Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistakaapa toimeentulotukiasiakkaat, että Susanna Koski on sanonut toimeentulotuen riittävän oikein hyvin

Vierailija
09.12.2018 |

Niin! Susanna Koski sanoi silloin TV-keskustelussa, että oli kuullut ihan toimeentulotuen varassa itse olleilta ihmisiltä niin, että toimeentulotuki riittää oikein hyvin. Sillon kun on aikaa suunnitella enemmän ja tarkemmin rahankäyttöään.

Eli nyt suut suppuun ja vaitus pois siitä, että tuet olisi liian pieniä. Rahaa saa elämäänsä lisää menemällä töihin.

Kommentit (336)

Vierailija
141/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen riittävyydestä: Mulla sattuu olemaan herkkä vatsa ja paljon ruokarajoitteita, joten syömiseen menee jonkin verran normaalia enemmän rahaa - on tarvikkeita, joista en pysty luopumaan tai korvaamaan halvemmilla. Tarvitsen myös joitain lisäravinteita jotta jaksan ollenkaan, koska ravinteet ei tahdo imeytyä mulla kunnolla. Toimeentulotuellahan rahathan ei riittäisi edes mihinkään tällaiseen uusista vaatteista tms. puhumattamaan. Jos joutuisin elämään toimeentulotuella (terveydellisistä syistä), tappaisin varmaan itseni, koska se veisi mahdollisuudet ylläpitää sitä vähääkään omaa terveyttä tai parantaa siitä enää omaa elämää. Kärsin myös jatkuvasta väsymyksestä, joten voimia taistella ja säätää joka asian kanssa ei yksinkertaisesti ole.

On otettava huomioon koko tukikokonaisuus, pirtkäaikaissairauksissahan mm. hoitotuki ja erityiskorvattavuudet kompensoivat kuluja. Eli lääkärin määräyksellä tarpeelliseksi katsotut käsikauppalääkkeet korvataan myös perustellusti, vrt. lisäravinteet. Sosiaalityön asiakkuudessa tarvittaessa myös saa apua asioiden hoitoon ja selvittelyyn, jos omat voimavarat ovat vähäiset.

Osaltaan tuella pärjäämättömyyttä saattaa selittää tietämättömyys etuuksista joihin on oikeutettu, tukien alikäyttöähän on selvästi väärinkäyttöä enemmän.

Vierailija
142/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se riittää, vaan mitään et voi hankkia, alimmaiset vaatteet oltava uusia, kirppiksiltä paitapuseroita ym.

Pitkän ajan kuluessa hankittu kaikkea, joku sanoi ettei kestä 10 vuotta, ei kaikki tietenkään.

Tasavertaiset mahdollisuudet on, mutta vain periaatteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuet on Suomessa noin 150€ kk liian pienet. Silloinkin ne riittävät vain nipin napin. Tällä hetkellä ne eivät riitä ja kymmenettuhannet ihmiset joutuvat hakemaan kuukausittain toimeentulotukea kun ovat jääneet työttömiksi.

Kyllä riittää. Jos ei riitä, niin sitten ei vain osaa pitää omaa taloutta kunnossa. 

Huom! Perustuet = asumistuki, työttömyyspäiväraha, kansaneläke ym. Miten ihmeessä noita tukia saavat ovat oikeutettuja toimeentulotukeen, jos jo perustuet riittävät toimeentuloon? Nyt olen ymmälläni!

Vierailija
144/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuet on Suomessa noin 150€ kk liian pienet. Silloinkin ne riittävät vain nipin napin. Tällä hetkellä ne eivät riitä ja kymmenettuhannet ihmiset joutuvat hakemaan kuukausittain toimeentulotukea kun ovat jääneet työttömiksi.

Kyllä riittää. Jos ei riitä, niin sitten ei vain osaa pitää omaa taloutta kunnossa. 

Huom! Perustuet = asumistuki, työttömyyspäiväraha, kansaneläke ym. Miten ihmeessä noita tukia saavat ovat oikeutettuja toimeentulotukeen, jos jo perustuet riittävät toimeentuloon? Nyt olen ymmälläni!

Kansaneläke on enemmän kuin toimeentulotuki. Eikös se ole yksinasuvalle about 630? Ja sittenhan saa vielä takuueläkettäkin ja asumistuki. 

Vierailija
145/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki

-loppuvuokra (asumistuki ei kata lähellekään)

-ruoka

-puheaika

-laskut

-wc-paperi, pesuaineet yms.

=tililläni kaksi euroa. Rahaa tulee tammikuussa. Oi tätä riemua.

Ei sen ole riemua tarkoitus ollakkaan. Se on tuki, ei riemu, eikä lottovoitto. Muuta halvempaan asuntoon, äläkä valita.

Se on helppo aina huudella, että muuta. Toki. Heti kun tulet näyttämään mulle heti vapaan kaksion Helsingistä halvalla. Nykyinen vuokra 850€/kk+vesimaksut, hirveän paljon edullisemmalla ei asuntoa löydy.

Yksiöön emme mahdu plus niissäkin vuokrat helposti yli 700€/kk.

Niin, muuta halvempaan. Mihin?

Helsingissä raja on kahdelle 824 e. Jos et halua itse maksaa 12,5 e perusosasta kuussa, tuossa ohjeistus kuinka toimia:

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Vierailija
146/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koski ei taida tietää, että nykyinen toimeentulotukimalli luotiin 90-luvun alussa, eli about 25 vuotta sitten. Sitä on korotettu toimeentulotuen olemassaolon aikana tasan kerran, nimittäin demareiden Urpilaisen ollessa hallituksessa (olivat siellä vasemmistoliitto ja vihreätkin).

Väite siitä, että toimeentulotuki on "riittävä", on jo tämän valossa kiikunkaakun. Loput hoiteli nykyinen hallitus leikkaalla reilusti yleistä asumistukea. Monen kohdalla holahtaa puolet toimeentulotuesta sinne vuokraan, jos riittää edes sekään.  Ilmankos leipäjonot kasvavat vuosi vuodelta.

Nämä ovat niitä kylmiä faktoja, eivät mitään toisen tai kolmannen käden huhuja, joita on kerrottu ja kuultu siellä Esson baarin kuuluisassa kulmapöydässä. Kannattaa seuraavan kerran konsultoida sosiaalialan tutkijoita, jotka ehtivät jo valittamaan Suomen alimitoitetusta sosiaaliturvasta EU:hun, ennen kuin avaa suunsa asiasta.

Niin, valittivat koska eivät huomioineet asumistukea, joka on kuitenkin aika merkittävä osa sosiaaliturvaa.

Vierailija
147/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti sinulla ei ole mitään käsitystä siitä mikä on tarpeen. Surullista että esität tietäväsi muiden puolesta asioista, joista sinulla ei ole mitään käsitystä. Miksi toimit noin. Ainoa joka viestistäsi tulee esiin on se että haluat vain puhua paskaa muiden taloudesta josta sinulla ei ole käsitystä ja kiusata ihmisiä joilla on vaikeaa. Voi olla että juuri sinulle riittää(kuvitelmissasi) joku keksimäsi summa, muttei keskiarvollisesti ihmisile kuten olemme aikuisten oikeasti huomanneet toimeentulotukihakemusten määrissä. Tämän saman olemme huomanneet keskuteluissa ja lehtien otsikoissa, joissa on laskettu tarpeelliset menot eri kaupungreissa asuville ja asiantuntijat ovat tulleet tulokseen ettei tämä raha riitä ja pääkaupunkiseudulla vielä vähemän jos jää työttömäksi. Tiedän et vastaa trolli kun olet, joka haluaa väittää paskaa parfyymiksi ihan vain periaatteesta ilman mitään oikeaa konkreettista esimrkkiä. Suomessa kymmenttuhannet hakevat toimeentulotukea ruokaan RUOKAAN huom RUOKAAN ja lääkkeisiin sähköön hygieniaan. Ei muuten riitä peruspäiväraha, eikä se sinun trollailullasi miksikään muutu. 

Riittääääähhääää on aina asia jota esität valituneeksi vastaukseksesi asinatuntijoiden laskelmien sijaan. Ei kovin viisasta, eikä mitenkään arvostettavaa käytöstä.

Vierailija
148/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti sinulla ei ole mitään käsitystä siitä mikä on tarpeen. Surullista että esität tietäväsi muiden puolesta asioista, joista sinulla ei ole mitään käsitystä. Miksi toimit noin. Ainoa joka viestistäsi tulee esiin on se että haluat vain puhua paskaa muiden taloudesta josta sinulla ei ole käsitystä ja kiusata ihmisiä joilla on vaikeaa. Voi olla että juuri sinulle riittää(kuvitelmissasi) joku keksimäsi summa, muttei keskiarvollisesti ihmisile kuten olemme aikuisten oikeasti huomanneet toimeentulotukihakemusten määrissä. Tämän saman olemme huomanneet keskuteluissa ja lehtien otsikoissa, joissa on laskettu tarpeelliset menot eri kaupungreissa asuville ja asiantuntijat ovat tulleet tulokseen ettei tämä raha riitä ja pääkaupunkiseudulla vielä vähemän jos jää työttömäksi. Tiedän et vastaa trolli kun olet, joka haluaa väittää paskaa parfyymiksi ihan vain periaatteesta ilman mitään oikeaa konkreettista esimrkkiä. Suomessa kymmenttuhannet hakevat toimeentulotukea ruokaan RUOKAAN huom RUOKAAN ja lääkkeisiin sähköön hygieniaan. Ei muuten riitä peruspäiväraha, eikä se sinun trollailullasi miksikään muutu. 

Riittääääähhääää on aina asia jota esität valituneeksi vastaukseksesi asinatuntijoiden laskelmien sijaan. Ei kovin viisasta, eikä mitenkään arvostettavaa käytöstä.

Voit haukkua minua trolliksi ja vaikka miksi kuinka paljon haluat, mutta sellainen minä olen. Olen itse ollut toimeentulotuella ja eläkkeellä vuosia ja olen niillä tullut ihan hyvin toimeen.  Ei siis väittämäni siitä, että kyllä sillä tulee toimeen jos vain pitää talouttaan kunnossa tule siitä, että olisin vain niin jossain vahingossa ajatellut vaan ihan omasta kokemuksesta. Tiedän todella paljon myös toimeentulon asiakkaita jotka eivät osaa hallita lainkaan rahan käyttöäänsä - voisin sanoa, että jopa liiankin monta. Nämä ovat niitä ihmisiä, jotka väittävät, ettei heillä ole varaa ruokaan ja siksi tarvitsevat lisää rahaa ruokaan, mutta samaan aikaan he tekevät ties mitä turhia ostoksia, kuluttavat rahaa alkoholiin ja tupakkaan ynnämuuhun ja sitten ihmettelevät, miksi sitä rahaa ei ole. Sitten heittäydytään marttyyreiksi, kun heille ei anneta lisää rahaa ja miten Suomen yhteiskunta ei välitä heistä ja miten he kärsivät nälästä - mikä tämäkään ei ole totta. 

Vierailija
149/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki ei ole mikään 'kaikille sama' raha. Se lasketaan jokaiselle henkilölle ja kuukadelle erikseen. Olin töissä laskemassa näitä. Yksin asuva mies sai tyypillisesti 0-150 euroa toimeentulotukea kuukaudessa. Tuo iso määrä tuli jos oli vaikka sähkölasku ja lääkärimenoja kuukauden aikana.

Toimeentulotuen perusosa on puhtaasti laskennallinen erä. Sen koko määrittyy perherakenteen mukaan, eli kahden vahemman ja usean lapsen perheelle se on paljon suurempi. Suurilapsiselle perheelle maksettiin usienkin yli tuhat euroa kuussa. Plus muut lapsiedut.

Tästä kun tekee johtopäätöksiä on vastas että Suomessa työttömyyspäiväraha on vähintään 150€ liian alhainen. Miksi käsitellä kymmeniätuhansia erillisiä hekemuksia yhteiskunnan varoilla kuukausittain, kun kaikki osoittaa siihen että peruspäiväraha ei ole sUomessa riittävällä tasolla.

Olet täysin oikeassa. Kirjoitin tuon viestin, johon vastasit.

Tähän olisi vielä yksinkertainen ratkaisu. Peruspäivärahaa verotetaan 20% verokannalla eli noin 150 euroa/kk ja käytännössä valtiolle lainaksi. Sitten se maksetaan veronpalautuksena takaisin. Tämä taas poistaa tt-tuen monelta kuukaudelta.

Jos ei alunperin verotettaisi tukea noin rankasti, niin toimeentulotuki vähenisi usein samalla summalla. Ja muuten - aktiivimalli lisää toimeentulotuen määrää. Yhteiskunta siis siirtelee rahoja taskusta toiseen.

Ei pidä paikkaansa. Ainakin itse sain veronpalautuksina vain n. 73 euroa koko vuodelta. Muita tuloja ei tuon vuoden aikana ollut. Palautus ei siis vastaa edes yhden kuukauden ennakonpidätystä.

Tulosi olivat siis noin 8000 euroa ja siitä ei mene juuri yhtään veroa. Ennakonpidätys on ollut noin 1600 euroa.

Ota veropäätös esiin. Jos siellä on virhe niin valita. Luontevin selitys on se, että palautusta on käytetty joko aiempiin verovelkoihin tai ne on ulosmitattu.

Tuo verottomuus koskee ilmeisesti palkkatuloa. Etuuksista menee veroa tuon verran. Virheitä ei ole, eikä ulosottoja tms. 

Ennakonpidätyksessä on ero palkkatujen ja peruspäivärahan välillä. Lopullisessa verotuksessa näitä tuloja käsitellään samalla lailla. Jos et papereista löydä esim vanhan verovelan kuittaamista, niin ota yhteys verottajaan.

Vierailija
150/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koski on toki itseään täynnä oleva pelle, mutta on hänellä pointtiakin puheissaan. Lapsettomalla sinkulla tai pariskunnalla ei pitäisi olla hätää nykyisessä tukisysteemissä, kun vähän miettii hankintojaan.

Vierailija
151/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki ei ole mikään 'kaikille sama' raha. Se lasketaan jokaiselle henkilölle ja kuukadelle erikseen. Olin töissä laskemassa näitä. Yksin asuva mies sai tyypillisesti 0-150 euroa toimeentulotukea kuukaudessa. Tuo iso määrä tuli jos oli vaikka sähkölasku ja lääkärimenoja kuukauden aikana.

Toimeentulotuen perusosa on puhtaasti laskennallinen erä. Sen koko määrittyy perherakenteen mukaan, eli kahden vahemman ja usean lapsen perheelle se on paljon suurempi. Suurilapsiselle perheelle maksettiin usienkin yli tuhat euroa kuussa. Plus muut lapsiedut.

Turhan moni ajattelee, että koko tuki on perusosan verran, josta sitten maksellaan vuokria ym. muuta pakollista. Ei. Tämä vajaa viisisataa jää käteen pakollisten menojen jälkeen käyttöön. Eli asuminen kaikkineen ja terv.huoltokulut (myös se hammaslääkäri, lasit ym.)maksetaan päältä. Lasketaan ihan tulot miinus menot henk.koht. ja joka kk erikseen, käyttöön pitäisi jäädä aina sen perusosan verran.

Vierailija
152/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki

-ruoka

-puheaika

-laskut

Paljon siellä sitten pitäisi olla kun se otetaan toisilta työssäkäyviltä? 2 tonnia?

Ei toimeentulotuet pidäkään olla mitään riemua, vaan pitää huolta siitä että ihmiset ei jäädy kadulle ja eivät näänny nälkään. Se että sulla on aikaa ja mahdollisuus kitistä tästä Vauva-palstalla on aivan ennen näkemätöntä suurimmassa osassa maapalloa ja täällä kotosuomessakin tämä on toteutunut vasta historian ihan viime hetkillä.

Jos enemmän rahaa haluat, niin mene töihin.

Jos ihmisellä on rahaa 2 euroa kolmeksi viikoksi, näkisin kyllä että nälkärajalla mennään. Just sayin'. Minäkin menisin töihin heti kun niitä saisi.

Onko joku kuollut nälkään kelan kieteisen päätöksen takia? Tiedät itsekkin ettei sun 2 eurolla tarvitse kolmea viikkoa elää.

Olen tuo jota lainasit, eikä joo tarvitse kun en nosta toimeentulotukea. Mutta olen ollut sen varassa enkä olisi selvinnyt jos en olisi käynyt ruokajonoissa ja hätätapauksessa lainannut rahaa. Joten en ihmettele jos jollakulla _ei ihan oikeasti_ ole rahaa. Toimeentulotuki on naurettavan pieni.

Toimeentulotuki ei todellakaan ole naurettavan pieni, sen jälkeen kun on kokeillut elää opintotuella oli oikea lottovoitto olla muutaman kuukauden toimeentulotuen asiakas kun kela keskeytti opintotuen väärin perustein. Koko vuokra maksettiin, oli maksusitoumus reseptilääkkeeisiin ja lääkäriin ja lisäksi sitten se 489€ kaikkeen muuhun. Tuo vajaa 500€ on mitä sain kokonaisuudessaa opintotukea ja sen piti riittää kaikkeen, myös siihen vuokraan. Nyt töissä olevana elän edelleen monta kuukautta niin ettei minulla vuokran jälkeen kulu yli 500€. Mutta joo, ainahan sitä ilmaista ja vastikkeetonta rahaa saa liian vähän.

Vierailija
153/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspäivärahat on tilastojen mukaan vähintään 150€ kk liian pienet. Tämän summan kymmenettuhannet suomalaiset hakevat toimeentulotuesta kuukausittain.

Vierailija
154/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on opiskelija joka on saanut normaalit opintotuki+asumistuki ja lisäksi tehnyt keikkatyötä pari vuoroa viikossa, jotta saa vuokran maksettua. Joku aika sitten hän sairastui syöpään, ja sai sairaslomaa nyt aluksi puoli vuotta.

Vaikka sairastuminen onkin hirveä asia, hän kokee elävänsä paljon helpommin ja leveämmin nyt tt-tuella. Vuokra maksetaan kokonaan, kaikki sairaskulut ja käteen jää enemmän kuin opiskellessa. Lisäksi voi lukea rauhassa sen mitä hoidoilta jaksaa, ei tarvitse luennolta rynnätä töihin.

Että kaikki riippuu ihan siitä, mihin suhteuttaa.

Vierailija
155/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te revitte näitä summia? Just laskin Kelan sivuilla laskurilla. Maksimimäärä vuokraan kahdelle Helsingissä on 735€. Jos tulot ovat yhteensä 900€, asumistukea saa korkeintaan 552€.

Että yksin asuvalle 670€ ja pöh.

Vierailija
156/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yks lysti onko se tuki nimeltään "työmarkkinatuki", "asumistuki" vai "toimeentulotuki". Nykyään maksaja on sama eli Kela. Järjestelmää voisi yksinkertaistaa jonkinlaisella perustulomallilla.

Vierailija
157/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit haukkua minua trolliksi ja vaikka miksi kuinka paljon haluat, mutta sellainen minä olen. Olen itse ollut toimeentulotuella ja eläkkeellä vuosia ja olen niillä tullut ihan hyvin toimeen.  Ei siis väittämäni siitä, että kyllä sillä tulee toimeen jos vain pitää talouttaan kunnossa tule siitä, että olisin vain niin jossain vahingossa ajatellut vaan ihan omasta kokemuksesta. Tiedän todella paljon myös toimeentulon asiakkaita jotka eivät osaa hallita lainkaan rahan käyttöäänsä - voisin sanoa, että jopa liiankin monta. Nämä ovat niitä ihmisiä, jotka väittävät, ettei heillä ole varaa ruokaan ja siksi tarvitsevat lisää rahaa ruokaan, mutta samaan aikaan he tekevät ties mitä turhia ostoksia, kuluttavat rahaa alkoholiin ja tupakkaan ynnämuuhun ja sitten ihmettelevät, miksi sitä rahaa ei ole. Sitten heittäydytään marttyyreiksi, kun heille ei anneta lisää rahaa ja miten Suomen yhteiskunta ei välitä heistä ja miten he kärsivät nälästä - mikä tämäkään ei ole totta. 

Syystäkin sinua haukutaan trolliksi, kun käyttäydyt kuten trolli. Miksi toimit niin jos et halua sellaista vastausta, vaan haukut muiden taloudellista osaamista vaikka ASIANTUNTIJAT ovat laskeneet millä se inhimillinen elämä saavutetaan. Se että sinulle riittää joku summa kuten jo kirjoitin sinulle muttet sitä kohtaa sitten lukenut, ei tarkoita AIKUISTEN OIKEASTI sitä että jollain muulla riittää. Voi olla että sinulle kelpaa paskaiset likaiset rytkyt, mutta muille ei. Ja ei ei se ole nykypäivänä niin että toimeentulo on reikäisissä paskakalsareissa olemista vaikka se sinulle hyvin sopisikin. 

Ihmiset hakevat toimeentulotukea RUOKAAN LASKUIHIN(sähkö ja lääkäri) HYGIENIAAN. Ei tarvitse olla paskaisissa kalsareissa. Tätä varten ihmisten perustukien summaa on nostettava ainakin 150€ kk. 

Tämä säästää myös ne kymmenettuhannet hakemukset

Vierailija
158/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te revitte näitä summia? Just laskin Kelan sivuilla laskurilla. Maksimimäärä vuokraan kahdelle Helsingissä on 735€. Jos tulot ovat yhteensä 900€, asumistukea saa korkeintaan 552€.

Että yksin asuvalle 670€ ja pöh.

Toinen puhuu asumistuen maksimimäärästä ja toinen toimeentulolaskelmassa hyväksyttävästä asumismenosta.

Vierailija
159/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä kun tekee johtopäätöksiä on vastas että Suomessa työttömyyspäiväraha on vähintään 150€ liian alhainen. Miksi käsitellä kymmeniätuhansia erillisiä hekemuksia yhteiskunnan varoilla kuukausittain, kun kaikki osoittaa siihen että peruspäiväraha ei ole sUomessa riittävällä tasolla.

Olet täysin oikeassa. Kirjoitin tuon viestin, johon vastasit.

Tähän olisi vielä yksinkertainen ratkaisu. Peruspäivärahaa verotetaan 20% verokannalla eli noin 150 euroa/kk ja käytännössä valtiolle lainaksi. Sitten se maksetaan veronpalautuksena takaisin. Tämä taas poistaa tt-tuen monelta kuukaudelta.

Jos ei alunperin verotettaisi tukea noin rankasti, niin toimeentulotuki vähenisi usein samalla summalla. Ja muuten - aktiivimalli lisää toimeentulotuen määrää. Yhteiskunta siis siirtelee rahoja taskusta toiseen.

Ei pidä paikkaansa. Ainakin itse sain veronpalautuksina vain n. 73 euroa koko vuodelta. Muita tuloja ei tuon vuoden aikana ollut. Palautus ei siis vastaa edes yhden kuukauden ennakonpidätystä.

Tulosi olivat siis noin 8000 euroa ja siitä ei mene juuri yhtään veroa. Ennakonpidätys on ollut noin 1600 euroa.

Ota veropäätös esiin. Jos siellä on virhe niin valita. Luontevin selitys on se, että palautusta on käytetty joko aiempiin verovelkoihin tai ne on ulosmitattu.

Tuo verottomuus koskee ilmeisesti palkkatuloa. Etuuksista menee veroa tuon verran. Virheitä ei ole, eikä ulosottoja tms. 

Ennakonpidätyksessä on ero palkkatujen ja peruspäivärahan välillä. Lopullisessa verotuksessa näitä tuloja käsitellään samalla lailla. Jos et papereista löydä esim vanhan verovelan kuittaamista, niin ota yhteys verottajaan.

Haluaisin kernaasti uskoa sinua, mutta testasin asiaa veroprosenttilaskurilla. Myös sen mukaan työttömälle jää maksettavaa noilla tuloilla, mutta palkkatulolliselle ei. (Laitoin siis samat tulot erikseen palkkatuloihin ja etuuksiin ilman ennakonpidätyksiä, jolloin palkallisen maksettavaksi jäi 0 e, työttömälle n. 1700 e.)

Vierailija
160/336 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki

-ruoka

-puheaika

-laskut

Paljon siellä sitten pitäisi olla kun se otetaan toisilta työssäkäyviltä? 2 tonnia?

Ei toimeentulotuet pidäkään olla mitään riemua, vaan pitää huolta siitä että ihmiset ei jäädy kadulle ja eivät näänny nälkään. Se että sulla on aikaa ja mahdollisuus kitistä tästä Vauva-palstalla on aivan ennen näkemätöntä suurimmassa osassa maapalloa ja täällä kotosuomessakin tämä on toteutunut vasta historian ihan viime hetkillä.

Jos enemmän rahaa haluat, niin mene töihin.

Jos ihmisellä on rahaa 2 euroa kolmeksi viikoksi, näkisin kyllä että nälkärajalla mennään. Just sayin'. Minäkin menisin töihin heti kun niitä saisi.

Onko joku kuollut nälkään kelan kieteisen päätöksen takia? Tiedät itsekkin ettei sun 2 eurolla tarvitse kolmea viikkoa elää.

Olen tuo jota lainasit, eikä joo tarvitse kun en nosta toimeentulotukea. Mutta olen ollut sen varassa enkä olisi selvinnyt jos en olisi käynyt ruokajonoissa ja hätätapauksessa lainannut rahaa. Joten en ihmettele jos jollakulla _ei ihan oikeasti_ ole rahaa. Toimeentulotuki on naurettavan pieni.

Täydentävää saa kyllä.

Toimeentulotukea toimeentulotuen päälle? No ei tasan saa. Fakta.

Ei ole fakta. Usein olen asiakkaan kanssa sos.toimeen soittanut, voidaan laittaa maksari kauppaan muutamalle kympille ym. että pärjää. Diakonialaitoksilta voi hakea ruoka-avustusta. Samoin jos pikaisesti tarvitsee lääkkeitä ja rahaa ei ole, soitto Kelaan ja maksusitoumus voidaan tehdä alkamaan heti sähköisesti. Tämä tosin edellyttää, että perustoimeentulotuen päätös on voimassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä