Olenko ihan nössövanhempi jos hankin ysiluokkalaiselle TET-paikan
Tunnen työni puolesta paljon eri yritysten edustajia, ja minun olisi helppo kysyä. Nuori taas on kovin arka, eikä oikein uskaltaisi soitella tuntemattomille. Menisi kyllä sitten käymään itse tekemään sopimuksen. Ja on kyllä ihan reipas sitten kun tutustuu ihmisiin.
Kommentit (44)
Olet nössö. Mikset anna niiden tuttujen nimiä lapsellesi joka voi laittaa sähköpostia? Ei ole mikään pakko ekana soittaa.
Olisit, valitettavasti. Tunnistan kyllä itsessänikin tuon "halun auttaa alkuun", mutta kun tuon ikäisen pitäisi siihen jo pystyä ihan itsekin. Voit toki vinkata, mistä kannattaisi mennä kyselemään/soittaa, mutta melkoinen karhunpalvelus olisi hänelle paikka valmiiksi pedata.
Teet karhunpalveluksen. Millä sitä oppii soittamaan virallisia puheluita/kysymään töitä, jos ei joudu kysymään? Mitä nuorempana aloittaa, sitä helpompaa siitä myöhemmin tulee.
Ole nössä ja lapsi vielä nössömpi. Teet karhunpalveluksen. Nämä yritykset ei ikinä palkkaa lastasi töihin.
Lapsen kuuluu hankkia paikka itse. Miten kuvittelet että tulee pärjäämään elämässä?
Todellakin. Tyttäresi tehtävä hankkia se paikka. Ajattelitko hakea jatkossa hänelle työpaikatkin? Tet on siksi et nuori oppii itse
Olen hankkinut lapsille TET-paikat, koska he eivät olisi ikinä saaneet niitä paikkoja itse kysymällä. Isossa osassa firmoja ei oteta TETtiläistä lainkaan, koska heistä koetaan olevan vaivaa. Silloin valittaviksi jäävät ne hyllyntäyttämiset ja purkanraapimiset kaupungintalon edestä.
Eli kysy alustavasti tyyliin "voisiko lapseni soittaa sinulle ja kysyä paikkaa".
Ikinä en ottanut TETiin niitä, joiden vanhemmat soittivat asiasta nuoren puolesta, vaan niitä reippaita ja kenties ujojakin, jotka kävivät itse kysymässä paikkaa. Aika monta TETtiläistä meillä pyöri vuosien mittaan ennen kuin vaihdon itse työpaikkaa.
Minä kävelin nuorena pojan kollina kun tet hommat tuli läheiseen metallialan tehtaaseen. Pyysin tavata jonkun päällikön, kysyin tet paikkaa ja sain sen siltä seisomalta. En tosin päässyt metallipuolelle, vaan pääsin pakkaamaan. Sain oma-aloitteisuuden vuoksi sieltä myös kesätöitä.
Mitä vikaa on olla hyllyttäjänä alepassa?
Oon vinkannu paikoista, mut ihan itse on otettava yhteyttä ja näin on mennyt.
Minusta ok, jos vanhempi suhtetellaan ehdottaa jotain, mutta ehdottomasti nuori itse hakee työpaikan.
Meillä menee TET paikat vain suhteilla. Otetaan vai jos joku tuttu suosittelee tettiläistä. Tuntemattomat on liian suuri riski
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kuuluu hankkia paikka itse. Miten kuvittelet että tulee pärjäämään elämässä?
Just, TET-jaksostahan se koko loppuelämä onkin kiinni.
Soita ja kysy keneltä lapsi voi kysyä TET paikkaa
Meidän työpaikalle ei oteta yhden ainoaa tet-harjoittelijaa, joka ei ole itse ottanut yhteyttä. Nämä lastensa puolesta soittavat vanhemmat tekevät vain karhunpalveluksen.
Et. Mä en mmärrä miksi keskenkasvuisen pitäisi selvitä jo tommosistakin asioista. Ja joo, hankin kyllä itse kesätyöni jo 15v mutta ajat olivat erilaiset 80-luvun lopulla.
Et ole, mutta tämä ysiluokkalainen sen sijaan kuulostaa nössöltä.
Niin, kumpi on parempi: vanhemman avustuksella saatu paikka nuorta kiinnostavalla alalla vai itse hankittu paikka Alepan alahyllyn täyttäjänä?
Vierailija kirjoitti:
Et. Mä en mmärrä miksi keskenkasvuisen pitäisi selvitä jo tommosistakin asioista. Ja joo, hankin kyllä itse kesätyöni jo 15v mutta ajat olivat erilaiset 80-luvun lopulla.
No kuulepas siksi kun tet on työelämään tutustuminen. Siitä pitää selvitä, koska tuollaisista asioista nyt vaan pitää selvitä myöhemminkin elämässä.
Et. Parempi toikin kuin hyllyttajana alepassa