Joku meistä vastasi "väärin" työpaikan ilmapiirikyselyssä ja perjantaina pomo karjui kuuleman mukaan "s**tanan k*sipäät" koko avokonttorille
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Noi kyselyt on ihan naurettavaa pelleilyä.
Valitettavasti. Varsinkin kun vastukset puretaan analyyseissä niin pieniin ryhmiin, että jopa henkilökuntakin ymmärtää kuka on vastannut mitäkin taustatietojen perusteella. Meidän ryhmässä oli vain yksi mies (noin seitsemän hengen ryhmä). Jos vastaukset näytetään sukupuolella, niin kaikki tietävät kuka on antanut miehen vastaus, ja vaikka tietoa ei annettaisi henkilökunnalle, niin miten se yksittäinen voi olla varma, että sitä tietoa ei anneta esimiehelle?
Meidän työpaikalla noita ei edes pidetä, koska "firmassa ei ole mitään vikaa!".
Tai no. Oli ne kerran pitäny jotain kyselyä miksi niin moni irtisano itsensä ja mitä pitäs parantaa....vastaukset vasn ei kelvannu ja se sanottiin päin naamaa, jos joku totuuden sanoi.
Olin työpaikassa, jossa pomo närkästyneenä käski alaisiaan katsomaan peiliin sen jälkeen kun työhyvinvointikyselyn tulokset oli julkistettu. Oli saanut todella huonoa palautetta kyselyssä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin aikoinaan joku ilmapiirikysely myös. Sai vastata ihan nimettömänä jopa! Siinä nivaskan reunassa oli vaan joku jännä numerosarja, jonka revin pois ja palautin kyselyn täytettynä. Kun vastausaika oli mennyt umpeen mulle tuli sama kysely uudestaan tyhjänä kun en ollut kuulemma vastannut aikaisemmin. Kumma juttu...
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli yleinen linkki kyselyyn, mutta kyselyssä oli pistetty pakollisiksi kysymyksiksi esim. nämä:
-ikä viiden vuoden tarkkuudella
-osasto
-kuinka kauan olet ollut töissä kys. työpaikassa
-millä sopimuksella olet töissä (tässä oli valmiit vaihtoehdot)Noiden perusteella pystyy meillä yksilöimään ihmisen tarkalleen
Meillä lisänä vielä mies/nainen... työskentelen miesvaltaisella alalla.
Meillä joskus kanssa esimies sai huonoa palautetta ja otti meidät kaikki rinkiin istumaan ja kysyi jokaiselta, että mitä oli tullut vastattua😅 Onneksi meitä oli useampi ja muutamat saivat onneksi sanottua, että asiaton kysymys.
Meillä pomot pyysi nähtäväksi ne IP-numerot, joista vastaukset on annettu. Henkilötietojahan ei saa antaa, mutta yllättävän hyvin yksilöi jo tämä tieto.
Valtiolla vääristä vastauksista muuten rangaistaan irtisanomisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattumalta tiedän, että noissa kyselyissä otetaan selville myös se kuka oli vastauksen antaja. Samoin työntekijöiden sähköpostit luetaan vaikka ne koskisivat henk. koht. asioita.
Nettiliikennettä seurataan myös samoin työpaikan maksamien puhelinliittymien liikennettä.
Työntekijöiden tekemisten seurannassa ei ole nykyään enää mitään rajaa ja yritykset käyttävät entistä enemmän rahaa/resursseja tähän.
Foliohattu päähän ja äkkiä. Millään yrityksellä ei ole niin paljon ylimääräistä rahaa että pistää osastoa kyttäämään toisen puheluita tai surffaamista! :D
Ei siellä mitään erillistä osastoa tarvita, tietyillä esimiesasemassa olevilla on oikeus valvontatietoihin. Ei seuranta tietysti ole koko ajan päällä, riittää että tutkit tietoja tietyin väliajoin vaikka muutama tunti viikossa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi niin että eräs 15:sta henkilöstä oli vastannut että kokee työpaikkakiusaamista, tiedämme kuka se on. Henkilö joka esittää tyytyväistä ja mukavaa ja ihanaa johtajille mutta joka sähisee pomon poissaollessa negatiivista p---sskaa ja on aina sitä mieltä että kaikki on häneltä pois esim. jos joku muu saa ylennystä joka on sen ansainnut, eli haki tuolla vain huomiota ja halusi aiheuttaa negatiivista keskustelua.
Kukaan ei kiusaa häntä eikä ole kiusannut. Sanoi meille että laittoi siihen kohtaan että kokee kiusaamista, koska halusi v--tttuilla johtajille. Yrittää hallita sillä tilannetta ja yritystä.
Tuon seurauksena meidän koko 15 hengen tiimi joutuu mennä motivaatiokurssille ja tiimin yhteishengen parantamiskurssille! Muutamaksi päiväksi. Jää työt tekemättä kun joutuu olla sellaisessa kuuntelemassa turhaa lässytystä.
Kuulostat kiusaajalta
Meillä ei ole yhtään kiusaajaa töissä. Sain kehareissa palautetta siitä että olen hyvä ja reilu tiiminrakentaja, joten kehtaatkin väittää muuta!
Ikävää että joku väittää että häntä kiusataan, vain jotta voisi k o sta a johdolle, ja kaikki kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattumalta tiedän, että noissa kyselyissä otetaan selville myös se kuka oli vastauksen antaja. Samoin työntekijöiden sähköpostit luetaan vaikka ne koskisivat henk. koht. asioita.
Nettiliikennettä seurataan myös samoin työpaikan maksamien puhelinliittymien liikennettä.
Työntekijöiden tekemisten seurannassa ei ole nykyään enää mitään rajaa ja yritykset käyttävät entistä enemmän rahaa/resursseja tähän.
Foliohattu päähän ja äkkiä. Millään yrityksellä ei ole niin paljon ylimääräistä rahaa että pistää osastoa kyttäämään toisen puheluita tai surffaamista! :D
Ei siellä mitään erillistä osastoa tarvita, tietyillä esimiesasemassa olevilla on oikeus valvontatietoihin. Ei seuranta tietysti ole koko ajan päällä, riittää että tutkit tietoja tietyin väliajoin vaikka muutama tunti viikossa..
Kellä oikeasti nykyaikana aikaa tuollaiseen kun väkeä vähennetään joka paikassa ja työmäärä lisääntyy muilla? Jos noin on, niin se kertoo myös luottamuspulasta alaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli yleinen linkki kyselyyn, mutta kyselyssä oli pistetty pakollisiksi kysymyksiksi esim. nämä:
-osasto
-millä sopimuksella olet töissä (tässä oli valmiit vaihtoehdot)Noiden perusteella pystyy meillä yksilöimään ihmisen tarkalleen
Toiukokuun henkilösuojalain muutoksen jälkeen meiltä oli elokuun lopulla kyselystä poistunut tuo ikä ja sopimus (toimihenkilö, ylempi ym).
Meidän entinen naispomo meni lopullisesti sekaisin kun sai esimieskyselyn huonot palautteet vuosia sitten. Esimieskysely oli tuolloin osana henkilöstötyytyväisyyskyselyä.
Juoksi pitkin käytävää kailottamassa että "Minä en tee koskaan mitään virheitä!", käveli suoraan syyttämään erästä henkilöä että "Tiedän mitä sinä vastasit sinne, että kiitti vaan!" vaikka kyseinen henkilö oli ollut lomalla kyselyn aikaan eikä siis vastannut, kun ei ollut koskenut työsähköpostiinsa. Eräs kollega kävi sanomassa tuolle samana päivänä että hän on sitten huomenaamuna lääkärillä käymässä että tulee myöhemmin johon tämä huusi että "Taasko menet jollekin p - - llutohtorille käymään?!" Koko toimisto kuuli tuon.
Sai onneksi potkut kun todisti kaikille millainen oikeasti on, jeee!
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin aikoinaan joku ilmapiirikysely myös. Sai vastata ihan nimettömänä jopa! Siinä nivaskan reunassa oli vaan joku jännä numerosarja, jonka revin pois ja palautin kyselyn täytettynä. Kun vastausaika oli mennyt umpeen mulle tuli sama kysely uudestaan tyhjänä kun en ollut kuulemma vastannut aikaisemmin. Kumma juttu...
Meillä oli sama juttu ja revin sen pienellä präntätyn numerosarjan veke.. Tuli paperi sitten bumerangina takas ja väittivät etten ollut tehnyt kyselyä. Ilmoitin siinä paperissa pelkästää, että olen anonyyminä vastannnu jo kyseiseen asiaan ja nimettömänä itse halusitte työntekijöiden vastaavan ja toiseksi minä en ole numeroitu työntekijä vaan kuljen omalla nimelläni jos kyselyissä olen mukana.
Eipä kuulu enää mitään niistä ja ilmeisesti ymmärsi oman nokkeluutensa kuinka turhaa se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työpaikassa jossa tiedät tuollaista tapahtuvan, niin miksi et ota yhteyttä työsuojeluun ja luottamushenkilöön???
Työntekijöiden kyttääminen, ilman mitään pätevää epäilystä yritystä haittaavasta toiminnasta, on laitonta!
No kyllä on epäluuloista porukkaa. Ihan tiedoksi, että kunnolla tehdyssä kyselyssä ei henkilöitä pysty erottamaan, vaikka, vaikka taustamuuttujia kysyttäisiin. Jokaiselle lähetetään henkilökohtainen linkki, mutta kyselyn tekijä ei kerro niitä yrityksille. Ja kyllä niitä kyselyjä oikeasti seurataan ja niiden perusteella voidaan tehdä joskus jopa ratkaisuja. Toki tuollaisiakin esimiehiä varmaan vielä löytyy. T. Henkilöstöpäällikkö
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on epäluuloista porukkaa. Ihan tiedoksi, että kunnolla tehdyssä kyselyssä ei henkilöitä pysty erottamaan, vaikka, vaikka taustamuuttujia kysyttäisiin. Jokaiselle lähetetään henkilökohtainen linkki, mutta kyselyn tekijä ei kerro niitä yrityksille. Ja kyllä niitä kyselyjä oikeasti seurataan ja niiden perusteella voidaan tehdä joskus jopa ratkaisuja. Toki tuollaisiakin esimiehiä varmaan vielä löytyy. T. Henkilöstöpäällikkö
Voisiko vaihdella yrityksissä?
Työskentelin kammottavan esimiehen alaisuudessa, mutta vaihdoin toiseen yritykseen töihin. Miespuolinen esimies sai 800 miinuspistettä, vaikka mahdollisuus oli 800 pluspisteeseen. En vastannut kyselyyn eli olin syytön. :D
Työskentelin pöyristyttävän naispuolisen esimiehen alaisuudessa. Joka palaverissa joku haukuttiin ja/tai nolattiin. Kyselyiden jälkeen hän solvasi meitä sekä palavereissa että yksitellen ja vaati saada tietää, kuka on asiattomasti herjannut häntä. Omasta mielestään hän oli virheetön. Useampi alainen valitti hänestä, mutta mitään ei tapahtunut. En tiedä, kenen sukulainen hän oli pankissa.
Meilläkin oli noita hlökohtaisia numeroita joilla pääsi kirjautumaan ja tekemään kyselyn. Eräänä vuonna en sitä tehnyt kun ne purkutilaisuudet oli aina kauheita raivo tai mökötyspalavereja. Esimies tuli sanomaan että et ole tehnyt että meneppäs nyt! Sanoin sille mistä tietää että juuri minä olen jättänyt tekemättä 😂
Kerran oli purkupalaveri ja esimies kiukkuisena jakoi kaikille paperit jossa oli samoja kysymyksiä kuin itse kyselyssä. Kiersi ja seisoi jokaisen selän takana ja katsoi mitä ruksiteltiin ja keräsi laput itselleen ja poistui huoneesta sanomatta sanaakaan. Oli outo ja lapsellinen tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Niissä kyselyissä kysytään mm.ikää noin 5 v ikäjaottelulla. Sukupuolta. Kuinka kauan olet ollut yrityken palvelussa. Vastaamalla noihin totuudenmukaisesti erotun ihan selvästi siinä vaiheessa kun näytetään yhteenvetoja vastauksista. Nyt ei näkynyt enää noita tietoja täytettäväksi, mutta linkki oli henkilökohtainen eli siellä taustalla ne pyörivät.
Olen itse ihan kypsä noihin jee jee yrityksen arvot kyselyihin, en joko vastaa ollenkaan tai sitten vastaan kaiken olevan ihan täydellistä, koska en halua esimiehen joutuvan turhaan ripitykseen. Ongelmat ovat ylemmässä johdossa, mutta jostain kumman syystä kysytään vain lähiesimiehestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nuo ovat sähköisenä henkilökohtaisena linkkinä, vastaajan taustaprofiili valmiiksi täydennettynä... tyyliin tämä linkki on henkilökohtaisesti sinulle, älä jaa muille.
Skippaisin oitis.
-osasto
-millä sopimuksella olet töissä (tässä oli valmiit vaihtoehdot)
Noiden perusteella pystyy meillä yksilöimään ihmisen tarkalleen