Lääkärin vastuu?
Olen kertonut omalla lääkäriasemalla toiveista raskautua. Kärsin kovista päänsäryistä ja hakeuduin vastaanotolle. Lääkäri määräsi annettavan voltaren infektion. Olin raskaana tietämättäni sitä vielä tuolloin. Lääkäri ei kertonut mitään riskeistä raskauteen ja luottavaisin mielin otin pistokset. Raskaus meni kesken. Olen myös kärsinyt kovista kivuista pakaroiden alueella tuon jälkeen monta kuukautta. Milloin uskallan yrittää raskautta uudelleen?
Onko lääkärin toimissa moitittavaa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
No jos se Voltaren voi vaikeuttaa raskaaksi tuloa ja se on siis sen ainut haitta raskautta ajatellen, niin eihän siitä silloin haittaa ollut. Sähän olit jo raskaana eli ei haitannut raskaaksi tuloa (ja miten voisikaan, jos on jo rv 7 tai 8).
Niin kuinka pitkäaikainen vaikutus? Ei mulle olis tullut mieleenkään että tälläiset vaikutukset ja nyt monen kuukauden kiputilat lonkissa. Hirveetä myrkkyä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se ole lääkärin tehtävä arvailla onko potilas raskaana vai ei ellei kyse ole selkeästi sikiövaarallisista lääkkeistä kuten roaccutan. Jokainen huolehtikoon itse omista raskaustesteistään. Ja ehkäisystä myös jos raskaus sattuu olemaan nou nou.
Lääkärin tehtävä on informoida potilasta määräämänsä hoidon haittavaikutuksista. Lääkärin tehtävänä on tietää mitä ongelmia hoidosta voi seurata ja jos hoito ei esim. sovi yhteen jonkun toisen hoidon kanssa ja tarkistaa potilaalta tämän tilanne. Jos ko. aine voi aiheuttaa keskenmenon on lääkäri mokannut.
Sksi lääkärin tulisi olla määräämättä mitään lääkettä yhdellekään 15 - 45 v ikäiselle naiselle ellei tämän tiedoissa ole merkintää sterilisaatiosta tai kohdunpoistosta.
Ap:n tapauksessa lääkärin olisi pitänyt määrätä ap päänsärkyineen raskaustestiin ja sen jälkeen varaamaan uusi aika 2-3 kk päähän, koska sen nopeammin ei uutta aikaa saisi. Tietty tuossa välissä selibaatti olisi ainoa vaihtoehto, jos ap ei olisi ollut raskaana.
Kannattaa muistaa, että kutakuinkin jokaisen kipulääkkeen sivuvaikutuksissa mainitaan se, että ne saattavat olla vaarallisia sikiölle.
Minkälaista vastuuta toivoisit lääkärin tässä kantavan?
Lääkeinfosta pääsee katsomaan Voltaren infuusionesteen pakkausselostetta. Siellä lukee ettei raskauden 3 viimeisellä kuukaudella saa käyttää Voltarenia. Siellä myös lukee, että jos lääkäri katsoo, että on välttämätöntä käyttää Voltarenia ensimmäisen 6 kuukauden aikana, se on ok. Varsinkin kun ap tapauksessa ei puhuta jatkuvasta käytöstä vaan kertaluontoinen keissi.
Soita Teratologiseen tietopalveluun, siellä ne osaa kertoa lääkkeistä ajatellen raskautta, hedelmällisyyttä yms. Ite oon soittanut aikoinaan yhtenään kun olin useamman keskenmenon jälkeen ehkä vähn liianki tarkka kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista vastuuta toivoisit lääkärin tässä kantavan?
Kaikkea vastuuta kaikesta yleensä pitäis sen lääkärin kantaa, sillaihan nää tällaiset aloittajan tapaiset vinkuvonkujat aina ajattelee.
En tiedä mitä tällä aloitukselle haet.
Lääkärin olisi toki pitänyt riskit kertoa ja sinun kertoa yrittäväsi raskautta/olevas mahdollisesti raskaana, mutta vaikka syyllistäisit häntä, tapahtunutta ei voi enää peruuttaa.
Ja esim potilasvahinko ilmotuksella ei mitään hyötyä, sinulle vaan ajan hukkaa.
Ja kukaan ei voi sanoa varmaksi johtuiko keskenmeno lääkkeestä vai ei, noilla viikoilla keskenmenot varsin todennäköisiä muutenkin.
Täytyy päästä asioista vaan yli vaikka aikansa ottaa.
Olivatko kuukautisesi myöhässä tuolloin? Jos olivat, miksi et tehnyt testiä ennen lääkärille menoa, tieto raskaudesta voi vaikuttaa hoitoon merkittävästi. Jos taas kuukautisesi eivät olleet edes myöhässä silloin, niin ei voi mitään, huono tuuri, eikä luultavasti kytköksissä lääkkeeseen.
Vk 7-8 ei ole keskenmeno. Se on myöhästyneet kuukautiset.
Kipulääke ei ole aborttilääke. Haloo!
Ensinnäkin mikset itse ollut tehnyt raskaustestiä vielä tuossa vaiheessa, jos kuitenkin olit jo 7-8 rv ja ihan tietoisesti yritit tulla raskaaksi? Luulisi, että ihminen haluaisi tietää raskaudesta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa voidakseen välttää haitallisia lääkkeitä ym? Toisekseen, voltaren on tuskin aiheuttanut keskenmenoasi, kerta-annoksella ei ole mitään vaikutusta raskauteen. Eli kesken se olisi mennyt joka tapauksessa.