Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset pitävät minua fiksumpana/älykkäämpänä kuin olen, ja se on ahdistavaa. Kohtalotovereita?

Vierailija
08.12.2018 |

En edes oikein tiedä, miksi minua pidetään fiksuna tai älykkäänä. En ole erityisen lahjakas missään, koulussa olin ihan perus kasipuol (paitsi jos olin jostain oikeasti kiinnostunut niin sain kymppejä ja kirjoitin älliä), yliopistoon pääsin tuurilla, rämmin sen läpi motivaation puutteessa, sain gradusta cum lauden, en ole koulutusta vastaavassa työssä. Minä kyllä tykkään analysoida asioita, lukea ja kirjoittaa, kritisoida ja haastaa varmaan ärsyttävyyteenkin asti, ja ehkä sellainen perusnegatiivisuuskin virheellisesti mielletään jotenkin "älykkään ihmisen" ominaisuudeksi.

Mutta oikeasti olen ihan helvetin tyhmä. Ei minulla ole varsinaisesti mitään sanottavaa, muistini on huono, matemaattisia kykyjä ei juuri lainkaan, en osaa keksiä mitään uutta, en ole edes ahkera vaan ihan hiton laiska ja kulutan vapaa-aikani lähinnä nettisurffaillessa ja tositeeveetä möllöttäessä. Ennen tykkäsin lukea ja kirjoittaa, mutta enää en jaksa keskittyä kirjoihin ja kirjoitustaitoni ovat jämähtäneet sinne 15-vuotiaan tasolle, koska en yli kymmeneen vuoteen enää ole aktiivisesti taitojani harjoittanut.

Enkä oikeastaan edes tiedä, miksi minua niin paljon häiritsee kommentit siitä, että olisin muka jotenkin älykäs. Kai minä haluaisin olla, ja siksi ahdistaa jos joku sellaista väittää, koska tiedän, että se on aivan paskapuhetta.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma muuten, mutta en ole onnistunut edes opinnoissa vaan keskeyttänyt aina kaiken mielenkiinnon ja arjenhallinnan puutteessa sekä auktoriteettiongelmien vuoksi.

Muut ihmiset pitävät minua viisaana ja älykkäänä (mutta myös outona) ja harmittelevat, kun heitän lahjani hukkaan.

Itseäni ei oikeastaan edes kiinnosta enkä koe olevani mitenkään lahjakas, vaan lähinnä vain vakuuttavan oloinen (ulkonäköni ja ulosantini on vakuuttavaa ja olen kielellisesti lahjakas) tyyppi vailla todellisia intohimoja ja oikeanlaista älyä.

Olen kyllä tutkitusti keskivertoa muutaman kymmenyksen älykkäämpi, mutta missään se ei näy eikä tunnu.

Luonteeltani olen todella sopeutumaton sluiba ja haluaisin lähinnä olla esim. kotirouva tai hengailla vaan koko elämäni ja tutkiskella asioita impulssien mukaan.

Olen ollut useamman viikon tarkkailujaksolla psykiatrisella osastolla ja he tekivät diagnoosin ”ei diagnoosia”, kuulemma vain liian isot siivet liian pienessä häkissä.

”Diagnoosi” oli pettymys, sillä ei tällainen poukkoilu ja päämäärättömyys voi olla normaalia, mutta kai minun pitäisi vaan sitten ottaa itseäni niskasta kiinni.

Olen siis ollut kuukauden tarkkailussa osastolla, aivoni on magneettikuvattu, vuosien terapiassa ja tehty kaikenlaisia testejä, eli ei vissiin sitten oikeastikaan ole mitään keskittymishäiriötä tms. vaan surkea luonne ja itsekurin puutos vain.

Olisinpa normaali.

(Ja anteeksi avautuminen, meni vähän ot)

Tuota, kuvailit aika kesyä ja normaalin rajoissa olevaa toimintaa kuten ”kotirouvailu, keskeytyneet opinnot” ihmettelin vaan että mitkä on ne hurjat puolet mitkä on sitten johtaneet sinne osastoille ja ihan magneetti kuvauksiin? Käsittääkseni useimmat mt-ongelmat tai keskittymishäiriö eivät ole kovin hyvin diagnosoitavissa magneettikuvista. Olikohan tuo joku idioottimainen provo jonkun idiootin näppäimistöltä?

Mikä on se normaali joka pitäisi olla. Onko se varmasti sinun vai muiden asettama kriteeri.

Niitä asioita en tässä avannutkaan.

Kuten tekstistäni voi huomata, en kertonut elämästäni juuri mitään muuta kuin ylimalkaisesti keskeytyneistä opinnoista, auktoriteettiongelmista ja puutteellisesta arjenhallinnasta.

Sen tarkempaa kuvausta en elämästäni tai persoonastani tänne anna, mutta niinkuin tekstissä lukee; on magneettikuvien lisäksi tehty läjä testejä, terapiaa ja tutkimuksia sekä se kuukauden tarkkailujakso osastolla - eli dataa diagnoosia varten olisi, jos sellaisen omaisin.:)

No siksi haiskahtikin vähän provolta kun et mitään mullistavaa kertonut vai onko kuitenkin niin että mitään sen mullistavsmpaa ei edes ole? Ihan kiinnostaisi tietää millä jutuilla pääsee noin kattaviin tutkimuksiin, osastolle ja vuosikausien terapiaan... ja sinne magneettikuvauksiin.

En halua avata julkisella palstalla yksityisasioitani, jotka lisäisivät tunnistettavuuttani ja jotka arkuudellaan ovat sellaisia, etten halua antaa niitä anonyymille aseiksi.

Ja vaikka olisinkin valmis avaamaan taustat täällä, olisi tarina liian pitkä.:)

Saatan kirjoittaa joskus kirjan elämästäni, mutta tosiaan keskustelupalstakommentiksi sitä on vaikea tiivistää mitenkään niin, että saisi tarpeeksi kattavan kuvan.

Vierailija
62/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen samanlainen ja olen tajunnut etten ole tyhmä vaan enemmänkin laiska. Osaan kyllä jos yritän ja teen töitä, mutta se ei läheskään aina nappaa :D äö 119 eli en ole mikään älykkö mutta en ole tyhmäkään.

Älykkyyttä on monelaista, se ettei osaa matikkaa täydellisesti ei tee kenestäkään tyhmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin keskustelusta vain ekan sivun, mutta tuli tällainen mieleen: oletteko olemukseltanne vakavia? Itse olen jöröjukka, puhun naiseksi matalalla äänellä ja olen pessimistinen, mutta välinpitämätön vastarannan kiiski. Välillä heitän vitsin pokerinaamalla, eivätkä edes ole mitään hyviä lohkaisuja vaan ihan keskitason luokkaa. Mutta tuo vakavuus antaa älykkäämmän vaikutelman kuin ystävällisyys.

Vierailija
64/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen samanlainen ja olen tajunnut etten ole tyhmä vaan enemmänkin laiska. Osaan kyllä jos yritän ja teen töitä, mutta se ei läheskään aina nappaa :D äö 119 eli en ole mikään älykkö mutta en ole tyhmäkään.

Älykkyyttä on monelaista, se ettei osaa matikkaa täydellisesti ei tee kenestäkään tyhmää.

Nimenomaan, vaikka laiskuus ja mukavuudenhalu tuntuukin usein typerältä (ainakin itselläni).

Jos pitäisi valita, olisin paljon mieluummin ahkera kuin älykäs - ja ihailen enemmän ahkeria kuin älykkäitä ihmisiä.

Vierailija
65/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, vaikka luin vain otsikon. Minulla on hyvä asiamuisti ja olen algebrassa hyvä. Nämä kaksi ainoaa asiaa, joissa olen lahjakas, saa monet sanomaan minua älykkääksi ja välillä odotetaan, että ratkaisen vaikka mitä. Monta pettymystä olen aiheuttanut sanomalla että ei onnistu.

Vierailija
66/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä on joissakin asioissa järkeviä (hoksaavia/tietäviä/osaavia/aikaansaavia) ja toisissa tyhmiä (älyämättömiä/tietämättömiä/osaamattomia/saamattomia). Näin lähes jokainen saa tuntea itsensä välillä muita fiksummaksi ja välillä muita tyhmemmäksi.

Tarkalleen ottaen ongelmasi taitaa olla se, että muut yleistävät fiksuutesi paljon laajemmaksi fiksuudeksi. Et ole siis kaiken kaikkiaan tyhmä, mutta ehkä itse kiinnittät enemmän huomiota tyhmiin puoliisi ja siksi sinua harmittaa, että muut eivät tajua niiden olemassaoloa. Ja ehkä otat hyvät puolesi itsestäänselvyyksinä. Kaikki eivät pysty samoihin asioihin kuin sinä, koska kaikilla ei ole niihin tarvittavia ominaisuuksia.

On hyvä että tiedostat tyhmät puolesi - kyky tunnistaa heikkoutensa on yhdenlaista järkevyyttä -, mutta anna arvo myös järkeville puolillesi!

Vierailija
67/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni haittaa se, että samaistumisen sijaan muut yleensä tosiaan kommentoivat jotain tyyliin "meni yli hilseen", "en pysty ajattelemaan noin", "en ajattele noin paljon" tai "ollaanpa me keskuteltu tosi filosofisesti". Olen toki jutellut elämästä ja kuolemasta super älykkäiden ihmisten kanssa, tekoälyn kehittäjien ja astrofyysikoiden sun muiden, mutta niissä keskusteluissa on korostunut just looginen ja matemaattinen tieto ja tietäminen. Hyväksyn täysin, että älykkyydessä on kyse äo-testin tuloksista, että jotkut osaavat ratkaista loogisia ongelmia paremmin kuin toiset. Mietin jopa jossain vaiheessa, että ei muuta kun löytää älykkäitä ihmisiä, joille puhua niin kaikki ongelmat ratkeaa. Eipä ratkennut, koska älykkyys ja viisaus ja jonkinlainen, sanotaan sielu tai avoimuus maailmalle tai empatia ei vaikuta tulevan älykkyyden mukana. Toki älykkäälläkin voi olla kaikkea noita, en sitäkään kiellä. 

Ymmärrän, miksi haet vertaistukea. Maksaisin mitä vaan siitä, että joku kerrankin ymmärtäisi täysin mistä puhun ja voisi esim heittää jotain takaisin. Tuntuisi varmaan enemmän siltä, että on ihminen ihmisten maailmassa, eikä vaan joku kaukaa ihmisyyttä katsova olento. Eikä tulisi sellainen olo, että kaikesta tietämisestä ja älykkyydestä sun muusta tarvitsee kilpailla, vaan sitä voisi jakaa muille ja voitaisiin yhdessä ihmetellä maailmaa. 

En tiedä auttoiko mutta kiitos että aloitit keskustelun :D

Vierailija
68/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkääksi todettu ihminen ei koe itseään muita ylhäisemmäksi yksilöksi, mutta jos hän kertoo älykkyydestään muille (vaikka ei itse kokisikaan itseään älykkääksi), muut kokevat alemmuutta ja yrittävät töniä tätä vertauskuvallisesti kumoon.

Tämä on nähtävissä tässäkin keskustelussa.

Miksi älykkyyteen ei voida suhtautua yhtä neutraalisti tai kannustavasti kuin vaikka musikaalisuuden lahjaan?

Miksi älykkyys ärsyttää, mutta esim. musikaalinen tai taiteellinen lahjakkuus ei?

Miksi älykkäitä saa pilkata?

Vierailija
69/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hirveästi pohdi ap:n tapaista, koska on vähän arvoitus pidetäänkö mua älykkäänä vai ei ja arvoituksena saa pysyäkinJa riippuu vähän siitä toisesta, mitä se tietää musta, mitä olemme keskustelleet. Tässäkin taitaa olla vähän: ”kauneus on katsojan silmissä” tai ”älykkyys on katsojan silmissä”

Vierailija
70/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teot kertovat älyn ja sen puutteen. En tunne ketään, jolla olisi tapana pohtia ihmisten älyä. Joku saatetaan mainita fiksuksi tekemänsä teon yhteydessä. Älynsä pohtiminen vauvapalstalla -

Vierailija
71/74 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? No onko ne muut vielä tyhmempiä?

Vierailija
72/74 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikutat mielenkiintoiselta ja… no, älykkäältä. Olet tarpeeksi älykäs kyseenalaistamaan oman älykkyytesi, ja se on jo paljon se.

Vierailija
73/74 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäytymällä idiootiksi sopivassa tilanteessa vältellään vastuuta. Fiksustakin ihmisestä tulee idiootti kun kysellään vastuiden perään

Vierailija
74/74 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi työasioissa voi aina kertailla vaikka ihan koulun oppikirjoista alkaen.