Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka huonolla ylioppilastodistuksella olet päässyt yliopistoon?

Vierailija
08.12.2018 |

Olisi hauska tietää. Salella oli muistaakseni kehnot paperit lukiosta.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin pääsykoekiintiössä. Yleisarvosana oli M.

Vierailija
22/40 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni pääsi lääkikseen b:n papereilla. Kirjoitti iltalukiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään tietoa, miten ikivanhat arvosanat muutetaan nykyaikaisia vastaaviksi? Siis eihän ne voi just yksyhteen olla, aikanaan kun kirjoitin -89 eximiaa ei oltu edes keksitty, itse kirjoituksetkin ovat muuttuneet tuollaisesta moneen kertaan.

Yhteiskuntaoppisi on käytännössä nykyään kirjoittavien historian arvosana ja biologian arvosana uskonnon.

Vierailija
24/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään tietoa, miten ikivanhat arvosanat muutetaan nykyaikaisia vastaaviksi? Siis eihän ne voi just yksyhteen olla, aikanaan kun kirjoitin -89 eximiaa ei oltu edes keksitty, itse kirjoituksetkin ovat muuttuneet tuollaisesta moneen kertaan.

Yhteiskuntaoppisi on käytännössä nykyään kirjoittavien historian arvosana ja biologian arvosana uskonnon.

Ennen oli vain yksi reaali, mikä käsitti kaikki muut paitsi matikan ja kielet.

Vierailija
25/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin päässyt yliopistoon C:n papereilla, mutta menin AMK:iin. Lukion keskiarvo oli 8. Sairastuin kirjoitusten aikaan paniikkihäiriöön, joten en pystynyt toimimaan kirjoituksissa kunnolla. Hain korkeakouluihin vasta 10 vuotta kirjoitusten jälkeen ja sain pääsykokeista erinomaiset pisteet. Olen jo valmistunut ammattiin AMK:sta, eli tästäkin on jo kuusi vuotta. Olen terveydenhoitaja (4v koulutus).

Vierailija
26/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini olisi päässyt yliopistoon 2012 pelkillä amiksen papereilla, ei siis ole käynyt lukiota. Jotui kuitenkin oerumaan paikan yllättäneen sairauden takia. Amkkiin huomattavasti vaikeampi päästä, olen itse yrittänyt hakea sinne tuloksetta kolme vuotta.

Vierailija
27/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoon pääsee ilman ylioppilastodistusta!

mielestäni amisten pääsy yliopistoon tulisi estää lailla

Vierailija
28/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin yliopistoon pääsykoekiintiössä. En ole käynyt lukiota.

Ennen yliopistoa kävin kauppaoppilaitoksen merkonomi-tutkinnon ja tradenomiksi AMK:ssa.

Vierailija
29/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiikkaa, kemiaa, biologiaa ja jotain DI-aloja pääsee lukemaan, jos on lukiossa ollut pitkä matematiikka. Ja melkein kaikille aloille valitaan osa opiskelijoista pelkällä pääsykokeella.

Itse opiskelin historiaa (jonne on vaikea päästä) ja siellä noita luonnontieteillä sisään kävelleitä pyöri perusopintoja tekemässä.

Vierailija
30/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

A, B, M, E ja keskiarvo oli noin 7,3 muistaakseni. Nykyään olen diplomi-insinööri. En ollut lukiossa hyvä matikassa/fysiikassa yms. En edes kirjoittanut niistä mitään.

En jotenkin lukiossa ymmärtänyt opiskelun tärkeyttä. Lintsasin enkä tajunnut, että pitäisi vähän tsempata tulevaisuutta varten. Vuosia myöhemmin vasta ryhdistäydyin ja pääsin opiskelemaan ja valmistuin lopulta ihan hyvin arvosanoin (vaikkei niillä arvosanoilla nyt korkeakoulussa niin kauheasti olekaan merkitystä..).

Sitkeesti vaan kohti unelmia lukion arvosanoista huolimatta!

Vierailija
31/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin yliopistoon papereilla ja 4kk työkokemuksella alalla (siitäkin sai pisteitä! Enimillään sai 12kk:n työstä, minä tarvitsin nuo 4kk lisäksi todistuksen oheen, en enempää).

Vierailija
32/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

johanna_sos kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni amikset tulisi kieltää lailla.

Vierailija
33/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitin 3L, 2E, 1M ja 1C enkä edes hakenut yliopistoon.

Miksi alapeukku? Onko yliopisto muka joku elämän päämäärä? AMK on ihan yhtä hyvä oppilaitos.

Et vastannut kysymykseen, siksi.

Vierailija
34/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

LLLMCC ja yliopistoon hain alalle, johon liittyvistä aineista kirjoitin MC. Pääsin siis, enkä edes porukan huonoimmilla pisteillä, ja valmistuin 4:n ka:lla.

Vierailija
35/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

johanna_sos kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Vierailija
36/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fysiikkaa, kemiaa, biologiaa ja jotain DI-aloja pääsee lukemaan, jos on lukiossa ollut pitkä matematiikka. Ja melkein kaikille aloille valitaan osa opiskelijoista pelkällä pääsykokeella.

Itse opiskelin historiaa (jonne on vaikea päästä) ja siellä noita luonnontieteillä sisään kävelleitä pyöri perusopintoja tekemässä.

Ei, vaan arvosanat ratkaisee ainakin DI-puolelle. Fysiikka, kemia ja matikka ja lyhytkin käy, jos on näistä kaikista hyvä.

Vierailija
37/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI kirjoitti:

A, B, M, E ja keskiarvo oli noin 7,3 muistaakseni. Nykyään olen diplomi-insinööri. En ollut lukiossa hyvä matikassa/fysiikassa yms. En edes kirjoittanut niistä mitään.

En jotenkin lukiossa ymmärtänyt opiskelun tärkeyttä. Lintsasin enkä tajunnut, että pitäisi vähän tsempata tulevaisuutta varten. Vuosia myöhemmin vasta ryhdistäydyin ja pääsin opiskelemaan ja valmistuin lopulta ihan hyvin arvosanoin (vaikkei niillä arvosanoilla nyt korkeakoulussa niin kauheasti olekaan merkitystä..).

Sitkeesti vaan kohti unelmia lukion arvosanoista huolimatta!

Miksiköhän tätä alapeukutettu?

Vierailija
38/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä millään fysiikan tai pitkän matikan A:lla pääse DI:ksi todistusvalinnassa vieläkään. Aaltoon vaaditaan vähintään pitkän matikan M muistaakseni.

Vierailija
39/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

4xE ja 2xM. Sisään pääsin kuitenkin pääsykoeryhmässä, joka oli ensisijainen valinta, sain porukan toiseksi parhaimmat pääsykoepisteet.

Lukio-opinnoista ei siis päsykoetilanteessa ollut mitään hyötyä. Pääsykoekirjallisuudellakaan ei ollut mitään tekemistä lukion opintojen kanssa. Mieluusti ajattelen ettei lukio ollut turha, mutta käsi sydämellä: en ole varma muistanko siitä stressaavasta ajanjaksosta yhtään mitään enää. Maantiedosta jonkun jutun ehkä.

Vierailija
40/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

A, A, B, C, M.

Yliopiston päättötodistuksen ka. < 4.5 ja gradusta E.

Mulla kypsyminen tapahtui vasta lukion jälkeen ja jälkeenpäin olen harmitellut, että vein lukion läpi lukematta. Onneksi mun kohdalla jatko-opiskelujen mahdollisuus ei kuitenkaan ollut poissuljettu, vaikkakaan 16-19 -vuotiaana ei koulunkäyntiin ollut vähäisintäkään intressiä.

Omien lasten osalta vähän kyllä hirvittää tämän koulutusreformin tuomat muutokset, jotka luovat jo lukioikäisille merkittävät paineet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi