Mies ehdotti pizzaa jouluruuaksi
Ehdotti siis tosissaan ettäjättäisin jouluherkut laittamatta ja syötäisi pizaa ja nautiskeltaisiin vain tänä vuonna. Eikö hän arvosta kokkaustaitojani, vaivannäköäni ja perinteitä?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Jouluruokia syödään kerran vuodessa, ne ovat herkullisia ja arvokkaita perinteitä jotka pitää opettaa lapsillekin. Pizzaa syödään (varsinkin mieheni toimesta) muutenkin ihan liikaa.
Herkullisuus on suhteellinen käsite. Meillä ei oikeastaan kukaan pidä jouluruuista. Eksän kanssa teimme yhtenä vuonna sushia, kun siinä yhdistyy jouluinen riisi ja graavikala.
Ehkä miehesi ehdotuksen taustalla on se, että hän haluaisi teidän molempien rentoutuvan ja vain nautiskelevan jouluna?
Erinomainen idea. Jos haluaa noudattaa perinteitä, voi tehdä kinkkupizzaa.
Äitini teki ja kattoi vuosikaudet lanttulaatikkoa pöytään, kunnes kävimme keskustelun ettei hän itsekään siitä tykkää. Lopputulos oli, että kun kukaan ei siitä pidä niin jätetään pois. Joulupöytä ei menettänyt mitään ja kaikilla oli mukavampaa.
Mä pistä vielä pitsaa paremmaksi. Mulla on perinne käydä hautuumaalta tullessa aina mäkkärissä jouluna. Repikä siitä.
Eikö kumpikin voi syödä sitä mistä pitää? Mies pizzaa ja sinä perinteisiä jouluruokia, jos niitä haluat. Tai sitten sovitte että jouluna on jouluruokia ja uutenavuotena pizzaa. Minäkään en kieltämättä haluaisi syödä pizzaa jouluna, koska sitä saa milloin tahansa mutta jouluruokia vain joulun aikaan. Uuteen vuoteen pizza kyllä sopii mainiosti.
En ole syönyt jouluruokaa 20 vuoteen. En vaan tykkää laatikoista ja kinkusta. Kalaa kylläkin syön.
Hieno mies! Ehdottaa pizzaa ja varmaan oikeesti syökin sen. Ja varmaan myös tekee sen. Joulu kestää muutaman päivän, joten varmaan silloin ennättää syödä jotain muutakin, vaikkapa uunikalaa tai niitä laatikoita ja rosellia, lihaa ruokapöytään laiteta enää.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävis pizza. Lähetä miehesi meille jouluksi jos te muut haluatte viettää perinnejoulua. Minä en muutenkaan joulusta piittaa.
Muutenkin,miksi on pakko jotain vain koska niin kuuluu??
Mä olen ihmetellyt tätä samaa. Yksi syy miksi exän kanssa erottiin oli just se ehdoton perinteiden pakkonoudatus; täytyy olla jouluruokia joita kukaan ei syö. Täytyy käydä saunassa kerran viikossa vaikkei huvita. Täytyy järjestää tylsät, perinteiset häät ja jopa kutsua sukulaisia joita ei koskaan tapaa ja joista ei edes pidä. Täytyy tehdä monta lasta jne.
No, niitä häitä ei sitten ikinä tullut ja lapsilukukin jäi yhteen. Ja kyllä opetin pojalle, että jouluna saa syödä just sitä mitä haluaa, vaikka sitten pizzaa. Isänsä mupelsi sitten yksinään naama norsun veellä niitä hikisiä laatikoitaan.
Meillä on usein tehty niin, että aamulla keitetään joulupuurot, päivällä syödään jouluruoka ja illalla vedetään pizzaa, jota tehdään valmiiksi pakkaseen, ettei tarvi enää kokata siinä vaiheessa. Toimii hyvin! Ei jaksaisi kolmella aterialla niitä jouluruokia, kun niitä jää vielä seuraavalle parille päivälle väkisin.
Jouluna pitää syödä sitä mistä tykkää. Meillä on aattona jouluruoka, mutta kun vedämme itsemme sillä täysin ähkyyn, niin tosi monta kertaa ollaan joulupäivän iltana jo haettu pizzaa.
Teette jouluksi pitsaa ja sellaista perinteistä jouluruokaa, josta pidät. Mies syö pitsaa, ja sinä syöt jouluruokaa.
Eikö se 26. päivä ole vuoden parhaita päiviä pizzerioissa? Ehtis kai sitä silloinkin.
Outoa jos ei parina päivänä kelpaa ja löydy jotain mieluistakin siihen joulupöytään.
Tarvitseehan sitä monta ateriaa päivässäkin, ei meillä ole niitä samoja kinkkuja ja laatikkoa tarjolla joka aterialla, ei kyllästy kun on vaikka maksalaatikko, kalat tms. siinä toisella.
Meillä oli viime jouluna kinkkupizzaa.
Mä oon vetänyt pakastepizzan jouluruoaksi jo viimeiset parikymmentä vuotta. Itsekseni vietän joulua enkä ole edes kristitty (kirkkoon kuulumaton agnostikko) joten ei kiinnosta yhtään. Usein syön tosiaan vaan sen pizzan ja vedän kännit viinillä tai keskikaljalla.
Ennemmin pitsaa kuin tunkkaisia jouluruokia.
Kinkkupizza(ananas?)ja lohipizza (oliivi?)oikein hyvät!
Mausteet ja suosikki lisätäyte extrajuustolla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen joulupöytä kaipaa kyllä tuuletusta. Harmaita laatikoita ja harmaata kinkkua. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Pizza kinkunjämistä on aika tavallinen tapaninpäivän ruoka monissa suomalaisperheissä. Mistä luulet kinkku-ananas-pizzan reseptin syntyneen? Samanlaista pizzaa et saa Italiasta mistään. Eli ongelma ratkaistu, syötte jouluruokaa aattona ja 25. tai 26. päivää pizzaa, olisiko se hyvä kompromissi?
Kinkku-ananazpizza eli "Havaiji-pizza" on alun perin kanadalainen keksintö, eli ainakaan mistään joulukinkun jämistä se ei ole saanut alkuansa.
Mie syön jouluna, mitä haluan, mutta sattumoisiin tykkään kinkusta. Joten sirtä sitten, muttei esim. laatikoita. Miksi ihminen ei voisi syödä pitsaa, jos haluaa.