaan ja sitten istua lypsyllä vieraillessa.
Mut on se lisäraha kiva saada. Ja sit kun tietää että pienille maito on menossa, niin kyllä sitä jaksaa.
Itseni piti alkaa luovuttamaan mutta se loppui ennenkuin alkoikaan. Sairaalasta päästyä pienen lapsen kanssa oli muutakin tekemistä... Tämä oli huonosti sanottu mutta aikani täysin meni lapsen kanssa, kodin hoidossa yms... Päätin etten voi alkaa siihen vaikka kuinka tärkeä asia olisikin!! Ja sen vähän ylimääräisen maidon lypsän omaan pakkaseen jos joskus en ole vaavin ruoka-aikaan kotona.