Mitä sitten kun neuvolassa viimein sanoo ettei enää jaksa?
Ja kertoo että on syvästi masentunut eikä suoriudu enää helpoimmistakaan kotitöistä?
Saako sieltä pienten lasten äiti oikeasti mitään konkreettista apua? Mitä?
Kommentit (26)
Varmaan miehen täytyy olla mukana myös, jos sellainen on. Riippuu sitten siitä isän suhtautumisesta miten jatkotoimenpiteet.
Eiköhän siellä ensin kartoiteta avun tarve. Äippä ohjataan tarpeen vaatiessa psykiatrin/psykologin juttusille ja tarvittaessa järjestetään apua kodinhoitoon. Pillerit+huostaanotto on niitä viimeisiä toimenpiteitä kun kaikki muu on jo kokeiltu.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan miehen täytyy olla mukana myös, jos sellainen on. Riippuu sitten siitä isän suhtautumisesta miten jatkotoimenpiteet.
Valaisetko vastausta vielä vähän? Isän suhtautumisesta mihin? Ja millaisia jatkotoimenpiteitä tarkoitat?
Ap
Minä yritin tuota. Itkin vastaanotolla, sanoin etten jaksaa, etten selviä. Terveydenhoitaja kuunteli hetken hiljaa, ja sanoi lopulta että "ootte kuitenkin pärjänny?". Tuijotin monttu auki, että niin, no, mitä ajatellaan pärjäämisellä, tässähän tätä vielä ollaan. "Niin että pärjäätte kuitenkin?" Ja sitten sama keskustelu lääkärillä. Lähdettiin sitten kotiin pärjäämään.
Nyt 5 vuotta myöhemmin korjaan sitä satoa mitä väsyneenä lapsilleni aiheutin, ja hävettää ja ärsyttää etten uskaltanut vaatia apua hanakammin. Ja suututtaa ettei minua kuultu. Uuvuin, aloin olla poissaoleva, kärttyinen, lapsen näkökulmasta ennakoimaton, negatiivinen, epäsensitiivinen, jopa väkivaltainen (en "tarkoituksella" mutta esim. huutaminen ja riuhtoen pukeminen). Nyt käydään yksityisellä perheterapeutilla 145e/laaki kun esikoisen käyttäytymis- ja tunne-elämän ongelmat eivät ylitä perheneuvolan kynnystä, vaikka minä tiedän että lapsi/perhe tarvitsee tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valaisetko vastausta vielä vähän? Isän suhtautumisesta mihin? Ja millaisia jatkotoimenpiteitä tarkoitat?
Ap
No isän suhtautuminen perheeseen ja äidin väsymiseen. Auttaako yhtään ja voisiko auttaa enemmän. Joku syyhän on, jos äiti väsyy, mutta isä ei.
Minä sanoin. Terveydenhoitaja oli hyvin empaattinen ja lisäksi laittoi lähetteen perheneuvolaan, että saan mennä säännöllisesti jonnekin puhumaan jaksamisasioista ja laittoi lähetteen sellaiseen kotipalvelujuttuun, josta tulee työntekijä kerran pari viikossa kotiin auttamaan.
Mulle terveydenhoitaja kertoi, miten hän ITSE oli jaksanut hyvin kahden lapsen kanssa. Ehkä hän ajatteli, että siitä on minulle apua.
Ihan ensin kysytään, mitä isä on tilanteessa tehnyt. Onko vähentänyt työntekoa jne. eli onko perhe suostunut itse ratkaisemaan ongelmaa vai lähdetäänkö siitä, että yhteiskunta antaa ilmaisen avun, mutta oma motivaatio asian ratkaisemiseen on nolla. Tässä vaiheessa ei kysellä, pitääkö isän tienata kahden palkka ylitöillä, koska vastaus on että ei!
Turhan monessa perheessä isä saa kadota työelämään ja harrastuksiin ja oletetaan, että neuvola toimittaa kotiin "isänkorvikkeen" eli jonkun, joka tekee kotityöt, ruokaostokset, vauvan ulkoilutukset jne.
Tukiverkoton äiti tässä. Olen kahdesti todella uupunut 10v ajanjakson aikana, meiltä puuttuu kokonaan suku ja vanhemmat eli sekä lastenhoitoapucettä henkinen tuki ja yhteydenpito.
MITÄÄN APUA EI SAA. Ainoastaan saa perhetyöntekijän keskuelemaan kasvatusasioista. Mutta koska emme ole lastensuojeluperhe niin kotiapua ei saada, koska uupumus ei ole määritelmän ”äkillinen avuntarve” mukainen. Pienehkö kuntamme ei tarjoa ollenkaan lapsiperheen kotiapua, ja tiedän joo että se on lskisääteistä, mutta SILTIKÄÄN sitä ei saa.
Omalla rahalla ostettu sit hoitoapua 35e tunti kotipalvelufirmalta. HEmmetin kalliiksi tuli kun piti ostaa sitä monta tuntia viikossa useamman viikon ajan.
Neuvolan tulisi antaa aika perhetyöntekijälle joka tulee kotiin kartoittamaan avuntilanteen jos sitten ole ihan akuutti tilanne jolloin sosiaalityöntekijöihin otetaan yhteyttä.
On myös perheneuvoloita joissa voi käydä puhumassa. Perhetyöstä annetaan konkreettista apuakin lastenhoitoon x kertaa kuukaudessa /päivässä riippuen avun tarpeesta.
Itse olin rikki kun 8kk vauva ei nukkunut kuin 1-2 tuntia pitkeen, sain unikouluohjeet ja kotityöntekijän hoitamaan vauvaa 4x3h kuukaudeksi jotta sain levätä edes sen verran.
Auttoi jaksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoin. Terveydenhoitaja oli hyvin empaattinen ja lisäksi laittoi lähetteen perheneuvolaan, että saan mennä säännöllisesti jonnekin puhumaan jaksamisasioista ja laittoi lähetteen sellaiseen kotipalvelujuttuun, josta tulee työntekijä kerran pari viikossa kotiin auttamaan.
Äitituttu sai saman "paketin" ja kauhistui, kun kotiapu olikin maksullista ja maksu sidottu perheen tuloihin.
Saatiin perhetyöntekijä heti kun vähän vihjasin että lapset nukkuu huonosti ja alan väsyä. Mies on julkisessa työssä tässä kaupungissa joten ei tarvii juuri selitellä että hän on paljon poissa. Auttaa kyllä sit kotona niin paljon kuin ehtii mutta väsyneitä ollaan molemmat.
Keskusteluapua on myös saatavilla mutta sitä en niin koe tarvitsevani.
Minulta kysyttiin haluaisinko jutella psykologille. Kävin joitakin kertoja ja oli ihan ok. Toki se ei arkea helpottanut sinänsä, mutta sai kuitenkin purkaa fiiliksiä.
Ap, riippuu aika lailla kunnasta, millaista apua saa.
Mutta joka tapauksessa neuvolaterkka kuuntelee sinua ja selvittää esimerkiksi sen, millaista hoitoa saat masennukseesi ja voisiko sitä hoitoa tehostaa. Syötkö lääkkeitä ja jos et, miksi et.
Hän tekee lapsestasi lastensuojeluilmoituksen, joka yleensä tarvitaan, että teille aletaan tehdä tukisuunnitelmaa. Tuota EI kannata säikkyä, ensin pyritään aina tukemaan perhettä muilla, lievemmillä keinoilla, huostaanotto on erittäin kallista ja siten se vihoviimeinen keino, jos muut eivät ole tehonneet. Eli perheneuvolaa, tukiperhettä yms. kokeillaan ensin.
Toki jos koet, että lapsesi tarvitsee juurikin huostaanottoa, se kannattaa sanoa aika painokkaasti. Mutta kuuntele nyt toki ensin sitä terkkaa, mitä hän ehdottaa.
Ja totta kai toista huoltajaa kuullaan myös, JOS lapsella sellainen on. Kuvittelitko ihan yksinäsi ilman miehen kuulemista voivasi päättää asioista? No ei tietenkään. Perheen olosuhteet selvitetään kokonaisuudessaa, ei pelkästään äidin fiiliksiä, tietenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitituttu sai saman "paketin" ja kauhistui, kun kotiapu olikin maksullista ja maksu sidottu perheen tuloihin.
Joo niin se oli meilläkin maksullista, mutta ei se niin kallista ole kuin palkata hoitaja jostain firmasta. Toisaalta maksoihan synnytyskin ja hammaslääkärikin maksaa jne, ei se minulle yllätys ollut, että apu maksaa. t. se jolle kommentoit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No isän suhtautuminen perheeseen ja äidin väsymiseen. Auttaako yhtään ja voisiko auttaa enemmän. Joku syyhän on, jos äiti väsyy, mutta isä ei.
No sanomattakin selvää ettei "isä" enää aloittajan kuvioissa tai "tuntematon", siksi kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omia lapsia, jotka tehty täysin vapaaehtoisesti ja omasta halusta, ja vielä pitäisi itse maksaa.....niimpä.
Kiitos vastauksesta. ❤
Tällainen ajatus minulla on myös systeemistä. Meidän kaupungissa on tällainen pienen kynnyksen kotiapu palvelu lapsiperheille (ilman lastensuojelun asiakkuutta) jotta kaupungin imagoa saadaan kiillotettua. Tuota yritin kysellä keväällä että onnistuisiko kun 5 pienen lapsen kanssa päivät yksin ilman tukiverkostoa kun mies joutuu tehdä viikot reissuhommia ja vähän tuntuu että väsymys alkaa vaivata. Alkuun jo oli vastaus että ei ole tarkoitettu meille kun ollaan kuitenkin hyvin pärjäilty. Moneen kertaan sitä kysyin, vaadein ja lopen hermostuin. Lopulta saimme yhden kerran 3h ja sen jälkeen kamala syyllistäminen palvelun käytöstä.
Ap
Heitteillejättösyytteet, huostaanotto ja osastolle. Kaikki menetät.
Pillerit ja huostaanotto