Kumpi tässä on väärässä, minä vai sisko? Miehellä oli yöllä päänsärkykohtaus ja siskoni mukaan pitäisi mennä näytille lääkäriin
Ei kuulemma oli normaalia että neljävitosella ukolla on tuollainen kohtaus . Minä taas olen sitä mieltä että se saattoi olla ihan migreeni, ensimmäinen ja viimeinen kohtaus. Ja pointti on että mies on nyt ihan kunnossa!
Muok. sisko ei siis ole täällä vaan keskustelimme mesessä.
Kommentit (23)
Entäs se ukko itse.
Huomasitko kysyä mitä mieltä hän on;)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi mennä lääkäriin?
Ehkä olis hyvä varmistaa? Jos ei ole aiemmin ollut... eikä ole tutkittu syytä.
Ei tuossa ole oikeaa tai väärää.
Miehen terveys siinä on kyseessä. Ehkä sisko on huolissaan aiheestakin ja sattaa tuntea veljensä taustan paremmin kuin sinä?
On minun siskoni, mies on ainoa lapsi . Ap
Vierailija kirjoitti:
Entäs se ukko itse.
Huomasitko kysyä mitä mieltä hän on;)
Sitä mieltä että nyt kolataan piha! Tuonne se paineli ulos kahvit juotuaan. Ap
En nähnyt yöllä sitä koko kohtausta, mutta heräsin kun mies mumisee sängynreunalla. Oli kuulemma päätä koskenut niin ettei ollut voinut mennä selälleen, lopulta oli siirtynyt kiikkutuoliin ja siihen nukahtanut. Lääkkeeksi oli ottanut ensin asperiinia ja sitten panadolia tai toisin päin ja kai ne oli auttaneet. Nyt on ihan kunnossa, joi kahvit ja kolaa lumia pihalta.
Siskoni on , tämä kuulostaa ilkeältä mutta vähän ylipanikoiva. On mennyt ensiapuun sormessa olleen tikun takia ja meinannut tilata minulle ambulanssin kun nenästäni tuli verta. ap
Tajuaisin tämän aloituksen, jos "miehen" tilalla olisi "lapsi". Tällaisena aloitus on pelkästään absurdi.
Mies lääkäriin varmuuden vuoksi.
Tuon ikäisillä miehillä on monesti sellainen asenne että eihän nyt raavas mies voi lääkäriin mennä pääkipua valittelemaan, sehän olisi akkamaista ja noloa.
Ja sitten kun mies lopulta menee pää kainalossa vaimonsa pakottamana niin onkin jo liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
En nähnyt yöllä sitä koko kohtausta, mutta heräsin kun mies mumisee sängynreunalla. Oli kuulemma päätä koskenut niin ettei ollut voinut mennä selälleen, lopulta oli siirtynyt kiikkutuoliin ja siihen nukahtanut. Lääkkeeksi oli ottanut ensin asperiinia ja sitten panadolia tai toisin päin ja kai ne oli auttaneet. Nyt on ihan kunnossa, joi kahvit ja kolaa lumia pihalta.
Siskoni on , tämä kuulostaa ilkeältä mutta vähän ylipanikoiva. On mennyt ensiapuun sormessa olleen tikun takia ja meinannut tilata minulle ambulanssin kun nenästäni tuli verta. ap
Äkillinen noin kova päänsärky ja etenkin yöllä on voinut olla esim. pieni aivoverenvuoto.
-äkillinen
-kova
-yöllä (eli levossa)
-pahenee makuuasennossa
Nämä huolestuttaisi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkillinen noin kova päänsärky ja etenkin yöllä on voinut olla esim. pieni aivoverenvuoto.
-äkillinen
-kova
-yöllä (eli levossa)
-pahenee makuuasennossa
myös kova migreeni, ainakin omalla kohdallani tekee mahdottomaksi edes nojata taakse saati maata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-äkillinen
-kova
-yöllä (eli levossa)
-pahenee makuuasennossa
Googlasin ja löysin lääkärilehdestä: Vaarallisiin päänsärkyihin liittyy muutama helposti muistettava varoitusmerkki: äkillinen alku, elämän ensimmäinen tai pahin päänsärky, tajunnan häiriö päänsäryn yhteydessä, alku yli 50 vuoden iässä, päänsäryn paheneminen makuuasennossa, päänsärkyyn liittyvä neurologinen puutosoire tai papillaturvotus.
Hyvä ettette lähteneet päivystystä tukkimaan turhan takia. Mitä se sisko kuvittelee että siellä päivystyksessä olisi sanottu? Vai luuleeko tosiaan että päänsärystä pääsee magneettikuvaukseen?!
Jos toistuu ja/tai tulee poissaolokohtauksia, silloin tietysti varataan lääkärin vastaanottoaika.
Mitä nyt verisuonipullistuma vaan oireilee ennen poksahtamista. Tai joku Kasvain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-äkillinen
-kova
-yöllä (eli levossa)
-pahenee makuuasennossa
myös kova migreeni, ainakin omalla kohdallani tekee mahdottomaksi edes nojata taakse saati maata!
Ensimmäinen migreenikohtaus pitää myös todentaa migreeniksi (näin oma lääkärini sanoi) koska oireet ovat niin samanlaisia erittäin vakavien tilojen - kuten aivoverenvuoto - kanssa. Pää pitää kuvata jne, ei sitä lääkärikään lähde migreeniksi sanomaan sitä ekaa kohtausta ennen todisteita. Joten voi hyvin olla migreeni mutta omavastuu olisi nyt se, että lähtee lekuriin. Myöhemmin on turha itkeä kun päässä oleva pullistuma tai tukos pistää toiseen hiippakuntaan.
Kannattaa ainakin soittaa päivystykseen ja kysyä kannattaako tulla. Ainakin aivokasvain voi alkuun oireilla noin.
En nyt yhden kohtauksen takia lähtisi päivystykseen. Mulla on ollut kerran migreenikohtaus ja oli niin paha, että jopa oksensin. Sen jälkeen ei ole tullut kohtausta.
Varaa aika lääkärille. On voinut olla tukos aivoissa, joka kumminkin itsestään poistunut. Jättää kumminkin jäljen, ja voi löytyä jotain piileviä sairauksia mistä ette ole tietoisia.
"– Päänsärystä kannattaa huolestua, jos se alkaa täysin uutena henkilöllä, joka ei ole aikaisemmin sitä potenut. Kun särky muuttuu jatkuvaksi, kivuliaaksi ja esimerkiksi pahenee makuuasennossa, se pitää ehdottomasti tutkia, neurologian erikoislääkäri Matti Ilmavirta sanoo."
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika lääkärille.
Koska mieslapsi ei itse pysty.
Kyllä itse ainakin menisin. Mitä haittaakaan siitä on. Jos ei ole mitään, niin ainakin saa varmuuden.
Haloo mammat, päänsäryn vuoksi ei tosiaankaan lähdetä päivystykseen jollei siihen liity vakavia oireita, kuten halvausoireita, tajunnan menetystä tai puheen puuroutumista.
Lääkäri kysyy onko stressiä, tupakoitko ja määrää ehkä buranaa.
Miksi ei saisi mennä lääkäriin?
Ehkä olis hyvä varmistaa? Jos ei ole aiemmin ollut... eikä ole tutkittu syytä.
Ei tuossa ole oikeaa tai väärää.
Miehen terveys siinä on kyseessä. Ehkä sisko on huolissaan aiheestakin ja sattaa tuntea veljensä taustan paremmin kuin sinä?