Sinä joka omistat omakotitalon joka on rakennettu ns. valesokkelin päälle
Miten aiot ratkaista ongelman? Yritätkö laittaa vahingon kiertämään myymällä talon puutteellisilla tiedoilla vai puratko talon ja rakennat tilalle uuden?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Ihan ajattelin asua tässä.
ettäs kehtaat
Ovat elinkaarensa päässä nuo talot. Arvo lähinnä tontin arvo, jos on hyvällä paikalla.
Ei kaikki valesokkelitalot ole hometaloja tai kosteusvaurioisia. Salaojituksen täytyy olla kunnossa sekä sadevesien ohjaus kauas talonreunoista.
Homeessa lattiat valesokkrlitaloissa on.
Terveydbiranomainrn paikalle, niin menee käyttökieltoon. Saa sossusta uuden asunnon ja tuet...
Minä omistan vanhan omakotitalon, mutta en tiedä mikä on valesokkeli koska en ole taloa rakentanut.
Mutta, olen pitänyt talon hyvässä kunnossa ja aion asua tässä loppuikäni ja sen jälkeen talo siirtyy tyttärelleni. Uskon että hänkin asuu tässä ikänsä, minkä jälkeen talo saattaakin jo olla käyttöaikansa päässä. Mitään isoja remontteja tähän ei ole tulossa ja asuminen on todella edullista. Talo on vielä niin hyvä että sitä ei kannata purkaa, mutta lopulta suuri tontti pääkaupunkiseudulla on kelpo pesämuna ja mahdollistaa yli kaksi kertaa nykyisen kokoisen talon rakentamisen.
AV:llä oli pari viikkoa sitten säie, jossa lueteltiin palstan hulluja. Siis heitä, jotka jankuttavat uudelleen, uudelleen ja uudelleen asiasta jolla ei muille ihmisille ole mitään merkitystä. Siis esimerkiksi, palmuöljy-, rautavarasto-, helle-, tissihiki- tai äitihullu. Valesokkelihullu puuttui tuosta listasta, mutta kiintoisa ja suosittu keskustelu poistuikin hyvin nopeasti.
Mulla on valesokkelillinen vuonna 1968 rakennettu omakotitalo. Olen remontoinut sen vuoden 2010 tienoilla ja avannut silloin rakenteita. Ei ollut homeessa eikä laho, kaikki puuosat olivat kovia ja terveitä. Ilmavuotoja oli monin kohdin, kun tuohon aikaan seiniä ei vielä rakennettu muovihöyrynsuluilla (ja kaipa ne olisi 40 vuodessa joku hiiri syönyt jostain puhki vaikka olisi köytettykin) , niin, että joissain kohdin oli ilman mukana kulkeneesta pölystä likaantunutta villaa, muttei hometta eikä kosteusvauriota. Talon ongelma ei ollenkaan ole se valesokkeli, vaan se, että talosta tuulee läpi, ja lämminttäminen on siksi kallista.
Valesokkeli vaatii sen, että pihan pinnanmuodot ovat järkevät ja ne pidetään järkevinä. Siis talon pitää olla tontin korkeimmalla kohdalla, eikä niin että vesi valuu pihalta sitä kohti. Tämä on tietysti jotain, mitä pitää yllääpitää koko ajan - mutta näitä asioitahan omakotitalossa riittää, oli se miltä ajalta ja millä tkniikalla tehty tahansa.
Voiko valekikkeli aiheuttaa kosteutta?
Ihan ajattelin asua tässä.