Kuinka huonolla ylioppilastodistuksella olet päässyt yliopistoon?
Olisi hauska tietää. Salella oli muistaakseni kehnot paperit lukiosta.
Kommentit (40)
1981, 6L. Poika 2015, M yleisarvosana. Otatko huomioon, että esim. luonnotieteissä aloja joihin pääsee jos pitkä matikka tarpeeksi korkea (L-E), yleisarvosana voi olla hyvinkin surkea.
4 L:ää ja kaksi E:tä ja kolme kertaa olen jäänyt rannalle. Kaverini pääsi yliopistoon, vaikka ei ole edes ylioppilas.
Minä kirjoitin 3L, 2E, 1M ja 1C enkä edes hakenut yliopistoon.
5xb ja 1xc. Sairastuin kirjoitusten aikaan, mut pääsykokeista tuli huippupisteet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku? Onko yliopisto muka joku elämän päämäärä? AMK on ihan yhtä hyvä oppilaitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku? Onko yliopisto muka joku elämän päämäärä? AMK on ihan yhtä hyvä oppilaitos.
Siis onko vieläkin ihmisiä, jotka ei ymmärrä, että yliopisto ja AMK ovat molemmat korkeakouluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko vieläkin ihmisiä, jotka ei ymmärrä, että yliopisto ja AMK ovat molemmat korkeakouluja.
Huoh...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun kysymys koski yliopistoja.
Ei oppilaitos muutu korkeakouluksi pelkästään, jos sen nimi muutetaan korkeakouluksi.
2L, 2M ja C.
E-arvosanaa ei silloin vielä ollut olemassakaan.
Mä pääsin AMK:uun neljällä A:lla. Joten kyllä yliopistoihin voi päästä aika heikollakin ylioppilastodistuksella.
Yliopistoon pääsee ilman ylioppilastodistusta!
Vuonna 1982 2L, 1M, 1C ja 1A. Viimeksi mainittu hävettää vieläkin, mutta laiskottelin koko lukion ja satsasin kirjoituksissakin vain niihin aineisiin joissa olin muutenkin pärjännyt hyvin (äidinkieli, englanti, ruotsi). Saksasta tullut C harmitti, odotin parempaa, mutta reaalin A ei ollut yllätys.
Lukion päästötodistuksen keskiarvo oli odotetusti ihan surkea, itse asiassa niin huono etten varmaan olisi sillä lukioon päässyt, siis kolme vuotta aikaisemmin.
Matikan jouduin tenttimään keväällä, koska välitodistukseen sain siitä nelosen. Tentin jälkeen nousi yhdellä pykälällä lähinnä opettajan armeliaisuudesta.
Yliopistoon pyrkiessä pääsykokeilla oli iso painoarvo, samoin juuri niillä yo-todistuksen parilla parhaalla arvosanalla ja yleisarvosanalla (M).
Itselläni on ylioppilastodstuksessa viisi kertaa "B" ja yksi "A". - En saanut toidistuksellani paikkaa yliopistolta suoraan, mutta onneksi onnistuin menestymään pääsykokeissa. - Hai kaksi kertaa.
EEMC
Pääsin pääsykoekiintiössä, en todistuksella. Tosin jos muut hakijat olisivat olleet yhtä huonolla todistuksella hakemassa niin olisin päässyt tuolla.
Eli se miten huonolla pääsee on suhteellista.
Tuota noin... minä kirjoitin vanhaan aikaan ennen eximiaa kuusi ällää ja menin pääsykokeen kautta lukemaan tiedotusoppia Tampereen yliopistoon. Pääsyprosentti oli Teatterilinjan luokkaa, muutama prossa.
Nyt on esikoinen menossa ensi vuonna pyrkimään Aaltoon taidepuolelle. Luojan kiitos on pääsykoe, koska kirjoituksissa tuskin tulee yhdestäkään aineestä M:ää korkeampaa. Aika kova stressi on nuorilla nykyään. Nyt tuli semmoinenkin vähän yllärinä tietoon, että olisikin pitänyt kirjoittaa vähintään viisi ainetta, koska esim. AMK:hin vaaditaan viisi, koska niin monta pisteytetään 2020 (esikoinen kirjoittaa äikän vasta ensi syksynä, opiskelee siis 3,5 vuotta).
Eli nuo speksit perhana muuttuu koko ajan.
Onko kellään tietoa, miten ikivanhat arvosanat muutetaan nykyaikaisia vastaaviksi? Siis eihän ne voi just yksyhteen olla, aikanaan kun kirjoitin -89 eximiaa ei oltu edes keksitty, itse kirjoituksetkin ovat muuttuneet tuollaisesta moneen kertaan.
Tarvitseeko välttämättä koko todistusta?