Aloitan huomenna työkokeilun, "ilmaisen työskentelyn". Miten se pitää tehdä ideologisesti oikein?
Toisaalta tuntuisi ideologisesti väärältä tehdä hiki hatussa tunnollisesti, kun on firmalle ilmainen tekijä. Että tekisi niin, ettei turhaan rasitu, siten että sananmukaisesti "kokeilee" sitä työntekoa. Ei tietenkään aiheuta mitään vahinkoa eikä vetelehdi, mutta ei kuitenkaan tekisi kuin aito työntekijä.
Toisaalta miettii, että kun olisi tilaisuus tuottaa hyötyä kansantaloudelle, pitäisikö se tehdä kunnolla vaikka itse ei saakaan mitään? Saisi sellaisen olon, että on ollut mukana rakentamassa hyvää.
Ihan oikeastihan sillä ei ole mitään merkitystä, mitä juuri minä tuossa työkokeilussa teen, mutta pitää silti valita joku ideologia, itsensä takia. Mitä ehdotatte?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjumala mikä aloitus. Miksi pitäisi valita joku IDEOLOGIA työkokeilua varten?? Mistä tuollaisia ajatuksia edes putkahtaa päähän?
Mitä jos vain menisit sinne tekemään parhaasi. Jos suoriudut hyvin, firma saa sinusta hyvän kuvan ja voi harkita palkkaamistasi/suosittelemistasi. Jos suoriudut hyvin ja näät mihin itse pystyt kun yrität, saat myös nostettua omaa itsetuntoasi työntekijänä
Firma saa ilmaisen työpanoksesi ja sinä saat EHKÄ suosituksen ja pääset vielä toiseenkin firmaan tekemään ilmaistyötä.
Kyllä tuosta on win-win kaukana.
No eihän se ilmaista työtä ole kun valtio/kunta/mikä taho nyt ikinä onkaan kuitenkin maksaa aplle työkkäriä. Hyvä vaan että pitää tehdä vähän töitäkin rahan eteen. Mielestäni työkokeilut ovat ihan ok tapa yrittää päästä työttömyydestä eroon.
Tiedätkö, mitä se "työkkäri" edes on? Rahan nimi on työttömyyskorvaus. Siis korvaus siitä että joutuu olemaan työttömänä, ei siitä että tekee ilmaistyötä.
Ilmaistyön teettäminen vääristää työmarkkinat, sillä kuka hölmö maksaisi palkkaa jos ei ole pakko ja tekijän työlle saa ilmaiseksikin. Kohta alkaa sellainen palkka-ale että kaikki palkansaajat ovat pian sossun luukulla, kun ei palkka riitä enää elämiseen.
Sen rahan nimi on peruspäiväraha tai työmarkkinatuki! Tai sitten voimme puhua työttömysetuudesta, joka terminä osoittaa, että kyseessä on jotain ylimääräistä ja ekstraa, jonka vain työtön saa.
Näin sanoja vääntelemällä saamme oikeutuksen muuttaa se kansanosa, jolle ei riitä työtä, paarialuokaksi, jonka työpanos hyödyttää työnantajia ilmaiseksi. Muistutan edelleen että jokaista avointa työpaikkaa kohden on kymmenen hakijaa.
Hallituksen tilastokikkailu lukee työllisten määrään työkokeilijat, nollasopimuslaiset, pupukurssilaiset, 18 tunnin aktiivimallilaiset ja muut osa-aikaiset. Siinähän Sipilä nostattelee hallituksensa tekemisiä ja jotkut tyhmät vielä uskovat. Tai siis eivätpä taidakaan, kun katsellaan kuinka kepu, kokoomus ja sinit sukeltavat.
Kunhan muistat, että työkokeiluista ei työllisty käytännössä kukaan ja valitset käytöksesi sen perusteella.
Itse polttaisin koko roskan.
Kyllä minä olen ainakin laittanut työkokeilun CV:hen. Johtuen siitä että olin siellä 6kk ja tein täysin samoja töitä kuin muutkin, sillä erolla että minä sain 9€ verottoman kulukorvauksen sekä työmarkkinatuen ja muut työntekijät palkan. Kumminkin minulla oli sama työaika, työtehtävät ja tauot kuin palkatuilla. Kaipa ne työkokeilupaikat on CV:ssä parempia kuin TET-harjoittelu paikat?