Äidinmaidonluovuttajia tai äidinmaitoa luovuttaneita linjoilla?
Äidinmaidonluovuttajia tai äidinmaitoa luovuttaneita linjoilla?
Olisi kiva jakaa fiiliksiä ja käytännön kokemuksia. Itse luovutan n. 7 dl/pv, menossa kolmas kuukausi tällä kertaa.
Kommentit (26)
Mulle maidon luovuttaminen on tällä kertaa ihan tietoinen valinta ja haaste. Eka luovutuskerta lähti siitä että oma lapsi joutui teholle ensipäivikseen, oli pakko pumpata. silti lapsi sai ensimmäisinä päivinä luvutettua maitoa kun omaa ei vielä ollut ja halusin kantaa korteni kekoon kun maito nousi.
Jaa, en mä voikaan kirjoittaa nyt, vauva huutaa taas :(
vauva on karjunut koko illan, nyt kitisee isin sylissä... :( koliikkia (?), mut nyt on kyllä ihan kamala päivä meidän mittapuun mukaan.
Mulla rinnat sietävät tuon vain kaksi kertaa päivässä lypsämisen, mutta onhan se melko rääkkiä, kun pahimmillaan on sitten kiskottu 4 dl/rinta maitoa lypsäessä. Normaalimäärä on noin 2 dl/rinta/kerta.
Mulla on kyllä myös tuo Aventin pumppu, mut enemmän tulee käytettyä sähkövehjettä. Mut se mikrosterilointi vois kääntää käyttöä enemmän tuonne Aventin puolelle, hmm...
Pakastusrasiat ja pullot tulee sairaalalta, mut lypsetyn maidon jäähdytän omissa lasipurkeissa jääkaapissa ennen pakastusta. Eikä meilläkään pulloja saa pestä itse. Ollaan niin kaukana sairaalasta, että me kuskataan maito sinne ite ja saadaan pikkuisen bensarahaa. On muuten halvempaa sairaalallekin.
Hygienia on tarkkaa. Nyt ollaan uskallettu ihan pikkuisen löysätä, kun maidot ovat aina pysyneet bakteeripitoisuudessaan ykkösluokassa. Ja nain mm. silloin kun perheessä riehui vatsatauti. Käsidesiä käytän silloin kun jotakin tautia liikkeellä, muuten en. Mut kädet pesen tosi hyvin, kuivaan paperiin ja sitten pestään rinnat pelkällä vedellä ja kuivataan.
Saa nähdä saanko aikaiseksi, mutta ajattelin koettaa tuota vähän useammin lypsyä. Nyt täytyy lähteä iltalypsylle, onkin aika paljon oloisesti maitoa. Tosin pikkumies ei juuri kipuitkultaan ole imenyt, että sekin vaikuttaa.
Kiva kun hemmamamm@ kirjoittelet! Muutkin saisivat, ei me voida olla ainuita.
Hei!
Oli pakko tulla tänne kiittämään!!!!
Olen niiiin monta kertaa miettinyt ketkä ihanat äidit ovat jaksaneet luovuttaa maitoa! ja niin monta kertaa kiittänyt siitä mielessäni teitä!!
Oma lapseni syntyi rv 35+4 ihan yllättäen keuhkot täysin kypsymättöminä. Olin mielessäni vakaasti päättänyt imettää ainakin vuoden ja hankittuna oli kaikki maailman imetysliivit, rintapumput, rinnanlämmittimet jne...
mutta kun vauva vietiin heti synnyttyä elottomana tehohoitoon ja hän joutui korkeataajuus hengityskoneeseen ja pidettiin pari päivää täysin tainnoksissa, olin niin shokissa, että maito ei vaan yksinkertaisesti noussut millään...
epätoivoissani pumppasin ja pumppasin parin tunnin välein (jatkoin tätä kaksi kk) mutta maitoa ei vaan tullut tarpeeksi. Onneksi vauvani sai tehohoidossa sekä jatkohoidossa luovutettua rintamaitoa ja hänen tilansa koheni huimaa vauhtia.
Ei voi sanoin kuvata sitä kiitollisuuden tunnetta jota tunnen maidonluovuttajia kohtaan! Teette oikein suuren työn pienen elämän hyväksi!
ja ei kaikkien tarvitse jaksaa vaikka maitoa tulisi yli oman tarpeen. pääasia että jaksatte oman vauvanne kanssa (tiedän että töitä riittää siinä ihan tarpeeksi). se on pääasia! Kiitos kaikille luovuttajille ja kaikille äideille ihanaa tulevaa äitienpäivää!
savoska ja terve tyttö 10 kk
Mukave lukea muittenkin luovuttajien juttuja :)
Minulla tuo luovutus alkoi 2kk sitten vauvan ollessa 2 viikkoinen.
Niinkuin Hemmamammakin, jouduin minäkin lypsämään alkuun myös öisin. Se oli aika rankkaa kun vauvan syöttöjen lisäksi piti valvoa pumpun äärellä, mutta nimenomaan siis oli pakko, muuten ei pakkaavilta rinnoilta saanut nukuttua.
Olen lypsänyt nyt litran päivässä ihan sen mukaan kuinka rinnat on alkaneet pakata. Kummasti se määrä menee melko samoihin eri päivinä.
Meillä ei tarvitse käyttää käsidesiä tms. Tavallinen pesu riittää. Myöskin ohjeeksi annettiin, että SUORAAN pakkaseen, ei tarvitse siis jäähdytellä erikseen jääkaapissa. Maitokeittiön työntekijä oli sitä mieltä, että siellä se on suoraan kaikkein kylmimmässä ja pöpöt ei kerkee lisääntymään. Vasta tuossa soittivat maitokeittiöltä, ja puhtaita olivat maidot olleet koko viime kuun.
Vien maidot itse kylmälaukussa jäisinä sairaalaan, saman aamun tuoreen maidon pakkaan ohjeen mukaan muitten jäätyneitten purkkien keskelle.
Ihan kivasti tähän on nyt tullut rutiini. Normaalisti käytän sairaalan sähköpumppua, mutta jos johonkin reissuun lähden, niin otan aventin mukaan.
Miusumausu ja poikanen 11 viikkoa.
Olen monta kertaa ajatellut lämmöllä niitä kaikkia äitejä, jotka elättivät keskoskaksosiani heidän syntyessään ennen aikojaan. Te ette ehkä edes ymmärrä kuinka kiitollisia keskosten äidit ovat teille. Olen aina ihmetellyt sitä mielen jaloutta ja auttamisen halua, kun jaksaa nähdä vaivaa toisten parhaaksi tällä tavalla. Juuri sillon kun oma elämäkin on kaikista rankimmassa vaiheessa, kun on pieni vauva hoidettavana.
Mä oon välillä miettinyt että miten tästä hommasta oikein pääsis eroon mutta en ole löytänyt vielä keinoa, maitoa vaan tulee ja sitten jos ei sitä pumppaa mulle iskee rintatulehdus. Onhan se toki ihana että pystyy auttamaan pikkuisia.
Meillä on kaksi lasta, vanhin 1v9kk ja nuorimmainen 1,5kk ja kyllä sitä saa välillä etsiä hetkeä milloin pumpata rauhassa. Esikoinen kyllä antaa suht.hyvin mulle rauhan mutta kyllä niitä tilanteita aina tulee. Mä luovutan päivässä sellaset 7dl-1l. Aamuisin on pakko pumpata, samoin ennen nukkumaan menoa ja sen lisäksi yksi tai kaksi kertaa päivässä.
Pumppasin esikoisen aikana ja taisin luovuttaa maitoa kunnes esikoinen täytti 6kk ellei enempi, en oikein muista. Nyt en tosiaan ois jaksanut alkaa luovuttamaan mutta mun on aivan mahdoton imettää vauvaa jos rinnat on ihan täynnä. Mulla maito tulee suihkuamalla ja vauvaa haukkoo kauheasti ilmaa jos en ole pumpanut ennen syöttöä ja sitten on vauvalla ilmaa masussa ja kamala olo ja yöt itketään.
Mä olen myös kokenut vähän rasittavaksi ton laitteiden puhdistamisen. Mulla on käytössä ainun sähkökäyttöinen jonka olen kyllä havainnut hyväksi. Mä laitan maidot suoraan pakkaseen (paitsi edellisen vuorokauden ja saman päivän tuoreena pulloihin) ja ' maitomies' käy kerran viikossa hakemassa maidot ja tuomassa uudet pullot ja rasiat.
Niin ja onhan se tosiaan ihan mukava saada vähän extraa, ostan yleensä lapsille vaatteita, kestovaipat olen myös maksanut maitorahoilla ja imetyspaitoja ostellut itselleni ikäänkuin palkaksi :)
t. Tillinäiti
Miten teillä, onko ihan yleinen käytäntö että " maitomies" käy kotoa hakemassa maidot vai oletteko erikseen sopineet järjestelystä?
Minä olen aina tosiaan kantanut ne itse sairaalaan, mikä on ollut joskus aika haasteellista kun auton on joutunut jättämään kauas ja sitten vauva kainalossa kantamaan painavaa kylmälaukkua..
No, nyttemmin mies on kyllä alkanut hoitaa maidon viennit, joten ei valittamista :)
Kylläpä oli kiva kuulla kiitoksiakin :)
Itse pelkäsin vauvani syntyvän keskosena ja olin odotusaikana vuodelevossa sairaalassa, mutta onneksi kuitenkin vauva pysyi masussa ihan tuonne 37+4 asti ja siten syntyi ihan suht täysaikaisena.
Miusu ja poikanen, 11 viikkoa ja risat
Te teette erittäin hyvää työtä!! Olkaa ylpeitä itsestänne.
Kyllä se omaa mieltäkin lämmittää, kun tietää olleensa avuksi sitä tarvitseville. Äidinmaitokeskuksen työntekijä kerran mainitsikin, että jokaiselle luovuttajalle tekisi hyvää nähdä ihan konkreettisesti mihin maidot menevät, käydä siis teho-osastolla tai keskolassa vauvoja katsomassa. Se vaan ei taida olla mahdollista. Äidinmaito on todellakin kullanarvoista!
Jännää miten nuo luovutuskäytännötkin vaihtelevat paikkakunnittain. Itse jäähdytin maidon aina siinä pullossa, johon lypsin ja kaadoin sitten illalla kaikki jääkaappikylmät maidot yhteen rasiaan ja pakastin. Mitään erillisiä jäähdytysastioita en siis käyttänyt. Meillä päin ohje oli, että ensin maitopullo jäähdytettiin kylmän, juoksevan veden alla ja sitten vasta laitettiin jääkaappiin/pakastimeen.
Käsidesiä ei täällä päin tarvinnut vielä muutama vuosi sitten käyttää, mutta nyt viime kerralla oli juuri tullut uusi ohjeistus, että huolellisen käsien pesun ja kuivauksen jälkeen oli vielä desinfioitava kädet ennen lypsämistä ja maitopullojen käsittelyä. Täällä ei myöskään maitoja tarvitse itse toimittaa sairaalaan, vaan maitomies käy sopimuksen mukaan maidot hakemassa 1-2 kertaa viikossa, mikä kyllä helpottaa huomattavasti työtä.
Minä myöskin kärsin siitä ongelmasta, että jos rinnat pääsivät pakkautumaan, niin heti nousi kuume. Onneksi ei sentään rintatulehdukseksi asti koskaan päässyt.
helsingissä maitomies käy kerran viikossa aina samana päivänä.
Meidänpoika syntyi 34+5 viikola ja vietti pari eka viikkoa teholla, ja meni aika enne kuin itse pääsin riittäviin maitomääriin. Eli monta päivää on meidänkin poika teidän ansiosta saanut sitä parasta ravintoa!
Ja tiedän tarkkaan, minkänlainen työ se lypsäminen on, koska sen ajan kun lapsi oli teholla eikä jaksanut vielä syödä (eli siis nenämahaletkuun ruoka laitettiin) lypsin melkein jokaisen vapaan hetken, saadakseni maito tulemaan. Todella rankka työtä, ja monta kertaa mietin, miten luovuttajat jaksavat!
Kiitos teille!
Tosin noiden kiitoksien suhteen ollaan aika tasoissa, sillä onhan minun omakin lapseni saanut luovutettua äidinmaitoa. Silloin itse lähetin mielessäni tuhat lämmintä kiitosta maidon luovuttaneelle äidille.
Mies on meidän maitokuski ja käy maidot viemässä työmatkaansa 45 km:n mutkan tehden. Siksi meidän maitomme matkaavat sairaalaan pakastettuna kerran kahdessa viikossa. Tai vientiaamun ja KAHDEN edellisen päivän maidot kelpaavat tuoreena pulloissa. Olen ymmärtänyt että kaupunkialueella maidot haetaan kahdesti viikossa.
Maitoja vievä saa nykyään ajaa huoltotietä äidinmaitokeskuksen eteen, kun sairaalan paikoitus muuttui maksulliseksi ja lähimmiltä ruuduilta joutuu maksamaan vähintään 2 e, kiva näin kun ei tarvii enää kantaa kylmälaukkuja tolkun kaukaa.
Kestovaipat ja ompelukone ovat minun luovutusrahainvestoinnit. Ja niitä imetyspaitoja löytyy minultakin - miten ilman niitä on voinutkaan muka elää? Pojat ovat nyt 2 v 1 kk ja 2,5 kk, isompi antaa lypsää ihan hyvin. Tuo pienempi sitten taas on vähän niin ja näin.
Tänään kokeilin sitä, että lypsän päivälläkin edes vähän. Tiedä sitten jaksanko alkaa kuitenkaan muuttamaan systeemiä, mutta rinnoille tämä vain kahdesti päivässä lypsy on rankkaa. Saa nähdä millaiset ajokoirankorvat tästä muistoksi jää.
Lypsyn jälkeen sitten pesin ja keittelin sen Aventin saman tien. Aika helppo nakki, kun ei ollut koknaista pullo, purkki ja osamerta huljutettavana. Että tuon verran ainakin voisin parantaa omaa käytäntöä näin äkkiseltään ajateltuna. Ei nimittäin ole kovin kiva, kun työpöydällä odottaa pesua ja keittämistä kulhoissa psukoneen osia (huuhdeltuina ja siistinä kylläkin) ja vieressä rönsyilee kymmenkunta lasiastiaa. Lisäksi keittiöön raahatulla avohyllököllä on omat hyllynsä puhtaille osille, 10 l:n keittokattilalle ja kahdelle kylmälaukulle. Pakastusarkun pakastusosa on varattu maidoille.
Tuota suoraan pakastusrasioihin lypsyä voisin kokeilla myös. Luulisi olevan ihan hyvä systeemi, ainakin nyt kun vauva osaa imeä rinnasta kunnolla (edellinen oppi vasta puolivuotiaana syömään suoraan rinnasta missä ja milloin vain, teholta kun pullomaidolla lähdettiin).
miusumausu:
Miten teillä, onko ihan yleinen käytäntö että " maitomies" käy kotoa hakemassa maidot vai oletteko erikseen sopineet järjestelystä?
Minä olen aina tosiaan kantanut ne itse sairaalaan, mikä on ollut joskus aika haasteellista kun auton on joutunut jättämään kauas ja sitten vauva kainalossa kantamaan painavaa kylmälaukkua..No, nyttemmin mies on kyllä alkanut hoitaa maidon viennit, joten ei valittamista :)
Kylläpä oli kiva kuulla kiitoksiakin :)
Itse pelkäsin vauvani syntyvän keskosena ja olin odotusaikana vuodelevossa sairaalassa, mutta onneksi kuitenkin vauva pysyi masussa ihan tuonne 37+4 asti ja siten syntyi ihan suht täysaikaisena.Miusu ja poikanen, 11 viikkoa ja risat
mutta siitä on kyllä nyt jo 12 v. aikaa :-).
Toisesta en jaksanut, kun oli vuoden ikäinen hoidettavana.
Enkä nyt kolmannestakaan edes ajatellut. Mun mielestä ´siitä oli aika paljon hommaa, desinfioinnit ja lypsyt jne., jouduin yölläkin lypsämään, ja jos vauva olisi nukkunut niin yöllä meni aikaa noihin lypsyihin. Olin aika poikki.
Yhtenä yönä olin väsyksissäni unohtanut nostaa maidon jääkaappiin, joten harmitti kun sitä ei tietenkään voinut sitten käyttää, meni " arvokas" maito ihan hukkaan.
Silloin kylläkin haettiin maidot kotoa aamulla - pitääkö ne siis nykyään itse myös viedä sairaalaan??
Ihan mielenkiinnosta, millainen korvaus niistä nykyään maksetaan litralta?
...eli se vanha satanen.
Kaupunkialuilta kai haetaan. Sielläkin saa viedä jos itse haluaa, mutta meillä landelaisilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin viedä maito. Ainakaan täällä.
3.x:
Silloin kylläkin haettiin maidot kotoa aamulla - pitääkö ne siis nykyään itse myös viedä sairaalaan??Ihan mielenkiinnosta, millainen korvaus niistä nykyään maksetaan litralta?
Täällä ei ole mahdollista luovuttaa kuin akke 3 kk ikäisen vauvan kanssa, tai sitten satunnaisesti himpun pidempään. Viimeisen kanssa olisin saanut luovuttaa 4 kk ikään asti, koska oli varsinaisia luovuttajia lähistöllä ja hirveä maitopula.
3x/vko hakivat ovelta maidot, tuoreena ei-pakastettuna. Kerta-annos oli 7-8 dl/2 pvä minulkla, koska lypsin vain 2-3x/pvä. Noissa kahdessa isommassa oli ihan tarpeeksi työtä (4 v ja 2 v).
Helmikuusta maidosta maksettiin 20 e/l, sitä ennen 17 e/l.
Eli mua kiinnostais se, että ootteko kaikki luovuttajat aloittanueet hetimmiten luovuttajaksi. Joku kirjoitteli edellä, ettei saa luovuttaa 4 kk jälkeen tmv. Ajattelin vaan, kun meitin poitsu on nyt radikaalisti vähentnyt imemistä, poika on nyt 6,5 kk. Rinnat pakkautuvat ja sinänsä olis nyt ehkä energiaakin luovuttamiseen, eli, onnistuneekohan enää?
Ensimmäisten kahden vai kolmen (?) viikon maidot ovat kaikkein arvokkainta. Meillä päin saa luovuttaa maitoa periaatteessa siihen asti, kunnes vauva täyttää 6kk. Joissain tapauksissa esim. jos luovuttajista on pulaa tai on ns. hyvä luovuttaja, jolta tulee reilusti maitoa ja maito on ollut puhdasta koko ajan, niin luovutusta saa jatkaa 8kk asti.
päästä syntymästä, tämän tytsyn synnyttyä soitin äidinmaitokeskukseen heti. Viimeksi sain jatkaa luovutusta tosi pitkään sillä maitoa piisas ja maidot oli puhtaita.
...ja olen nyt parina päivänä pessyt ja keittänyt lypsysetin heti pumppaamisen jälkeen. Hyvä homma, ei tunnu niin työltä kun ison satsin pesut ja keittelyt. Lisäksi työpöytä pysyy siistimpänä :) Ja kuitenkin kiireen varalle on sitten olemassa useampi lypsysetti.
Nyt pitäisi vain järjestellä keittitä pikkuisen, jotta puhtaat setit eivät pölyty avohyllyllä. Pitänee ostaa kannellinen säilytyslaatikko.
Kokeilin myös suoraan pakastusrasioihin lypsyä. Sekin toimii, mutta myös pakastin kaipaa uutta järjestelyä.
Sen sijaan siihen, että lypsäisin kolme kertaa päivässä ei tunnu löytyvän aikaa joka päivä. Rinnat kyllä pääsisivät helpommalla.
Sinä joka kyselit luovutuksen aloituksesta: yleensä sairaalat edellyttävät, että synnytyksestä on kulunut alle kuukausi. Voit silti soittaa äidinmaitokeskukseen ja kysyä, sillä joskus maidosta voi olla huutava pula.
Juu, eihän se helppoa ollut, kun neljän tunnin välein oli lypsettävä. Mieluusti olisin valinnut toisin, mutta maitoa tuli niin paljon, että ihan oman oloni helpottamiseksi oli muutaman tunnin välein toinenkin rinta tyhjennettävä, muuten rinnat pääsivät pakkautumaan tosi pahasti. Alussa jouduin yölläkin heräämään lypsämään, vaikka vauvan ei edes herätellyt :-/
Kummallakaan kerralla en ole käyttänyt sairaalan lypsykonetta. Ensimmäisellä kerralla käytössäni oli Ainun sähkökäyttöinen pumppu, jota en todellakaan voi suositella kenellekään. Nyt toisella kerralla käytin Aventin Isistä, joka oli aivan huippu, vaikka käsikäyttöinen onkin. Lypsäminen sujui todella joutuisaan ja kätevästi. Pesin pumpun osat aina lypsyn jälkeen miedolla astianpesuaineella, huuhtelin hyvin keitin tai steriloin osat Aventin omalla sterilisaattorilla mikrossa. Itselläni oli siis vain yksi lypsysetti käytössä, joten siksi jouduin osat aina keittämään jokaisen käyttökerran jälkeen. Sinulla on siinä mielessä hyvä tilanne, kun on sairaalan pumppu lainassa, niin ei tarvitse olla joka kerran jälkeen keittelemässä.
Mäkin pakastin aina maidot, paitsi maidonhakupäivän ja sitä edeltävän päivän maidot sain säilyttää pullossa jääkaapissa. Noista säilytysastioista ei kertynyt tiskiä, kun sain äidinmaitokeskuksesta aina puhtaat, steriilit pakasterasiat ja pullot maitoa varten. Niitä ei saanut itse edes tiskata ja täytyi olla tosi tarkkana, ettei vahingossa koskenut rasioiden sisäosiin sormillaan. Kädetkin täytyi aina pesun jälkeen desinfioida ennen lypsyä. Käytätkö sä muuten käsidesiä vai riittääkö pelkkä huolellinen pesu? Näissäkin ohjeet tuntuvat vaihtelevan aika lailla paikkakunnasta riippuen. Saitko muuten nuo jäähdytysastiat myöskin sairaalasta?
Kyllähän luovutus sitovaa on ja aikaa vievää. Itsekään en mielelläni mihinkään kauemmas lähtenyt luovutusaikana ja loman tarpeessa todellakin olin kummankin luovutuskerran jälkeen ;-). Silti lypsämisestä tuli kuitenkin nopeasti rutiinia, vaikka se välillä niin puuduttavaa olikin. Ryhtyisin siltikin edelleen luovuttajaksi ja varmaan olisi pakkokin, kun sellainen maitomeijeri tunnun olevan ;o). Toisaalta on ilo myös auttaa niitä pieniä keskosvauvoja ja saahan siitä vaivanpalkaksi myös ihan hyvän korvauksen.