Miksi jotkut ei osaa laittaa ruokaa?
Tarkoitan nyt näitä perustaitoja kuten perunoiden keittäminen, munien paistaminen, lihan kypsentäminen. Miksi joillakin sujuu nuo leikiten ja osa taas ei opi millään?
Kommentit (47)
Miksi jotkut käyttää valmiita sovelluksia sen sijaan, että koodaisivat ne itse? Ihan perusjuttuja kuten nettiselaimen, tekstinkäsittely- ja taulukkolaskentaohjelman.
Kaikki sisälukutaitoiset osaavat tehdä ruokaa ohjeen mukaan, ja niitähän on netti ja kirjat pullollaan. Varmaankin kiinni viitseliäisyydestä ja siitä, että moni talous on yksihenkinen. Silloin voi olla kynnys korkea tehdä ruokaa ( paitsi vieraille). Ja jos on motivaatiota, tekemisen oppii nopeasti.
Minä en osaa lsittaa. Kuitenkin kolmen teinin äitinä olen sitä ruokaa laittanut lähes päivittäin kohta 18 vuoden ajan, joten yrityksen puutteesta ei ole kyse. Tykkään myös lukea keittokirjoja ja katson ruoanlaitto-ohjelmia.
Laitoskeittiöiden ruokia haukutaan paljon esim oman työpaikkani ruokalaa. Minusta taas se ruoka on törkeän hyvää. En osaa laittaa lihakasteikeita mureaksi ja maikkaaksi, vaikka paistaisin ja keittäisin reilusti ohjeen mukaan.
Minä en ole koskaan innostunut ruoan teosta, mutta olosuhteitten pakosta kokkailen jotain hirveyksiä päivittäin.
Vanhemmat osas, minä en jaksanut opetella. Yksin muutettuani söin valmisruokia ja puolivalmisteita.
Kyllä jokainen oppii laittamaan jonkunlaista ruokaa, jos haluaa. En yhtään usko, että ei opi. Mun anoppi on ihan hirveän huono ruuanlaittaja, mutta kyllä hän silti jotain laittaa. Joskus on suorastaan vaikea syödä hänen kokkauksiaan, kun ovat vaan niin pahoja. Perunat hän keittää ylikypsiksi ja jos tekee keittoa, perunat ja kasvikset on keitetty muusiksi, jos tekee perunamuusia, se on vetistä ja kokkareista. Pasta lilluu vedessä, eikä siinä ole suolaa. Riisit hän keittää puuroksi. Parhaiten onnistuu erilaiset kiusaukset ja laatikot. Mutta siis, kyllähän nuo ruokaa on ja niillä elää.
Mä olen vähän sellainen tuurilaittaja. Laitan paljon ruokaa, ja välillä tulee tosi hyvää ja välillä ihan hirveätä paskaa. Ja lihaa en osaa maustaa pätkääkään (pl. jauheliha).
Koska ei kiinnosta pätkääkään ja kaupasta saa ihan hyvin valmisaterioita.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähän sellainen tuurilaittaja. Laitan paljon ruokaa, ja välillä tulee tosi hyvää ja välillä ihan hirveätä paskaa. Ja lihaa en osaa maustaa pätkääkään (pl. jauheliha).
Sama mulla. Tulee mitä sattuu. Ylikypsää tai raakaa, liian mausteista tai täysin mautonta jne. Eipä paljoa kiinnosta.
En ole ikinä ostanut kotiin perunoita tai kokolihaa, muitakin lihatuotteita vain hyvin harvoin, joten en niitä varmaankaan osaisi oikeaoppisesti valmistaa. Kananmunat syön keitettynä. Osaan kyllä laittaa sellaisia ruokia, jotka minua oikeasti kiinnostavat.
Suurin syy osaamattomuuteen on varmaankin se, ettei ole lapsena opetettu. Jo pelkästään se, että on saanut nähdä ruoanlaittona vierestä, tekee aikuisena opettelusta helpompaa, koska ruonlaitossa on edes jotain mikä tuntuu tutulta. Jos keittiö ja ruonlaitto on ollut täysin vieras osa-alue lapsena, niin itse opettelusta tulee aikuisena paljon vaikeampaa - vaikkei mahdotonta olekaan. Ihminen vain on luonnostaan laiska, ja jos kynnys tehdä jotain on liian suuri, niin helposti jää tekemättä.
Nämä uusavuttomat ja ruoanlaittotaidottomat selittävät laiskuutensa kasvissyönnillä.
Käykääpä vaikka Gopalissa syömässä, niin eihän sitä sontaa voi hyvällä omallatunnolla sanoa ihmisravinnoksi kelpaavaksi. Mutta näiden avuttomien mielestä se on mekka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen oppii laittamaan jonkunlaista ruokaa, jos haluaa. En yhtään usko, että ei opi. Mun anoppi on ihan hirveän huono ruuanlaittaja, mutta kyllä hän silti jotain laittaa. Joskus on suorastaan vaikea syödä hänen kokkauksiaan, kun ovat vaan niin pahoja. Perunat hän keittää ylikypsiksi ja jos tekee keittoa, perunat ja kasvikset on keitetty muusiksi, jos tekee perunamuusia, se on vetistä ja kokkareista. Pasta lilluu vedessä, eikä siinä ole suolaa. Riisit hän keittää puuroksi. Parhaiten onnistuu erilaiset kiusaukset ja laatikot. Mutta siis, kyllähän nuo ruokaa on ja niillä elää.
Onko anopin ruoat hänen omasta mielestäänkin pahoja?
Ehkä hänellä on vain erilainen maku sen suhteen, milloin jokin on keitetty tarpeeksi pehmeäksi ja milloin on riittävän suolaista: Pastakin oikeastaan vain kuivuu hitaammin, kun on vähän vetistä. :D
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ostanut kotiin perunoita tai kokolihaa, muitakin lihatuotteita vain hyvin harvoin, joten en niitä varmaankaan osaisi oikeaoppisesti valmistaa. Kananmunat syön keitettynä. Osaan kyllä laittaa sellaisia ruokia, jotka minua oikeasti kiinnostavat.
Minäkin tykkään kananmunista keitettynä ja minulla on sitä varten kananmunankeitin. En ymmärrä miksi kaikki dissaa sitä turhakkeena. Saan kypsyysasteeltaan just sellaisia munia kuin kulloinkin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tykkään kananmunista keitettynä ja minulla on sitä varten kananmunankeitin. En ymmärrä miksi kaikki dissaa sitä turhakkeena. Saan kypsyysasteeltaan just sellaisia munia kuin kulloinkin haluan.
Miksi et saa sen kypsyisiä kun haluat ihan vaan liedellä ja kattilalla?
Ylivoimaisesti suurin osa maailman ihmisistä saa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä uusavuttomat ja ruoanlaittotaidottomat selittävät laiskuutensa kasvissyönnillä.
Käykääpä vaikka Gopalissa syömässä, niin eihän sitä sontaa voi hyvällä omallatunnolla sanoa ihmisravinnoksi kelpaavaksi. Mutta näiden avuttomien mielestä se on mekka.
Yleensä kasvissyöjät ovatkin niitä, jotka ovat paneutuneet hyvinkin ruuanvalmistukseen. Mitään ei ole saanut valmiina kuin vasta ihan viime vuosina. Joten olen täysin eri mieltä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti suurin osa maailman ihmisistä saa.
Miksi vaivautua ? Sen kun lataa munat koneeseen ,painat nappeja ja odotat piippausta. Helppoa ja vaivatonta ja kaiken lisäksi puuhata senkin aikaa mielenkiintoisempia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti suurin osa maailman ihmisistä saa.Miksi vaivautua ? Sen kun lataa munat koneeseen ,painat nappeja ja odotat piippausta. Helppoa ja vaivatonta ja kaiken lisäksi puuhata senkin aikaa mielenkiintoisempia juttuja.
Pitääkö hellaa jotenkin hieroa keittämisen ajan, että sillä saisi munat keitetyksi...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti suurin osa maailman ihmisistä saa.Miksi vaivautua ? Sen kun lataa munat koneeseen ,painat nappeja ja odotat piippausta. Helppoa ja vaivatonta ja kaiken lisäksi puuhata senkin aikaa mielenkiintoisempia juttuja.
Miksi et pysty puuhaamaan muita juttuja kun munat kiehuvat kattilassa?
Useimmat ihmiset kykenevät.
Miksi jotkut eivät osaa kirjoittaa? 🤔