Tuntematon sotilas: Miksi nuo upseerit lauloivat saksankielistä laulua ryypätessään?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Niin natsien liittolaisia oltiin vaikka sitä ollaankin yritetty pestä joillain totaalipöhköillä erillissota saduilla.
Olisitko mieluummin Putinin kannattaja nykyään?
Saksa hallitsi silloinkin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, pikkuryssälle kuului kehotukseni.
Ap, mene opiskelemaan musiikkia ja saksaa.
Tietoisuutesi laajenee ja sivistyt.
Olen opiskellut saksaa kuusi vuotta, kiitos vain. Musiikkia vain kuuntelen.
ap
Linna osoitti silläkin tavoin syvää vastenmielisyyttään Suomen upseerikuntaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja miksi haukut minua pikkuryssäksi? Todella wt-käytöstä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Myös ilmeisesti yksi upseeri on (puoliksi?)saksalainen kun erikseen ilmoittaa: "Kyllä minä suomeakin puhun". Semmoinen mielikuva mulle on siitä tullut :D
Kunhan oli sarkastinen. En muista miten kirjassa meni.
Siihen(kin) aikaan kylä muotirallatukset soi radioissa ympäri Eurooppaa.
Osa Suomen päällystöstä on saanut aikoinaan sotilaskoulutusta Saksassa. Sen lisäksi oli tavallista, että opiskelleet nuoret osasivat saksaa ja latinaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleks koskaan kuullu minkä maan kanssa Suomi liittoutui jatkosodassa?
Kyllä. Mutta oppivatko upseerit yhtäkkiä jotenkin saksaa?
ap
Saksa oli tuohon aikaan yleisin koulussa opiskeltu vieras kieli. Fysiikan lyhenteetkin tuohon aikaan tuli saksan kielestä, nykyään englannista. Vielä sodan jälkeenkin pitkä saksa oli yleisempi kuin pitkä englanti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ilmeisesti yksi upseeri on (puoliksi?)saksalainen kun erikseen ilmoittaa: "Kyllä minä suomeakin puhun". Semmoinen mielikuva mulle on siitä tullut :D
Tätä olen miettinyt nykyään. Että varmaan oli sarkasmia. Pienenä vaan ajattelin, että tietty se on Saksasta joten siitä ajatuksesta on vaikea päästä. :D
-edellisen viestin kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Niin natsien liittolaisia oltiin vaikka sitä ollaankin yritetty pestä joillain totaalipöhköillä erillissota saduilla.
Ikävä ettet sinä ollut tuolloin paikalla kertomassa mitä tehdä kun miehitysmäärältään valtava itänaapuri ja johtajansa sosiopaatti Stalin päättää ruveta lahtaamaan suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomi liittoutunut Saksan kanssa. Jos joku sanoo, että liittoutui, niin missä on asiasta allekirjoitettu sopimus?
Ja Suomi joutui maksamaan kaikki Saksasta saadun asemateriaalin, mitään "aseapua" Saksa ei jakanut. Että sellaisia "liittolaisia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Sinulle on syötetty myrkky aivoihin. Siksi. Et tajua sitä itse.
Olet fiksu ihminen. Tajuat kyllä jos maltat ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Sinulle on syötetty myrkky aivoihin. Siksi. Et tajua sitä itse.
Olet fiksu ihminen. Tajuat kyllä jos maltat ajatella.
Kerrotko vielä tarkemmin, mistä myrkystä on kyse? Kun en kerran itse tajua. Yleensä normaalielämässä toisia haukkuvat ovat päästään vialla olevia, joten mietipä sitä.
ap
Linna konkretisoi ja yksinkertaistaa tuossa kohtauksessa kansalaissodan loppumisenkin jälkeen jatkuneen kaksijakoisen ajattelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eo se ollut sarkasmia siltä upseerilta. Hän oli vain kännissä. Suomalainen useeri, ei puoliksi saksalainen.
Vierailija kirjoitti:
Maailma ei katsos ole niin mustavalkoinen. Suomi ei ollut samanlainen liittolainen Saksalle kuin vaikka Italia, jolla oli fasistinen diktaattori Mussolini. Suomi liittoutui Saksan kanssa täysin itsekkäistä syistä, ei sen takia että ihannoi näiden politiikkaa. Suomi tarvitsi Saksan sotilaallista apua, miehiä, aseita, lentokoneita ja panssarivaunuja ja Saksa oli luonnollinen liittolainen, kun molemmilla oli sama vihollinen. Mannerheim suostui liittolaisuuteen pakon edessä, eikä pitänyt esim Hitleristä. Monet suomalaiset on vaan nykyään niin yksinkertaisia, että oikein haluavat korostaa tuota että Suomen pitäisi hävetä liittolaisuuttaan nazien kanssa ja kaikkien ulkomaalaisten täytyy tietää totuus siitä että Suomi kannatti nazeja. Hyi meitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomi liittoutunut Saksan kanssa. Jos joku sanoo, että liittoutui, niin missä on asiasta allekirjoitettu sopimus?
Ja Suomi joutui maksamaan kaikki Saksasta saadun asemateriaalin, mitään "aseapua" Saksa ei jakanut. Että sellaisia "liittolaisia".
Suomi itseasissa oli sopimusosapuoli Saksan johtamassa akselivaltojen liitossa. Ulkoministeri Rolf Witting kävi saksassa allekirjoittamassa Antikomintern sopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä juontaa kauemmas kuin jatkosodan liittoutumiseen. Suomalaiset upseerit koulutettiin pääasiassa Saksassa, josta tuli eliittisotilaita. Siksi Suomi oli niin voitokas talvi- ja jatkosodissa.
Minkäs maan armeijassa silloinen ylipäällikkö olikaan saanut oppinsa? Saattoi olla hyvä yhdistelmä, että kummankin osapuolen ylimmällä johdolla oli samanlainen sotilaskoulutus, mutta vahvempi oli likvidoinut huomattavan osan parhaista upseereistaan ennen sotaa.
Ap ei ole ollut hereillä historiantunneilla tai sitten vieläkään ei opeteta historiaa toiseen maailmansotaan saakka eikä vuoden 1918 jääkäreistä ole paljon kerrottu. Siihen aikaan Suomessa oli paljon vähemmän opiskelumahdollisuuksia. Nuoret opiskelivat saksaa siksi, että oli mahdollisuus mennä opiskelemaan Saksaan niin kuin nyt mennään esimerkiksi Tarton eläinlääketieteelliseen.
Saksa oli Suomen aseveli jatkosodan aikaan. Pohjois- Suomi oli itse asiassa lähes kokonaan saksalaisten vastuulla. Lapin sota muutti sitten tilanteen ratkaisevasti ... mutta ei siitä nyt tällä kertaa tämän enempää.
Viestejä hävinnyt.