Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluan aloittaa kestovaippojen käytön, voisiko joku ystävällinen auttaa?

Vierailija
11.05.2006 |

Eli ajattelin noita täyttövaippoja.. Poikamme on nyt 1v6kk, hoikka (n. 80 cm ja 10kg) lapsi. Mikä olisi paras ja kuinka paljon niitä käytännössä tarvitaan? Siis noita täyttövaippoja, entä niitä imuosia? Millaisia imuosien kannattaa olla? Voisko tehdä itse?

Entä puhdistuspuoli, joku kuulemma käyttää ämpäriä vessassa jossa likaisia säilyttää ennen pesua. Mitenkäs käytännössä?

Olisin iloinen kaikista vastauksista :) Ja SUURI kiitos jos joku jaksaa valaista asiaa ;)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuo tarkoittaa noin 10 sopivankokoista " settiä" . Noihin täyttövaippoihinhan voi tunkea sisään melkein mitä vaan, minusta parhaita ovat olleet vaippojen omat imut (esim swaddlebeen hamppuimut). Jotkut tekee itse sopivankokoisia pötköjä mistä tahansa imukykyisestä ja ne on tosi ok, mitä nyt tuotokset saattaa olla aika rumia ;) Sisään voi änkeä flanellineliöitä taitettuna, pyyhkeistä ommeltuja palasia samoin taiteltuna tai harsoja (ei kovin imukykyisiä!). Omasta kokemuksesta hamppukangas on kaikkein toimivin eli olen ostanut valmiita imuja. Hamppu imee paljon paremmin kun puuvilla.

Se säilytys onkin sitten asia erikseen... oma vauva on sen verran pieni että vielä ei pissa haise mutta noin isolla kylläkin :( Itse pistän kannelliseen sankoon ihan huuhtelematta (mitä nyt kakat pönttöön) ja pesen mahdollisimman pian täysiä koneita. Suurin osa vannoo " kuivasäilytyksen" nimeen eli ilmava isompi kori jossa ne kuivahtaa ennen pesua. Itse en ole tuota koskaan ymmärtänyt sillä mielestäni ne vaipat ei tasan tarkkaan ehdi kuivaa ennen pesua!!

Ja noista täyttövaipoista vielä se vinkki että niitä varsinaisia kuoriosia ei kannattaisi mättää mihinkään samaan säilytyssankoon märkien vaippojen kanssa sillä se pul-kangas menee helposti pilalle. Eli vedän sisukset sinne sankoon kannen alle ja ne täyttökuoret kuivahtaa nopeasti ja sitten tavalliseen pyykkikoriin. Haisua ja sotkua noissa tulee joka tapauksessa vaikka joku muuta väittää.

Tuo kestovaippainfon sivusto on ihana mutta siellä on tietoa niin paljon että pää repeää aloittelijalta ;)

Vierailija
2/5 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis pitää alkaa selailemaan noita kirppisosastoja ja muita, harmi että vasta tässä vaiheessa tein tämän päätöksen :( Esikoinenkin olisi varmaan pääsyt iho-ongelmiensa kanssa helpommalla kestoissa :(

No entäs jos ostaa noita täyttövaippoja ja niihin imuja, tarviiko mitään muuta? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta älä vaan tee sitä virhettä että tilaisit esim netistä painon tai mittojenkin mukaan sopivia Fuzzeja tms heti kymmenen kappaletta... joku vaippa tai koko kun ei vaan millään sovi jollekin lapselle vaan vuotaa joka kerta vaikka ei tekisi mitään väärin. Eli esim huutonetistä yksittäisiä testiin ja sitten vaan ostelemaan lisää jos ovat sopivia!

Kestoista sanotaan aina että ne säilyttää hyvin hintansa ja on helppo myydä mutta se koskee useimmiten noita trendivaippoja kuten FuzzyBunzit (meniköhän oikein) ja Swaddlebeet. Monet ei-niin-muodikkaat onkin sitten vaikeita myytäviä. Kannattaa myös testata aio-vaipat eli all-in-onet, niissä ei tarvii touhuta noiden täyttöjen kanssa ollenkaan. Toki kuivuminen niissä kestää ikuisuuden.

Ja se vinkki tuli vielä mieleen että niitä kuoria ei kannata pistää kuivausrumpuun säännöllisesti sillä sekin pilaa kosteussuojaa. Lisäksi tarvitaan vähän turnauskestävyyttä ja pitkää pinnaa aluksi ;)

Vierailija
4/5 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4kpl Fuzzi Bunz, joihin ei siis erillistä kuorta tarvita.

Sitten on 7kpl jonkun ompelemia taskuvaippoja, joissa on päällä trikoo ja peppua vasten fleece tms. kuivaliinakangasta. Kuorena noihin on yksi Bumpyn kuori ja yhdet hahtuvahousut.

Nuo ovat jatkuvassa käytössä ja lisäksi on vielä muutama vaippa, jotka käytössä satunnaisesti. Eli tuo 11kpl on aika hyvä määrä mielestäni. Pesen niitä joka toinen päivä suunnilleen, riippuu vähän muun pyykin määrästä. Jos sattuu olemaan muuta valkopyykkiä, niin laitan aina vaippoja mukaan. Aika usein niitä pyörii koneessa joka päiväkin (lapsia kun on kolme, niin pyykkiäkin riittää...).

Minä säilytän vaipat vessassa kannellisessa ämpärissä. Kakat huuhtelen pönttöön ja pissavaipat laitan suoraan ämpäriin. Tämä systeemi ei haise vessassa. Siinä vaiheessa kun kaadan ämpärillisen koneeseen, niin haju on aika karsea, mutta onneksi hetkellinen.

Kannattaa kokeilla, mikä vaippa sopii taaperollesi.

Vierailija
5/5 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän ihan harsoja vaipan sisällä. Sen imuteho riittää meille. Vaippoja kannattaa huutonetin lisäksi katsella esim. Babyidean kirpparilta tai Kestovaippainfon myyntipalstalta. Saattaa joskus irrota merkkivaippoja halvemmalla kuin huutiksessa.