Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset pitävät minua fiksumpana/älykkäämpänä kuin olen, ja se on ahdistavaa. Kohtalotovereita?

Vierailija
08.12.2018 |

En edes oikein tiedä, miksi minua pidetään fiksuna tai älykkäänä. En ole erityisen lahjakas missään, koulussa olin ihan perus kasipuol (paitsi jos olin jostain oikeasti kiinnostunut niin sain kymppejä ja kirjoitin älliä), yliopistoon pääsin tuurilla, rämmin sen läpi motivaation puutteessa, sain gradusta cum lauden, en ole koulutusta vastaavassa työssä. Minä kyllä tykkään analysoida asioita, lukea ja kirjoittaa, kritisoida ja haastaa varmaan ärsyttävyyteenkin asti, ja ehkä sellainen perusnegatiivisuuskin virheellisesti mielletään jotenkin "älykkään ihmisen" ominaisuudeksi.

Mutta oikeasti olen ihan helvetin tyhmä. Ei minulla ole varsinaisesti mitään sanottavaa, muistini on huono, matemaattisia kykyjä ei juuri lainkaan, en osaa keksiä mitään uutta, en ole edes ahkera vaan ihan hiton laiska ja kulutan vapaa-aikani lähinnä nettisurffaillessa ja tositeeveetä möllöttäessä. Ennen tykkäsin lukea ja kirjoittaa, mutta enää en jaksa keskittyä kirjoihin ja kirjoitustaitoni ovat jämähtäneet sinne 15-vuotiaan tasolle, koska en yli kymmeneen vuoteen enää ole aktiivisesti taitojani harjoittanut.

Enkä oikeastaan edes tiedä, miksi minua niin paljon häiritsee kommentit siitä, että olisin muka jotenkin älykäs. Kai minä haluaisin olla, ja siksi ahdistaa jos joku sellaista väittää, koska tiedän, että se on aivan paskapuhetta.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä aloituksia joiden kautta halutaan kehuja omasta älykkyydestä.

Vaikuttaako aloittaja siis sinusta älykkäältä? Vahvistit juuri hänen ongelmansa.

Vaikuttaa ihan keskivertoälykkäältä, joka sisimmässään pitää itseään älykkäämpänä kuin on. Tämä on hyvin yleinen ilmiö.

Vierailija
42/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja vaikuttaa ihan keskivertoälykkäältä joka sisimmässään luulee olevansa älykkäämpi kuin onkaan ja kuvittelee muidenkin ajattelevan niin.

Nyt kiinnostaisi tietää, että mistä sait sellaisen kuvan, että sisimmässäni kuvittelen olevani älykkäämpi kuin olen? Vai perustuuko kokemukseesi kaltaisistani muista ihmisistä?

Minä kun en nimenomaan kuvittele olevani älykäs tai fiksu, ja siksi on epämiellyttävää saada sellaisia kommentteja tai kohtelua. Tietysti moni varmaan on vain halunnut olla kohtelias ja siksi sanonut niin, kai ihmiset saavat kehuja kauneudestakin ihan vain siksi kun sitä nyt vaan kuuluu kehua.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja vaikuttaa ihan keskivertoälykkäältä joka sisimmässään luulee olevansa älykkäämpi kuin onkaan ja kuvittelee muidenkin ajattelevan niin.

Kuka sä oot määrittelemään mitä kukin on? :D voi luoja.

Vierailija
44/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö se kruger mikälie ilmiö? Älykäs tajuaa puutteensa, tyhmä ei.

Todennäköisesti oot kyvyiltäsi älykäs, mutta laiska. Jos ala-aste on liian helppo menee helposti laiskaksi.

Laiska ihan ehdottomasti olen. En jaksa ponnistella hirveästi sen eteen, että oppisin jotain. Joko luovutan, tai sitten en edes aloita. Nykyään enemmän tuo jälkimmäinen vaihtoehto.

Ap

Miksi oletat että ahkeruus on yhtä kuin älykkyys? Tai että laiska ei voisi olla älykäs?

Enhän oleta. Kommentoin vain tuota kommenttia, jossa oletettiin minun olevan laiska, ja sanoin että paikkaansa pitää. Omasta mielestäni olen laiska, tyhmä ja saamaton. Joku toinen voi olla laiska, älykäs ja saamaton.

Ap

Et voi olla sekä laiska, tyhmä että saamaton jos olet kirjoittanut älliä (useammankin ilmeisesti). Pidät itseäsi turhaan tyhmänä varmaan sen laiskuuden ja saamattomuuden takia.

Millainen ihminen sinun mielestäsi on sitten älykäs?

Vierailija
45/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyden pystyy testaamaan tosi nopeaasti. Tyyhmän ja älyykkäään ihmisen ero on siinä etttä tyhmä ihhminen käyttää enemmmän aikaaa jonkun tehtävän suorittamiiseen kuin taas älykääs ihminen oivaltaa asiian keskeeisen pointiit.

Älyykäs ihmiinen on yleensä se epääilijä.

Jaa, kyllä mun silmään niitä usein vaan haukutaan foliopipoiksi ja salaliitteteoreetikoiksi.

Vierailija
46/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuosta ahkeruudesta; käsittääkseni älykkäät OVAT usein laiskoja. Eihän älykkään tarvitse ponnistella niin paljon monssa asioissa ja keksivät keinoja päästä helpommalla. Tyhmä liikaa työtä tekee...

Vierailija
47/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mielipiteitäsi arvostetaan? :) Jos jollakulla on omasta mielestäni hyviä mielipiteitä, alan helposti pitämään häntä älykkäänä. Vaikkei se siis aina menekään noin.

Vierailija
48/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo vastaus, tyhmä on aina sellainen ihminen, joka luulee tietävänsä hyvinkin toisen fiksuuden tai tyhmyyden tai luulee tietävänsä mitä joku toinen ajattelee omasta tyhmyydestä tai fiksuudests. Fiksu on se, joka ei ylipäätänsä luule tai arvuuttelee vaan oikeasti tietää, ja vasta sitten avaa sanaisen arkkunsa ja aivokapasiteetin tuotokset. Ne on aika herkullisia tilanteita ne, kun jokunen luullut että olet tyhmempi tai tai tietämättömämpi jostain asiasta ja kun käy ilmi että olet hyvinkin perillä asioista... jopa paremmin kun se joka on muodostanut omat mielipiteensä toisesta johonkin oman mielikuvan varaan. Se hämmentynyt, vähän nolo ilme. Ai jai...Varsinkin sellaisissa tilanteissa kun joku yrittää oikein valistaa ja opettaa jotain sellaisessa asiassa, jossa sillä toisella on jopa paremmat tiedot ja faktat hallussa, kun ”opettajalla”.

Vierailija
49/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma muuten, mutta en ole onnistunut edes opinnoissa vaan keskeyttänyt aina kaiken mielenkiinnon ja arjenhallinnan puutteessa sekä auktoriteettiongelmien vuoksi.

Muut ihmiset pitävät minua viisaana ja älykkäänä (mutta myös outona) ja harmittelevat, kun heitän lahjani hukkaan.

Itseäni ei oikeastaan edes kiinnosta enkä koe olevani mitenkään lahjakas, vaan lähinnä vain vakuuttavan oloinen (ulkonäköni ja ulosantini on vakuuttavaa ja olen kielellisesti lahjakas) tyyppi vailla todellisia intohimoja ja oikeanlaista älyä.

Olen kyllä tutkitusti keskivertoa muutaman kymmenyksen älykkäämpi, mutta missään se ei näy eikä tunnu.

Luonteeltani olen todella sopeutumaton sluiba ja haluaisin lähinnä olla esim. kotirouva tai hengailla vaan koko elämäni ja tutkiskella asioita impulssien mukaan.

Olen ollut useamman viikon tarkkailujaksolla psykiatrisella osastolla ja he tekivät diagnoosin ”ei diagnoosia”, kuulemma vain liian isot siivet liian pienessä häkissä.

”Diagnoosi” oli pettymys, sillä ei tällainen poukkoilu ja päämäärättömyys voi olla normaalia, mutta kai minun pitäisi vaan sitten ottaa itseäni niskasta kiinni.

Olen siis ollut kuukauden tarkkailussa osastolla, aivoni on magneettikuvattu, vuosien terapiassa ja tehty kaikenlaisia testejä, eli ei vissiin sitten oikeastikaan ole mitään keskittymishäiriötä tms. vaan surkea luonne ja itsekurin puutos vain.

Olisinpa normaali.

(Ja anteeksi avautuminen, meni vähän ot)

Vierailija
50/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti oot kyvyiltäsi älykäs, mutta laiska. Jos ala-aste on liian helppo menee helposti laiskaksi.

Laiska ihan ehdottomasti olen. En jaksa ponnistella hirveästi sen eteen, että oppisin jotain. Joko luovutan, tai sitten en edes aloita. Nykyään enemmän tuo jälkimmäinen vaihtoehto.

Ap

Miksi oletat että ahkeruus on yhtä kuin älykkyys? Tai että laiska ei voisi olla älykäs?

Enhän oleta. Kommentoin vain tuota kommenttia, jossa oletettiin minun olevan laiska, ja sanoin että paikkaansa pitää. Omasta mielestäni olen laiska, tyhmä ja saamaton. Joku toinen voi olla laiska, älykäs ja saamaton.

Ap

Et voi olla sekä laiska, tyhmä että saamaton jos olet kirjoittanut älliä (useammankin ilmeisesti). Pidät itseäsi turhaan tyhmänä varmaan sen laiskuuden ja saamattomuuden takia.

No toisaalta, ne ällät kirjoitetaan siinä 19-vuotiaana ja verrataan muihin n. 19-vuotiaisiin. Nehän arvioidaan gaussin käyrällä. Ehkä minun ikäluokassani on paljon niitä, joita ei lukio ihan hirveästi kiinnostanut? Ylioppilaskokeisiin panostin, ne ällät eivät itsestään tulleet, paitsi äidinkielestä. Silloin olin siis ahkera, mutta tuskinpa erityisen älykäs kuitenkaan.

Mielestäni älykäs on sellainen, jolle asioita ei tarvitse selittää perinpohjaisesti, vaan ymmärtää vähemmästäkin ja lähtee helposti ideoimaan uutta. Omaksuu laajoja kokonaisuuksia, mutta tajuaa yksityiskohtienkin merkityksen. Ei jämähdä. Ymmärtää olennaisen, osaa kyseenalaistaa. Tunnen henkilökohtaisesti yhden oikeasti hyvin älykkään ihmisen. Ei minun aivokapasiteettini riitä samanlaiseen mitenkään. Silti hänkin on kehaissut minua älykkääksi ja fiksuksi, mutta varmaan ystävällisyyttään :D

Ap

Vierailija
51/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi ttu mitä narsisteja tämäkin ketju täynnä.

Vierailija
52/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma muuten, mutta en ole onnistunut edes opinnoissa vaan keskeyttänyt aina kaiken mielenkiinnon ja arjenhallinnan puutteessa sekä auktoriteettiongelmien vuoksi.

Muut ihmiset pitävät minua viisaana ja älykkäänä (mutta myös outona) ja harmittelevat, kun heitän lahjani hukkaan.

Itseäni ei oikeastaan edes kiinnosta enkä koe olevani mitenkään lahjakas, vaan lähinnä vain vakuuttavan oloinen (ulkonäköni ja ulosantini on vakuuttavaa ja olen kielellisesti lahjakas) tyyppi vailla todellisia intohimoja ja oikeanlaista älyä.

Olen kyllä tutkitusti keskivertoa muutaman kymmenyksen älykkäämpi, mutta missään se ei näy eikä tunnu.

Luonteeltani olen todella sopeutumaton sluiba ja haluaisin lähinnä olla esim. kotirouva tai hengailla vaan koko elämäni ja tutkiskella asioita impulssien mukaan.

Olen ollut useamman viikon tarkkailujaksolla psykiatrisella osastolla ja he tekivät diagnoosin ”ei diagnoosia”, kuulemma vain liian isot siivet liian pienessä häkissä.

”Diagnoosi” oli pettymys, sillä ei tällainen poukkoilu ja päämäärättömyys voi olla normaalia, mutta kai minun pitäisi vaan sitten ottaa itseäni niskasta kiinni.

Olen siis ollut kuukauden tarkkailussa osastolla, aivoni on magneettikuvattu, vuosien terapiassa ja tehty kaikenlaisia testejä, eli ei vissiin sitten oikeastikaan ole mitään keskittymishäiriötä tms. vaan surkea luonne ja itsekurin puutos vain.

Olisinpa normaali.

Tuota, kuvailit aika kesyä ja normaalin rajoissa olevaa toimintaa kuten ”kotirouvailu, keskeytyneet opinnot” ihmettelin vaan että mitkä on ne hurjat puolet mitkä on sitten johtaneet sinne osastoille ja ihan magneetti kuvauksiin? Käsittääkseni useimmat mt-ongelmat tai keskittymishäiriö eivät ole kovin hyvin diagnosoitavissa magneettikuvista. Olikohan tuo joku idioottimainen provo jonkun idiootin näppäimistöltä?

Mikä on se normaali joka pitäisi olla. Onko se varmasti sinun vai muiden asettama kriteeri.

Vierailija
53/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat kilpaa kehumassa toisiaan älykkäiksi 😅😅😅

Vierailija
54/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas pidetään tyhmempänä kuin olen...

Vierailija
55/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat kilpaa kehumassa toisiaan älykkäiksi 😅😅😅

Tässä ketjussa ei ole tainnut kukaan kehua ketään älykkääksi.....

Vierailija
56/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No toisaalta, ne ällät kirjoitetaan siinä 19-vuotiaana ja verrataan muihin n. 19-vuotiaisiin. Nehän arvioidaan gaussin käyrällä. Ehkä minun ikäluokassani on paljon niitä, joita ei lukio ihan hirveästi kiinnostanut? Ylioppilaskokeisiin panostin, ne ällät eivät itsestään tulleet, paitsi äidinkielestä. Silloin olin siis ahkera, mutta tuskinpa erityisen älykäs kuitenkaan.

Mielestäni älykäs on sellainen, jolle asioita ei tarvitse selittää perinpohjaisesti, vaan ymmärtää vähemmästäkin ja lähtee helposti ideoimaan uutta. Omaksuu laajoja kokonaisuuksia, mutta tajuaa yksityiskohtienkin merkityksen. Ei jämähdä. Ymmärtää olennaisen, osaa kyseenalaistaa. Tunnen henkilökohtaisesti yhden oikeasti hyvin älykkään ihmisen. Ei minun aivokapasiteettini riitä samanlaiseen mitenkään. Silti hänkin on kehaissut minua älykkääksi ja fiksuksi, mutta varmaan ystävällisyyttään :D

Ap

"Varmaan ystävällisyyttään" 😁 No mitenkäs muuten, jos olet tyhmä?

Vierailija
57/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisinpa normaali.

Voih, kuulosti muuten ihanalle tuo halu hengailla ja tutkiskella asioita impulsiivien mukaan. Varmaan monikin haluaisi tehdä näin jos olisi ajallisesti ja taloudellisesti mahdollista.

Mut hei, positiivistahan on se että ulospäin näyttäydyt ihan ok eli miten se nyt oli, ulosanti hyvä ja vakuuttava. Huonompi varmaan toistepäin eli ulospäin joku mt reppana ja oikeasti fiksu ja normaali.

Vierailija
58/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisinpa normaali.

Tuota, kuvailit aika kesyä ja normaalin rajoissa olevaa toimintaa kuten ”kotirouvailu, keskeytyneet opinnot” ihmettelin vaan että mitkä on ne hurjat puolet mitkä on sitten johtaneet sinne osastoille ja ihan magneetti kuvauksiin? Käsittääkseni useimmat mt-ongelmat tai keskittymishäiriö eivät ole kovin hyvin diagnosoitavissa magneettikuvista. Olikohan tuo joku idioottimainen provo jonkun idiootin näppäimistöltä?

Mikä on se normaali joka pitäisi olla. Onko se varmasti sinun vai muiden asettama kriteeri.

Niitä asioita en tässä avannutkaan.

Kuten tekstistäni voi huomata, en kertonut elämästäni juuri mitään muuta kuin ylimalkaisesti keskeytyneistä opinnoista, auktoriteettiongelmista ja puutteellisesta arjenhallinnasta.

Sen tarkempaa kuvausta en elämästäni tai persoonastani tänne anna, mutta niinkuin tekstissä lukee; on magneettikuvien lisäksi tehty läjä testejä, terapiaa ja tutkimuksia sekä se kuukauden tarkkailujakso osastolla - eli dataa diagnoosia varten olisi, jos sellaisen omaisin.:)

Vierailija
59/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisinpa normaali.

Niitä asioita en tässä avannutkaan.

Kuten tekstistäni voi huomata, en kertonut elämästäni juuri mitään muuta kuin ylimalkaisesti keskeytyneistä opinnoista, auktoriteettiongelmista ja puutteellisesta arjenhallinnasta.

Sen tarkempaa kuvausta en elämästäni tai persoonastani tänne anna, mutta niinkuin tekstissä lukee; on magneettikuvien lisäksi tehty läjä testejä, terapiaa ja tutkimuksia sekä se kuukauden tarkkailujakso osastolla - eli dataa diagnoosia varten olisi, jos sellaisen omaisin.:)

No siksi haiskahtikin vähän provolta kun et mitään mullistavaa kertonut vai onko kuitenkin niin että mitään sen mullistavsmpaa ei edes ole? Ihan kiinnostaisi tietää millä jutuilla pääsee noin kattaviin tutkimuksiin, osastolle ja vuosikausien terapiaan... ja sinne magneettikuvauksiin.

Vierailija
60/74 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on näköjään aihe, josta ei saa keskustella.

Menee heti tunteisiin joillain, joita ei ole pidetty älykkäinä tai todettu tutkitusti älykkäiksi.

Kaikesta positiiviseksi luettavista ominaisuuksista keskustelu on ”narsismia” (kas kun ei pröystäilyä) ja suomalaiselle salonkikelpoinen eli sosiaalisesti korrekti keskusteluaihe on lähinnä kilpailla siitä, kuinka surkeasti menee, ketä on potkittu eniten päähän ja kenen marttyyrin kruunu kiiltää kirkkaimmin.

Jos kerrot elämäsi valoisista puolista, annat ymmärtää olevasi pidetty ja fiksu ihminen saati tuot ilmi saamaasi positiivista palautetta, olet narsisti.:D