Nordea tunnuslukusovellus - onko mitään ikinä tehty vaikeammaksi?
Ostin uuden puhelimen ja piti asentaa siihen tunnuslukusovellus. Voi jestas miten meni hermo! Ohjeessa sanottiin, että kirjaudu vanhalla puhelimellasi verkkopankkiin ja mene "muokkaa verkkopankkia" -kohtaan, mutta missään ei kerrottu että mobiilisovelluksesta sitä ei löydy. Kun vihdoin menin selaimen kautta, löysin polun. Mutta sitten piti tilata aktivointikoodia ja etsiä väliaikaista pin-koodia jne... Ei jukoliste! Nordea minulla on vain opintolainapankkina ja OP:ssa käyttötilit. Toivottavasti OP ei ikinä luovu pahvisesta tunnuslukukortista!!
Kommentit (26)
Tunnuslukusovellus Android-puhelimessa on erittäin kyseenalainen ratkaisu tietoturvan kannalta.
OK, kun kyse on uudesta puhelimesta (8.x) niin menettelee, pari vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Tunnuslukusovellus Android-puhelimessa on erittäin kyseenalainen ratkaisu tietoturvan kannalta.
OK, kun kyse on uudesta puhelimesta (8.x) niin menettelee, pari vuotta...
Puhelimeenkin kannattaa hankkia jykevä tietoturvasovellus, kuten kaikkiin laitteisiin nykyään.
Itsekään en ole onnistunut saamaan toimimaan puhelimessa, tabletilla kyllä. Viimeinkin kun taivuin ottamaan mobiilisovelluksen pahvikortin sijaan, pidin itsestäänselvänä että samat palvelut on myös saatavilla. Tämänhän piti olla kaikin tavoin näppärämpi. Vaan eipäs olekaan esim. verkkopalkkaa, johon palkkalaskelmat menee.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä! Kaikki Nordean keksimä on niin monimutkaista, ainakin meikäläiselle, että oli lopulta pakko vaihtaa pankkia. Tunnuslukusovellus on merkillinen verrattuna nykyisen pankkini sovellukseen.
Oletteko ikinä yrittäneet soittaa Nordean lähikonttoriin!?! Siis niillähän ei ole missään julkisia numeroita, puhelu menee johonkin call centeriin ja jos haluamasi henkilö ei satu vastaamaan, joudut todistamaan henkilöllisyytesi ja kertomaan juurta jaksaen asiasi. Ja sitten sieltä ei kukaan ikinä soita takaisin....
Tunnuslukukortit poistuvat tietoturvasyistä kaikista pankeista. Ei ne ilkeyttään niistä luovu.
Otan tunnuslukulaitteen.
En luota sovellukseen.
Sen asentamisen monimutkaisuus kertoo tarpeeksi.
Älypuhelimella voi mennä suoraan nettisivuille, sovelluksen kautta ei kaikki toimi, mutta sama vaiva mennä verkkosivujen kautta...
Se tunnuslukusovellus on nimenomaan nerokas. Ja toimii.
Sen sijaan verkkopankkisovellus (niin, Nordealla nämä ovat erilliset appit) on jotain ihan käsittämätöntä. Häiriötä ja katkoja pukkasi tasaisesti koko sen parin vuoden ajan mitä ehdin käyttämään, kunnes omassa puhelimessa lakkasi kokonaan toimimasta. On niin monimutkainen prosessi etten edes yritä asentaa uudelleen. Ehkä sitten, jos alkavat laskuttaa kun en enää ole "mobiilipankkiasiakas".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnuslukusovellus Android-puhelimessa on erittäin kyseenalainen ratkaisu tietoturvan kannalta.
Miksi?
Koska järjestelmä on "kiinalainen" bulkkituote, jonka päivitykset loppuvat yleensä max. 2 vuoden jälkeen laitteen ilmestymisestä ja jonka hakkerointia miettii ja testaa kokoajan, ehkä 2 miljoonaa rikollista.
Android on ihan kiva systeemi, mutta laite on vaihdettava parin vuoden välein uuteen.
En ikipäivänä laita puhelimeeni mitään tärkeää kuten raha-asiat, se on vain hupiväline.
Vierailija kirjoitti:
Otan tunnuslukulaitteen.
En luota sovellukseen.
Sen asentamisen monimutkaisuus kertoo tarpeeksi.
Käy kaiken varalta uusimassa lasit. Huononäköiselle ei tunnuslukulaitteen käyttö onnistu. Ei myöskään kömpelösormisille ja hitaalle. Ei uskois, että sellaisia p****ja vielä jaellaan ihmisille. Seniorit ovat kusessa niiden kanssa. Tiedä sitten onko tunnuslukulaitteesta useampia versioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnuslukusovellus Android-puhelimessa on erittäin kyseenalainen ratkaisu tietoturvan kannalta.
OK, kun kyse on uudesta puhelimesta (8.x) niin menettelee, pari vuotta...Puhelimeenkin kannattaa hankkia jykevä tietoturvasovellus, kuten kaikkiin laitteisiin nykyään.
Puhelimessa pitää olla tietoturva kunnossa.
Ei asiakkaan tehtävä ole rakentaa laitetta.
Hänen tarvitsee vain käyttää sitä.
Tunnuslukusovellutus kirjoitti:
Tunnuslukukortit poistuvat tietoturvasyistä kaikista pankeista. Ei ne ilkeyttään niistä luovu.
Usko niin jos tahdot.
Tarkoitus on paremmin hallita kansalaisia.
tuohan on niin helppo :D helpottanut elämää kummasti kun on niin näppärä
Eli aloittaja ei osaa, ei lue ohjeita eikä varsinkaan sisäistä niitä jonka johdosta ei saada mitään aikaan ja nyt jotenkin tämä on Nordean vika?
Vaihda pankkia. Nordea on perseestä.
Mulla kohta sama edessä kun vaihdan puhelinta alkuvuodesta. Voi pska.
Vierailija kirjoitti:
Eli aloittaja ei osaa, ei lue ohjeita eikä varsinkaan sisäistä niitä jonka johdosta ei saada mitään aikaan ja nyt jotenkin tämä on Nordean vika?
Kyllä minä käsitän, että mobiiliVERKKOPANKKI on verkkopankki. Jos sitä ei voi tässä yhteydessä käyttää, niin on syytä selventää, että mene verkkopankkiin selaimen kautta. Jostain kertoo se, että kun etsin lisäohjeita, Nordea sivuilta löytyy sivukaupalla ohjeita tunnuslukusovelluksen käyttöön. Sitten sen käyttö on helppoa kun saa asetuksiin sormenjälkilukijan käytön. Mutta tuo käyttöönotto on naurettavaa.
Myös se, että tunnuslukusovellus pitää asentaa moneen laitteeseen, jotta ei olisi pulassa kun yksi laite häviää tai menee rikki, on mielenkiintoista. Tabletille on nyt asennettu neljän ihmisen tunnuslukusovellukset.
Kehm, jos sanottiin että mene verkkopankkiin, niin miksi ihmeessä yritit mennä mobiilipankin kautta?